Make-up testen op dieren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Make-up testen op dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:51

Ja precies, maar bij een gedragsonderzoek vind ik het wel wat anders... Zolang het maar niet pijnlijk of irritant is voor een dier. Heb wel eens gehoord van een proefdierlab waar een (vrij hongerige) hond een voerbak had die onder stroom stond, kijken hoe lang het duurt voordat de hond de voerbak links liet liggen omdat hij elke keer een schok kreeg. Ja sorry maar dat vind ik gewoon diertje pesten :\

Dinniej

Berichten: 6464
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:52

finnens schreef:
Make-up testen op dieren, ik wist dat het met medicijnen etc. (veel) gebeurd, maar als ik make-up koop denk ik daar nooit aan.

Ik zag dit op facebook langs komen, dat kwam wel binnen :oo
Een vrouw ondergaat de proeven die normaal op dieren gedaan worden:
http://www.nsmbl.nl/erg-heftig-deze-vro ... aan-worden

Denken jullie ooit aan de proeven die op dieren zijn gedaan voor de nagellak/foundation enz. wanneer je make-up koopt? En zijn er mensen die geen make-up kopen omdat het op dieren wordt uitgetest?
En zijn er bepaalde soorten/merken make-up die niet eerst op dieren uitgestest worden?

edit; ik wist niet waar ik het moest zetten, dus verplaats maar als het niet goed staat :)

Ik lees nu dit trouwens, maar daar wilde ik toch ook nog even op reageren.

Dat hele artikel slaat nergens op, om een flink aantal redenen:
1. Make-up testen op dieren is sowieso verboden in Europa
2. Voordat er een onderzoek plaats vindt, moet de onderzoeker eerst aantonen dat het nut van de proef opweegt tegen het ongerief (lijden)
3. Je kunt geen proeven op mensen doen, er is een groep nodig die een bepaalde stof niet krijgt (controlegroep) en een groep die het wel krijgt, en de groepen moeten dan ook nog voldoende groot zijn voor betrouwbare resultaten. Resultaten op één los persoon (of dier) zeggen niets.


Wat Magrathea zegt klopt ook. :) Het is niet helemaal mogelijk om een dier 100% "gelukkig" te houden, maar op het moment dat dat niet het geval is, moet er zoals ik hierboven uitleg een héle goede reden voor zijn.

Dinniej

Berichten: 6464
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:55

Magrathea schreef:
Ja precies, maar bij een gedragsonderzoek vind ik het wel wat anders... Zolang het maar niet pijnlijk of irritant is voor een dier. Heb wel eens gehoord van een proefdierlab waar een (vrij hongerige) hond een voerbak had die onder stroom stond, kijken hoe lang het duurt voordat de hond de voerbak links liet liggen omdat hij elke keer een schok kreeg. Ja sorry maar dat vind ik gewoon diertje pesten :\

Het gaat hard hier, weer een nieuwe reactie.

Als ik het zo lees noem ik het ook "diertje pesten", maar waarschijnlijk is het niet "kijken hoe lang het duurt voordat de hond de voerbak links laat liggen". Als ik het zo lees denk ik dat ze iets willen weten over de reactie op een schok in de hersenen bijvoorbeeld, en hoe lang het duurt voordat de hersenen "herstellen". En dát kan voor van alles heel nuttig zijn, bijvoorbeeld in de psychologie.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Make-up testen op dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:58

Neh, volgens de onderzoeker had het met het leerproces te maken. Wanneer leert de hond de verleiding te weerstaan omdat hij weet dat er een schok op volgt, dat idee.

Dinniej

Berichten: 6464
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Woudenberg

Re: Make-up testen op dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:00

Waar heb je die informatie vandaan? Van de onderzoeker zelf of..

Het lijkt me een beetje een kromme proef, maar ik kan me goed voorstellen dat je het leerproces van een hond in kaart wil brengen. Er zijn een hoop huishonden met gedragsproblemen, en als je weet hoe zo'n dier leert is een hoop te voorkomen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:02

Dinniej schreef:
Waar heb je die informatie vandaan? Van de onderzoeker zelf of..

Het lijkt me een beetje een kromme proef, maar ik kan me goed voorstellen dat je het leerproces van een hond in kaart wil brengen. Er zijn een hoop huishonden met gedragsproblemen, en als je weet hoe zo'n dier leert is een hoop te voorkomen.


Verhaal van een kennis die psychologie wilde gaan studeren en door dit soort onderzoeken was ze al een stuk minder enthousiast. Dit zag ze op een onderzoek op een meeloopdag.

Dinniej

Berichten: 6464
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Woudenberg

Re: Make-up testen op dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:06

Mja, ik ken het uitgebreide doel van dat onderzoek niet, maar zou in zo'n situatie toch eerst de beschrijving wel eens lezen. Misschien heeft het wel een veel groter doel dan het lijkt, maar dat kan ik vanaf hier natuurlijk niet beoordelen.

inochiyo

Berichten: 851
Geregistreerd: 05-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:09

Bij make-up testen op dieren heb ik steeds het beeld in mn hoofd van hondjes met rose nagellak aan, aapjes met lippenstift, konijnen met een funky kapsel door haarspray, etc...
Hoe het er echt aan toegaat? Geen idee, dat hadden beter eens getoond in dat filmpje.

Dinniej

Berichten: 6464
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Woudenberg

Re: Make-up testen op dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:14

De meeste filmpjes worden rondgeslingerd door Stichting Proefdiervrij, en de beelden komen uit de jaren 60. Helaas zijn dat ook de plaatjes die je als eerste vindt op Google.. :=

HoresesLover

Berichten: 1589
Geregistreerd: 26-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:16

Echt heftig dat filmpje! Wat sommige mensen doen.. snappen ze dan niet dat dieren ook voelen? :(:)

Dinniej

Berichten: 6464
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Woudenberg

Re: Make-up testen op dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:17

Dude, ik haal hem weer naar boven om te laten zien dat het van geen kanten klopt, lees ook even wat eronder staat. :+

HoresesLover

Berichten: 1589
Geregistreerd: 26-09-11

Re: Make-up testen op dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:20

Oh niet gelezen :P

Dinniej

Berichten: 6464
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Woudenberg

Re: Make-up testen op dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:24

Ik ben heel benieuwd wat je van het filmpje denkt nadat je dat wel hebt gedaan. :)

HoresesLover

Berichten: 1589
Geregistreerd: 26-09-11

Re: Make-up testen op dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:46

Tsja, dan weet ik niet echt wat ik ervan moet denken. Ik blijf er natuurlijk wel bij dat proeven op dieren (buiten Europa dan, aangezien het hier dus niet gebeurd) toch vreselijk zijn. Dus dan word ik het filmpje overdreven als ik lees wat jij erna typt, dus weet ik niet echt wat ik ervan moet denken :P Het wekt natuurlijk wel aandacht op bij de mensen zodat die ook tegen dierenproeven worden 9als ze dat nog niet waren)

Dinniej

Berichten: 6464
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Woudenberg

Re: Make-up testen op dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:48

Er gebeuren hier wel degelijk dierproeven hoor, maar niet voor cosmetische doeleinden.

Het filmpje is niet overdreven, het slaat gewoon niet op de feiten.