Aanmaningen Belastingdienst via Facebook (Belgie)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Aanmaningen Belastingdienst via Facebook (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 20:22

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... book.dhtml

Citaat:
De Belgische Belastingdienst gaat proberen om wanbetalers via Facebook over te halen hun achterstallige betalingen te verrichten. De fiscus heeft door telefonische benadering de laatste 1,5 maand ruim 11 miljoen euro aan achterstallige inkomsten geïnd van schuldenaars, maar er zit door het inzetten van sociale media nog meer in. Dat schrijft de krant Het Nieuwsblad. .

'Sommige mensen blijken in de praktijk moeilijk bereikbaar via de telefoon, maar reageren wel alert op sms-berichten, mails of zelfs op berichten die ze via Facebook ontvangen', zegt een woordvoerder van Financiën in België. Hij rekent op de medewerking van de wanbetalers, die onder meer deurwaarderskosten riskeren wanneer zij niet met het geld over de brug komen.

Wat denken jullie, terecht of niet?
Ik vind het een vreselijke aantasting van de privacy, nog even afgezien van de foutgevoeligheid (er zijn meer honden die Fikkie heten)

In eerste instantie geldt dit nu voor ondernemers, maar bij succes volgen de mensen in loondienst.

my_precious

Re: Aanmaningen Belastingdienst via Facebook (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:25

ik vind het grote onzin, mag je dan ook al niet meer iets op internet doen om sociaal contact te onderhouden dus dat de belasting je daar dan ook maar lastig kom vallen? Belasting kan alles in hun systeem zien, dus ook zien wat de inkomsten zijn ook bankrekening nummers waar ze beslag op kunnen leggen, of auto's die op naam staan. als de belasting gewoon goed werkt kunnen ze overal beslag op laten leggen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:26

Ik denk dat men het niet zomaar op die manier gaat doen, maar vooral bij mensen die niet reageren op brieven en dergelijke. Ik ga er vanuit dat men eerst toch de reguliere contactmiddelen zal gebruiken.

Vind het wel bijzonder op zich dat vadertje staat dus zo achter geld mag aangaan, en ik geduldig tot volgende maand moet wachten vooraleer ik mijn +800 terugkrijg van FOD Financiën, van het inkomstenjaar 2012... "Ja sorry mevrouw, de afhandeling van de aangiftes en de uitvoering van betalingen gebeurt louter willekeurig." Ja fijn dan.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:27

Het is gelukkig wel via een privébericht, wat moet het erg zijn om dat op je profiel te krijgen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:31

Lekker als het naar een verkeerde wordt gestuurd, ik zou berichten via facebook niet serieus nemen en het rapporteren. :=

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:33

MarlindeRooz schreef:
Lekker als het naar een verkeerde wordt gestuurd, ik zou berichten via facebook niet serieus nemen en het rapporteren. :=

Dit dus.
Alles wat ik van de bank, andere instanties krijg via facebook of mail waarvan ik denk van mmm gaat regelrecht verwijderd worden. Ik geloof dat soort dingen pas als ik een officieele brief krijg.
Nou denk ik niet dat het bij ons zo ver gaat komen,.. dat we aanmaningen en aanmaningen krijgen. Maar ja weet het niet .... kan niet in de toekomst kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:36

Precies wat Tieneke en Wemkelover zeggen. Ik neem berichten via facebook e.d. ook niet bepaald serieus en inderdaad, ik wacht nog steeds op m'n teruggave van 2012 en daar mogen ze blijkbaar 3 jaar over doen heb ik van ze gehoord, dus ach, alles op z'n tijd toch?

Wat is het volgende whatsappen met het incassobureau? :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 16:23

chelle_dora schreef:
Wat is het volgende whatsappen met het incassobureau? :')

Ze doen het nu ook al via SMS en mail dus het zou me niks verbazen :Y)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:52

Buiten dat vallen berichten van onbekenden normaliter in het postvak "overige". Dat is een plaats die de helft van de gebruikers niet eens kent en waar je geen melding van krijgt dat er iets in zit. Kan daar makkelijk een jaar zitten voor iemand iets door heeft :P .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 19:17

Kwanyin schreef:
Buiten dat vallen berichten van onbekenden normaliter in het postvak "overige". Dat is een plaats die de helft van de gebruikers niet eens kent en waar je geen melding van krijgt dat er iets in zit. Kan daar makkelijk een jaar zitten voor iemand iets door heeft :P .

O ja, daar heb je gelijk in, heb het vaak helemaal niet door dat er iets inzit :')