De Wallen, zó leuk om te zien!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26656
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:34

Lisannuuh schreef:
Op Wikipedia kan iedereen iets op zetten


En juist omdat iedereen iets op Wikipedia kan zetten is het veel betrouwbaarder als informatiepunt dan 1 iemand die een verhaal komt vertellen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41657
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:35

Wat boeit het dan dat iedereen wat op Wikipedia kan zetten? Als je de bron achter het genoemde cijfer checkt en deze is valide, wat is dan het probleem?

LisannePruts

Berichten: 1383
Geregistreerd: 11-09-13
Woonplaats: Brabant

Re: De Wallen, zó leuk om te zien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:58

Ik zeg het alleen maar

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Re: De Wallen, zó leuk om te zien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:22

De bronnen:
* Schattingen afkomstig uit Martti Lehti (2003), 'Trafficking in women and children in Europe', HEUNI: The European Institute for Crime Prevention and Control, affiliated with the United Nations.

* Deelrapportage 4 van Evaluatie Utrechts Prostitutiebeleid 2008-’09: Preventie en uitstappen. Door Regioplan Beleidsonderzoek, in opdracht van Gemeente Utrecht. Februari 2009; daarin pagina’s 14, 15 en 35. (Geraadpleegd 21 juli 2010.)

Niet de willekeurige mafkees op de hoek, die het goed uitkomt dat de cijfers lager zouden uitvallen dan werkelijk waar is dus :)

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:38

Vjestagirl schreef:
Lisannuuh schreef:
Op Wikipedia kan iedereen iets op zetten


En juist omdat iedereen iets op Wikipedia kan zetten is het veel betrouwbaarder als informatiepunt dan 1 iemand die een verhaal komt vertellen.

Denk eerder andersom. Op Wikipedia kan iedere malloot iets zetten, zelfs als het totaal nergens op slaat. De persoon die iets bij Lisannuuh kwam vertellen heeft zelf in de business gezeten en weet dus waar ze het over heeft. Net als een ex-drugsverslaafde langs scholen gaat om uit eigen ervaring te vertellen.
Toch denk ik dat men niet zomaar kan beweren dat het allemaal wel meevalt als je er zelf niet (dagelijks) komt en alleen maar iets denkt te weten "van horen zeggen". Het is een instituut dat 24/7 draait en de kamertjes/ramen worden niet aan slechts één persoon verhuurd. Daar zitten op een dag verschillende meiden achter. Ook zitten de meiden niet standaard op één plek, maar verhuizen ze doorgaans na enige tijd naar een ander raam c.q. andere straat/steeg. Alleen de meiden die er zelfstandig werken hebben een eigen raam.

LisannePruts

Berichten: 1383
Geregistreerd: 11-09-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:41

quote]
Denk eerder andersom. Op Wikipedia kan iedere malloot iets zetten, zelfs als het totaal nergens op slaat. De persoon die iets bij Lisannuuh kwam vertellen heeft zelf in de business gezeten en weet dus waar ze het over heeft. Net als een ex-drugsverslaafde langs scholen gaat om uit eigen ervaring te vertellen.
Toch denk ik dat men niet zomaar kan beweren dat het allemaal wel meevalt als je er zelf niet (dagelijks) komt en alleen maar iets denkt te weten "van horen zeggen". Het is een instituut dat 24/7 draait en de kamertjes/ramen worden niet aan slechts één persoon verhuurd. Daar zitten op een dag verschillende meiden achter. Ook zitten de meiden niet standaard op één plek, maar verhuizen ze doorgaans na enige tijd naar een ander raam c.q. andere straat/steeg. Alleen de meiden die er zelfstandig werken hebben een eigen raam.[/qoute]

dankje :D

yvet31
Berichten: 158
Geregistreerd: 15-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:45

tja, het is een toeristenattractie en van mij hoeft het ook niet. Ik vind niet wat er zo leuk aan is om daar te lopen. De helft word uitgebuidt en we draaien allemaal in de geldmolentje mee door daar te zijn. Nee van mij hoeft het niet

Sammy_xxs

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-06-10

Re: De Wallen, zó leuk om te zien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:00

Ja nou ik zat in die business, en ik weet dat meerendeel het uit eigen wil doet hoor... In ieder geval alle meiden die ik kende wilde het zelf, ben zelfs nog nooit iemand tegen gekomen die gedwongen werd.
Wil niet zeggen dat er dus helemaal geen meiden zijn die gedwongen worden, zullen er zeker zijn, maar echt niet zoveel als jullie denken, ook al is dat zo moeilijk te geloven.

Vjestagirl

Berichten: 26656
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:08

Shenavallie schreef:
Vjestagirl schreef:

En juist omdat iedereen iets op Wikipedia kan zetten is het veel betrouwbaarder als informatiepunt dan 1 iemand die een verhaal komt vertellen.

Denk eerder andersom. Op Wikipedia kan iedere malloot iets zetten, zelfs als het totaal nergens op slaat. De persoon die iets bij Lisannuuh kwam vertellen heeft zelf in de business gezeten en weet dus waar ze het over heeft. Net als een ex-drugsverslaafde langs scholen gaat om uit eigen ervaring te vertellen.


Het voordeel is dat als er een malloot iets op Wikipedia zet het er relatief snel weer vanaf is, omdat er zoveel controle op is. Juist doordat Wikipedia streng checkt wordt, door heel veel mensen gebruikt wordt én doordat iedereen er iets op kan zetten is het redelijk betrouwbaar.

1 iemand die in de klas is gekomen om te vertellen zal haar eigen, gekleurde, blik meenemen in wat ze verteld. Ze kiezen daar iemand voor uit die het niet leuk vond, die daar niet vrolijk zat en die blij is dat ze eruit is. En het is logisch dat zo iemand niet verteld dat het leuk is en goed verdient, want onze maatschappij veroordeeld prostituees nog steeds, en dus willen we niet dat jonge meiden gaan denken dat het buiten een manier om snel veel geld te verdienen ook nog eens leuk zou kunnen zijn...

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:42

Moet je de rest ook quoten, Vjestagirl, want daarin staat verder uitgelegd hoe het er aan toe gaat. Vaste meiden hebben een eigen raam, de gedwongen meiden worden regelmatig verplaatst. Daardoor wordt de indruk gewekt dat het allemaal wel meevalt. Met name door mensen die daar helemaal niet in de buurt wonen c.q. er regelmatig op verschillende momenten aanwezig zijn en contact hebben met de mensen.

@ Sammy_xxs: zat jij op de Achterburgwal zelf?

Sammy_xxs

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-06-10

Re: De Wallen, zó leuk om te zien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:47

Nee heb geen ervaring met de wallen, maar met privehuizen. En de meiden die daar werkte werkte ook soms op de wallen als ze niet genoeg klanten hadden. Dan gingen ze een dag naar de wallen om toch wat te verdienen. Of naar een sexclub.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:55

Dapper Sammy, dat jij dit vertelt :j

Ik denk dat je gelijk hebt, maar om prostitutie hangt zo'n taboe, dat ik ook denk dat er vrouwen zijn die zeggen gedwongen te zijn als familie/buitenwereld er achter komt..je zou zoiets toch nooit vrijwillig doen? O:)

Er zijn zoveel studentes die in clubs werken als bijbaantje!

Sammy_xxs

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-06-10

Re: De Wallen, zó leuk om te zien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 11:01

Dank je wel IMJ, ( ik heb trouwens niet zelf als prutsmuts gewerkt hoor :) ) maar was gastvrouw in een privehuis. Erg leuk werk hoor, ook al is het een beetje apart.

Maar daar heb je ook zeker een punt, veel meiden doen dat ook, als familie ofzo erachter komt, zeggen ze inderdaad meestal dat ze gedwongen waren ( ben ik ook al een paar keer tegengekomen ) terwijl ik echt 100% zeker wist dat ze het echt in eigen belang deden ( snel geld verdienen )
En het zijn echt hele normale meiden die dat werk doen, als je ze over straat ziet lopen zou je nooit verwachten dat ze dat doen.
Ik kan het niet ( ik hou echt totaal niet van sex ) maar heb echt respect voor de meiden die het doen, het is niet makkelijk, en je krijgt echt geen mooie mannen over de vloer.
Wel heel veel gezellige mannen!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: De Wallen, zó leuk om te zien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 11:08

Oké, maar dan nog zullen mensen jou vast wel is raar aangekeken hebben als je vertelde wat voor werk je deed :D

Ja, dat dacht ik dus al, schaamte..

Sammy_xxs

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-06-10

Re: De Wallen, zó leuk om te zien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 11:40

Hahaha ja nogal, vertelde het ook niet aan jan en alleman... alleen als ik wist dat diegene er niet heeel erg van zou schrikken ;)

Maarja inderdaad schaamte, en hoe kan je het beter oplossen dan te zeggen dat je gedwongen werd? Dat heeft iedereen ineens medelijden ipv "verachting"
Maarja je kan er weinig aan doen, veel meiden doen dingen zonder er bij na te denken...en dan krijg je spijt.
Maar er zijn ook gelukkig heel veel meiden die gewoon heel discreet zijn, dus de "buitenwereld" weet het niet. En dat is wel het beste, het blijft inderdaad toch wel een taboe.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: De Wallen, zó leuk om te zien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:44

Maar een privéhuis is nogal wat anders dan achter het raam in een achterafsteegje. In een privéhuis heb je geen twee mannen per uur neem ik aan. Werken in een privéhuis kan ik me nog enigszins voorstellen als werk. Dat heeft nog iets van allure. Ik denk ook dat je dat werk ook haast niet gedwongen kunt doen, omdat er nog best meer bij komt kijken om de mannen te vermaken.

Als je het hebt over percentages van gedwongen meisjes kun je die twee dus niet vergelijken volgens mij. Sterker nog, als je de cijfers van dat soort 'luxe' prostituees erbuiten laat, dan kan het percentage gedwongen meisjes wel eens veel hoger komen te liggen.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:58

LindyH schreef:
Maar een privéhuis is nogal wat anders dan achter het raam in een achterafsteegje. In een privéhuis heb je geen twee mannen per uur neem ik aan. Werken in een privéhuis kan ik me nog enigszins voorstellen als werk. Dat heeft nog iets van allure. Ik denk ook dat je dat werk ook haast niet gedwongen kunt doen, omdat er nog best meer bij komt kijken om de mannen te vermaken.

Als je het hebt over percentages van gedwongen meisjes kun je die twee dus niet vergelijken volgens mij. Sterker nog, als je de cijfers van dat soort 'luxe' prostituees erbuiten laat, dan kan het percentage gedwongen meisjes wel eens veel hoger komen te liggen.

Hier ben ik het mee eens.:)

En wie zegt dat ze de waarheid tegen je gezegd hebben? Misschien zeggen ze wel dat ze het graag doen, maar is dat helemaal niet zo.

Sammy_xxs

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:33

LindyH schreef:
Maar een privéhuis is nogal wat anders dan achter het raam in een achterafsteegje. In een privéhuis heb je geen twee mannen per uur neem ik aan. Werken in een privéhuis kan ik me nog enigszins voorstellen als werk. Dat heeft nog iets van allure. Ik denk ook dat je dat werk ook haast niet gedwongen kunt doen, omdat er nog best meer bij komt kijken om de mannen te vermaken.

Als je het hebt over percentages van gedwongen meisjes kun je die twee dus niet vergelijken volgens mij. Sterker nog, als je de cijfers van dat soort 'luxe' prostituees erbuiten laat, dan kan het percentage gedwongen meisjes wel eens veel hoger komen te liggen.


Nee in een prive huis gaat het per uur, of 2 uur. Of zelfs langer...maar ook soms per half uur hoor.
Maar wat ik al eerder aangaf, dat deze meiden ook wel is op de wallen stonden, omdat het bijv. niet druk was en ze toch nog wel snel geld wilde verdienen. Dus ook dat soort meiden staan op de wallen.

@ dezenaam, ik ging ook gewoon met die meisjes om buiten "werktijd" en dan was het gewoon feesten, shoppen en lol hebben. Ze waren ook vaak genoeg bij mij thuis ( zag ze ook gewoon echt als vriendinnen ) en ze deden het echt niet met tegenzin, ze hadden onderling zelfs de grootste lol, ( noemde elkaar prutsmuts als grap , lagen om een deuk als ze over klanten aan het praten waren ) ze werkte wanneer ze zelf wilde, en als ze veel geld hadden, kwamen ze pas weer als het geld op was...dus dat ze me niet de waarheid vertelde lijkt me sterk. Ze waren zelfstandig, en hadden geen vriend ofzo...dus door wie ze gedwongen zouden moeten worden? Dan zou dat wel heeeeeel undercover gebueren dat ik dat niet heb gezien, maar lijkt me niet.

Dit is allemaal van ongeveer 3 jaar geleden, nu doe ik niks meer in die branche.
Maar ik ken nog wel een paar meiden, die het echt ook gewoon zien als werk, en dagelijks gaan werken.
Het zijn ook meerendeel Latina's die het werk doen, in hun cultuur is het best normaal om zoiets te doen.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: De Wallen, zó leuk om te zien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 16:13

Jij hebt het over privéhuizen en latina's. Ik kan je verzekeren dat er op de Achterdam geen enkele latina zit. Ik denk ook dat je je verhaal wat moet nuanceren, een privéhuis is anders dan wat er in die kamertjes zit.

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: De Wallen, zó leuk om te zien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 16:20

Maar dan nog is Sammy waarschijnlijk de gene van ons die het dichts bij het vuur heeft gezeten. Wij baseren onze mening op hoe wij denken dat het is/kan zijn en wat we in de media horen/zien/lezen. Het lijkt me ook niet fair om haar ervaringen zomaar aan de kant te schuiven "omdat het een privéhuis is".

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: De Wallen, zó leuk om te zien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 17:51

Dat lijkt mij ook, daarbij heeft ze het ook niet over de achterdam maar de wallen..
Mogelijk zit daar het verschil?
En ik heb nog nooit 24/7 op de wallen gestaan om te kijken welke meiden er in welk kamertje plaats nemen :)

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 17:52

Dat, en het feit dat ze nu al meerdere keren aan heeft gegeven dat die meiden soms ook op de wallen stonden.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: De Wallen, zó leuk om te zien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:09

Ja maar... Dat is toch ook maar 1 kant van het verhaal? Ik bedoel, ik zeg nergens dat er niet vrijwillig geprostitueerd wordt. Maar iedereen die op de wallen geweest is, kan zelf toch ook zien dat er meer Oostblokkers zitten dan latina's?

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: De Wallen, zó leuk om te zien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:11

Jij niet, maar eerder in het topic werd aangegeven dat er maar 1 tot 5% vrijwillig zit. En dat is dus niet zo :)

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: De Wallen, zó leuk om te zien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:33

En je punt is?