Meisje met suikerziekte in HEMA aangezien voor junk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 19:15

Een acute diabetesaanval in een filiaal van de HEMA is voor de 17-jarige Yosra Aajir uit Den Haag, uitgelopen op een vervelend incident. Ze trok zich afgelopen vrijdag terug in een pashokje van het warenhuis om zichzelf een shot insuline toe te dienen, toen twee beveiligers het gordijn opentrokken, juist terwijl ze met haar broek op de knieën zit om een spuit toe te dienen. Van schrik verliest Yosra wat urine. Ze wordt door de beveiligers beschuldigd van het toedienen van drugs en de politie wordt ingeschakeld.

De vriendin van Yosra probeert intussen de beveiligers duidelijk te maken dat het gaat om een noodzakelijk shot insuline, maar de mannen zijn onvermurwbaar. Yosra wordt vastgehouden in het kantoortje van de HEMA in afwachting van de politie.

Haar gealarmeerde moeder arriveert bij het warenhuis, maar Yosra wordt hardhandig in de tang gehouden en naar eigen zeggen met haar hoofd tegen een muur gedrukt. Haar moeder krijgt ze niet te zien. Ze belandt op het politiebureau.

'Dat doen veel allochtonen'
Daar wordt ze, vanwege het urineverlies, beschuldigd van vandalisme. Wat er daarna gebeurt, tart iedere beschrijving: De dienstdoende agenten geloven niet dat ze diabetespatiënte is: Yosra: 'Toen ik mijn medicijnen liet zien zeiden ze: Dat is vast een truc om eerder weg te mogen uit de cel. Dat doen veel allochtonen.'

Een arts in het ziekenhuis, die Yosra een dag later bezoekt voor een doktersverklaring, constateert dat ze op beide bovenarmen zwellingen en bloeduitstortingen heeft, waarschijnlijk als gevolg van de hardhandige behandeling van de beveiligers.

Vervelend
Een woordvoerder van de HEMA, spreekt tegen RTV West van een 'ongelukkig incident': 'Er zijn vaker incidenten in winkels. Ik kan me de eerste reactie van de beveiligers beroepshalve wel voorstellen. We gaan het verder uitzoeken. We hebben de camerabeelden overgedragen aan de politie'.

Hij vervolgt: 'De verdachte heeft in een pashokje in de HEMA geplast en is hierop aangehouden door de beveiliging, die haar vervolgens heeft overgedragen aan agenten. Op basis van de informatie die zij kregen zou er sprake zijn van opzet. De verdachte wenste gebruik te maken van een advocaat, die ook aanwezig was bij het verhoor, waardoor het verhoor en haar invrijheidstelling langer op zich liet wachten.'

Yosra is niet van plan een eventuele boete te betalen. Het enige dat ze wil is excuses voor de hardhandige behandeling. De politie heeft de zaak inmiddels geseponeerd.

Kamervragen
PvdA-Tweede Kamerlid Ahmed Marcouch heeft minister Ivo Opstelen van Veiligheid en Justitie om opheldering gevraagd over de kwestie. De minister moet morgen tijdens het vragenuurtje naar de Kamer komen. De Haagse politie kwam de afgelopen tijd meerdere malen in opspraak vanwege hun vermeend discriminerende houding ten aanzien van Allochtonen.

Ook de vereniging van diabetespatiënten zegt 'geschrokken en verbaasd te zijn' over het incident: 'Voor de verwarring in de eerste 10 minuten heb ik begrip, maar als ze dan zelf vertelt dat ze diabetes heeft, haar vriendin bevestigt dit, ze heeft de spullen bij zich en ook haar moeder komt vertellen, dat haar dochter diabetes heeft, dan snap ik niet dat er geen begrip is voor de situatie', zegt Margreet Smilde van Diabetes Vereniging Nederland.

Nu vraag ik me daadwerkelijk af... waar gaan we heen in NL?

Shet_Jack

Re: Meisje met suikerziekte in HEMA aangezien voor junk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:19

Belachelijk!!!!!! Kom op zeg! Als de vriendin en moeder het toch zeggen.....
Heel erg gevaarlijk als geen insuline kan spuiten op tijd....

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:19

Hè bah dat is een rot situatie... Maargoed kan me de eerste reactie van de beveiligers wel voorstellen, al is dat imo nog geen manier om mensen - óók junks - te behandelen.

Wel erg raar dat ze niet geloofd werd, kan toch vervelend aflopen zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:22

Heftig... :\

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:23

Het verhaal lijkt twee kanten te hebben en de waarheid zal wel weer ergens in het midden liggen..

Ze had bij het onwel worden ook een HEMA medewerker kunnen aanschieten (zeker als ze met z'n tweeën waren) om te vragen of ze even achter mochten zitten om wat insuline toe te dienen.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:24

verdachte heeft in een pashokje geplast? zou ik ook doen ja als iemand zo het gordijn open trok. waar halen ze vandaag dat ze een junk was? beveiligingscamera's in de hokjes die niet mogen? hoe moeten ze anders weten dat zij iets spuit.

werkelijk waar belachelijk dit, dit meisje had haar medicijnen nodig, dat gaat ze toch niet midden in een winkel doen? :(:)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 19:25

Ik vind dat haar eerste reactie was dat ze insuline nodig had. Waarschijnlijk heeft ze dit in een paniek aanval gedaan.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:26

Wacht: sinds wanneer heeft de HEMA pashokjes? :oo

maar ja, ik heb er een beetje vraagtekens bij, er zal wel meer zijn gebeurt.. vind het een vreemd verhaal

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:27

Ongelooflijk...

De discriminerende Nederlander moet zich nu toch wel echt zwaar gaan schamen en inzien hoe ontzettend onrechtvaardig het is om zulke mensen zo te behandelen. Alsof wij ook maar een haar beter zijn dan zij, alsof het zo is dat als je een allochtoon bent, je gelijk een stuk gevaarlijker of verdachter bent.
Sorry maar ik vind het echt abnormaal :\

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:29

Niet te filmen!!!
Echt belachelijk _-:(

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:31

Ik vind het maar een vreemd verhaal. Waarom werden überhaupt de gordijnen van het pashokje opengedaan door de beveiliging? Wat was de aanleiding hiertoe? En een insulinespuit lijkt toch niet op eentje voor drugs? En vertelt het meisje dat er herhaaldelijk 'dat doen allochtonen' gezegd wordt, of is dat ook daadwerkelijk gezegd?
Heb hier echt heel veel vraagtekens hierbij.

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:34

Ladybird schreef:

maar ja, ik heb er een beetje vraagtekens bij, er zal wel meer zijn gebeurt.. vind het een vreemd verhaal

Ik dacht precies hetzelfde !

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:35

Ladybird schreef:

Haha, grotere Hema's vaak wel!
Of anders de WC :).

Maar vindt het een vag verhaal eerlijk gezegd..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:36

Mja, als het echt helemaal zo gegaan is als je hier nu leest, dan is het wel schandalig.

Maar vaak zijn zulke verhalen toch wel een beetje opgeblazen dus ik neem het vooralsnog maar even met een korreltje zout.

Het zouden de eerste mensen niet zijn die het verhaal wat aandikken of er een sappige discriminerende opmerking zelf bij bedenken, dus ik ben wel benieuwd naar het verhaal van de beveiligers die het blijkbaar ook nodig vonden om haar zo stevig vast te houden... dat kan zijn dat ze het leuk vinden om haar pijn te doen maar het kan ook zijn dat zij door het lint ging en het dus wel "nodig was" alhoewel dat natuurlijk ook wel te begrijpen is als je echt onrechtvaardig behandeld zou worden.

Het verhaal van de andere partij kan best nog wel eens interessant zijn en het zou me niet verbazen als de waarheid inderdaad wat meer in het midden zou liggen Y;(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:36

lucaa2 schreef:
Ongelooflijk...

De discriminerende Nederlander moet zich nu toch wel echt zwaar gaan schamen en inzien hoe ontzettend onrechtvaardig het is om zulke mensen zo te behandelen. Alsof wij ook maar een haar beter zijn dan zij, alsof het zo is dat als je een allochtoon bent, je gelijk een stuk gevaarlijker of verdachter bent.
Sorry maar ik vind het echt abnormaal :\

Die politie maakt veel gevallen mee van allochtonen die rottigheid uithalen,anders reageren ze niet zo denk ik....dat heeft een reden.
En dat heeft niets met discriminatie te maken maar met realiteit ben ik bang.
Nee....ik ben geen rascist.Ik kan er niets aan doen dat een paar van die gasten zich schijnbaar af en toe niet netjes gedragen.Dat doen ze zelf,ze zorgen zelf voor een bepaald beeld.Dat is niet mijn schuld.

Inderdaad sneu voor het meisje dat ze zo behandeld is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:39

Dat is dus het grote risico van racial profiling: als je een 'allochtoon' ziet, dan worden er maar vast allerlei dingen aangenomen.

MacavityL: je kunt ook in een samenleving willen leven waar je niet de hele tijd na moet denken wat je moet doen om niet per ongeluk als crimineel of fraudeur te worden gezien. We hadden toch een land waar je onschuldig bent totdat...? Als je vooraf voortdurend toestemming moet gaan vragen voor zoiets als een insulineshot omdat anders mensen denken dat je weet ik veel wat doet, dan is dat principe toch wel behoorlijk verloren gegaan.

Het zoeken naar een extra strafbaar feit is gewoon kinderachtig.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:41

Wat heftig zeg, rot voor het meisje

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:42

Als het allemaal echt zo gegaan is, vind ik het echt onvoorstelbaar!!! De eerste reactie kan ik me nog een beetje voorstellen, maar het is dan heel gauw gezien dat het een insuline spuit betreft en geen drugs!!

Nessavende

Misschien een stomme vraag, maar heb je als diabeet geen "bewijs"pas/kaart iets bij je voor het geval je een ernstige hypo/hyperaanval krijgt op straat? Dat zeg maar hulpverleners het weten voor ze iets toedienen?

geerke

Shadow0 schreef:
Dat is dus het grote risico van racial profiling: als je een 'allochtoon' ziet, dan worden er maar vast allerlei dingen aangenomen.

MacavityL: je kunt ook in een samenleving willen leven waar je niet de hele tijd na moet denken wat je moet doen om niet per ongeluk als crimineel of fraudeur te worden gezien. We hadden toch een land waar je onschuldig bent totdat...? Als je vooraf voortdurend toestemming moet gaan vragen voor zoiets als een insulineshot omdat anders mensen denken dat je weet ik veel wat doet, dan is dat principe toch wel behoorlijk verloren gegaan.

Het zoeken naar een extra strafbaar feit is gewoon kinderachtig.

Maar wie zijn schuld is dat dan?Dat racial profiling?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:47

Nessavende schreef:
Misschien een stomme vraag, maar heb je als diabeet geen "bewijs"pas/kaart iets bij je voor het geval je een ernstige hypo/hyperaanval krijgt op straat? Dat zeg maar hulpverleners het weten voor ze iets toedienen?

Dat is uiteraard altijd verstandig, maar niet 'verplicht' en lang niet iedereen heeft zoiets bij zich.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:48

Jeetje wat een verschrikking voor dat meisje. Wat ik me afvraag is hoe de beveiligers wisten dat ze insuline zat te spuiten in het pashokje? Hangen daar cameras in ofzo? Je trekt toch niet zomaar een gordijn open??

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:52

inderdaad, dat dacht ik ook al...
Waarom zou je trouwens verzinnen dat je diabetis hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:54

Een junk mag je toch ook niet zo behandelen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 20:01

Je trekt zoiezo geen hokje open... dan heb je iets aan je knar wat niet 100 is...