Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 10:59

Citaat:
Supermarktketen Jumbo zegt veel last te hebben van de radiospotjes van Wakker Dier. In die commercials wordt consumenten opgeroepen "geen vreselijke plofkip meer te kopen" bij Jumbo.

"Natuurlijk hebben we daar last van. Uiterst vervelend. Het raakt ons ook echt. Ze raken mij in mijn hart als ik zoiets hoor", zegt Jumbo-topman Frits van Eerd in een interview met het Radio 1 Journaal. Jumbo krijgt vragen van klanten, zowel via de Jumbo-consumentenservice als in de winkels. Maar van een omzetdaling zou geen sprake zijn.

http://nos.nl/artikel/616703-antijumbos ... -pijn.html
Zie ook het interview dat je rechts in het scherm kan beluisteren

Er gaat een spotje op de radio rond tegen Jumbo, omdat de kip daar tegen dumpprijzen wordt verkocht. Ook Max Havelaar is er niet blij mee, aangezien er bijvoorbeeld zeer goedkope bananen worden verkocht, waarvoor uiteindelijk de bananenboeren de prijs betalen.

Op de vraag of de plofkip verdwijnt, antwoordt van Eerd ontkennend. "Beleid is beleid. Vlees met een laagste-prijsgarantie is een belangrijke succesfactor voor ons."

--------------------------------------------

Wat een verhaal. "Het raakt ons echt." Nee, de dieren, die raak je echt :\
Ik ga denk ik niet meer naar de Jumbo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:01

Wees dan ook een vent en geef gewoon toe dat het om de centen gaat en dat dierenwelzijn op de laatste plaats komt...

Ik kwam juist wat vaker bij de Jumbo vanwege het assortiment van de Vegetarische slager, maar ik weet niet zeker of ik dat nog wel moet doen nu.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:06

wat is het toch met die supermarkten dat ze niet willen dat wij als klant weten waar ons eten vandaan komt?
je zou als klant maar eens een bewuste keuze maken dat kunnen we niet hebben, stel je voor zeg ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 11:08

RedPassion schreef:
Wees dan ook een vent en geef gewoon toe dat het om de centen gaat en dat dierenwelzijn op de laatste plaats komt...

Ik kwam juist wat vaker bij de Jumbo vanwege het assortiment van de Vegetarische slager, maar ik weet niet zeker of ik dat nog wel moet doen nu.

Ja he. Nou was ik er dus wel laatst en heb ik twee gratis bakjes nepkip meegekregen omdat de prijs verkeerd stond ;) Dus daar wil ik het wel voor blijven doen, klop ze leeg! Muahaha :=

Echt, dat interview op de radio, ik kreeg er jeuk van. Arme wij, wij verkopen gewoon maar zielige diertjes en nu heeft iedereen er kritiek op, huilie huilie :\

@alex, ja zeg, stel je voor :')

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:09

Ik heb niet het idee dat de kip van de jumbo nou zo vreselijk veel goedkoper is als de kip van bv de appie of de aldi :+

Zolang de prijs van biologisch vlees zo hoog blijft, blijf ik de 'gewone' kip wel kopen, en met mij gok ik nog vele anderen, want niet iedereen heeft het maandelijks budget zo hoog om volledig biologisch te gaan eten :n ik probeer wel zoveel mogelijk biologisch te kopen qua eieren en zuivel, maar dat is dan ook lang niet zo'n aanslag op mn portomonnee als groenten en vlees momenteel nog zijn..

Ik vind die vent van jumbo idd wel een beetje. Jammer, geef dan idd gewoon toe dat het je om te centen gaat :j

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:11

Ja maar wat willen mensen dan?
Als Jumbo geen plofkippen meer verkoopt dan gaan de prijzen omhoog en kopen de mensen het bij een supermarkt die goedkoper is..
Het probleem ligt dus niet bij de Jumbo, maar bij de mensen die de kip kopen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 11:12

Eleionomae schreef:
Ik heb niet het idee dat de kip van de jumbo nou zo vreselijk veel goedkoper is als de kip van bv de appie of de aldi :+

Zolang de prijs van biologisch vlees zo hoog blijft, blijf ik de 'gewone' kip wel kopen, en met mij gok ik nog vele anderen, want niet iedereen heeft het maandelijks budget zo hoog om volledig biologisch te gaan eten :n ik probeer wel zoveel mogelijk biologisch te kopen qua eieren en zuivel, maar dat is dan ook lang niet zo'n aanslag op mn portomonnee als groenten en vlees momenteel nog zijn..

Ik vind die vent van jumbo idd wel een beetje. Jammer, geef dan idd gewoon toe dat het je om te centen gaat :j

Ja als je het gaat vergelijken scheelt het een paar cent. Maar dan voldoen ze aan "Het is goedkoper, joepie!"

Wat ik ook lees net is dat Jumbo elke dag allerlei spullen weggooit die zelfs volgens het VWA nog prima te eten zijn. Maar het voldoet dan niet meer aan "de hoge kwaliteitseisen van Jumbo". Misschien die eens bijstellen zodat daar weer op bespaard word en daarmee de producten van betere oorsprong kunnen komen.. :j

Overigens als sidenote: dumpsterdiven wil je echt doen bij de Jumbo :j

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:15

ik denk dat de wereld al een stuk mooier word als we onze eieren uit de automaat halen bij de boer. ik heb in de tuin een paar ex leg batterij kippen via red een legkip.nl dit moestten zogenaamde scharrel kipjes zijn, mooi niet! Beesten zijn kaal,mager en uitgebuit door de eier industrie om vervolgens als afgedankte soep kip een transport te moeten maken van 70 u naar italie. Voor mij geen supermarkt eitjes meer dus, en ik geloof ook echt dat als ee dit allemaal doen er meer en meer van dit soort schuren dicht gaan.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:16

Magrathea schreef:
Eleionomae schreef:

Ja als je het gaat vergelijken scheelt het een paar cent. Maar dan voldoen ze aan "Het is goedkoper, joepie!"

Wat ik ook lees net is dat Jumbo elke dag allerlei spullen weggooit die zelfs volgens het VWA nog prima te eten zijn. Maar het voldoet dan niet meer aan "de hoge kwaliteitseisen van Jumbo". Misschien die eens bijstellen zodat daar weer op bespaard word en daarmee de producten van betere oorsprong kunnen komen.. :j

Overigens als sidenote: dumpsterdiven wil je echt doen bij de Jumbo :j

Ik snap nou echt nooit waarom dit niet naar de voedsel banken gaat?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:16

Elise_0o schreef:
Als Jumbo geen plofkippen meer verkoopt dan gaan de prijzen omhoog en kopen de mensen het bij een supermarkt die goedkoper is..

Amen _/-\o_

De versgarantie van Jumbo (van de 7 zekerheden) gaat zeer binnenkort op de schop. Het kan echt niet dat er zoveel goed voedsel word weggegooid.

Ipsilonka

Re: Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:17

@wendybrian, de voedselbank geeft maar 1 keer in de week uit. De producten die weg gegooid worden gaan bijna over datum, dat wil de voedselbank niet hebben.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:18

Ik vind biologische kip ook wel erg duur, maar ik doe boodschappen bij de Emté en die heeft ook scharrelkip in het assortiment (AH volgens mij ook), die wel duurder dan de plofkip maar wel beter voor mijn geweten. Ik koop echt alleen maar scharrelkip, maar moet eerlijk zeggen dat ik ook niet precies weet hoeveel beter die dan de plofkip nou is...

Maar "het raakt me in mijn hart"? In je portemonnee zal je bedoelen!

@wendybrian owww daar is dus ook nog wat te behalen voor mij, ik eet veel scharrelsupermarkteieren -O-

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:18

Ik zit er dan toch stevig aan te denken om een organisatie op te starten die dit voedsel over kan nemen. Als ik kijk op mijn vriend zijn werk word er ook zoveel weg gegooid. Luxe broodjes en donuts voor een vergadering gaan onaangeraakt de prullenbak in! Belachelijk. Huur iemand in die dit maar ouderen verzorgings tehuizen breng oid

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:20

Laatst had jumbo een vleesaanbieding, de prijs was zo ontzettend laag, dat ik het heb laten liggen. Ik kon het gewoon niet kopen voor zo een belachelijk lage prijs. Ik heb het teruggelegd uit schaamte.

Jumbo maakt een keuze voor dit beleid. Geld is hun drijfveer.
Voor mij is ook geld de drijfveer om geen biologisch vlees te kopen.
Gewoon eerlijk zijn, jumbo.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 11:20

WowAmigo schreef:
Ik vind biologische kip ook wel erg duur, maar ik doe boodschappen bij de Emté en die heeft ook scharrelkip in het assortiment (AH volgens mij ook), die wel duurder dan de plofkip maar wel beter voor mijn geweten. Ik koop echt alleen maar scharrelkip, maar moet eerlijk zeggen dat ik ook niet precies weet hoeveel beter die dan de plofkip nou is...

Maar "het raakt me in mijn hart"? In je portemonnee zal je bedoelen!

@wendybrian owww daar is dus ook nog wat te behalen voor mij, ik eet veel scharrelsupermarkteieren -O-

beterleven.dierenbescherming.nl/

"Scharrel" is ook wel een onduidelijke term hoor. Scharrelvlees is wel goed, scharrelkip (voor eieren) heeft nog steeds nauwelijks ruimte (en geen daglicht).
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 27-02-14 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:21

@Wow amigo, kijk maar eens op redeenlegkip.nl ik heb de kipjes in mijn achtertuin ( een gewoon rijtjes huis) en krijg als dank heerlijk verse eitjes en gezellige kippen kontjes om naar te kijken.
Hihi die beesten scharrelen wat af hier. Zo lief!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:21

Maar wat ik niet snap waarom nu de jumbo uitlichten? Het is een gewoongoed in alle supermarkten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 11:22

Wendybrian schreef:
@Wow amigo, kijk maar eens op redeenlegkip.nl ik heb de kipjes in mijn achtertuin ( een gewoon rijtjes huis) en krijg als dank heerlijk verse eitjes en gezellige kippen kontjes om naar te kijken.
Hihi die beesten scharrelen wat af hier. Zo lief!

Wil ik ook gaan doen, ik heb helaas geen tuin :( over een paar jaar dus! Heb ik toch lekker m'n eitjes en zal er geen haantje van sterven.

@Ipsilonka:
Citaat:
Waarom worden Albert Heijn en Jumbo specifiek genoemd?
In deze fase van de campagne krijgen Jumbo en Albert Heijn extra aandacht. En daar zijn goede redenen voor:
- AH is de grootste plofkipverkoper van Nederland, ongeveer eenderde van alle plofkippen die in een supermarkt verkocht worden, komt uit een AH winkel. Dat zijn tientallen miljoenen dieren per jaar.
- AH is ‘supermarktkoning’ – marktleider – van Nederland en andere supers kijken wat AH doet. Zolang AH publiekelijk verkondigt voorlopig niet te stoppen met plofkip, blijven anderen ook gewoon plofkip verkopen.
- Jumbo is de ‘kroonprins’ in supermarktland. Deze keten is weliswaar (nog) niet de grootste, maar groeit snel. Nadat alle C1000 winkels die zij hebben gekocht omgebouwd zijn, heeft Jumbo een geschat marktaandeel van meer dan 20% en is daarmee de één na grootste supermarkt van Nederland.
- Jumbo voert de laagsteprijsgarantie, ook op veel vleesproducten. Dat klinkt leuk, maar dat betekent dus ook de goedkoopste in plofkip.
Zo houden deze twee aanbieders elkaar gevangen; de een wil voor de ander niet onder doen en geen van beiden wil als eerste overstappen op kip met één Beter Leven ster. Met als gevolg dat ook de andere supermarkten niet in beweging komen. Met haar campagne probeert Wakker Dier deze patstelling te doorbreken, want anders blijven de kippen de dupe.

Ook veel andere supermarkten verkopen plofkip
Niet alleen Albert Heijn en Jumbo, maar ook veel andere Nederlandse supermarkten verkopen plofkip. Supermarkt Deen heeft wel aangegeven te stoppen met plofkip en om te schakelen naar kip met één Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Wil je weten hoe plofkip in jouw supermarkt eruit ziet? Kijk dan hier.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:23

Ipsilonka schreef:
Elise_0o schreef:

Amen _/-\o_

De versgarantie van Jumbo (van de 7 zekerheden) gaat zeer binnenkort op de schop. Het kan echt niet dat er zoveel goed voedsel word weggegooid.

Hier 5 jaar gewerkt bij Jumbo. Wat weg wordt gegooid is echt niet normaal, regelrecht de kliko's in. Van vleeswaren, taarten, broodjes, bloemen tot fruit, groente en zuivel. Ik voelde me altijd bijna schuldig omdat ik weet dat er zoveel mensen zijn die het hard nodig hebben. Ook ik snap niet waarom dit niet mag worden opgehaald door de voetselbank of dat de oudere in het bejaardenhuis (zat er tegenover) ook eens een bloemetje krijgen op hun kamertjes ipv ze regelrecht in de kliko te deponeren. Triest is het vind ik..

zelfs een tijd sloten op de kliko's moeten doen omdat mensen het eruit gingen halen. Het was immers toch nog prima te gebruiken. Of taarten, zelf heb ik een dochter die op haar verjaardag een grote taart krijgt en haar kaarsjes mag uitblazen. Zoveel kids die geen taart krijgen op hun verjaardag omdat het simpelweg te duur is. En wat er weg wordt gegooid.. pff
Laatst bijgewerkt door Anouk_17 op 27-02-14 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:23

Voor de mensen die denken dat scharreleieren zo fantastisch zijn: http://nl.wikipedia.org/wiki/Scharrelpluimveehouderij
9 kippen per vierkante meter, staan overdekt in een stal en snavels mogen gekapt worden. Ze mogen net ietsje meer dan legbatterijeieren, maar echt veel verschil vind ik het niet.
Pas bij biologische eieren, mogen ze echt buiten vrij rondlopen en mogen snavels niet gekapt worden.

Doen ze dat weggooien niet bij elke supermarkt? Ik heb een tijdje bij de AH gewerkt. Nou daar gingen ook karren vol met broden zo de kliko in hoor.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 27-02-14 11:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 11:24

Anouk_17 schreef:
Hier 5 jaar gewerkt bij Jumbo. Wat weg wordt gegooid is echt niet normaal, regelrecht de kliko's in. Van vleeswaren, taarten, broodjes, bloemen tot fruit, groente en zuivel. Ik voelde me altijd bijna schuldig omdat ik weet dat er zoveel mensen zijn die het hard nodig hebben. Ook ik snap niet waarom dit niet mag worden opgehaald door de voetselbank of dat de oudere in het bejaardenhuis (zat er tegenover) ook eens een bloemetje krijgen op hun kamertjes ipv ze regelrecht in de kliko te deponeren. Triest is het vind ik..

Mocht het personeel het ook niet meenemen dan?

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:24

Tuurlijk, de aldi en lidl net als de albert zijn even schuldig.

Ik eet nu ook maar 2x per week vlees en koop het nu veel duurzamer( en duurder helaas)
Google natuurvlees oid maar eens, kan je een 15 kilo pakket bij de boer afhalen die zijn dieren altijd lekker buiten heeft staan en geen groei hormonen geeft.
Ik geloof ook heilig dat menig mens te dik is door de groeihormonen wat de dieren te eten krijgen die wij vervolgens eten.denken jullie niet?

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:25

Esmeej333 schreef:
Voor de mensen die denken dat scharreleieren zo fantastisch zijn: http://nl.wikipedia.org/wiki/Scharrelpluimveehouderij
9 kippen per vierkante meter, staan overdekt in een stal en snavels mogen gekapt worden. Ze mogen net ietsje meer dan legbatterijeieren, maar echt veel verschil vind ik het niet.
Pas bij biologische eieren, mogen ze echt buiten vrij rondlopen en mogen snavels niet gekapt worden.

Doen ze dat weggooien niet bij elke supermarkt? Ik heb een tijdje bij de AH gewerkt. Nou daar gingen ook karren vol met broden zo de klikt in hoor.

Inderdaad, maar waarom zou je die alsnog kopen , iedereen weet hoeveel er gesjoemeld word.
Ik stem voor elk huishouden een kipje in de tuin haha

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:26

Magrathea schreef:
Anouk_17 schreef:

Nee, dat was ten strengste verboden, wil je het hebben?? Koop het dan!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:27

Magrathea schreef:
Anouk_17 schreef:

Ik werk ook bij Jumbo, maar nee, dat mogen wij ook niet meenemen. Als er een beetje slagroom aan het plastic van de doos van de taart zit, wordt het al weggegooid volgens mij.