Nazi-praktijken in Noord-Korea

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nazi-praktijken in Noord-Korea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 17:22

Citaat:
De Noord-Koreaanse regering maakt zich schuldig aan ernstige schending van de mensenrechten, op grote schaal. Dat zegt de mensenrechtencommissie van de VN. De commissie heeft een jaar lang onderzoek gedaan naar de situatie in het land en heeft vandaag de eerste resultaten bekendgemaakt.

Gruwelijk

De VN-onderzoekers zeggen dat er gruwelijke, onbeschrijflijke dingen in Noord-Korea gebeuren, die te vergelijken zijn met het werk van de nazi's in de Tweede Wereldoorlog. Ze gaven het voorbeeld van een jonge vrouw die haar eigen kind moest verdrinken.

De mensenrechtenschendingen zijn volgens de commissie zo ernstig dat veiligheidsfunctionarissen en mogelijk ook de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un voor het Internationaal Strafhof in Den Haag moeten worden gebracht. De commissie adviseert de VN om de zaak aan het hof voor te leggen, maar het is maar de vraag of dat uiteindelijk gebeurt. China spreekt in de Veiligheidsraad waarschijnlijk zijn veto daartegen uit.

Strafkampen

Naar schatting zitten in Noord-Korea meer dan 200.000 mensen gevangen in strafkampen. De mensenrechtencommissie van de VN heeft gesproken met slachtoffers en getuigen. De onderzoekers hebben geen toegang gekregen tot het geïsoleerde land. De gesprekken werden gevoerd in onder meer Tokio, Londen en Washington.

Noord-Korea spreekt de beschuldigingen van de VN met klem tegen. De regering zegt dat de onderzoekers zich voor het karretje hebben laten spannen van westerse landen.

China

Ook China krijgt harde kritiek. Het land stuurt Noord-Koreaanse politieke vluchtelingen terug naar hun land, waar die worden gemarteld en geëxecuteerd. China werkt daardoor mee aan misdaden tegen de menselijkheid, zegt de mensenrechtencommissie van de VN.

http://nos.nl/artikel/612317-vn-nazipra ... korea.html

Echt absurd dat een land hier al jaren mee weg komt. Het is toch algemeen bekend wat er in dit land gebeurd?
Ik snap niet dat dit anno 2014 uberhaupt nog moet worden 'ontdekt' :\

Nies_

Re: Nazi-praktijken in Noord-Korea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:24

En hier hebben ze een onderzoek van een jaar voor nodig? Ik was er van overtuigd dat iedereen dat wel wist :+

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:16

Het onderzoek is natuurlijk niet voor niets gedaan, dat zullen ze juist doen omdat er al veel langer vermoedens waren. Maar links en rechts verhalen horen is anders dan een onderzoek waarbij met heel veel mensen wordt gesproken om alles in kaart te krijgen en de betrouwbaarheid van de getuigen te toetsen.

Wat betreft het 'ermee wegkomen': tijdens en na de Koude Oorlog kon er niet ingegrepen worden vanwege de Sovjet-Unie. Nu zal, naar verwachting, China elke actie vanuit de VN blokkeren. Dan tóch ingrijpen kan enorme, wereldwijde, consequenties hebben - niet iets om zomaar aan voorbij te gaan. Daarnaast heeft Noord-Korea, voor zover ik weet, een sterk leger en is het dus geen kwestie van binnenvallen, wat mensen doodschieten en klaar. Maar er is uiteraard meer dan militair ingrijpen, en achter de schermen wordt al veel langer geprobeerd om de situatie te veranderen. Alleen niet met succes.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:18

Nies_ schreef:
En hier hebben ze een onderzoek van een jaar voor nodig? Ik was er van overtuigd dat iedereen dat wel wist :+

Onderzoeken en noord-korea is net als bokt en zonder cap rijden.
Dat vraagt om gezeik en een hoop gesputter.

Ik denk dat ze gewoon lang nodig gehad hebben om betrouwebare, niet gecensureerde informatie te winnen.

Daarbij is het natuurlijk vreselijk dat dit nog steeds gebeurd... :n

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:50

Dani schreef:
Het onderzoek is natuurlijk niet voor niets gedaan, dat zullen ze juist doen omdat er al veel langer vermoedens waren. Maar links en rechts verhalen horen is anders dan een onderzoek waarbij met heel veel mensen wordt gesproken om alles in kaart te krijgen en de betrouwbaarheid van de getuigen te toetsen.

Wat betreft het 'ermee wegkomen': tijdens en na de Koude Oorlog kon er niet ingegrepen worden vanwege de Sovjet-Unie. Nu zal, naar verwachting, China elke actie vanuit de VN blokkeren. Dan tóch ingrijpen kan enorme, wereldwijde, consequenties hebben - niet iets om zomaar aan voorbij te gaan. Daarnaast heeft Noord-Korea, voor zover ik weet, een sterk leger en is het dus geen kwestie van binnenvallen, wat mensen doodschieten en klaar. Maar er is uiteraard meer dan militair ingrijpen, en achter de schermen wordt al veel langer geprobeerd om de situatie te veranderen. Alleen niet met succes.

Inderdaad. Ik vind N-Korea een gruwelijk eng land. Met kop en schouders boven alle anderen uit. Het is één grote gebrainwashte natie op een niveau dat gewoon niet voor mogelijk gehouden kan worden. Maar alles ligt er ook heel wat gecompliceerder helaas dan gewoon binnenvallen en er korte mette mee te maken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 19:06

Ik heb ooit een vertaald journaal van Noord Korea gezien. Nieuwsfeiten werden volledig verdraaid. Echt ongelooflijk.
Je eigen kind moeten verdrinken.. Bizar |(
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 17-02-14 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:07

Camp 22 ... waar Mengele praktijken worden uitgevoerd. Het is vreselijk.... arme mensen daar. Ik bid voor ze, het is triest!!!!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:10

Als China en N-K geen vriendjes waren, was dat land al lang plat gebombardeerd. Wellicht is dat voor die mensen nog een betere dood dan hun leven in zo'n kamp te moeten doorbrengen.

Ik hoop dat China toch ooit een keer stopt met N-K in bescherming te nemen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:50

Ik dacht ook dat iedereen dit wel wist :=

Groot deel van de bevolking zit in een kamp... En voorlopig stopt het nog niet...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:30

Ik denk dat heel veel mensen dit helemaal niet wisten, eigenlijk. Ik bedoel, vorig jaar zag ik een interview met iemand op straat die enthousiast vertelde dat ze best op vakantie wilde naar Guantanamo Bay. En dat heeft toch nog een stuk meer aandacht gekregen dan Noord-Korea (tot nu). Mensen kunnen vreselijk wereldvreemd zijn.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:50

In het onderzoeksrapport van de VN staat waarschijnlijk veel meer specifieke informatie dan in dit artikel nu naar voren komt. Overbodig onderzoek zou ik dus niet zo op voorhand willen zeggen.

Voordat je wilt ingrijpen in een ander land omdat de mensenrechtensituatie daar zo slecht is, moet je wel precies weten hoe de vork in de steel zit. Wat is er aan de hand, waar, waarom, wat is de omvang van het probleem, wie overkomt het en wie initieert het? Allemaal vragen die je, voor zover dat mogelijk is in Noord-Korea, toch eerst op een rijtje wilt hebben voordat je als VN besluit om er iets mee te doen. Daar heeft de VN nu waarschijnlijk nog geen precies antwoord op omdat ze niet vrij onderzoek hebben kunnen doen, maar allicht hebben ze nu een beter en realistischer beeld dat van pas komt bij het bepalen of je al dan niet wilt gaan ingrijpen, en zo ja, hoe je dat dan gaat doen. Dan kun je pas een geschikte manier vinden om gericht iets aan de situatie te veranderen.

En dat allemaal los van de vraag of dat ingrijpen wel zo verstandig is, zoals Dani al aangeeft.

Wat betreft dat filmpje over Guantanamo: ik neem aan dat je dit filmpje bedoelt?
http://www.youtube.com/watch?v=-pXXAk3jWx8

Ik schrok me wezenloos van de ontwetendheid van mensen. Niet zozeer van het feit dat mensen niet weten wat het precies is, maar dat mensen er gewoon echt geen flauw benul van hebben wie of wat Guantanamo Bay is. Dus ook wat dat betreft is het niet verkeerd dat de situatie in Noord-Korea nog eens in de media naar voren komt.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:43

Szan schreef:
In het onderzoeksrapport van de VN staat waarschijnlijk veel meer specifieke informatie dan in dit artikel nu naar voren komt. Overbodig onderzoek zou ik dus niet zo op voorhand willen zeggen.

Voordat je wilt ingrijpen in een ander land omdat de mensenrechtensituatie daar zo slecht is, moet je wel precies weten hoe de vork in de steel zit. Wat is er aan de hand, waar, waarom, wat is de omvang van het probleem, wie overkomt het en wie initieert het? Allemaal vragen die je, voor zover dat mogelijk is in Noord-Korea, toch eerst op een rijtje wilt hebben voordat je als VN besluit om er iets mee te doen. Daar heeft de VN nu waarschijnlijk nog geen precies antwoord op omdat ze niet vrij onderzoek hebben kunnen doen, maar allicht hebben ze nu een beter en realistischer beeld dat van pas komt bij het bepalen of je al dan niet wilt gaan ingrijpen, en zo ja, hoe je dat dan gaat doen. Dan kun je pas een geschikte manier vinden om gericht iets aan de situatie te veranderen.

En dat allemaal los van de vraag of dat ingrijpen wel zo verstandig is, zoals Dani al aangeeft.

Wat betreft dat filmpje over Guantanamo: ik neem aan dat je dit filmpje bedoelt?

Ik schrok me wezenloos van de ontwetendheid van mensen. Niet zozeer van het feit dat mensen niet weten wat het precies is, maar dat mensen er gewoon echt geen flauw benul van hebben wie of wat Guantanamo Bay is. Dus ook wat dat betreft is het niet verkeerd dat de situatie in Noord-Korea nog eens in de media naar voren komt.

Mee eens. Het is zeker niet het enige land waar dit soort praktijken gebeuren. Het mag absoluut meer aandacht krijgen. Wat dacht je van politieke gevangenen in diverse landen? Of de ophangingen van mensen in landen als Iran. Dat staat misschien wel helemaal los van Noord-Korea, maar ik vind dat er meer mag worden ingegrepen. We leven in 2014, niet in 1000 BC of 1940...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:13

Het is denk ik wel één van de zeer weinige, zo niet het enige land waar Orwell's 1984 in deze mate werkelijkheid is geworden. Kinderen verraden hun ouders, opzichters controleren dagelijks of je wel braaf naar de staatsradio luistert, telefoongesprekken worden gemonitord, zeggen dat je honger hebt is een aanklacht tegen de staat. Een 13-jarig kind wordt in een strafkamp gezet omdat haar grootvader probeerde te vluchten naar China. Dat gaat héél ver..

Overigens ben ik het principieel met je eens dat er meer ingegrepen zou moeten worden. Alleen zitten daar in de praktijk nogal wat haken en ogen aan. China en Rusland blokkeren veel initiatieven vanuit de VN Veiligheidsraad - daar tegenin gaan heeft enorme consequenties. Daarnaast presenteert de VS zich als leider in de bewaking van mensenrechten, maar zijn ze zelf bepaald niet onschuldig op dat vlak. Abu Ghraib, Guantanamo Bay, geheime CIA gevangenissen; plekken waar recent mensen stelselmatig gekleineerd en gemarteld zijn - en nog steeds worden. En, anders dan de VS wil doen voorkomen, gebeurde dat op orders van hoge politieke functionarissen. Zij durven het dus wellicht niet aan om andere landen té heftig te bekritiseren, omdat ze dan ook een kritisch tegengeluid kunnen verwachten.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:50

Och, daar noem je wat. Breek me de bek niet open betreft Amerika.... We weten de helft niet van wat er zich allemaal afspeelt in de wereld. Wat ik niet kan begrijpen is dat China en Rusland hier niks tegen doen. Daar noem je toch wel 2 van de machtigste landen ter wereld op. Je gaat je afvragen wat daar dan de reden van is. China is ook een land van wreedheid!!!!! Denk maar aan de bont-industrie, dodenkamers voor meisjes etc. etc.!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 05:28

Szan schreef:

Ach komop, de halve wereld is toch wereld vreemd. Ga je met een foto van Morgan Freeman over straat, denken ze dat het Nelson Mandela is en vice versa. Ga je met foto's van politici over straat, hebben ze geen enkel idee wie het zijn.

Ik denk dat het zo'n beetje onmogelijk is daar in te grijpen. Noord Korea heeft een mega groot leger, verschrikkelijke wapens, en erger nog, China. Het is wachten tot dat die machtsgeile dictator van een Kim Young Un een keer dood neervalt en hopelijk een opvolger heeft die wel eens fatsoenlijk na kan denken en niet zo hunkert naar macht. Dit riekt gewoon naar Duitse praktijken tijdens de tweede wereldoorlog.
Niemand mag Noord-Korea in, of uit. Zuid Korea wordt 'arm' gemaakt omdat er veel geld naar Noord-Korea wordt doorgesluisd (denk aan leger en Kim Young Un zelf), en hele families worden afgemaakt door daden van een familielid.
Schrijnend, maar ik denk dat het onmogelijk is daar iets aan te veranderen.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:00

Zal het ook niet , des te erger.....

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:04

Je mag NK wel in, maar je mag dan niet zomaar gaan en staan waar je wil. Op een ander forum heb ik vorig jaar eens een verslag gelezen van een jonge vrouw die daar was geweest. Heel boeiend.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:32

Je mag idd Noord Korea wel in. Volgens mij is zelfs Floortje Dessing daar een keer geweest, zonder een camera uiteraard. Ze was in Zuid Korea en kreeg daar het bericht dat ze door mocht reizen naar NK.

Ik snap niet dat China en Rusland dit laten gebeuren. Wat is hun belang bij NK dat ze hen niet aan durven pakken?
NK is een heel gevaarlijk land idd en ik word altijd een beetje zenuwachtig als er weer berichten in het nieuws komen dat NK weer een beetje boos is om het één of ander en zijn wapens klaar zet. Dat mensen daar stelselmatig onderdrukt, vermoord en in kampen gestopt worden was ik wel van op de hoogte.

En idd........ Amerika...... ook een afschuwelijk land. En we weten voor veel minder dan de helft niet wat er in de wereld gebeurd. Ik denk dat er heel veel duistere achterkamertjes zijn waar dingen worden besproken waar wij nooit van af zullen weten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:01

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:04

Ik kwam het tegen op FB - en ben dermate wereldvreemd dat ik er idd nog niet over gelezen had ;)
Wel over Noord Korea uiteraard maar niet over deze kampen.
Probleem is idd China, kan wel eens uitlopen op een WO III....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:19

Er zijn meerdere hele gave docu's over NK.

De reisdocu van Vice is erg leuk om te kijken, die van de BBC vind ik zelf ook erg goed. Deze docu's laten vooral de propaganda zien. Zoals Warenhuis Nr. 1 in Pyongyang: een warenhuis vol met kleding, voedsel en allerhande producten. Je kunt er alleen niks kopen want het wordt alleen gebruikt om te laten zien aan toeristen en media, zo van: "kijk hoe goed wij het hier hebben! We hebben zoveel te koop".
Terwijl ondertussen 1/3e van de bevolking aan hongersnood lijdt.

Er zijn enkele docu's over de strafkampen, waarin getuigen die zijn ontsnapt hun verhaal vertellen. De dingen die daar gebeuren zijn te gruwelijk voor woorden. Zwangere vrouwen die niet meer geaborteerd kunnen worden moeten hun kind baren, waarna het direct levend aan de honden wordt gegeven terwijl de moeder moet toekijken ... :r

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:25

Urielle schreef:
Ik kwam het tegen op FB - en ben dermate wereldvreemd dat ik er idd nog niet over gelezen had ;)
Wel over Noord Korea uiteraard maar niet over deze kampen.
Probleem is idd China, kan wel eens uitlopen op een WO III....

Daar denk ik dus ook aan,dit loopt een keer helemaal fout en komt er een WO III.
Het gaat de laatste tijd overal fout,veel burger oorlogen die erbij komen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:09