Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:53

Tja, een pracht voorbeeld van fundamentalisme.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:53

sneeuwpop schreef:
Kimbers schreef:
krijg er gelijk de kriebels van. Wat hebben zij er nou last van.. Ongelooflijk.
Hou je geloof binnenshuis en dwing het niet af bij anderen.


Idd.

Prehistorisch om je geloof op te dringen toch ;-)

_O_

Het komt me een keer de neus uit dat de christenen nog steeds heel hard blijven vastklemmen aan het idee dat de economie en de politiek nog christelijke geaard is...

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:55

GamblersCup schreef:
Dat complete ouderwetse geleuter is ook niet meer van deze tijd.

Nee, die opmerking voegt wat toe aan de discussie :')

Morganlefay schreef:
Tja, een pracht voorbeeld van fundamentalisme.

Inderdaad. En die heb je van iedere categorie.

MarlindeRooz schreef:
Het komt me een keer de neus uit dat de christenen nog steeds heel hard blijven vastklemmen aan het idee dat de economie en de politiek nog christelijke geaard is...

'De christenen'? Die bestaan niet. Iedere christen is een mens met eigen ideeen. Gut. Net als de rest van de mensen op de wereld. Wat een verrassing.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:56

GamblersCup schreef:
Dat complete ouderwetse geleuter is ook niet meer van deze tijd.


Dat vind jij.
Maar voor andere mensen is het een overtuiging wat ook in deze tijd thuis hoort.
Hier zijn nog jonge mensen die op zaterdag voor 24.00 thuis moeten/willen zijn van het stappen omdat het dan zondag is.
Juist veel jonge mensen hier zijn soms nog conservatiever dan de oudere garde.
Maar wat maakt het uit, het is hun goed recht.
En je weet nu eenmaal als je in een gemeente woont als hier of in Zeeland, dat het erbij hoort.
Dus iedereen moet met elkaar kunnen leven.
Ik respecteer de mensen die op zondag naar de kerk gaan, op zaterdag voor 24.00 thuis willen zijn etc.
En andersom verwacht ik ook dat zij mij hun levensovertuiging niet opdringen, en daar heb ik ook geen last van gelukkig.
Het enige is dat met de gemeenteraadsverkiezingen christelijke conservatieve partijen hoog scoren.
Daarom heb je dus de winkelsluiting op zondag bijvoorbeeld. :D

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:59

mensen die op zondag willen winbkelen gaan lekker winkelen en degene die rust willen gaan niet winkelen.Leven en laten leven....een ander geen rust opdringen.Dat maken ze zelf wel uit.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:00

Zouden deze mensen nou een vorm van autisme hebben, als in verandering is eng?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:01

Ceriadwen schreef:
Zouden deze mensen nou een vorm van autisme hebben, als in verandering is eng?



wie weet... ;) Ik vind het nogal bemoeizuchtig om voor een ander uit te maken dat hij niet mag winkelen.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:03

Ceriadwen schreef:
Zouden deze mensen nou een vorm van autisme hebben, als in verandering is eng?


Nee hoor, ze zijn devolved.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:06

Morganlefay schreef:
Nee hoor, ze zijn devolved.

:o?

(En ja, ik weet wat het woord betekent. Ik krijg het alleen in deze context even niet rondgebreid.)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:11

Ik vind het ook ronduit achterlijk dat zij denken, en zelfs durven te eisen dat iedereen aan zondagsrust doet.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:19

MarlindeRooz schreef:
Ik vind het ook ronduit achterlijk dat zij denken, en zelfs durven te eisen dat iedereen aan zondagsrust doet.


Wie zijn 'ze'?
De enige die de zondagsrust kan afdwingen is de gemeente.
En die zijn weer gekozen door de inwoners van de gemeente.
Dus gemeentes met zondagsrust is een afspiegeling van de inwoners van zo'n gemeente.
Daarmee bepalen ze dus ook de zondagsrust voor inwoners die wel op zondag willen winkelen.

Maar goed, Nederland is democratisch en een gemeenteraad is ook democratisch gekozen.
Het is dus voor een groot deel ook politiek.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 27-12-13 00:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:21

Blue_Eyes schreef:
Morganlefay schreef:
Nee hoor, ze zijn devolved.

:o?

(En ja, ik weet wat het woord betekent. Ik krijg het alleen in deze context even niet rondgebreid.)


Lastig, hou van woord(grapjes)
Deze mensen gaan niet mee met de tijd en houden koste wat het kost aan oude waarden en tradities vast. En verwachten dat wij in hun gedachtengoed meegaan.

Meestal bezig ik deze uitdrukking voor de mensen uit Alabama, Miss is hippie en nog een paar van die
Zuidelijke staten. Er wordt daar, op, in, onder, tussen, achter met elkaar getrouwd.
Wat resulteert in tja juist devolved }>

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:21

Op die manier :j

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:24

Off topic. dit soort uitspraken levert mij weer een NSA hit op :+

Kitten84

Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:17

Ik vind het een beetje grof dat er gesuggereerd wordt in het topic dat deze mensen autisme zouden hebben.
Als iemand met een vorm van autisme vind ik dat niet op zijn plek. Verandering is voor mij alleen 'eng' als je mij verrast. Dan kan ik het zo gezegd niet 'processen'.

Ik vind het zelf heel vervelend dat er mensen zijn die hier over zeuren. Als een winkel open is op zondag, so what? Als ik zondag toevallig in de buurt ben van een winkel die open is ga ik er gerust even binnen. Scheelt me maandag weer.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:30

Morganlefay schreef:
Off topic. dit soort uitspraken levert mij weer een NSA hit op :+

:D

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:54

Ik heb er geen problemen mee dat de winkels op zondag open zijn. Vaak moeten mensen de dagen voor kerst werken en dan zijn ze helemaal kapot dat erna naar de winkel er gewoon niet meer in zit. Ik werk zelfo ook in de zorg en de dagen voor de kerst zijn drama, mede door het personeelstekort.

Maar waarom word er over een supermarkt para gedaan terwijl de horeca, zorg en andere instellingen wel open zijn? Noemt men het vanzelfsprekend dat die takken wel worden bewandeld en dat het normaal is dat men niet omkijkt naar de zorg.

Volgens mij krijgen die meiden in de supermarkt iets van 200-300%. Dus dan zal ik er ook zitten als ik een baan had daar.

Maar ik vind het wel een kinderachtige actie om dit te doen.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:56

En dat is dus iets wat ik ook niet begrijp. Ik snap best dat gelovigen moeite hebben met winkels die open zijn op zon- en feestdagen maar ik heb oo zoiets van: trek dan ook 1 lijn. Dan ook geen horeca. Maar om een of andere reden die me nog steeds niet helemaal duidelijk is, is dat geen enkel probleem.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:06

Ik werk nogal veel, door de week. (of op zondag, als dat moet) En dan is het fijn dat er bijvoorbeeld op zondag een winkel open is.
Beetje bekrompen van bepaalde bevolkingsgroepen (gelukkig worden dat er steeds minder, dus dat probleem lost zich vanzelf op. Letterlijk! ;) ) om dat te verbieden / verhinderen.
Ik verbied of verhinder ook niemand om op zondag niks anders te doen (dan in een kerk te zitten.)

O, verhip; pamfletten plakken op een supermarkt; dat mag wel op de dag des' Heeren?

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:11

geerke schreef:
mensen die op zondag willen winbkelen gaan lekker winkelen en degene die rust willen gaan niet winkelen.Leven en laten leven....een ander geen rust opdringen.Dat maken ze zelf wel uit.


Precies, en overgrote deel van Nederland heeft niet eens een geloof := .
Ik kom al jaren in noord amerika. Daar is alles open (heerlijk)..... En daar is bijna iedereen christen.
Ik vind het raaaaaarrrrr, dat wij hier strikt volgens de bijbel moeten leven volgens een paar SGPers. Extremisten zijn het... Zo!

Winkels gesloten op zondag is zo 2013.

wendyenbram
Berichten: 1561
Geregistreerd: 22-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:15

Wat een gezeur over dat als je onregelmatige diensten hebt je bijna wel op zondag MOET winkelen? je hebt openingstijden van 08.00 tot 22.00 (of 21.00) er is dus ALTIJD wel een moment waarop je die winkel in kunt!

voor mij hoeft de opening op zondag niet. niet vanwege mijn geloof (christen) maar gewoon omdat de hele wereld altijd maar door moet! de kleine winkeliers kunnen hier niet in mee in die ruime openingstijden vandaar ook overal zoveel kleinere winkels die de deuren moeten sluiten dat krijgen we mooi voor elkaar in deze "nieuwerwetse" tijd. alsof met de tijd mee gaan altijd goed is!

verder zal het me een rotzorg zijn of jij (lees: iedereen die graag 24 uur per dag 7 dagen per week boodschappen wil doen) dat op zondag doet of niet. het wordt wel lastig als er een jong christelijk persoon werkt in die super, en aangeeft op zondag niet te willen werken, deze al snel vervangen wordt door iemand die dat wel wil.

over horeca, tja ook daar precies het zelfde prima dat ze open zijn, mij zie je er niet op zondag.
allemaal open met het smoesje anders lopen we veel inkomsten mis...

Hier op het dorp zit een zeer goed lopend restaurant, welke op zondag ALTIJD dicht is. en op maandag open. dit restaurant is het best lopende restaurant. en het is hier niet eens zo christelijk.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:18

wendyenbram schreef:
Wat een gezeur over dat als je onregelmatige diensten hebt je bijna wel op zondag MOET winkelen? je hebt openingstijden van 08.00 tot 22.00 (of 21.00) er is dus ALTIJD wel een moment waarop je die winkel in kunt!

voor mij hoeft de opening op zondag niet. niet vanwege mijn geloof (christen) maar gewoon omdat de hele wereld altijd maar door moet! de kleine winkeliers kunnen hier niet in mee in die ruime openingstijden vandaar ook overal zoveel kleinere winkels die de deuren moeten sluiten dat krijgen we mooi voor elkaar in deze "nieuwerwetse" tijd. alsof met de tijd mee gaan altijd goed is!

verder zal het me een rotzorg zijn of jij (lees: iedereen die graag 24 uur per dag 7 dagen per week boodschappen wil doen) dat op zondag doet of niet. het wordt wel lastig als er een jong christelijk persoon werkt in die super, en aangeeft op zondag niet te willen werken, deze al snel vervangen wordt door iemand die dat wel wil.

over horeca, tja ook daar precies het zelfde prima dat ze open zijn, mij zie je er niet op zondag.
allemaal open met het smoesje anders lopen we veel inkomsten mis...

Hier op het dorp zit een zeer goed lopend restaurant, welke op zondag ALTIJD dicht is. en op maandag open. dit restaurant is het best lopende restaurant. en het is hier niet eens zo christelijk.

Ik ben soms zo moe dat ik de puf niet heb om na m'n werk boodschappen te doen. Ook niet in de avond. Dus doe dit op m'n vrije dag. Dit kan op elke dag van de week zijn en dus op zondag.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:19

We kunnen het ook omdraaien. Waarom mogen ongelovige geen boodschappen doen op zondag omdat gelovige graag willen dat de winkel op zondag dicht is.

Nu maakt het mij niet uit, vind het idee dat de winkel op zondag open is wel makkelijk, maar ben nog niet op zondag naar de winkel geweest (sinds een maand of 2 is hier de winkel iedere zondag open).

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:41

wendyenbram schreef:
Wat een gezeur over dat als je onregelmatige diensten hebt je bijna wel op zondag MOET winkelen? je hebt openingstijden van 08.00 tot 22.00 (of 21.00) er is dus ALTIJD wel een moment waarop je die winkel in kunt!

voor mij hoeft de opening op zondag niet. niet vanwege mijn geloof (christen) maar gewoon omdat de hele wereld altijd maar door moet! de kleine winkeliers kunnen hier niet in mee in die ruime openingstijden vandaar ook overal zoveel kleinere winkels die de deuren moeten sluiten dat krijgen we mooi voor elkaar in deze "nieuwerwetse" tijd. alsof met de tijd mee gaan altijd goed is!

verder zal het me een rotzorg zijn of jij (lees: iedereen die graag 24 uur per dag 7 dagen per week boodschappen wil doen) dat op zondag doet of niet. het wordt wel lastig als er een jong christelijk persoon werkt in die super, en aangeeft op zondag niet te willen werken, deze al snel vervangen wordt door iemand die dat wel wil.

over horeca, tja ook daar precies het zelfde prima dat ze open zijn, mij zie je er niet op zondag.
allemaal open met het smoesje anders lopen we veel inkomsten mis...

Hier op het dorp zit een zeer goed lopend restaurant, welke op zondag ALTIJD dicht is. en op maandag open. dit restaurant is het best lopende restaurant. en het is hier niet eens zo christelijk.

Maar wat maakt het jou nu uit? Laat een ander toch! Als jij op zondag niks wil doen, doe je niks. Als jij niet wil werken op zondag, werk je niet. Als ik aangeef op woensdag niet te willen werken, loop ik ook het risico dat mijn werkgever gaat zoeken naar iemand die wel op die dag wil werken, als er gewerkt moet worden.
Een ondernemer die op zondag niet wil werken /open wil zijn, loopt inderdaad inkomsten mis, net als de ondernemer die op welke andere dag dan ook, niet open wil zijn! Wat maakt jou dat uit?
Jij mag het 'gezeur' vinden, een ander vindt het misschien gewoon prettig om op zondag boodschappen te halen!
Ga jij lekker niks doen of in een kerk zitten en laat een ander ook z'n gang gaan! Heb jij toch geen last van?

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:45

Ik zie het probleem ook niet van christelijke mensen die op zondag moeten werken. Ik kan ook maar 2 dagen per week werken omdat ik geen KDV kan betalen en ik in de familie maar 2 dagen geregeld krijg. Daardoor heb ik geen werk. Tja, mijn keuze om kinderen te nemen. Iemand anders' keuze om al dan niet de zondag te werken.