Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:46

Bij ons is zelfs de onbemande benzine pomp op zondag afgesloten, ook zonde werk, willen ze niet op zondag verdienen.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:48

Wat ik me ook afvraag. Hoeveel gelovige mensen leven echt hun geloof nog na? Mensen die werkzaam zijn in de dienstverlenende sector zijn vaak doodop, dan vind ik ook dat daar rekening mee gehouden mag worden met de winkels open.

Als ik 's avonds om 9 uur of op zondag nog wat nodig heb, dan vind ik het fijn dat ik nog bij een supermarkt terecht kan.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:48

Het is bijna 2014 en we leven in een maatschappij die richting de 24/7 gaat. Supermarkten geopend op zondag horen daar gewoon bij. Heb je daar problemen mee? Ga dan lekker op een andere dag. Het wordt tijd dat iedereen elkaars normen en waarden gaat accepteren in plaats van de eigen normen en waarden aan anderen op te dringen.

listiglistje

Berichten: 14405
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:49

robert45 schreef:
Ik ben tegen zondagsopenstelling omdat het ten koste gaat van veel kleine ondernemers. Waar zie je tegenwoordig nog een groenteboer of een goede bakker etc. Hier is bijna alles al gesloten, als kleine zelfstandige kan je geen 7 dagen per week open van 9:00 tot 22:00.

Deze worden allemaal verdrongen door de ruime openingstijden van de supermarkt! Uiteindelijk krijgen de supers dus een machtspositie.

Ik ben dus tegen vanwege economische redenen en niet vanwege geloof... Ik ben namelijk niet gelovig...

Consumenten die bij voor een goede groentenboer, bakker, slager of poelier kiezen,
is echt een andere consument dan de consument welke kiest voor supermarktkwaliteit :o

Ik denk dat ze heel weinig tot geen last hebben van de ruimere openingstijden.....

wendyenbram
Berichten: 1561
Geregistreerd: 22-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:56

sflj schreef:
wendyenbram schreef:
Wat een gezeur over dat als je onregelmatige diensten hebt je bijna wel op zondag MOET winkelen? je hebt openingstijden van 08.00 tot 22.00 (of 21.00) er is dus ALTIJD wel een moment waarop je die winkel in kunt!

voor mij hoeft de opening op zondag niet. niet vanwege mijn geloof (christen) maar gewoon omdat de hele wereld altijd maar door moet! de kleine winkeliers kunnen hier niet in mee in die ruime openingstijden vandaar ook overal zoveel kleinere winkels die de deuren moeten sluiten dat krijgen we mooi voor elkaar in deze "nieuwerwetse" tijd. alsof met de tijd mee gaan altijd goed is!

verder zal het me een rotzorg zijn of jij (lees: iedereen die graag 24 uur per dag 7 dagen per week boodschappen wil doen) dat op zondag doet of niet. het wordt wel lastig als er een jong christelijk persoon werkt in die super, en aangeeft op zondag niet te willen werken, deze al snel vervangen wordt door iemand die dat wel wil.

over horeca, tja ook daar precies het zelfde prima dat ze open zijn, mij zie je er niet op zondag.
allemaal open met het smoesje anders lopen we veel inkomsten mis...

Hier op het dorp zit een zeer goed lopend restaurant, welke op zondag ALTIJD dicht is. en op maandag open. dit restaurant is het best lopende restaurant. en het is hier niet eens zo christelijk.

Maar wat maakt het jou nu uit? Laat een ander toch! Als jij op zondag niks wil doen, doe je niks. Als jij niet wil werken op zondag, werk je niet. Als ik aangeef op woensdag niet te willen werken, loop ik ook het risico dat mijn werkgever gaat zoeken naar iemand die wel op die dag wil werken, als er gewerkt moet worden.
Een ondernemer die op zondag niet wil werken /open wil zijn, loopt inderdaad inkomsten mis, net als de ondernemer die op welke andere dag dan ook, niet open wil zijn! Wat maakt jou dat uit?
Jij mag het 'gezeur' vinden, een ander vindt het misschien gewoon prettig om op zondag boodschappen te halen!
Ga jij lekker niks doen of in een kerk zitten en laat een ander ook z'n gang gaan! Heb jij toch geen last van?



Zo he gefrustreerd of zo? Lekker ben je bezig door zo op de persoon te spelen, nee dat getuigd van respect? Ik meld dat ik christen ben en direct daar persoonlijk op inhakken en de kerk erbij halen.

Als je goed mijn post las (en niet meteen ging steigeren bij die ene zin waarin ik aanhaal christen te zijn) merk je dat het MIJ niks uitmaakt of JIJ op zondag boodschappen doet, of naar de kroeg gaat! meld alleen dat IK er niet kom!
en daarbij zeg ik dan ook, dat juist die ene restaurant die op zondag altijd dicht is, meer omzet maakt, dan allen die wel op zondag open zijn, en dat in een niet eens zo christelijk dorp!

misschien iets beter lezen, en wat minder op de persoon spelen, houd de discussie leuk voor iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:08

wendyenbram schreef:
Wat een gezeur over dat als je onregelmatige diensten hebt je bijna wel op zondag MOET winkelen? je hebt openingstijden van 08.00 tot 22.00 (of 21.00) er is dus ALTIJD wel een moment waarop je die winkel in kunt!

voor mij hoeft de opening op zondag niet. niet vanwege mijn geloof (christen) maar gewoon omdat de hele wereld altijd maar door moet! de kleine winkeliers kunnen hier niet in mee in die ruime openingstijden vandaar ook overal zoveel kleinere winkels die de deuren moeten sluiten dat krijgen we mooi voor elkaar in deze "nieuwerwetse" tijd. alsof met de tijd mee gaan altijd goed is!

verder zal het me een rotzorg zijn of jij (lees: iedereen die graag 24 uur per dag 7 dagen per week boodschappen wil doen) dat op zondag doet of niet. het wordt wel lastig als er een jong christelijk persoon werkt in die super, en aangeeft op zondag niet te willen werken, deze al snel vervangen wordt door iemand die dat wel wil.

over horeca, tja ook daar precies het zelfde prima dat ze open zijn, mij zie je er niet op zondag.
allemaal open met het smoesje anders lopen we veel inkomsten mis...

Hier op het dorp zit een zeer goed lopend restaurant, welke op zondag ALTIJD dicht is. en op maandag open. dit restaurant is het best lopende restaurant. en het is hier niet eens zo christelijk.


En op wat voor manier beïnvloedt dat jouw leven zodanig dat je er last van hebt? Geen. Dat is nou net het hele punt. Leven en laten leven. Misschien vind ik het wel heel vervelend dat ik iedere ochtend wakker word van de kerk. Maar dan mopper ik even en ga ik weer verder met mijn leven.

Somebody85

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:11

Toch blijf ik het hypocriet dat winkels niet open mogen zijn maar horeca wel... Blijft toch scheef? En nog hypocrieter vind ik gelovigen die voor zondagsrust zijn, en wel uit eten gaan op zondag. Dan laten ze andere werken... Of zie ik het verkeerd?

Spenk
Berichten: 21781
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:16

Somebody85 schreef:
Toch blijf ik het hypocriet dat winkels niet open mogen zijn maar horeca wel... Blijft toch scheef? En nog hypocrieter vind ik gelovigen die voor zondagsrust zijn, en wel uit eten gaan op zondag. Dan laten ze andere werken... Of zie ik het verkeerd?

Tja of tv kijken naar live uitzendingen/ radio luisteren etc etc....

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:20

Wat een lompe actie. Altijd maar moet iedereen respect hebben voor de gelovigen van welk geloof dan ook, maar als het op respect voor de atheïst aankomt (of gelovigen die wel op zondag hun boodschappen willen halen for that matter), ho maar!

Niemand wordt verplicht zijn/haar winkel op zondag open te doen, niemand wordt verplicht te werken op zondag en niemand wordt verplicht boodschappen te doen op zondag.

Zondagrust vind ik sowieso een begrip dat in de praktijk helemaal niet bestaat. Zie hier op zondag enkel zwaar gestresseerde ouders met hun 37 miljoen gillende, jankende en zeurende kinderen voorbij komen.

Lekker rustig ja, vroeg je bed uit, stuk of 8 kinderen voeren, aankleden en op pad naar de kerk krijgen. Dan na een uur snel weer terug naar huis met het jengelende kroost, waar de jongste telgen snel nog even moeten slapen, en alles moet weer eten en naar de wc - en oeps Jantje morst over de zondagse kleren, snel omkleden, iedereen weer uit bed in de jasjes hoedjes op en weer naar de kerk.... En zo gaat dat de hele dag door. Denk dat vaders dolblij is dat hij maandag weer naar zijn werk mag vluchten!

Dus nee, van zondagsrust is sowieso geen sprake dus als je de maatschappij wilt dwarsliggen met een puur theoretisch moraal... :evaw:

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:40

wendyenbram schreef:
Zo he gefrustreerd of zo? Lekker ben je bezig door zo op de persoon te spelen, nee dat getuigd van respect? Ik meld dat ik christen ben en direct daar persoonlijk op inhakken en de kerk erbij halen.

Als je goed mijn post las (en niet meteen ging steigeren bij die ene zin waarin ik aanhaal christen te zijn) merk je dat het MIJ niks uitmaakt of JIJ op zondag boodschappen doet, of naar de kroeg gaat! meld alleen dat IK er niet kom!
en daarbij zeg ik dan ook, dat juist die ene restaurant die op zondag altijd dicht is, meer omzet maakt, dan allen die wel op zondag open zijn, en dat in een niet eens zo christelijk dorp!

misschien iets beter lezen, en wat minder op de persoon spelen, houd de discussie leuk voor iedereen.

De enige die op de persoon speelt ben jij zelf hoor. Ze zegt gewoon dat jij op in de kerk mag gaan zitten op zondag als je dat wilt, daar is toch niks raars aan als je christen bent? Dat is niet op de persoon spelen. Op de persoon spelen is iemand gefrustreerd noemen.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:50

Leg het geloof even links neer en kijk kritisch naar de situatie. De mediamarkt in Duitsland ging 7 dagen per week open en de werknemers mochten kiezen: 7 dagen werken of ontslag. Mijn nicht heeft dus ontslag genomen en zo nog vele anderen (in diverse branches oa). Dít staat Nederland óók te wachten over onbepaalde tijd. Alles waar de vakbonden toen voor gestreden hadden, wordt van de tafel geveegd. Daarom ben ik kritisch voor de 24/7-mentaliteit. Leuk dat de consument altijd kan shoppen maar het heeft een keerzijde die men (nog) niet wil zien.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:01

Gelukkig hebben we hier in Nederland een wet die een maximum aantal uren aangeeft die iemand mag werken, en ook het maximale aantal dagen achter elkaar.

Wel kan een bedrijf die 7 dagen in de week open in eisen (bij aanname) dat er alle dagen gewerkt KAN worden.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:05

De vraag is, hoe lang blijft die wet gelden? In de wet stond ook dat er zondagstoeslagen gerekend werden, die gaan er per volgend jaar uit.

Edit, kijk ook maar eens welke zaken weer ongedaan zijn verklaard/terug zijn gedraaid die de vakbonden geregeld hadden. Voorheen mochten er maar een paar koopzondagen nu zo'n beetje 52. Alles wordt van de tafel gemaaid en dat heeft consequenties. Dat nu dus zaken wettelijk geregeld zijn is dus géén garantie dat die blíjven gelden.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 27-12-13 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:09

Ik als consument en als klant vind het wel fijn dat je die mogelijkheid hebt om naar de winkel gaan. Echter diegene die er werken en waar dit eerst het dagje vrij in de week was, worden daardoor nu gedwongen om te werken. En helaas kun je in de huidige economie toch moeilijke 'nee' zeggen, voor jou 10 andere. Dus ik snap het eigenlijk wel :j En in principe als de winkel 6 dagen in de week open is, moet het toch lukken om in die tijd je boodschappen te doen?

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:11

magda_90 schreef:
De vraag is, hoe lang blijft die wet gelden? In de wet stond ook dat er zondagstoeslagen gerekend werden, die gaan er per volgend jaar uit.

Edit, kijk ook maar eens welke zaken weer ongedaan zijn verklaard/terug zijn gedraaid die de vakbonden geregeld hadden. Voorheen mochten er maar een paar koopzondagen nu zo'n beetje 52. Alles wordt van de tafel gemaaid en dat heeft consequenties. Dat nu dus zaken wettelijk geregeld zijn is dus géén garantie dat die blíjven gelden.

heerlijk toch een flexibel leven?

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:13

uiteindelijk gaan er toch naar toe dat het hele begrip weekeinde er niet meer is. Draait alles volcontinu. Mensen zijn dan gewoon andere dagen vrij, ook veel beter voor de file's ed.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:18

Totdat bij jou de keus valt: 7 dagen werken of iemand anders in de plaats. Want dáár gaan we naartoe. Let maar op.

Het is imo schrikbarend dat over deze zaken zo luchtig wordt gedaan.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:21

Je mag niet 7 dagen werken dus ik snap niet helemaal waar je dat vandaan haalt. Een werkgever kan je wel vragen om alle dagen te werken dus ook de weekenden.

En ja, wat is er nou zo speciaal aan de zaterdag of zondag dat je op de maandag of dinsdag niet hebt?

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:21

Harstikke onpraktisch, ik hoop toch niet dat dat óóit gaat gebeuren. Als je dan iets met elkaar wil afspreken, is dat al een stuk lastiger als dit in alle sectoren gebeurt. In sommige moet het uiteraard.

Overigens daarnaast zie ik dit soort dingen ook op scholen niet gebeuren. Harstikke onpraktisch, ga je dan ieder week een nieuw rooster maken? :+

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:21

Als je gewoon een contract van 36 uur hebt, lijkt me 7 dagen niet logisch, wel vrij op een andere dag dan de zondag.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:22

wendyenbram schreef:
Zo he gefrustreerd of zo? Lekker ben je bezig door zo op de persoon te spelen, nee dat getuigd van respect? Ik meld dat ik christen ben en direct daar persoonlijk op inhakken en de kerk erbij halen.

Als je goed mijn post las (en niet meteen ging steigeren bij die ene zin waarin ik aanhaal christen te zijn) merk je dat het MIJ niks uitmaakt of JIJ op zondag boodschappen doet, of naar de kroeg gaat! meld alleen dat IK er niet kom!
en daarbij zeg ik dan ook, dat juist die ene restaurant die op zondag altijd dicht is, meer omzet maakt, dan allen die wel op zondag open zijn, en dat in een niet eens zo christelijk dorp!

misschien iets beter lezen, en wat minder op de persoon spelen, houd de discussie leuk voor iedereen.

Stel je niet aan, ik bedoelde het in het algemeen. Bovendien heb ik het woord 'christen' nergens genoemd. Ik steiger niet omdat jij dat bent. Het interesseert me nl. niet. Moet jij weten. En ja ik raak geirriteerd wanneer mensen anderen hun wil of beperkingen willen opleggen en dat 'gezeur' noemen. Ik vind dat een vervelend woord en ben nl. voor keuzevrijheid!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:26

O en iemand had het over democratie in gemeenten; de betreffende winkel had, volgens de op, toestemming om op deze zondag open te zijn!
Als ik de manager was, had ik de videobeelden van het beplakken aan de politie gegeven en aangifte van vandalisme (op zondag! ;) ) gedaan! :D

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:26

Ceriadwen schreef:
Je mag niet 7 dagen werken dus ik snap niet helemaal waar je dat vandaan haalt. Een werkgever kan je wel vragen om alle dagen te werken dus ook de weekenden.

En ja, wat is er nou zo speciaal aan de zaterdag of zondag dat je op de maandag of dinsdag niet hebt?


Nog mag je niet 7 dagen werken, nog. ;)
Het punt, waar je duidelijk overheen leest of niet wilt zien, tijden veranderen en dat is niet ten gunste van de consumerende klant. Dit is pas het begin, die koopzondagen en afschaffingen van de toeslagen.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 27-12-13 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:26

magda_90 schreef:
Totdat bij jou de keus valt: 7 dagen werken of iemand anders in de plaats. Want dáár gaan we naartoe. Let maar op.

Het is imo schrikbarend dat over deze zaken zo luchtig wordt gedaan.

Ik denk zelf eigenlijk dat voor de zondag, net als voor de zaterdag bij voorkeur geen beroep gedaan wordt op de dure fulltimers die het bij toerbeurt moeten doen maar dat ze liever de goedkopere scholieren en studenten in het jeugdloon aannemen voor die dagen. Ik wou solliciteren bij de AH maar daar stond al op de vacature maximaal 21 jaar. :=

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:28

magda_90 schreef:
Leg het geloof even links neer en kijk kritisch naar de situatie. De mediamarkt in Duitsland ging 7 dagen per week open en de werknemers mochten kiezen: 7 dagen werken of ontslag. Mijn nicht heeft dus ontslag genomen en zo nog vele anderen (in diverse branches oa). Dít staat Nederland óók te wachten over onbepaalde tijd. Alles waar de vakbonden toen voor gestreden hadden, wordt van de tafel geveegd. Daarom ben ik kritisch voor de 24/7-mentaliteit. Leuk dat de consument altijd kan shoppen maar het heeft een keerzijde die men (nog) niet wil zien.

Niemand heeft / wordt gedwongen tot een 56 urige werkweek. ;)