The Kidnapping Experiment

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

The Kidnapping Experiment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 12:31

Ik kwam vandaag een kanaal op Youtube tegen; fouseyTUBE.
Deze jongen haalt grappen uit, maar doet ook experimenten die mij positief verbaasden,
waaronder the kidnapping experiment en the bullying experiment.

Kidnapping
http://www.youtube.com/watch?v=_UmOCKFigME

Bullying
http://www.youtube.com/watch?v=EisZTB4ZQxY

Ik vind deze manier van "spreading wareness" ontzettend goed en nuttig, je wordt zo met je neus erop gedrukt dat je eigenlijk niet anders kan dan je diep, diep schamen of voelen dat je het goed gedaan hebt, ookal was het een experiment.

Kijk, geniet, applaudisseer van binnen en geef je mening!

nine1987

Re: The Kidnapping Experiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:52

Vind t ook goed.. Maar vind wel dat me mensen van t kidnapping experiment wel heel gauw toegeven als ze horen dat t voor de camera is.. Dat zouden ze mij eerst mogen bewijzen.. T gaat toch om een leven..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:00

Ik kan helaas de filmpjes nu niet zien kan iemand een samenvatting willen geven want ben wel erg benieuwd!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:03

Bij kidnapping experiment.. Wordt een kidnapping nagespeeld voor de ogen van mensen.. er wordt gekeken of zij dan ingrijpen of niet.. En hetzelfde met pesten..

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:32

Ik vind het echt goeie filmpjes, heel confronterend om te zien dat zo veel mensen niet ingrijpen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 17:04

Vooral met het pesten verbaasde me het echt. Hij wordt voor de ogen van mensen bedreigd en "neergeslagen" en ze lopen gewoon door, staan gewoon op om weg te gaan of doen gewoon als ze het niet zien! En wanneer de "aanvaller" ze erop aanspreekt doen ze gewoon alsof hij niet bestaat.

Dat vond ik heel bizar om te zien.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:20

Ik schrik vooral van het pesten experiment. Ik weet dat het gebeurd, dat mensen gewoon doorlopen... Maar het echt zien... Brr.. Schaamtevol.

Maarja, hoe zouden jullie reageren?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:24

Nachtlampje schreef:
Vooral met het pesten verbaasde me het echt. Hij wordt voor de ogen van mensen bedreigd en "neergeslagen" en ze lopen gewoon door, staan gewoon op om weg te gaan of doen gewoon als ze het niet zien! En wanneer de "aanvaller" ze erop aanspreekt doen ze gewoon alsof hij niet bestaat.

Dat vond ik heel bizar om te zien.

Bij die mensen die alleen zitten heb ik het idee dat die zelf vaker gepest zijn en dat ze daarom niet durven in te grijpen. En dat kan ik me wel goed voorstellen.
Maar dat er gewoon 6-7 mensen tegelijk langslopen en niets doen, echt absurd!!
En je verwacht niet dat een pester vlak voor je ogen iemand anders pest, dus ik denk dat niet iedereen direct doorheeft wat er gebeurd, maar dit is wel heel overduidelijk pesten.. Heel vreemd dat er dan niemand ingrijpt..

Wat ik zelf zou doen, ik denk er naar toe lopen en er wat van zeggen. Maar ik weet het niet zeker, want stel er zit zon ontzettend grote sterke gast achter iemand aan, weet ik niet of ik wel durf in te grijpen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 17:29

Als ik zelf denk, dan is er natuurlijk de (reële) angst dat zo'n pester zich op jou richt. En dan heb je een probleem. Deze man laat zich tegenhouden, een "echte" zou jou even makkelijk een leuke stomp in je maag kunnen geven.

Zoals het meisje dat op de laptop het doet, zou ik het ook doen. Hem stoppen en goed afstand bewaren, want je weet maar nooit.

Dat er terwijl er bijna 10 mensen langslopen niets gebeurt.. Dan voel ik plaatsvervangende schaamte. Hoe kun je, terwijl je weet dat er andere mensen in de buurt zijn, níet ingrijpen en gewoon doorlopen alsof je een doos op je hoofd hebt.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:30

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 17:44

Wauw die had ik nog niet gevonden, ook heel sterk.

Ik vind de manier waarop hij een reactie probeert uit te lokken geweldig. Zo'n jongen zou echt een medaille moeten krijgen. Van wie dan ook.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:00

Alleen die van het pesten gekeken en erg hoeveel mensen doorlopen.
Maar die reactie van het laptop meisje, echt top!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:13

Goede actie hoor, ik vind het mooi om op zo'n manier bewustheid te creeeren.

Toch kun je niet iedereen veroordelen die langsloopt.
Een groot deel van hen is op een bepaald punt in zijn leven gepest of buitengesloten.
Uit 'angst' weer kritiek over zichzelf af te reopen zullen sommige van deze mensen hier niet snel op reageren. Dat kun je niet veroordelen, dat is een menselijk ding..

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 18:31

Martine_R schreef:
Goede actie hoor, ik vind het mooi om op zo'n manier bewustheid te creeeren.

Toch kun je niet iedereen veroordelen die langsloopt.
Een groot deel van hen is op een bepaald punt in zijn leven gepest of buitengesloten.
Uit 'angst' weer kritiek over zichzelf af te reopen zullen sommige van deze mensen hier niet snel op reageren. Dat kun je niet veroordelen, dat is een menselijk ding..

Ik en anderen staan er natuurlijk buiten en zeggen "dat kan niet, schaam dit en ooh en boee", hij spreekt die mensen ook perfect aan. Zonder veroordeling, gewoon vragen waarom ze niets deden.
Ik ben zelf ook zeker gepest maar zou wel ingrijpen, of in ieder geval iets roepen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:46

Die van het kidnappen vind ik heel sterk!
Het filmpje van het pesten vind ik minder... Ik, als 16 jarige, zou ook niet snel in een donker steegje op een volwassen man aflopen om te zeggen dat hij een ander geen pijn mag doen. Je weet niet of die persoon een mes bij zich heeft of nog erger.
Maar de scènes op het campus vind ik wel heel goed!

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:35

Jeetje die laatste, hier kan ik makkelijk zeggen dat ik er wel wat aan gedaan zou hebben, maar weet niet of dat in het echt ook gebeurt. Ik denk dat ik een beetje flabbergasted zou zijn dat iemand dat doet, maar ik hoop dat ik dan ook echt wat doe.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 11:11

Hoe dat meisje achter de laptop reageert is echt wel heel mooi. :j

Maar, ik begrijp het wel dat er mensen zijn die niks durven te doen, ik zou zelf (ook al was ik ouder) niet direct tussen twee vechtende mannen komen denk ik ...

Trouwens, de filmpjes 'What would you do?' zijn ook heel interessant om eens te bekijken.