Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Carlivb schreef:Ik ben 19 en ik rijd echt niet roekeloos.Heb het, helaas, in m'n directe omgeving al te vaak meegemaakt dat het fout gaat.. Ik raak dan ook m'n telefoon enz niet aan als ik rijd, maar het aantal leeftijdsgenoten dat dat wel doet vind ik beangstigend. Vooral als hun rijden en ik (of iemand anders) er dan naast zit in de auto, echt niet oké.
Cassidy schreef:Mijn ouders wonen in Belgie, en ik rij regelmatig langs borden met getallen hoeveel automobilisten er op dat traject zijn overleden. Toegegeven, dat zijn niet allemaal jongeren, maar als ik in Belgie ben lees ik ieder weekend wel in de kranten dat er weer jongeren bij de slachtoffers van dodelijke autoongelukken zaten. En ik weet uit ervaring dat een auto, waarin ik dagelijks alleen zit, ineens heel anders kan reageren als ik anderen mee laat rijden. Ik kan hele stukken door Nederland rijden en kan goed anticiperen wat andere automobilisten doen of gaan doen. Rijd ik de grens over naar Belgie, dan kan ik dat niet meer.
Ik vind de Belgische automobilist (sorry, ik generaliseer hier) absoluut niet goed rijden. Dat komt in mijn ogen doordat ouders, die zelf ooit hun rijbewijs cadeau hebben gekregen, de jeugd gaan lesgeven omdat dit in Belgie kan. Je stampt er even wat theorie in, moet een paard lessen nemen, krijgt vervolgens een L op de auto en kan zelf op stap. Vinden jullie het gek dat je dat rijgedrag niet uit de bevolking krijgt?
En dan heb ik het nog niet eens over roekeloos rijgedrag maar het verkeerd inschatten van situaties. Dat leer je alleen door naast iemand te zitten die dat ook kan. En die je desnoods niet op laat komen voor een examen en nog even door laat oefenen. En dat mis ik in Belgie.
8nnemiek schreef:Als ik mensen hoor praten over jongeren achter het stuur dan denk ik niet direct aan alle jongeren, dan denk ik niet aan een meid in haar Fiat Cinquecento.. dan denk ik aan jongens van 18 met een petje, oorbel, sigaret in de mond met hun golf of audi waarvan de ramen elk moment lijken te knappen.. Ik heb echt een bloedhekel aan dat soort tuig, helemaal als ze je net op het nippertje weten in te halen vlak voor een middenberm, of erger nog, als jij als tegenligger zo'n maf op je af ziet komen op jouw rijbaan. Ik zal er ook echt niet wakker van liggen als zo iemand zich tegen een boom te pletter rijdt. Wat ik wel erg vind is dat die mensen inderdaad alle jeugd een slechte naam geven, en vooral ook al het andere wegverkeer in gevaar brengen.
Ik denk niet dat het veel uitmaakt of die jongens nu met hun 16e, 18e of 20e voor het eerst de weg op gaan.. jongens willen toch altijd stoer doen en zien het gevaar niet in totdat hen een keer (bijna) iets gebeurd. Beter lijkt mij dat de politie gewoon eens veel beter gaan controleren, veel meer undercover politie, en bij een flinke overtreding direct een jaar lang het rijbewijs afnemen.
Chrlooott schreef:Ik woon ook in belgië en moet toegeven, de jongeren die hier soms rijden zijn inderdaad roekeloos. Maar lang niet alle jongeren zijn dit. Ik ben zelf ook voor het verplichten van rijlessen, alleen is dat hier echt gek duur. Ik heb rijlessen genomen, omdat ik deze gekregen heb voor mijn kerst & verjaardag. voor 20 uren waren mijn ouders 1500 euro kwijt... de volgende 8 uren heb ik zelf betaald. Ik vind het gewoon schandalig en begrijp daarom ook dat ouders vaak zeggen, dan doen we het zelf wel.
kimz_angel schreef:De eigenaar van de wagen had nog een voorlopig rijbewijs ze weten nog niet wie waar zat id auto.
Ik durf ook wel op te trekken aan de lichten... waarom ? Omdat mijn auto het kan ... liever daar dan als een gek overal te liggen crossen
_Alarm_wlkp schreef:Ik kende al de inzittenden... er is nog steeds geen enige reden gevonden hoe dit alles is kunnen gebeuren...
Ik ga hier ook niet verder in discussie, het is nu eenmaal gebeurd. We wachten het onderzoek af, ook al kan dat heel lang duren...
Urona447 schreef:Ik snap het nut van roekeloos rijden wel of niet zo goed in dit verhaal, deze mensen kunnen een eventuele fout niet meer herstellen. Feit is dat er zeven veels te jonge mensen door een verschrikkelijk ongeluk omgekomen zijn en dat er nu veel nabestaanden met een vreselijke gemis te kampen hebben. Ouders hebben hun kinderen verloren en mensen zijn hun vrienden of partners kwijt geraakt. Ik vind het echt vreselijk en snap ook niet waarom er zo weinig aandacht aan geschonken word.