TV-reclame voor de kerk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Re: TV-reclame voor de kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:34

@mr Ik ontken niet dat Kerken voller zouden kunnen. Integendeel! Daar is de reclame ook ( mede) voor bedoeld.
Overigens snap ik nog steeds niet wat voor punt je probeert te maken...

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:36

Oh, maar ik ontken niet dat er kerken leeglopen... alleen lang niet allemaal. En wat ik wel zeg is dat het concept kerk helemaal niet zo achterhaald is als velen denken, én dat veel mensen een verkeerd beeld van de kerk hebben.

Een vraag aan Kuggur en Nies; waarom zouden jullie eigenlijk zo graag zien dat de kerken ophouden te bestaan? Wat hebben ze jullie misdaan?

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:37

* koppeld het verhaal uit de OP met het verhaal over het zaaltje wat niet verhuurd mocht worden aan een homobijeenkomst*. Juistja iedereen welkom? Me dikke vinger!

Mede door mijn "opvoeding" heb ik een hekel gekregen aan de kerk. Enige kerken die ik bezoek zijn kerkjes zoals de Notre Dame, gewoon om even te kijken naar de architectuur.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Re: TV-reclame voor de kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:40

Ik heb ook niet het idee dat er kerken leeglopen... Hier worden veel kerken juist uitgebreid, verbouwd of herbouwd omdat alle mensen er niet meer inpassen := exacte cijfers in NL ken ik niet, maar het christendom in de wereld stijgt drastisch ;)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: TV-reclame voor de kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:46

Ja het stijgt wel, maar niet in verhouding met de wereldbevolking. Maar goed ik ga mijn mening ook niet verder verdedigen want er zijn toch mensen die hun eigen mening als feit zien.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:48

Blue_Eyes schreef:
Nies_ schreef:
Dat doordrammen is nou zo typisch iets wat mensen enorm vervelend vinden aan mensen die naar de kerk gaan (om maar even te generaliseren he). Daarnaast is het hier ook compleet offtopic.

Toch zegt pipo (ik neem even aan dat je die bedoelt) dat ze niet gelovig is. Dus is dat dan typisch iets voor mensen van de kerk?

Nee hoor, bedoelde niemand in het bijzonder.
Blue_Eyes schreef:
Een vraag aan Kuggur en Nies; waarom zouden jullie eigenlijk zo graag zien dat de kerken ophouden te bestaan? Wat hebben ze jullie misdaan?

Die vraag lijkt me toch vrij eenvoudig te beantwoorden door de geschiedenis boeken in te duiken en dan hoef je niet eens meer dan 30 jaar terug. Sterker nog, vandaag de dag gebeuren er nog dingen die echt niet door de beugel kunnen.

Verder wil ik daar niet over in discussie, dan ga ik mensen beledigen (want het ligt blijkbaar vaak gevoelig) en dat vind ik het helemaal niet waard. Al wil jij graag 5 keer per dag traditioneel gekleed naar de kerk dan moet je dat lekker doen, ik zal je niet tegenhouden. Daarnaast komt het er op het eind toch altijd op neer dat degene die niet naar de kerk gaat "er niks van snapt". :D

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:50

Al eeuwen zijn er barbaren en gelovige. En al eeuwen hebben die strijdt. Waarom? Is het niet gewoon makkelijker om alle geloven en niet geloven te respecteren? Waarom wijzen op leegloop terwijl kerken blijkbaar ook mee doen aan vernieuwing? Oh moest ik plots aan denken... astro tv.. waarom??? als je begaaft bent kan je toch iemand zo waarschuwen?? Dat mag wel, net als sexreclames, ik zit niet te wachten op een hete meid zonder bh ofzo. zap je toch door?
Kijk, vergeet, of blijf er in hangen.. Het leven is te kort om je te ergeren.. en zeker om ruzie te maken

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41603
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: TV-reclame voor de kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:55

Ik ben benieuwd naar de reclame :). Ik ben zelfs aan het overwegen met Kerst een mis bij te wonen. Ik denk niet dat het verkeerd is je horizon te verbreden en het geloof heeft mij altijd geboeid, op een of andere manier.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:55

Dus omdat er mensen zijn geweest die uit naam van een kerk zoiets gedaan hebben, moeten alle kerken ter ziele? Laten we dan die atoombom toch maar droppen, want er zijn zoveel misdaden gepleegd uit naam van zoveel instituten... Maar goed, het zal wel aan mij liggen :?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:57

Blue_Eyes schreef:
Dus omdat er mensen zijn geweest die uit naam van een kerk zoiets gedaan hebben, moeten alle kerken ter ziele? Laten we dan die atoombom toch maar droppen, want er zijn zoveel misdaden gepleegd uit naam van zoveel instituten... Maar goed, het zal wel aan mij liggen :?

Dat ben ik ook met je eens!

Laten we dan ook alle Europeanen vermoorden want die deden aan slavenhandel...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41603
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:58

In het verleden blijven hangen en anderen het verleden van voorvaderen kwalijk nemen is zo ongezond... Moest dat bij iedereen gebeuren dan kunnen we wellicht de hele mensheid wel uitroeien omdat er vast ergens een voorvader/moeder is die iets slechts heeft gedaan.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:03

Blijkbaar weten jullie niet wat "verder" betekent.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:04

Dat jij er verder niet over in discussie gaat, wil zeggen dat wij er niet op mogen reageren? Dat is ook wel een leuke... :=

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: TV-reclame voor de kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:06

Conclusies trekken is totaal iets anders dan discussiëren.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: TV-reclame voor de kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:07

Dat is waar. Maar toch.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:20

Ik snap Nies wel hoor :j En het gaat niet eens persé om het verleden. Hoeveel kerken/gelovigen zijn nou bijvoorbeeld vandaag de dag nog tegen homofilie? Ontzettend veel! (En natuurlijk, die van jullie toevallig net niet ;) )

Ook heb ik me tegen de kerk gekeerd vanwege de eeuwige hellezang. Je doet dit en dit fout? Hel! Dit en dit niet goed? Hel! Zo hebben mensen tegen mij gezegd dat ik naar de hel ga omdat o.a. -Ik niet geloof -Ik voor sex voor het huwelijk ben -Ik geen homofoob ben -Ik naar rock luister, en dat is blijkbaar van de duivel. Nou als dat soort dingen gezegd worden eindigt bij mij alle, echt álle respect.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: TV-reclame voor de kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:25

En toch he, zijn de Nederlandse kerken die zo nog leren echt een minderheid. Dat van die muziek is ook allang achterhaald - ken je het liedje 'Why Should The Devil Have All The Good Music' niet? Dat is al vanuit de seventies...

En al zou het zou zijn dat er kerken zijn die dat nog wel preken (inderdaad, die van ons niet), en al zou dat slecht zijn (want wat mij betreft moeten mensen lekker zelf weten of ze zoiets geloven of niet) - waarom moeten dan de 'goede' het met de 'kwade' bekopen?

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:33

BaileyMix schreef:
Ik snap Nies wel hoor :j En het gaat niet eens persé om het verleden. Hoeveel kerken/gelovigen zijn nou bijvoorbeeld vandaag de dag nog tegen homofilie? Ontzettend veel! (En natuurlijk, die van jullie toevallig net niet ;) )

Ook heb ik me tegen de kerk gekeerd vanwege de eeuwige hellezang. Je doet dit en dit fout? Hel! Dit en dit niet goed? Hel! Zo hebben mensen tegen mij gezegd dat ik naar de hel ga omdat o.a. -Ik niet geloof -Ik voor sex voor het huwelijk ben -Ik geen homofoob ben -Ik naar rock luister, en dat is blijkbaar van de duivel. Nou als dat soort dingen gezegd worden eindigt bij mij alle, echt álle respect.


Dat was de conclusie van "mijn voormalige kerk" ook. Ik was een verschoppeling en ik mocht niet langer bij je jeugddiensten aanwezig zijn omdat ik slecht was. Nu luisterde ik wel wat zwaardere muziek dan rock (heavy, death metal etc. luisterde ik ook). Daarnaast werd er een soort wedstrijd van gemaakt onder de jeugdgroep wie de beste christen was. Er werd gewoon geturft wie de meeste hoofdstukken had gelezen uit de bijbel die week. Ik had in mijn vriendengroep 2 mensen die op het zelfde geslacht vielen. Daar moest ik maar niet meer mee omgaan want die waren slecht. Ondanks dat dit een relatieve moderne kerk is kreeg ik alleen maar het idee dat ik niet met dit soort mensen wil omgaan. Te bekrompen voor mij.

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:03

Blue_Eyes schreef:
Grappig. Ik denk dat jij eens bij ons in de kerk moet komen...

* Kleuren van het gebouw: wit, lichtgrijs, lichtblauwe vloer, rood/oranje stoelen. En we zijn nog bezig met een nieuw gebouw dat groter en lichter is (dat laatste door enorme ramen ter hoogte en breedte van de hele zaal).
* Muziek is erg gevarieerd. We hebben orgelmuziek en psalmen, maar ook een band en vrolijke muziek met simpelere teksten. Dat geldt voor heel veel kerken zo. Weleens van Opwekking gehoord? Alleen klinkt zingen met een grote groep (zoals 400 man in een kerkzaal) toch algauw zwaar en log, gewoon door de hoeveelheid stemmen.
* Aan de Bijbel kunnen - en willen - we niet zoveel veranderen. Wel wordt die zo helder mogelijk uitgelegd.
* Bij ons staat nooit iemand op de preekstoel met een gewaad aan. Wij hebben een leuke, 35-jarige dominee in een modern pak. En eentje van 62, maar die ziet er ook gewoon normaal uit. Oh, en we noemen die mannen gewoon Daniel en Ad. Het zijn toevallig twee mannen, maar we hebben geprobeerd een jonge vrouw aan te nemen - alleen kreeg zij net ergens anders een baan.
* Koffie en thee worden bij ons al vele jaren geschonken. Met koekje. Meestal boven in de zaal die 'De Verdieping' heet, en die versierd is met o.a. graffiti op de muren. Op vrijdagavond wordt er een jongerenbar gehouden.
* Er wordt bij ons wel gecollecteerd, maar de donaties zijn anoniem en de zak waar je het in stopt is van donker fluweel; dat ziet dus niemand. Ook kun je collectebonnen kopen, waardoor de gift belasttingaftrekbaar wordt, en je kunt zelf bepalen hoeveel collectebonnen je in welke collecte stopt natuurlijk.
* Over de rustdag wordt bij ons eigenlijk zelden gepreekt maar ik neem aan dat je dat als voorbeeld bedoelt? Wij zijn vrij open minded... We houden niet van oordelen en laten mensen hun eigen verantwoordelijkheid.

De reclame die de PKN voor ogen heeft staat al beschreven in de OP:
Citaat:
In de reclame klinkt onder meer een nieuwe versie van het lied Komt allen tezamen. Verder zie je mensen naar de kerk gaan en komt de uitnodiging dat iedereen van harte welkom is in de kerkbanken", laat de Protestantse Kerk weten.

Er wordt dus feitelijk niets anders aangegeven dan het feit dat mensen welkom zijn. Wat is daar ouderwets aan?

Dat is duidelijk een heel ander soort kerk dan wat er hier in de buurt staat (of eigenlijk staan, want de meeste kerken hier zijn allemaal hetzelfde van binnen en buiten). Wat voor soort kerk/geloof bezoek/volg jij?
Het stukje van de reclame heb ik niet bekeken/gelezen, dus daar kan ik (nog) geen mening over vormen. Ik ging even puur uit van het idee dat er een reclame voor zou worden gemaakt.

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:04

Zie nu dat je het later in een tekst hebt genoemd!

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:14

MarlindeRooz schreef:
Tja, dat is ook een mening.

Hoe vaak ik wel niet hoor dat ik in de hel zou belanden omdat ik niet christelijk ben, dan denk ik ook van. 8)7

Dus stel je voor, er bestaat een god of dat nou Allah, jaweh of onze god is. En ik zou die god op aarde niet belijden. Maar ik leef wel goed, heb spijt van slechte dingen en ik doe veel voor anderen en ik ben bewust bezig met mijzelf verbeteren. Dan zou ik dus niet in het goede terecht komen na mijn dood maar iemand die net zo leeft maar wel die god belijd zou dan wel in de hemel / het goede terecht komen.

Even los van dit topic: ik heb me onlangs hardop afgevraagd hoe dat zit met de hemel en de hel. Want als je op een satelliet-foto kijkt, dan zie ik namelijk naast de aarde geen andere ruimtes. :?
Dit is natuurlijk heel flauw om tegen iemand te zeggen die gelovig is en het is ook niet bedoeld om iemand tegen de schenen te schoppen, maar waar zitten die hemel en hel dan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41603
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: TV-reclame voor de kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:17

Ik zie naast de aarde een hele hoop andere planeten en hemellichamen, sterren, meteorieten, rondzwervend afval en ruimtestations.

Dus waarom zou daar geen hemel kunnen zijn? Of een hel. Het is niet dat we alle aspecten van het heelal al doorgrond hebben of zo. Like hell, we weten nog niet eens alles van onze eigen planeet.

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:17

uryanne schreef:
@nies, wil je eens uitleggen hoe het kan dat je het zo eens bent met kugger en je profiel teksten/ woorden bevatten die daar geheel tegenin gaan?

Frappant dat veel mensen (hier) een totaal verkeerd beeld hebben van de hedendaagse Kerk... Des te meer ik de reclame een super idee vind!

Ik denk dat ik - buiten de kerken hier in de buurt - er dan ook een van ben die er een minder goed beeld van heb. Laat ik het zo zeggen: ik ben en blijf buitenkerkelijk, maar ben wel heel benieuwd hoe het op tv gaat uitpakken.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:21

Shenavallie schreef:
MarlindeRooz schreef:
Tja, dat is ook een mening.

Hoe vaak ik wel niet hoor dat ik in de hel zou belanden omdat ik niet christelijk ben, dan denk ik ook van. 8)7

Dus stel je voor, er bestaat een god of dat nou Allah, jaweh of onze god is. En ik zou die god op aarde niet belijden. Maar ik leef wel goed, heb spijt van slechte dingen en ik doe veel voor anderen en ik ben bewust bezig met mijzelf verbeteren. Dan zou ik dus niet in het goede terecht komen na mijn dood maar iemand die net zo leeft maar wel die god belijd zou dan wel in de hemel / het goede terecht komen.

Even los van dit topic: ik heb me onlangs hardop afgevraagd hoe dat zit met de hemel en de hel. Want als je op een satelliet-foto kijkt, dan zie ik namelijk naast de aarde geen andere ruimtes. :?
Dit is natuurlijk heel flauw om tegen iemand te zeggen die gelovig is en het is ook niet bedoeld om iemand tegen de schenen te schoppen, maar waar zitten die hemel en hel dan?


De hemel is bij God, een soort andere dimensie overal naast ons, maar je kunt het niet zien als je nog leeft zeg maar. Tenminste, dat denk ik. Zelf denk ik niet dat er zoiets als de hel bestaat. In de bijbel staat dat je als je in Jezus gelooft na je dood weer verder leeft bij God. Ik denk dus dat als je doodgaat en niet gelooft, je gewoon dood bent.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41603
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:23

Nou ja, ik denk dat dat 'gewoon dood' zijn voor iedereen geldt. Gelovigen en niet-gelovigen. Maar het is uiteraard aan de gelovigen om te geloven dat er meer is dan dat.

Ik durf het niet te zeggen. En er is ook niemand in leven die uit ervaring kan vertellen over hoe of wat :+. Ik vind het eigenlijk allemaal wel best, zolang er maar geen hel is zoals Dante die beschrijft in La Divina Commedia _O-.