Nieuwe anti-holebi wet in Oeganda.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Nieuwe anti-holebi wet in Oeganda.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 12:43

Als we dachten dat het na die anti-holebi wetten in Rusland niet erger kon, dan hebben we dat verkeerd gedacht. In Oeganda zijn nu ook nieuwe wetten wat homoseksualiteit strafbaar maakt en tot (levenslange) gevangenisstraf kan leiden.

Citaat:
Een dag nadat de Oegandese president Yoweri Museveni de omstreden 'Wet tegen homoseksualiteit' heeft ondertekend, opent het schandaalblad The Red Pepper de aanval op homoseksuelen. In de editie van vandaag staat een 'top-200' van Oegandese homo's. Sommige namen zijn voorzien van een foto. .

Het is niet de eerste keer dat The Red Pepper de jacht op Oegandese homoseksuelen opent. In 2006 publiceerde de krant, waar voornamelijk katholieke medewerkers werken, ook al tientallen namen uit de LGBT-gemeenschap (LGBT staat voor lesbian, gay, bi en transgender).

The Red Pepper ziet het als zijn taak om misstanden aan de kaak te stellen en het morele verval van Oeganda te openbaren. Homo's zijn gevaarlijk, vinden de medewerkers. Want ze vallen kinderen aan.

Dat is ook hoe de meeste Oegandezen over homoseksuelen denken, zo vertelde de prominente homovoorvechter Frank Mugisha vorig jaar in een interview met de Volkskrant. 'Ze denken dat we alleen uit zijn op seks met andere mannen, dat we een soort mannelijke prutsmutsen zijn. Homoseksualiteit is in hun ogen een westers product dat niet in Afrika thuishoort. In het verleden hebben Oegandese regimes kinderen voor het leger gerekruteerd, nu denken veel Oegandezen dat wij hetzelfde doen, alleen dan om seks mee te hebben.' .

Levenslange gevangenisstraf
Op het moment van het interview hing de dreiging van de anti-homowet in de lucht, nu is de wet - na vijf jaar discussie in het parlement - ook daadwerkelijk ondertekend. Op 'verzwaarde homoseksualiteit' staat in Oeganda sinds gisteren een levenslange gevangenisstraf. Daarvan is sprake bij recidive, als de dader hiv-besmet is en als het slachtoffer minderjarig is of werd gedwongen. Op 'gewone homoseksualiteit' staat veertien jaar cel. Ook het promoten van homoseksualiteit is voortaan strafbaar. Daar staat vijf tot zeven jaar cel op. De doodstraf was, onder druk van de internationale gemeenschap, al eerder uit het wetsartikel geschrapt.

Volgens politiewoordvoerder Patrick Onyango zijn er nog geen homoseksuelen gearresteerd sinds de wet gisteren van kracht werd, maar homo's in Oeganda zeggen zich desondanks bedreigd te voelen. 'We zijn doodsbang. Niet meteen voor de politie, maar voor de bevolking', vertelt activiste Sandra Ntebi (30) vandaag in de Volkskrant 'Misschien gaan mensen in de buurt ons aanvallen.'

In The Red Pepper van vandaag staan niet alleen de namen van bekende homoseksuelen - ook hun foto's zijn gepubliceerd. Op de voorpagina staat in kapitalen 'EXPOSED!'. De editie biedt verder een verhaal over hoe president Museveni 'waarschuwt voor seks met de mond'. En: 'Jongen bekent hoe pastoor K.. zijn 'bunu' verkrachtte'.

'Hang ze op'
Oegandese media (evenals de kerk, die een zeer prominente rol speelt in het Afrikaanse land) nagelen homoseksuelen vaker aan de schandpaal. In 2010 publiceerde het populaire blad Rolling Stone honderd namen van Oegandese homoseksuelen. 'Hang ze op', stond op de voorpagina.

Homo's moeten dood, verklaarde het blad vol ernst, want 'ze rekruteren onschuldige kinderen'. Niet alleen de namen van homoseksuelen werden gepubliceerd, ook werd duidelijk vermeld waar de personen woonden en werkten.

In reactie op deze publicatie richtten homoactivisten de Oegandese organisatie voor seksuele minderheden (SMUG) op. Voorzitter David Kato werd een jaar later vermoord. Iemand was zijn huis binnengedrongen en had de activist met een hamer op zijn hoofd geslagen. Kato stond bekend als de eerste Oegandees die openlijk voor zijn geaardheid uitkwam.

Frank Mugisha volgde hem op. 'Na de dood van David ben ik me nog bewuster geworden van mijn kwetsbare positie, maar ik heb er nooit aan gedacht om op te geven', zegt hij in het interview met de Volkskrant. 'Ik voel mezelf geen activist, want dat klinkt alsof je met heel veel kracht de samenleving wil veranderen. Die illusie heb ik niet. Ik wil er zijn voor Oegandezen die met hun seksuele geaardheid worstelen. En ik wil ze te hulp schieten als ze in de cel gegooid worden.'

Bron:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... mo-s.dhtml

Ik kan echt in m'n handjes knijpen dat ik in Nederland woon. Tjonge tjonge, hier wordt je toch helemaal akelig van.

Bij deze ook de vraag om wel met respect naar elkaar te reageren. Eerder opende ik een topic over de anti-holebi wet in Rusland, en toen waren er mensen die gingen roepen dat ''wij homo's'' om aandacht aan het roepen waren. Graag vriendelijke en respectvol blijven. En ja, ik, als lesbische, wil zeker dat dit onder de aandacht komt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:47

In Nederland is het doodnormaal als mensen een pedofiel willen vermoorden, en geven veel mensen aan het daarmee eens te zijn als iemand roept dat te willen doen. Ook zijn hier websites waar die mensen ge-out worden, incl. naam, woonplaats etc. Wij doen precies hetzelfde, maar dan met een andere geaardheid die hier niet geaccepteerd wordt.

Amaris

Re: Nieuwe anti-holebi wet in Oeganda.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:48

Ik vind het nogal een verschil: geaardheid of ziek in je hoofd

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 12:51

@Vjestagirl: Ik vind het niet doornormaal om een pedofiel te vermoorden hoor := Daarnaast krijgt een pedofiel ook geen gevangenisstraf omdat hij pedofiel is. In tegendeel zelfs, hij kan hier in Nederland naar een vereniging.

Dus het is niet hetzelfde, want daar is het wettelijk nu verboden. Maakt het dat juist dat het hier, desondanks, gedaan wordt? Nee, vind ik niet.

@ Amaris: Pedofilie is ook gewoon een geaardheid hoor en zolang je er niets mee doet is daar niets mis mee, maar ze moeten alleen geen pedoseksueel worden. En het verschil met homoseksualiteit is dat de ander er ook mee instemt.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:52

Zo jammer dat die landen nog zo enorm achterlopen. Dat zal met de jaren wel verbeteren maar daar hebben die mensen daar nu niks aan helaas. Triest dat er zo zwart-wit gedacht wordt daar. Dan mogen wij toch inderdaad in onze handjes knijpen dat we in Nederland wonen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:53

Amaris schreef:
Ik vind het nogal een verschil: geaardheid of ziek in je hoofd

En zij vinden homoseksualiteit ziek zijn in je hoofd.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:54

Vjestagirl schreef:
In Nederland is het doodnormaal als mensen een pedofiel willen vermoorden, en geven veel mensen aan het daarmee eens te zijn als iemand roept dat te willen doen. Ook zijn hier websites waar die mensen ge-out worden, incl. naam, woonplaats etc. Wij doen precies hetzelfde, maar dan met een andere geaardheid die hier niet geaccepteerd wordt.

Het verschil is alleen dat we het (nog) niet eens zijn over geaardheid. Ik vind namelijk dat je het geen geaardheid kan noemen als je iemand gaat verkrachten heeft namelijk niets met verliefdheid of gevoelens te maken.
Daarbij is er een groot verschil tussen pedoseksueel en pedofiel. Dus nee ik vind het absoluut niet te vergelijken. Pedoseksuelen verkrachten kinderen dat doen de meeste homo's toch echt niet.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:55

Dat kun je toch niet vergelijken.. Een relatie op basis van gelijkwaardigheid of een kinderverkrachter/aanranden. Waar heb je het over...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:56

Tigra_ schreef:
Vjestagirl schreef:

Het verschil is alleen dat we het (nog) niet eens zijn over geaardheid. Ik vind namelijk dat je het niet een geaardheid kan noemen als je iemand gaat verkrachten heeft namelijk niets met verliefdheid of gevoelens te maken.
Daarbij is er een groot verschil tussen pedoseksueel en pedofiel. Dus nee ik vind het absoluut niet te vergelijken. Pedoseksuelen verkrachten kinderen dat doen de meeste homo's toch echt niet.

Daar zijn we hier van overtuigt. Daar zijn ze er blijkbaar niet van overtuigt dat dat zo is.

Je kunt niet met onze normen en waarden naar deze wet kijken, dan issie idd onzinnig. Je moet met hun ogen, hun ideeën, hun wereldbeeld en hun normen en waarden kijken naar deze wet. En dan is het waarschijnlijk wél iets waar veel mensen achter kunnen staan.
Je kunt een andere cultuur niet veroordelen vanuit je eigen cultuur. De een is niet beter dan de ander. Ze zijn verschillend. Ze lopen ook niet achter, ze ontwikkelen zich anders.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:58

Tabaluga12 schreef:
Dat kun je toch niet vergelijken.. Een relatie op basis van gelijkwaardigheid of een kinderverkrachter/aanranden. Waar heb je het over...

Een pedofiel is geen kinderverkrachter/aanrander. Een pedofiel is iemand die seksueel opgewonden kan raken van kinderen en / of verliefd wordt op kinderen. Een pedoseksueel is iemand die de handelingen daadwerkelijk uitvoert. Er is niets mis met pedofiel zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:58

Ja sorry hoor, maar wil je niet zo offtopic gaan? Er zijn genoeg topics op bokt waar je je ongenoegen over de behandeling van de pedofiel kunt uiten. We hebben het nu over de homo's in Oeganda.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:59

lieveli schreef:
Ja sorry hoor, maar wil je niet zo offtopic gaan? Er zijn genoeg topics op bokt waar je je ongenoegen over de behandeling van de pedofiel kunt uiten. We hebben het nu over de homo's in Oeganda.

En die worden precies zo behandeld als pedofielen hier. Dat is niet offtopic, dat is een vergelijking maken tussen hun cultuur en de onze.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:00

Ik vind persoonlijk dat ze wel achter lopen, blijkbaar zijn ze nog niet zover in hun denkwijze dat ze beseffen dat homo's onderling dat gewoon willen. Ik snap eigenlijk niet waarom mensen dat ooit als een ziekte hebben kunnen zien. Het is wederzijds. Totaal anders dan waar jij het mee wil vergelijken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:01

Nee dat is behoorlijk offtopic, je kunt het totaal niet vergelijken en de behandeling is niet hetzelfde. Ik ga temmen, ik vind het respectloos dat je zo je mening opdringt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:02

Ik vind het heel schokkend wat daar in Oeganda gebeurt. Ook erg schokkend dat ik inwoners ook steeds zie roepen dat ze er zo blij mee zijn omdat het hun kinderen zal beschermen.

Tegen wat dan? Ook homo/lesbi worden? Of zijn ze bang dat een homo/lesbi meteen ook pedoseksueel is?

Voor mij is pedofilie overigens ook een geaardheid. Iets wat me heel sneu lijkt als je die geaardheid hebt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:04

Oeganda ziet zo te lezen geen verschil tussen een homoseksueel en een pedoseksueel. Het is de drang om de kinderen te beschermen die ze zo buiten proportie agressief maakt naar alles dat afwijkt van hetroseksualiteit.

En vervolgens heeft de kerk het hoogste woord hierover, terwijl als er 1 bekende instantie is die op dit punt een slechte naam heeft ...

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:04

Ik vind het echt een ongepaste reactie. Pedofiel of pedoseksueel maakt in dit geval niet uit het gaat nog steeds om gelijkwaardigeheid die er in dit geval niet is.
Dat is bij homosexuelen wel het geval dus die vergelijking gaat mi niet op en daar gaat het hier ook niet om.

Erg voor de mensen die daar leven die homosexueel zijn, voor mij is het onbegrijpelijk een ander daar op te veroordelen. Ik kan me ook niet inleven dat het vanuit hun cultuur zo hoort en dat ze daar hetzelfde gevoel zouden hebben als wij tegen pedofielen of pedosexuelen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:07

Tabaluga12 schreef:
Ik vind het echt een ongepaste reactie. Pedofiel of pedoseksueel maakt in dit geval niet uit het gaat nog steeds om gelijkwaardigeheid die er in dit geval niet is.
Dat is bij homosexuelen wel het geval dus die vergelijking gaat mi niet op en daar gaat het hier ook niet om.

Erg voor de mensen die daar leven die homosexueel zijn, voor mij is het onbegrijpelijk een ander daar op te veroordelen. Ik kan me ook niet inleven dat het vanuit hun cultuur zo hoort.

Als jij fantaseert over een jongen die je op straat hebt zien lopen (ik noem maar iets) dan is dat ook niet gelijkwaardig. Hij weet er immers helemaal niets vanaf. Een pedofiel doet hetzelfde: handelt niet, heeft alleen de gedachtes.

Om het duidelijk te houden: ik vind het ontzettend naar voor homoseksueel geaarde mensen die daar wonen, en nu voor hun leven moeten vrezen, zich moeten verstoppen en hun ware zelf niet kunnen zijn. Maar ik denk niet dat we hier altijd beter zijn dan dat :).

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:07

Ik zal wel de enige zijn maar ben het volledig eens met Vjestagirl. Als er iets over pedofielen in het nieuws komt moet je eens kijken wat voor reacties daarop volgen. Het lijkt mij vreselijk om gevoelens te hebben voor kinderen waar je niks mee kunt. Maar daar kan niemand respect voor opbrengen. Die mensen moeten onverdoofd gecastreerd worden en noem maar op en dat vindt heel Nederland normaal.

Misschien eens beginnen met de mentaliteit hier in Nederland te veranderen voordat we gaan wijzen naar andere landen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:09

Het helpt me nog steeds niet de gedachtegang van daar te begrijpen :D

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:10

Nee mij ook niet. Maar de gedachtegang hier ook niet. Het is verschrikkelijk en zou flink aangepakt moeten worden.. Maar een cultuur aanpakken is vrij lastig.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 13:11

@Vjestagir/jildaul: Maar, ook al worden er namen bekend gemaakt van pedofielen, dit is bij lange na niet in dezelfde proportie als in Oeganda bij de homofielen/seksuelen. En dan nog is dat natuurlijk vreselijk. Maar ook dan is het niet dat je voor pedofilie gevangenisstraf kan krijgen en kan je niet worden vervolgd, dus die vergelijking gaat ook gewoon níet op, want het is niet hetzelfde, want het is hier niet in de wet dat je pedofilie strafbaar is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:11

Tabaluga12 schreef:

Zij zien homoseksualiteit daar als een ziekte zoals veel mensen hier dat zien bij pedoseksualiteit.
Het is beide een geaardheid.

Dat pedoseksualiteit ook echt schadelijk is voor de ontwikkeling van kinderen is absoluut waar. Maar daar gaat het in de vergelijking niet om.

Maartje1990

Re: Nieuwe anti-holebi wet in Oeganda.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 13:13

NatasjavE: Pedoseksualiteit gaat toch verder als geaardheid. Pedofilie, ja geaardheid, pedoseksueel, verkrachting....

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:14

NatasjavE schreef:
Tabaluga12 schreef:

Zij zien homoseksualiteit daar als een ziekte zoals veel mensen hier dat zien bij pedoseksualiteit.
Het is beide een geaardheid.

Dat pedoseksualiteit ook echt schadelijk is voor de ontwikkeling van kinderen is absoluut waar. Maar daar gaat het in de vergelijking niet om.

Dank je, dat snap ik :D

Ik bedoel dat ik niet kan begrijpen dat je iemand die dus schijnbaar ziek, waar je mi niemand kwaad mee doet en geen oplossing of medicijn voor is, is zoveel leed wil aandoen.