Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:28

magda_90 schreef:
Totdat bij jou de keus valt: 7 dagen werken of iemand anders in de plaats. Want dáár gaan we naartoe. Let maar op.


Steun de vakbond :) Overigens denk ik dat de gulden middenweg is dat er heldere planning moet komen en dat je een of twee vaste dagen vrije dagen hebt. Maar ik betwijfel of veel mensen het erg vinden om in het weekend te werken - voor veel studenten en scholieren is het misschien juist veel handiger om meer uren in de weekends te maken.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:29

magda_90 schreef:
Nog mag je niet 7 dagen werken, nog. ;)
Het punt, waar je duidelijk overheen leest of niet wilt zien, tijden veranderen en dat is niet ten gunste van de consumerende klant. Dit is pas het begin, die koopzondagen en afschaffingen van de toeslagen.

Ik kan me echt niet voorstellen dat de fulltime werkweken uit meer uren zullen bestaan dan 40. De regering zal daar niet mee akkoord gaan zolang de werkloosheid hier in Nederland zo ontzettend hoog is.

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:31

Anoeska27: dat zou ik dan weer niet te hard zeggen. Logisch denken is nog niet echt het sterke punt geweest tot nu toe: hetzelfde probleem heb je immers met het verhogen van de pensioenleeftijd en het verwachten dat mensen magisch aan het werk komen als je ze maar genoeg dwars zit.

Misschien dat sommigen zelfs wel denken dat ruimere openingstijden meer werk oplevert.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:34

En dan?? dan gaan de werkweken omhoog naar 45 of 50.......... kan je nog altijd deeltijd gaan werken als je dat wil.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:34

Verhogen van de pensioenleeftijd kon je niet onderuit nu de verhouding werkzaam leven en pensioen steeds krommer wordt.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:37

?? Je wordt hier helemaal niet verplicht 7 dagen per week te werken bij de mediamarkt?? Waar komt dat vandaan? En je wordt niet verplicht om ook op zondag te werken. De mensen die op zondag werken hebben aangegeven dat zij dat wel willen en krijgen hier flinke toeslag per uur omdat het zondag is. Weet je hoeveel mensen dat graag willen, want dat tikt lekker aan!

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:40

Ceriadwen schreef:
En dan?? dan gaan de werkweken omhoog naar 45 of 50.......... kan je nog altijd deeltijd gaan werken als je dat wil.


Niet echt, want daarvan kun je in veel gevallen niet rondkomen.

Het bezwaar van Magda_90 is zeker niet onzinnig, en wat we niet nodig hebben is meer mensen te laten werken zonder dat het wat oplevert. (Ruimere openingstijden maakt immers niet dat mensen veel meer geld besteden aan hun boodschappen. Het levert de economie daarom niets op - maar als je mensen dwingt langer te werken voor hetzelfde geld, terwijl er ook veel werkloosheid is, is dat gewoon een onvoorstelbaar domme inrichting van je maatschappij. De baas van Ahold, die zal er wel beter van worden, maar de rest van Nederland niet.)

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:44

Ruimere openingstijden bieden meer mogelijkheden tot impulsaankopen en zal altijd voor meer omzet zorgen.

Hoe bedoel je langer te werken voor hetzelfde geld? hoe kom je daarbij? Iemand heeft toch een uurloon? En ik vind sowieso dat er veel te veel op de zaken vooruit gelopen wordt hier met allemaal doemscenario's over wel heel misschien moeten wel meer uren in de week gaan daaien. Meer uren in de week draaien is niet echt een doemscenario.

En waarom zou de baas van Ahold er beter van worden?

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:47

fokfanaat schreef:
Verhogen van de pensioenleeftijd kon je niet onderuit nu de verhouding werkzaam leven en pensioen steeds krommer wordt.


Behalve dan dat het voornamelijk een verschuiving is van pensioen naar ww en bijstand. Want de bedrijven willen de oudere werknemers over het algemeen niet aan het werk houden, zodat ze alsnog voor rekening van de samenleving komen. (Maar dan met veel meer onzekerheid, en veel meer rompslomp. Is dat nuttig...)

Ik weet wel dat het met de pensioenen ingewikkeld ligt, maar er wordt te vaak vanuit gegaan dat er dan gewoon extra werk is voor al die mensen en dat het dus allemaal vanzelf goedkomt. En dat is niet zo.

Ceriadwen: dat valt wel mee, met die impulsaankopen hoor. Ik ben heel benieuwd of je cijfers hebt, maar volgens mij blijkt elke keer weer dat huishoudboodschappen vrij stabiel zijn. Dus het gaat vooral om het trekken van klanten van de concurrent. Daar hebben over het algemeen de grootste bedrijven het meeste voordeel van, terwijl de kleinsten eruit vallen. Dus de Ahold als grootste partij heeft er vermoedelijk het meeste baat bij, dan de Jumbo. En de kleinere zaken vallen er inderdaad tussenuit.

Wat betreft doemscenario's: het is toch verstandiger om te leren van fouten die elders gemaakt zijn dan ze zelf te herhalen. Vind je ook niet?

cursebreaker

Berichten: 11504
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:50

Bij ons is het zo dat zowel met vaste medewerkers en parttimers elke zondag geruild wordt. Bij ons staat irmand dus niet elke zondag ingepland. Degenen, zowel parttimer als vaste medewerker, krijgt daarvoor een andere dag vrij in de week. Ik als vaste heb dan een dag minder door de week zodat ik niet meer uren draai als anders. Als je niet wilt/kunt werken op de zondag kan dat bij ons aangegeven worden en dan werk je niet op zondag..

en mensen wat vanuit geloofsovertuiging de zondag opening niet willen...pfff..
Wat voor een last hebben die ervan ??
tegenwoordig werken heel veel mensen in diensten idd waardoor het vaak dus juist fijn is als ze dan op zondag boodschappen kunnen halen. Ik vind het erg krom dat iemand door een geloof van een Ander gedwongen zou worden om wel of niet naar een supermarkt te kunnen gaan.. moet iedereen lekker zelf weten.
Het is voor de kleine winkeltjes indd onmogeljjk, die kunnen geen 7 dagen open zijn en die voelen dit. Maar ik denk dat het echt niet meer weg te denken is in deze maatschappij, maar eerlijk gezegd zit ik daar dan ook echt niet mee dat de supermarkten open zijn, vind het zelf wel fijn want ga geregeld op zondag nog naar de winkel..
schijnbaar loont het zich wel, want maakt niet uit ik in welke winkel ik kom, of degene waar ikzelf werk, of ergens anders.. het is altijd druk, dus mensen hebben er wel behoefte aan in deze tijd
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 27-12-13 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:53

Shadow0 schreef:
magda_90 schreef:
Totdat bij jou de keus valt: 7 dagen werken of iemand anders in de plaats. Want dáár gaan we naartoe. Let maar op.


Steun de vakbond :) Overigens denk ik dat de gulden middenweg is dat er heldere planning moet komen en dat je een of twee vaste dagen vrije dagen hebt. Maar ik betwijfel of veel mensen het erg vinden om in het weekend te werken - voor veel studenten en scholieren is het misschien juist veel handiger om meer uren in de weekends te maken.


En dat het dan ten koste gaat van het schoolwerk ''Juffrouw ik kon mijn huiswerk niet maken, want ik moest werken'', dacht het dus van niet.

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:56

Maartje1990: dat klopt, maar dat gebeurt toch - ook als ze veel doordeweeks werken heb je dat. Zou dus eerst werkelijk willen zien of het een negatief effect heeft.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:15

GamblersCup schreef:
?? Je wordt hier helemaal niet verplicht 7 dagen per week te werken bij de mediamarkt?? Waar komt dat vandaan? En je wordt niet verplicht om ook op zondag te werken. De mensen die op zondag werken hebben aangegeven dat zij dat wel willen en krijgen hier flinke toeslag per uur omdat het zondag is. Weet je hoeveel mensen dat graag willen, want dat tikt lekker aan!


Antwoord staat in mijn eerdere post, even alles lezen. ;)

Nóg kunnen jullie hier in de handjes klappen, geniet er maar extra van aangezien de regering nog meer van plan is.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:19

Ach in je handjes klappen? Ik werk zo vaak reeksen van 7 a 8 diensten. Variërend van vroeg laat en soms laat vroeg. En daar kies ik zelf voor. Anders had ik ander werk moeten gaan doen.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:23

Nu had ik het natuurlijk ook specifiek en alleen tegen jou. Nu zal de situatie natuurlijk ook altijd zo zijn dat je een nieuwe baan vindt als de huidige niet bevalt.

Ik hoop inderdaad dat de vakbonden meer steun krijgen dan hier getoond wordt.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 27-12-13 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:24

magda_90 schreef:
Nu had ik het natuurlijk ook specifiek en alleen tegen jou.

Jullie zei je dus ook over mij ;)

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:26

Betrek je altijd alles zo persoonlijk? Ooit eens gehoord van jullie in een groter geheel? :=

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:27

magda_90 schreef:
Betrek je altijd alles zo persoonlijk? Ooit eens gehoord van jullie in een groter geheel? :=

Ja maar aangezien ik niet voor de rest kan spreken spreek ik dus voor mezelf :D
En jij zegt iets en ik reageer daar op.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 00:26

Even over dat "als je niet op zondag wilt werken zijn er voor jou 10 anderen"; bij ons (jumbo) geef je minimaal 2 dagen aan dat je kunt werken, en dan welke tijden (minimaal 2 uur aaneengesloten). Ik kam dus woensdag en vrijdag tussen 16:00 en 19:00, en mijn contract wordt nog steeds verlengd hoor, (na 1,5 jaar werken krijg ik nu weer een contract voor 1,5 jaar) of iig tot ik wettelijk een vast contract moet krijgen, dan kan ik drie maanden opzouten en dan weer terug komen, gevalletje wet omzeilen, maar dat is een andere discussie ;)

Ik vind het ook best belachelijk. Hier vlak onder de rivieren ( :+ ) zijn een aantal supermarkten gewoon open. En guess what? De bakker en de slager waar wij ons brood en vlees kopen bestaan 4 jaar na de eerste zondagopenstellingen en de crisis nog steeds. Het ligt echt niet aan de supermarkten, kleine winkels hebben een vaste klantenkring die meer kwaliteit wil dan supermarktkwaliteit.
Een kilometer naar het noorden (net over de rivier) hebben ze wel de Hoogvliet kunnen dwingen toch weer dicht te gaan. Precies dezelfde manier: boycotten die boel. Ik vind het belachelijk. JIJ hoeft toch niet naar die winkel? Het is toch niet elke dag dat die winkel open is moet je je daar melden anders krijg je een boete ofzo? :') leven en laten leven, niet iedereen hangt hetzelfde, of überhaupt een geloof aan. Heb ook respect voor mensen die niet gehecht zijn aan de zondagsrust, zij zeuren toch ook niet dat ze op zondagochtend als ze eigenlijk willen uitslapen wakker worden van de kerkklok?

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:16

quera schreef:
Ach in je handjes klappen? Ik werk zo vaak reeksen van 7 a 8 diensten. Variërend van vroeg laat en soms laat vroeg. En daar kies ik zelf voor. Anders had ik ander werk moeten gaan doen.


Maar als er steeds meer werk op dezelfde manier ingedeeld wordt is dat niet meer een optie. En dat is wel degelijk iets om in de gaten te houden. Zo mag je volgens de CAO supermarkten uitdrukkelijk niet verplicht worden om met kerst te werken, maar in een topic daarover bleek dat de supermarkten dat toch probeerden (als er niet voldoende mensen vrijwillig waren dan werd er geloot), en mensen durfden er niet tegenin te gaan, omdat ze bang zijn dan bv helemaal niet meer ingeroosterd worden, of dat hun contract niet verlengd wordt, etc. Dan zijn die afspraken niets meer waard en is er ook steeds minder werk te vinden waarin ze dat wel kunnen.

Dat vind ik wel zorgelijke ontwikkelingen, als werknemers steeds minder het gevoel hebben dat ze invloed mogen hebben op wat er gebeurt. We zouden als maatschappij best meer aandacht mogen besteden aan een goede balans van werk en andere zaken, ipv dat je als werknemer altijd opeisbaar bent. Dat is namelijk niet nodig.
(En die stabiliteit is nodig: al is het maar omdat je geacht wordt ook nog te mantelzorgen en omdat het goed voor je gezondheid is.)

Laat-vroeg is trouwens mogelijk niet toegestaan volgens de arbeidstijdenwet. Maar dat hangt een beetje van de details af.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:00

Shadow0 schreef:
quera schreef:
Ach in je handjes klappen? Ik werk zo vaak reeksen van 7 a 8 diensten. Variërend van vroeg laat en soms laat vroeg. En daar kies ik zelf voor. Anders had ik ander werk moeten gaan doen.


Maar als er steeds meer werk op dezelfde manier ingedeeld wordt is dat niet meer een optie. En dat is wel degelijk iets om in de gaten te houden. Zo mag je volgens de CAO supermarkten uitdrukkelijk niet verplicht worden om met kerst te werken, maar in een topic daarover bleek dat de supermarkten dat toch probeerden (als er niet voldoende mensen vrijwillig waren dan werd er geloot), en mensen durfden er niet tegenin te gaan, omdat ze bang zijn dan bv helemaal niet meer ingeroosterd worden, of dat hun contract niet verlengd wordt, etc. Dan zijn die afspraken niets meer waard en is er ook steeds minder werk te vinden waarin ze dat wel kunnen.

Dat vind ik wel zorgelijke ontwikkelingen, als werknemers steeds minder het gevoel hebben dat ze invloed mogen hebben op wat er gebeurt. We zouden als maatschappij best meer aandacht mogen besteden aan een goede balans van werk en andere zaken, ipv dat je als werknemer altijd opeisbaar bent. Dat is namelijk niet nodig.
(En die stabiliteit is nodig: al is het maar omdat je geacht wordt ook nog te mantelzorgen en omdat het goed voor je gezondheid is.)

Laat-vroeg is trouwens mogelijk niet toegestaan volgens de arbeidstijdenwet. Maar dat hangt een beetje van de details af.

Ik werk dan tot 22.30 en begin weer om 7.30. Dit mag omdat er genoeg uren tussen zitten. Maar ik moet wel een 40 km enkele reis rijden. Maargoed het mag dus wel.


En ik ben na die reeksen wel meerdere dagen vrij. :)

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:21

Volgend de arbeidstijden wet hoeven er maar 7 of 9 uur tussen 2 diensten te zitten. Kijk maar naar de vrachtwagenchauffeurs hun werktijden.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:22

LovingTweety schreef:
Volgend de arbeidstijden wet hoeven er maar 7 of 9 uur tussen 2 diensten te zitten. Kijk maar naar de vrachtwagenchauffeurs hun werktijden.

Die werken volgens andere wetten maar moeten minimaal 11 uur rusten, tussen hun diensten. Deze mogen ze inkorten tot 9 maar moeten dat dan wel compenseren op andere dagen/nachten.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:26

Ik zal het zo vriendlief eens vragen. Weet dat ze 15 uur op een dag mogen werken waarvan 1x per week 10 uur rijden. Zoiets.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:39

2x per week. Max 56 per week. (been that, done there! ;) )