Of uw kind gaat ritalin slikken of het gaat van school af.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Of uw kind gaat ritalin slikken of het gaat van school af.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 22:14

http://www.telegraaf.nl/vrouw/mama/kind ... ml#reageer
Dit gaat over een net gelezen artikel in de Telegraaf, zo ver is het dus al, mensen zeggen hup aan de ritalin terwijl het gewoon op de drugslijst staat. Omdat ze adhd hebben, maar een beetje meer moeite doen kan dus niet. In en intriest alsof de maatschappij beslist dat je medicijnen moet slikken, das nog altijd mijn keus.

Anoniem

Re: Of uw kind gaat ritalin slikken of het gaat van school af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:17

ADHD is niet zomaar met ritalin opgelost lijkt mij..

Het is een heel uitgebreide 'aandoening', dus voor iedereen werkt iets anders..
Dan zou ik zeggen: Doei school, wij zoeken wel een andere school!

Gewoon vreemd dit!

xx

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:18

Serieus? Het zal wel aan mij liggen (zit op het mbo, leerlingen die door de klas schreeuwen, met stoelen gooien en deuren dicht slaan zijn niet vreemd) maar een kind verplichten om gevaarlijke medicatie te gaan slikken en anders oprotten? :+

Wauw, nothing to say. Vind het alleen abnormaal.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:18

Ik kan hier niet over oordelen.
Je weet niet hoe die persoon zich gedraagt, als het echt onhandelbaar is om hier les aan te geven kan ik dat begrijpen.
Dan is het maar heel egoïstisch om te zeggen dat het je eigen keuze is om het niet te slikken.

Ik kan niet geloven dat de gemiddelde persoon met adhd weggestuurd wordt uit school, misschien lees ik slecht maar het is echt maar één verhaal? En de andere scholen willen hem absoluut niet? Dan zouden andere kinderen toch niet op school geraken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:19

Furrow schreef:
Je weet niet hoe die persoon zich gedraagt, als het echt onhandelbaar is om hier les aan te geven kan ik dat begrijpen.
Dan is het maar heel egoïstisch om te zeggen dat het je eigen keuze is om het niet te slikken.

Ik kan niet geloven dat de gemiddelde persoon met adhd weggestuurd wordt uit school, misschien lees ik slecht maar het is echt maar één verhaal? En de andere scholen willen hem absoluut niet? Dan zouden andere kinderen toch niet op school geraken?

Het is inderdaad het verhaal van 1 persoon..

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:22

Furrow schreef:

Ben ik het mee eens. :j

Ik weet wel dat als er een kind met een nieuwe diagnose is dat er soms vanuit de school gevraagd/geopperd wordt om eens te proberen wat medicatie met het gedrag van het kind doet en zo dan mogelijk de stap sneller wordt genomen.

Als school moet je denk ik toch ook al héél ver ermee klaar zijn om dat ultimatum te stellen.

(Je kan één argument ook omdraaien: Ga maar eens in conflict met een 15 jarige puber van 1.85 als leerkracht die op dat moment een beetje 'ontspoord', dat wil de leerkracht net zo goed niet als de moeder dat niet wilt. ;) )

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:22

Ik vind het een hele goede, dat zouden ze meer moeten doen!
1 Kind kan het voor de rest van de groep verpesten. 1 Kind kan ervoor zorgen dat een hele klas zich niet op de lessen kan concentreren en slechte punten haalt, hoe verantwoord je dat aan al die andere ouders?

Veel mensen hebben er geen benul van hoe het is om een kind met ernstige ADHD in de klas te hebben. Soms gaat er 70% van je aandacht naar dat kind. dan blijft er nog maar 30% over voor de andere 29 kinderen.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:23

mee eens. je kunt dat een kind niet verplichten. ik vind dat ze leraren beter moeten inlichten over kinderen met gedragsstoornissen, zodat ze ook met zulke kinderen om kunnen gaan die niet naar een speciale school hoeven.
(een kind met een ernstigere gedragsstoornis hoort natuurlijk niet op een gewone school)

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:24

Als ik zie wat ritalin doet met mijn vriend... Echt verschrikkelijk!
Hij heeft pech dat 'ie dan ook álle bijwerkingen heeft, en is daardoor dus zo angstig dat ie bang wordt voor alles. Zowel een schoen als zichzelf! Zijn emoties vlakken zo af dat het net een robot lijkt.
Het enige wat het 'positieve' is, is dat hij zich beter kan concentreren.
Maar jemig.
Je bent toch niet voor niets met ADHD geboren? Daar moet je gewoon mee leren omgaan. En voor degene zelf is dat makkelijker dan voor de buitenwereld. Daar zit nu dus het probleem!
Lekker pillen slikken omdat je zo geboren bent en nog extra slikken omdat je er bijwerkingen van hebt..
Triest.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:25

Als het in de Telegraaf staat, zit er vast ook een ander verhaal achter. (....en ouders die de krant opzoeken voor dit soort verhalen, heb ik ook zo m'n gedachten bij)

Duhelo

Re: Of uw kind gaat ritalin slikken of het gaat van school af.

MW -> NM

Nagini

mzara schreef:
mee eens. je kunt dat een kind niet verplichten. ik vind dat ze leraren beter moeten inlichten over kinderen met gedragsstoornissen, zodat ze ook met zulke kinderen om kunnen gaan die niet naar een speciale school hoeven.

Nog meer? :')
Leerkrachten worden al doodgegooid met cursussen. En alles is heel mooi in theorie en we weten het allemaal. Maar het is gewoon niet werkbaar als één leerkracht met 25-30 kinderen in je klas waarbij er één zware ADHD heeft. En vaak is het niet eens één kind die een labeltje heeft.

Hier in Amerika zie je het heel anders. De groepen bestaan vaak rond 20-25.
Er is één groepsleerkracht en 2 tot 3!! assistenten.

Er zitten zelfs kinderen met downsyndroom in de groep. Ja, dat je het dan krijgt gebolwerkt, dat begrijp ik best.
Het is zo gemakkelijk om naar de leerkracht te wijzen. We hebben ook maar 2 paar handen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:26

hmm televaag he, korreltje zout nemen dus!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:26

mzara schreef:

Daar zijn de speciale scholen juist voor! Omdat dit soort kinderen niet kunnen functioneren in een klas met "normale"" kinderen. Het is ook oneerlijk tegenover de rest van de klas aangezien de leerkracht dat de meeste aandacht aan dat ene kind moet geven.

Als alle kinderen met een gedragsstoornis op het reguliere onderwijs zouden blijven dat zouden de andere kinderen helemaal geen aandacht meer krijgen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:27

xSlvna schreef:
Serieus? Het zal wel aan mij liggen (zit op het mbo, leerlingen die door de klas schreeuwen, met stoelen gooien en deuren dicht slaan zijn niet vreemd) maar een kind verplichten om gevaarlijke medicatie te gaan slikken en anders oprotten? :+

Wauw, nothing to say. Vind het alleen abnormaal.

Het is geen gevaarlijke medicatie.

Om te verplichten vind ik ook wat ver gaan moet ik zeggen. Al denk ik dat je een kind dat echt ADHD heeft(dus goed gediagnostiseerd) het niet mag ontzeggen. Mits het natuurlijk niet te veel last heeft van bijwerkingen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:28

Desty schreef:
Hij heeft pech dat 'ie dan ook álle bijwerkingen heeft, en is daardoor dus zo angstig dat ie bang wordt voor alles. Zowel een schoen als zichzelf! Zijn emoties vlakken zo af dat het net een robot lijkt.
Maar jemig.
Je bent toch niet voor niets met ADHD geboren? Daar moet je gewoon mee leren omgaan. En voor degene zelf is dat makkelijker dan voor de buitenwereld. Daar zit nu dus het probleem!
Lekker pillen slikken omdat je zo geboren bent en nog extra slikken omdat je er bijwerkingen van hebt..
Triest.

Jij hebt er duidelijk geen verstand van!! Mensen met ADHD "moeten er maar gewoon mee leren omgaan" .....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:29

Desty schreef:
Maar jemig.
Triest.

Gebruikt je vriend Ritalin of Concerta? Want (generieke)Ritalin geeft veel meer bijwerkingen.

Emoties die afvlakken zou overigens niet moeten kunnen. Het is namelijk een stimulerend middel en geen verdovend middel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:31

Misschien moet je het zelfs wel andersom zien: deze leerling is met zijn gedrag nu handelbaar op school en dus moet hij eraf. Maar omdat de school weet dat hij met ritalin beter functioneert, bieden ze hem aan om hem in dat geval toch nog een kans te geven.

Dat is al heel anders, en dan durf ik niet zomaar te zeggen dat het een onredelijke keuze is. Vooral ook omdat dit nogal effect heeft op z'n omgeving, en het in een aantal gevallen (niet altijd maarregelmatig wel) goed te begrijpen is dat iemand niet op school kan blijven.
Het is natuurlijk wel een moeilijke keuze voor ouder en kind... op welke manier en op welke plek kun je het beste functioneren, en welke nadelen wil je daarbij voor lief nemen.

Zorgwekkender vond ik zelf dit verhaal: http://www.nrc.nl/nieuws/2014/02/23/lie ... mijn-kind/

Namelijk dat de hulpverlening eigenlijk helemaal geen plan heeft voor een kind behalve ritalin.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:31

Akhal_Teke schreef:
Jij hebt er duidelijk geen verstand van!! Mensen met ADHD "moeten er maar gewoon mee leren omgaan" .....

Inderdaad. Als je diabetes hebt mag je wel geneesmiddelen gebruiken maar als je hersenen op bepaalde plekken onvoldoende aangestuurd worden moet je het maar uitzoeken?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:33

Akhal_Teke schreef:
Desty schreef:
Maar jemig.
Triest.

Jawel, dat is een stukje zelfkennis die ook dit soort mensen moeten kunnen begrijpen.
Vaak hebben zit soort kinderen een hyperfocus, als ze weten waar die hyperfocus ligt, kun je 'm met héél veel oefenen ook verschuiven en kun je jezelf dus trainen in concentratie (waar dan ook voor bedoeld).
Ik heb al verscheidene van dit soort mensen gezien, en weet dus dat dat kan...
Dus vind het een beetje raar om meteen te zeggen dat ik er geen verstand van heb.
Blijkbaar bekijken wij het allebei van een andere kant.

http://www.youtube.com/watch?v=91R1PG2Zg-E

NatasjavE schreef:
Akhal_Teke schreef:

Inderdaad. Als je diabetes hebt mag je wel geneesmiddelen gebruiken maar als je hersenen op bepaalde plekken onvoldoende aangestuurd worden moet je het maar uitzoeken?

Dit heeft dus duidelijk niks te maken met 'uitzoeken', maar een weg vinden in je zelfkennis...
Denk dat ik hiermee wel genoeg heb gezegd :)
Laatst bijgewerkt door Desty op 24-02-14 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:34

Ann_moi schreef:
*

"
Die "filter" heeft iedereen, jij maakt hem alleen bewust mee omdat je er vóór de medicijnen niet gewend was, hierdoor lijkt het alsof je een filter hebt die de prikkels tegehoudt. Het medicijn stimuleert juist die "filter".
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-12-15 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:34

Ik weet het ook niet helemaal hoor, ik ken ook kinderen die een gedragsstoornis hebben en er aardig gevaarlijk van worden of lesgeven onmogelijk maken. Daar weten ook doorgewinterde pedagogen zich maar weinig raad mee. Moeders kan wel beweren dat kindlief alleen een beetje druk is, maar ouders krijgen thuis zo lekker weinig mee van hoe hun kind zich op school gedraagt :=

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:35

Shadow0 schreef:
Misschien moet je het zelfs wel andersom zien: deze leerling is met zijn gedrag nu handelbaar op school en dus moet hij eraf. Maar omdat de school weet dat hij met ritalin beter functioneert, bieden ze hem aan om hem in dat geval toch nog een kans te geven.

Dat is al heel anders, en dan durf ik niet zomaar te zeggen dat het een onredelijke keuze is. Vooral ook omdat dit nogal effect heeft op z'n omgeving, en het in een aantal gevallen (niet altijd maarregelmatig wel) goed te begrijpen is dat iemand niet op school kan blijven.
Het is natuurlijk wel een moeilijke keuze voor ouder en kind... op welke manier en op welke plek kun je het beste functioneren, en welke nadelen wil je daarbij voor lief nemen.

Zorgwekkender vond ik zelf dit verhaal: http://www.nrc.nl/nieuws/2014/02/23/lie ... mijn-kind/

Namelijk dat de hulpverlening eigenlijk helemaal geen plan heeft voor een kind behalve ritalin.

Zo werkt het niet op scholen hoor. Wanneer een school de keus geeft uit óf medicijnen óf van school ; dan is de situatie in de klas echt onhoudbaar.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:35

Akhal-teke, vindt jou laatste zin een beetje kort door de bocht.

Er zijn legio voorbeelden van kinderen met gedragsstoornissen die heel goed in een 'normale' klas kunnen functioneren. Kwestie van een leraar die daar erg goed mee om kan gaan. Zonder dat de andere leerlingen daar de dupe van worden.

Helaas is de constatering steeds meer dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit holt, en leerlingen met een vlekje wel naar het speciaal onderwijs moeten om ook een eerlijke kans te krijgen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:36

Ann_moi schreef:
*

Kinderen met ADHD onder de twaalf jaar geen Ritalin geven is een heleboel basisschool jaren weggooien. Ze kunnen dan daardoor niet naar de middelbare school die het beste bij hun past.
Je kan beter juist op de basisschool wel medicatie geven omdat daar de basis voor het leren leren(met opzet 2x leren) wordt gelegd. Daar hebben ze de rest van hun leven lol van.

Als een kind het dan later liever zelf niet wil kan je er altijd nog voor kiezen om het dan niet meer te geven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-12-15 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd