Het circus...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Femkeeex

Het circus...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 20:03

Ja, ik ga nu even een discussietopic openen. Zoals de titel al vermeld gaat het over het circus. De eerste reacties van mensen en kinderen, die het woord circus horen 'Ja gaan we naar het circus hoera!!', tenminste naar mijn idee. Nou zo denk ik er dus helemaal niet over, ik snap absoluut niet wat sommige mensen 'leuk' vinden aan het circus :n Al die arme dieren zitten in kleine kooien, worden bruut uit het wild gehaald, reizen elke week van de ene naar de andere kant van het land, die stress dat die beesten moeten doorstaan. Ik vind dat het afgeschaft moet worden.

Ik ben erg benieuwt naar jullie mening. Je zou me een plezier doen als je andermans meningen respecteert en het netjes houdt.

Miekje23

Re: Het circus...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:05

ik ben het met je eens. dieren worden echt bruut behandeld. bewegings- kooien lijken kleiner dan ze in werkelijkheid zijn. en de dieren mogen maar een half uur per dag er uit. vind het er niks aan.
er bestaan petitiesites tegen circussen met dieren.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:07

Heel toevallig ken ik circus mensen die heel erg veel voor hun dieren doen, en dat het reizen erbij hoort zijn de dieren ook wel gewend hoor. Ik kan me voorstellen dat je er anders over denkt maar het circus is voor mens en dier een hard bestaan. Bij dit circus heb ik respect hoe ze met ze omgaan.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:10

Verschilt heel erg per artiest, ben laatst in een circus geweest, honden: prima zonder dwang ofzo, mar ik schrok wel van de paarden! Mondkapjes ofzo om een act met 10 paarden heel strakke bijzet...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:11

Tja, er zijn ook miljoenen mensen die elke dag in de file staan op weg naar het werk of naar huis, zijn deze mensen dan ook zielig omdat ze veel reizen?

En dierentuinen, zijn die ook zielig omdat dieren in een hokje zitten?

Konijnen bij kinderen thuis?
Honden in huis?
Paarden in een box?

Misschien hebben ze wat minder ruimte maar de verzorging van deze dieren is vaak vele malen beter dan de beestjes die wij als gewone burger thuis in een kooitje houden.
Ze zijn namelijk het inkomen van het circus. Geen dieren = geen bezoekers = geen inkomen = geen circus

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:11

Circus met olifanten en leeuwen en andere grotere roofdieren hoeft van mij niet. Maar shownummers met honden of katten en paarden, niets mis mee. Met name voor de jeugd is het toch leuk als er dieren geshowd worden. Pure acrobatenacts of clowns, daar raakt een jeugdige snel op uitgekeken.

Als volwassene vind ik pure acrobatenacts met een verhaal er omheen zoals bij Cirque du Soleil wel leuk. Dus definieer Circus. Wat is circus voor jouw, ts?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:12

liliekska schreef:
Verschilt heel erg per artiest, ben laatst in een circus geweest, honden: prima zonder dwang ofzo, mar ik schrok wel van de paarden! Mondkapjes ofzo om een act met 10 paarden heel strakke bijzet...

waar was dat?

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:14

Denk dat het idd verschilt, je weet natuurlijk niet hoe het er aan toe gaat achter de schermen. Sommigen worden beter behandeld dan de anderen. Ik vind t circus wel leuk om eens te zien, maar dan de acts met acrobaten haha. Dieren heb ik zo'n dubbel gevoel bij, met name 'wilde' dieren zoals tijgers, olifanten etc.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 20:14

Ik ben van mening dat er zeker circussen zijn waar dieren goed worden behandeld en waar ze grote kooien en voldoende weidegang hebben, maar er zijn ook heel veel circussen waar dit allemaal niet wordt gedaan (meer dan de andere helft) :j

Wat ik er ook nog even bij zeggen. Ik vind dat wij ook fout zitten. Door telkens ervoor te betalen, onderhouden we dat volk en zo blijven er circussen zijn, waar gewoonweg niet aan het dier welzijn wordt gedacht. Als wij onze ogen nou wat beter open doen, ipv van gewoon een ticket kopen en niet de er waarheid achter zoeken.
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 15-01-14 20:16, in het totaal 3 keer bewerkt

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:15

Ik geloof best dat de mensen in het circus het beste voor hebben met hun dieren. Anders werden ze wel acrobaat immers een stuk makkelijker! maar ik vind ook dat de wilde dieren het circus uit moeten. Er kunnen best dieren gebruikt worden in het circus dat doen wij immers ook met onze paarden. Maar geen 'wilde'!

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:16

franka75 schreef:
liliekska schreef:

waar was dat?

wintercircus amsterdam.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:19

circusdieren die bruut uit het wild worden gehaald? :')
echt, al die circusdieren hier die weten niet eens wat het wild is...

wordt een beetje moe van al die petities, wakker dier acties, en dieren activisten die maar lukraak roepen dat iets zielig is, mishandeling is etc etc etc... terwijl ze niet eens weten hoe het gaat, terwijl ze geen eens kennis er over hebben...

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:23

M_d_h ik weet niet hoe goed jij op de hoogte bent over het leed in het circus.
maar er gaat heel veel verkeerd helaas.....

madam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:24

ik denk dat de circus dieren het over het algemeen beter hebben
met name in de winter dan bijv de '' wilde '' dieren in oostvaardseplassen

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 20:26

@Palousa_boy: Ja, ik vind dierentuinen ook zielig, net zoals dat Orka park in Amerika. Konijnen bij mensen thuis? Nee, dat vind ik niet zielig, mits ze een grote uitloop krijgen met een groot hok. Honden in huis, ben ik geen voorstander van. Honden horen buiten en niet in huis. Paarden in een box zielig? Ja, als hij 24/7 er in zou staan, dan wel. Maar een stalletje tegen bescherming, nee, dat is niet zielig. Paarden in een grote wei met inloop stal: de ideale omgeving, die elke paardeneigenaar hoort de bieden, vind ik :j

@Cassidy: Dat is zeker leuk voor de jeugd. Maar ik denk dat ze het niet gaan missen. En trouwens, de jeugd kan het best leuk vinden, maar kijk nou is naar die dieren. Dat is een belangrijk punt! Mensen moeten is aan hun dieren gaan denken, i.p.v alleen aan hun eigen plezier. Voor mij hoeft er dus circus te zijn.
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 15-01-14 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:28

Over het algemeen beter als wat?
je kunt een konijn in een hok niet vergelijken mrt een tijger in een hok,
Laatst bijgewerkt door Ufurio4e op 15-01-14 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:30

Ik heb ook al eens met verbaasde ogen naar een paarden-act in een circus zitten kijken.
Strakke bijzet, en telkens een flinke knal met de longeerzweep. (en dat was niet alleen op de grond..)
En mijn mond viel echt open toen je tijdens de pauze op de foto mocht met een baby tijgertje.
Ik heb nog nooit zo'n beestje zo ongelukkig zien kijken. Ook gewoon lekker met flits fotograferen..

Voor de rest vindt ik circussen echt helemaal geweldig en de leefruimte is meestal ook prima maar over sommige dingen..

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:33

Persoonlijk vind ik dat kleine dieren mits goed verzorgt best in een circus kunnen. Tegenwoordig staan circussen ook redelijk lang op 1 plek. Maar dan heb ik het over Honden, paarden geiten, ezels.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:36

liliekska schreef:
liliekska schreef:

wintercircus amsterdam.

heb ik ook gezien idd vond ook dat die paarden totaal niet luisterden. Maar die honden vonden het zelf ook geweldig

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 20:37

famke43 schreef:
Ik heb ook al eens met verbaasde ogen naar een paarden-act in een circus zitten kijken.
Strakke bijzet, en telkens een flinke knal met de longeerzweep. (en dat was niet alleen op de grond..)
En mijn mond viel echt open toen je tijdens de pauze op de foto mocht met een baby tijgertje.
Ik heb nog nooit zo'n beestje zo ongelukkig zien kijken. Ook gewoon lekker met flits fotograferen..

Voor de rest vindt ik circussen echt helemaal geweldig en de leefruimte is meestal ook prima maar over sommige dingen..

Aan die bijzet daar erger ik me ook dood aan. Ik snap dat de paarden soms fris/gespannen/druk enz zijn, maar om er dan een bijzet op de zetten en ook nog op z'n maximum :n
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 15-01-14 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:37

Ufurio4e schreef:
M_d_h ik weet niet hoe goed jij op de hoogte bent over het leed in het circus.
maar er gaat heel veel verkeerd helaas.....

Ik ben erg goed op de hoogte van de omstandigheden van de meeste circussen.
ook van de meeste dierentuinen trouwens...

ik ben voorstander van grotere leefruimte, maar voor de rest?
de meeste circussen doen het goed hoor, ze hebben een goed beleid mbt de dieren en de verzorgers/trainers LEVEN voor hun dieren...
ik typ dit bewust met hoofdletters omdat er geen andere omschrijving voor is, ze leven voor hun dieren, ze houden van ze, ze gaan kapot als er een dier ziek is of dood gaat...

daarnaast is een circus net als een dierentuin erg educatief voor kinderen.
ook zorgen de goede circussen (de circussen waar ik al de hele tijd over praat) voor een goed fokbeleid mbt hun dieren...
die dieren worden al lang niet meer uit het wild geplukt, dat wordt ons wijs gemaakt door wakker dier, de dieren activisten en wildedierendetentuit, dat zijn de activisten die kant nog wal weten van de omstandigheden van die dieren.

tuurlijk er zijn rotte appels, maar die zijn er overal....
is dat een reden om iets te verbieden wat ook zoveel te bieden heeft aan educatie en fokbeleid?
ik vind van niet...
het is wel een reden om de regels te verscherpen en beter te controleren...

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:59

Iloveiswan schreef:
liliekska schreef:

wintercircus amsterdam.

heb ik ook gezien idd vond ook dat die paarden totaal niet luisterden. Maar die honden vonden het zelf ook geweldig[/quote]
ja die honden wel ja! vond de paarden act ook wat tja..... standaard zegmaar, vond het erg veel rondjes lopen en 1 keertje steigeren.. maar toch vooral die mondkapjes.....

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:50

Het zijn natuurlijk wel hengsten meestal en wat doen hengsten in het wild? pure bescherming

zoni65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:57

ik schrok laatst heel erg van circus renz bij de shetlander show er liep een paar shetlander bij heel braaf maar ze hadden de bijzet teugels zo strak gezet dat ze gedwongen met hun mond open moesten lopen omdat hun nek niet verder kon buigen en buiten op het terrein stond een trailer met een olifant die vast stond aan een ketting en alleen maar rondjes liep te draaien en gewoon gestoord er uit zag hij stond echt in de drek tot zijn knieën en alles was vies

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:00

Dit is waarom ik circussen boycot, dit soort middeleeuwse praktijken dat horen toch niet meer nu? Dit is echt weer een kwestie van het is leuk, dus we zien wat we willen zien. :n