Auto-ongeval Zonhoven, E314

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SV1992

Auto-ongeval Zonhoven, E314

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 17:47

Zaterdagnacht zijn er 7 jongeren tussen de 15 en 23 jaar omgekomen in een auto-ongeval. De bestuurder is op een vrachtwagen ingereden waarna de auto bijna direct vuur vatte met een tragische dood van de inzittenden tot gevolg. Ik wil eerst en vooral mijn medeleven betuigen aan alle familie en vrienden die nu ongelooflijk veel verdriet en pijn zullen lijden.

De precieze omstandigheden van het ongeval worden nu nog onderzocht dus concrete uitspraken kan men hier niet over maken dat lijkt me duidelijk. Nochtans komen er enorm veel reacties via lezersbrieven en dergelijke binnen op dit ongeval waarin er hard wordt geroepen dat jongeren onverantwoorde chauffeurs zijn, dat jongeren met hun rijbewijs eenmaal op zak de gaspedaal hard induwen, dat ze roekeloos zijn, dat ze dronken achter het stuur kruipen, enzovoort. Het is zeker waar dat er jongeren zijn die roekeloos zijn maar er zijn ook heel veel jongeren die zich wel aan de verkeersregels en snelheidsbeperkingen houden en die niet drinken als ze nog moeten rijden. Niet alle jongeren moeten over dezelfde kam geschoren worden.

Carlivb

Re: Auto-ongeval Zonhoven, E314

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:51

Ik ben 19 en ik rijd echt niet roekeloos. :n Heb het, helaas, in m'n directe omgeving al te vaak meegemaakt dat het fout gaat.. Ik raak dan ook m'n telefoon enz niet aan als ik rijd, maar het aantal leeftijdsgenoten dat dat wel doet vind ik beangstigend. Vooral als hun rijden en ik (of iemand anders) er dan naast zit in de auto, echt niet oké.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 18:15

Carlivb schreef:
Ik ben 19 en ik rijd echt niet roekeloos. :n Heb het, helaas, in m'n directe omgeving al te vaak meegemaakt dat het fout gaat.. Ik raak dan ook m'n telefoon enz niet aan als ik rijd, maar het aantal leeftijdsgenoten dat dat wel doet vind ik beangstigend. Vooral als hun rijden en ik (of iemand anders) er dan naast zit in de auto, echt niet oké.

Ik ben het volledig met je eens: er zijn heel veel (te veel) jongeren die roekeloos zijn maar zoals je zelf aangeeft verre van allemaal. En het stoort mij dat alle jongeren steeds over dezelfde kam worden geschoren want er zijn er ook genoeg die zich wel netjes gedragen op de weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:58

Als ik het artikel mag geloven was er hier wel sprake van roekeloos en onverantwoord gedrag. Onder andere meer mensen in een auto dan toegestaan (op de vloer zitten tussen benen van vrienden én veel te hard rijden.)

Helaas voor de nette jonge automobilisten die onnodig een slechte naam krijgen: veel van de jeugd van tegenwoordig gedraagt zich 'stoer' in het verkeer. Hoe vaak ik hier hoofdschuddend in de auto zit dat er weer iemand als een idioot nog evn voor mij langs snijdt.. en als ik dan de persoon in de auto zie kan het nooit ouder zijn dan 18.

Ik vind het dan ook een zeer slechte 'regel' dat er op 16 nu al rijles mag en daarna alleen onder begeleiding. Ik vermoed zomaar dat die begeleiding heel vaak niet meegaat :=

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 20:24

@Jans: er is waarschijnlijk sprake geweest van roekeloos gedrag daar ben ik het mee eens maar ik vind de reacties die ineens alle jongeren viseren en zeggen dat alle en alleen jongeren roekeloos zijn niet gepast tegenover die jongeren die zich wel netjes gedragen in het verkeer.

Trouwens, je opmerking dat de begeleiding heel vaak niet meegaat is ook zo'n veralgemening want bij velen en ik durf zelfs te zeggen bij de meesten gaat de begeleiding wel mee zoals het hoort. Maar dan zitten we weer in de trend van alle jongeren zijn roekeloos, slechte chauffeurs en dat ze eigenlijk alleen maar een gevaar vormen op de openbare weg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:37

Mijn ouders wonen in Belgie, en ik rij regelmatig langs borden met getallen hoeveel automobilisten er op dat traject zijn overleden. Toegegeven, dat zijn niet allemaal jongeren, maar als ik in Belgie ben lees ik ieder weekend wel in de kranten dat er weer jongeren bij de slachtoffers van dodelijke autoongelukken zaten. En ik weet uit ervaring dat een auto, waarin ik dagelijks alleen zit, ineens heel anders kan reageren als ik anderen mee laat rijden. Ik kan hele stukken door Nederland rijden en kan goed anticiperen wat andere automobilisten doen of gaan doen. Rijd ik de grens over naar Belgie, dan kan ik dat niet meer.

Ik vind de Belgische automobilist (sorry, ik generaliseer hier) absoluut niet goed rijden. Dat komt in mijn ogen doordat ouders, die zelf ooit hun rijbewijs cadeau hebben gekregen, de jeugd gaan lesgeven omdat dit in Belgie kan. Je stampt er even wat theorie in, moet een paard lessen nemen, krijgt vervolgens een L op de auto en kan zelf op stap. Vinden jullie het gek dat je dat rijgedrag niet uit de bevolking krijgt?

En dan heb ik het nog niet eens over roekeloos rijgedrag maar het verkeerd inschatten van situaties. Dat leer je alleen door naast iemand te zitten die dat ook kan. En die je desnoods niet op laat komen voor een examen en nog even door laat oefenen. En dat mis ik in Belgie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:24

Als ik mensen hoor praten over jongeren achter het stuur dan denk ik niet direct aan alle jongeren, dan denk ik niet aan een meid in haar Fiat Cinquecento.. dan denk ik aan jongens van 18 met een petje, oorbel, sigaret in de mond met hun golf of audi waarvan de ramen elk moment lijken te knappen.. Ik heb echt een bloedhekel aan dat soort tuig, helemaal als ze je net op het nippertje weten in te halen vlak voor een middenberm, of erger nog, als jij als tegenligger zo'n maf op je af ziet komen op jouw rijbaan. Ik zal er ook echt niet wakker van liggen als zo iemand zich tegen een boom te pletter rijdt. Wat ik wel erg vind is dat die mensen inderdaad alle jeugd een slechte naam geven, en vooral ook al het andere wegverkeer in gevaar brengen.
Ik denk niet dat het veel uitmaakt of die jongens nu met hun 16e, 18e of 20e voor het eerst de weg op gaan.. jongens willen toch altijd stoer doen en zien het gevaar niet in totdat hen een keer (bijna) iets gebeurd. Beter lijkt mij dat de politie gewoon eens veel beter gaan controleren, veel meer undercover politie, en bij een flinke overtreding direct een jaar lang het rijbewijs afnemen.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 23:22

Cassidy schreef:
Mijn ouders wonen in Belgie, en ik rij regelmatig langs borden met getallen hoeveel automobilisten er op dat traject zijn overleden. Toegegeven, dat zijn niet allemaal jongeren, maar als ik in Belgie ben lees ik ieder weekend wel in de kranten dat er weer jongeren bij de slachtoffers van dodelijke autoongelukken zaten. En ik weet uit ervaring dat een auto, waarin ik dagelijks alleen zit, ineens heel anders kan reageren als ik anderen mee laat rijden. Ik kan hele stukken door Nederland rijden en kan goed anticiperen wat andere automobilisten doen of gaan doen. Rijd ik de grens over naar Belgie, dan kan ik dat niet meer.

Ik vind de Belgische automobilist (sorry, ik generaliseer hier) absoluut niet goed rijden. Dat komt in mijn ogen doordat ouders, die zelf ooit hun rijbewijs cadeau hebben gekregen, de jeugd gaan lesgeven omdat dit in Belgie kan. Je stampt er even wat theorie in, moet een paard lessen nemen, krijgt vervolgens een L op de auto en kan zelf op stap. Vinden jullie het gek dat je dat rijgedrag niet uit de bevolking krijgt?

En dan heb ik het nog niet eens over roekeloos rijgedrag maar het verkeerd inschatten van situaties. Dat leer je alleen door naast iemand te zitten die dat ook kan. En die je desnoods niet op laat komen voor een examen en nog even door laat oefenen. En dat mis ik in Belgie.

Wat je zegt over onze rijopleiding is volledig correct en ik ben het daar volledig mee eens. Er zijn er echter ook veel die het wel zoveel mogelijk via de rijschool doen. Maar de uren die je via de rijschool doet zijn nog te weinig: na 20u rijschool mag je zogezegd alleen de baan op als de rijschool je een certificaat geeft waarmee je een bepaald model voorlopig rijbewijs kan afhalen bij de gemeente. Ik kan je zeggen: ik was blij dat ik na 20u nog steeds op familie kon rekenen om te begeleiden. Ik heb een goede begeleider gehad, eentje die verantwoord rijdt en die dat ook overbracht. Na een jaar met mijn L en begeleiding heb ik nog is 6u rijschool gevolgd en dan heb ik mijn examen afgelegd. Persoonlijk ben ik er niet roekeloos van geworden, ik denk dat ik verantwoord rij, ik hou me aan de verkeersregels en ik neem geen onnodige risico's maar ik vind de opleiding hier in België niet goed genoeg.... Het probleem is dat de politiek er niet veel aan wil doen want stel je voor: ze zouden kiezers kunnen verliezen >;)

8nnemiek schreef:
Als ik mensen hoor praten over jongeren achter het stuur dan denk ik niet direct aan alle jongeren, dan denk ik niet aan een meid in haar Fiat Cinquecento.. dan denk ik aan jongens van 18 met een petje, oorbel, sigaret in de mond met hun golf of audi waarvan de ramen elk moment lijken te knappen.. Ik heb echt een bloedhekel aan dat soort tuig, helemaal als ze je net op het nippertje weten in te halen vlak voor een middenberm, of erger nog, als jij als tegenligger zo'n maf op je af ziet komen op jouw rijbaan. Ik zal er ook echt niet wakker van liggen als zo iemand zich tegen een boom te pletter rijdt. Wat ik wel erg vind is dat die mensen inderdaad alle jeugd een slechte naam geven, en vooral ook al het andere wegverkeer in gevaar brengen.
Ik denk niet dat het veel uitmaakt of die jongens nu met hun 16e, 18e of 20e voor het eerst de weg op gaan.. jongens willen toch altijd stoer doen en zien het gevaar niet in totdat hen een keer (bijna) iets gebeurd. Beter lijkt mij dat de politie gewoon eens veel beter gaan controleren, veel meer undercover politie, en bij een flinke overtreding direct een jaar lang het rijbewijs afnemen.

Ja, die jongeren zijn idd tuig die levensgevaarlijk rijgedrag vertonen en anderen in gevaar brengen maar dan komen we weer op het punt verantwoordelijkheidsgevoel, iets wat ze duidelijk niet hebben meegekregen tijdens hun rijopleiding (komen we weer bij hetzelfde knelpunt terecht). Het zijn inderdaad meestal jongens maar hier ook weer: niet alle jongere jongens zijn roekeloos. Daarom dat ik er zo'n probleem mee heb dat er altijd zo veralgemeend word. Het beste zou zijn een veel betere en strengere rijopleiding komt en daarbij een rijbewijs op basis van punten en meer controles! Ik rij nu al 2 jaar rond met mijn "roze" rijbewijs en ben nog nooit gecontroleerd geweest. En met een rijbewijs met punten zullen er al meerderen gestimuleerd worden om zich verantwoord te gedragen voor diegenen die zo'n stimulatie nodig hebben. Maar het is dus duidelijk dat ik het wel met je eens ben :) Ik vind alleen dat er wat meer genuanceerd moet worden wat betreft jongere chauffeurs.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:28

Het enige wat helpt is het plaatsen van camera's, maar dan moeten ze het ook doen. In de hele gemeente Geel is het 70km op de autowegen, in de bebouwde kom 50. Ik weet inmiddels alle flitspalen te staan, en na een excursie bij de politie weet ik dat ze in heel Geel 5 camera's hadden waarvan 3 het ook echt deden. Nou dat zet zoden aan de dijk (NOT!)

Ik vind in Nederland dat er belachelijk vaak gecontroleerd wordt en dat je een prent krijgt voor 3 km te hard ook mateloos overdreven. Maar in Belgie roepen ze dat ze de middelen niet hebben om onderhoud aan wegen groots aan te pakken. Ga eens staan met een snelheidscontrole, en kijk even wat je binnenhaalt.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:40

Ik ken dit soort reacties. Ik ben 18 en rijd een mooie bmw 5serie. Weliswaar een oudje (van 98). En ik krijg vaak reacties van 'daar heb je weer zo eentje'. Maar ik begrijp maar al te goed waar dat beeld vandaan komt. Van jonge jongens die naast me staan bij het stoplicht en dan verwachten dat we even tegen mekaar opgaan racen. Mooi niet. (Om even prototype van zo iemand te schetsen, natuurlijk is niet iedere jongere zo)

Het is een heel tragisch ongeluk en dat is poedersuiker. Maar dit soort dingen gebeuren. En met 7 in een auto? Mij zie je het niet toelaten. Al is er zat ruimte in mijn auto, nog niet. Drank is ook een no go bij mij. Hoop dat dit soort dingen jongeren de ogen gaat openen. Vind het alleeb jammer dat het imago weer verder omlaag word gehaald.

edit;
Moet wel zeggen dat andere, volwassen automobilisten, vaak ook even ervoor duiken, mij afsnijden, langzaam rijden etc etc. Alleen omdat ik met deze leeftijd in zo'n auto rijd. Want in de auto van mams heb ik nergens last van.. ja wel eens, maar veeeel minder. Dus volwassenen kunnen er ook wat van hoor.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:43

Wat een verschrikkelijk ongeval...

Jongeren? Nee, die ouderen van tegenwoordig, van die hoogbejaarde zondagsrijders op bijvoorbeeld de snelweg. Die zijn lekker veilig :j

Er wordt weer te veel in hokjes gedacht..

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:47

Ik woon ook in belgië en moet toegeven, de jongeren die hier soms rijden zijn inderdaad roekeloos. Maar lang niet alle jongeren zijn dit. Ik ben zelf ook voor het verplichten van rijlessen, alleen is dat hier echt gek duur. Ik heb rijlessen genomen, omdat ik deze gekregen heb voor mijn kerst & verjaardag. voor 20 uren waren mijn ouders 1500 euro kwijt... de volgende 8 uren heb ik zelf betaald. Ik vind het gewoon schandalig en begrijp daarom ook dat ouders vaak zeggen, dan doen we het zelf wel.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:51

Chrlooott schreef:
Ik woon ook in belgië en moet toegeven, de jongeren die hier soms rijden zijn inderdaad roekeloos. Maar lang niet alle jongeren zijn dit. Ik ben zelf ook voor het verplichten van rijlessen, alleen is dat hier echt gek duur. Ik heb rijlessen genomen, omdat ik deze gekregen heb voor mijn kerst & verjaardag. voor 20 uren waren mijn ouders 1500 euro kwijt... de volgende 8 uren heb ik zelf betaald. Ik vind het gewoon schandalig en begrijp daarom ook dat ouders vaak zeggen, dan doen we het zelf wel.

Ik betaalde hier in nl bij een duurdere 47 euro per les. Voor een pakket van 30 heb ik 1600 euro betaalt. Daar zat theorie en een her voor praktijk bij.. scheelt nogal dan!

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:52

De eigenaar van de wagen had nog een voorlopig rijbewijs ze weten nog niet wie waar zat id auto.

Ik durf ook wel op te trekken aan de lichten... waarom ? Omdat mijn auto het kan ... liever daar dan als een gek overal te liggen crossen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 00:21

Als ik zie hoe vaak ik hier uitgedaagd wordt door de jeugd met hun golfjes.. Vraag me af of ik zo intimiderend ben in de bestelbus van werk := of in mn eigen kleine autootje.

Dat is wel een probleem namelijk, dat ze zich zo ego-trippend en opgejaagd gedragen in de auto. Dat is geen normaal gedrag.

En wat ik al eerder zei, jonge mensen die netjes rijden zijn de dupe.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 01:38

kimz_angel schreef:
De eigenaar van de wagen had nog een voorlopig rijbewijs ze weten nog niet wie waar zat id auto.

Ik durf ook wel op te trekken aan de lichten... waarom ? Omdat mijn auto het kan ... liever daar dan als een gek overal te liggen crossen

Als jij daarna voor mij tankt wil ik dat ook wel haha. Nee ben ermee het circuit opgeweest en vind dat dat ook de enige plek is waar het kan. En verder niet. Mensen verwachten het vaak niet dat mensen dat soort dingen doen..

Moet wel zeggen dat ik niet verwacht had dat de auto nog kon wat ie liet zien, maar dat terzijde. Haha

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 01:49

Ik kende al de inzittenden... er is nog steeds geen enige reden gevonden hoe dit alles is kunnen gebeuren...
Ik ga hier ook niet verder in discussie, het is nu eenmaal gebeurd. We wachten het onderzoek af, ook al kan dat heel lang duren...

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:04

Ik snap het nut van roekeloos rijden wel of niet zo goed in dit verhaal, deze mensen kunnen een eventuele fout niet meer herstellen. Feit is dat er zeven veels te jonge mensen door een verschrikkelijk ongeluk omgekomen zijn en dat er nu veel nabestaanden met een vreselijke gemis te kampen hebben. Ouders hebben hun kinderen verloren en mensen zijn hun vrienden of partners kwijt geraakt. Ik vind het echt vreselijk en snap ook niet waarom er zo weinig aandacht aan geschonken word.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:58

Ik vind het ook heel erg voor de bestuurder van de tankwagen.
Die heeft het gezien en gevoeld.
Hij kan er niets aan doen dat zij achterop geklapt zijn, maar wie weet heeft hij wel een ontzettend schuldgevoel? Hij heeft die jongeren nog gehoord in de auto. Dat is erg heftig.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 22:33

_Alarm_wlkp schreef:
Ik kende al de inzittenden... er is nog steeds geen enige reden gevonden hoe dit alles is kunnen gebeuren...
Ik ga hier ook niet verder in discussie, het is nu eenmaal gebeurd. We wachten het onderzoek af, ook al kan dat heel lang duren...

Ik wens je heel erg veel sterkte om te proberen je verdriet een plaats te geven :(

Urona447 schreef:
Ik snap het nut van roekeloos rijden wel of niet zo goed in dit verhaal, deze mensen kunnen een eventuele fout niet meer herstellen. Feit is dat er zeven veels te jonge mensen door een verschrikkelijk ongeluk omgekomen zijn en dat er nu veel nabestaanden met een vreselijke gemis te kampen hebben. Ouders hebben hun kinderen verloren en mensen zijn hun vrienden of partners kwijt geraakt. Ik vind het echt vreselijk en snap ook niet waarom er zo weinig aandacht aan geschonken word.

Ik denk dat er juist massaal veel mensen meeleven met de familie en vrienden van de slachtoffers, het is oké en tragisch ongeval. Uitspraken over hoe of wat van dit ongeval kunnen er ook niet worden gemaakt aangezien het onderzoek nog lopende is. Wat ik wel aankaart is de ongenuanceerde en veralgemenende opmerkingen op de roekeloze jeugd achter het stuur... Net zoals er over andere dingen ook vaak veralgemeend wordt zonder dat dit eigenlijk kan veralgemeend worden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:11

Ik moet toegeven, ik ben soms doodsbang als ik bij klasgenoten in de auto stap.
Kijken constant op hun mobiel, met andere dingen bezig zijn.

Als ik andere in de auto heb rij ik nog eens extra voorzichtig. Zou het echt vreselijk vinden als iemand anders gewond zou raken door mij.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:30

Wat een gruwelijke dood zijn deze jongelui gestorven!! Ondraaglijk voor de na bestaanden en voor de mensen die een helpende hand wilden bieden maar dit niet meer mocht baten.

Ze hebben wel degelijk hard gereden aangezien de bestuurder van de tank wagen een flinke zet kreeg en de wagen pas honderden meters verder tot stilstand kwam. Erg triest allemaal!