NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 10:52

upendo schreef:
Ik heb niet aangegeven dat kwetsend te vinden. Dat was maartje1990.
Ik zou het waarderen als je mij niet probeert aan te vallen op uitspraken die ik niet heb gedaan.


Sorry, ik zie dat je idd niet op Vjestagirl reageerde maar toch heb je wel aangegeven dat dingen bij jou niet lekker vielen, dat mag en dat begrijp ik maar om dan naar anderen toe te zeggen dat als ze psychische problemen hebben door een uiterlijke aandoening dan geen recht op hulp van een arts hebben maar dat moeten accepteren is wel kwetsend voor mensen met zo'n aandoening.
Ik val je niet aan, ik zeg alleen dat je zelf ook vergelijkt en je een mening hebt over wie er wel en geen hulp zou moeten krijgen.

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:23

Ook dat heb ik niet gezegd. (×2)
Iemand zei: "stel dat"
Ik heb daarop geantwoord.
Het is niet zo dat ik het mensen nu niet gun of iets dergelijks. Ik zou in een extreme situatie alleen eerder korten op die afdelingen omdat ik leven op zichzelf in de eerste plaats hoger goed vind.

Daarnaast lees ik nergens terug dat dingen niet lekker bij mij vielen.

Ik snap je punt, maar het is op mij niet van toepassing. Ik was puur filosofisch en in uitersten aan het redeneren, mijn gedachtegang in de huidige maatschappij is heel anders.

dinek123
Berichten: 619
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:36

Vjestagirl schreef:
dinek123 schreef:
'het is crisis en mensen met kanker genezen kost geld dus laat ze maar sterven'
dat is t idee wat ik nu krijg o er jullie mening.
maar, dan kan je de ziekenhuizen voor een deel sluiten, gevolg? nog meer werkloosheid, want ja, dat hadden we nog niet genoeg he..


Je kunt niet ontkennen dat er aan gezondheidszorg een economische factor zit. Medicijnen kosten veel geld (door hoge kosten voor ontwikkeling), zorg in een ziekenhuis kost veel geld. Dat moet betaald worden, linksom of rechtsom. Daar hebben we zorgverzekeraars voor, op basis van het solidariteitsbeginsel betalen we daar allemaal aan mee. Dat is een perfect stelsel, mits de kosten 'binnen de perken' blijven. Doen ze dat niet dan kun je een aantal kanten op.

Je kunt meer geld binnen gaan halen. Gevolg daarvan is dus dat de premies omhoog gaan. In een tijd die economisch niet bepaald goed te noemen is (veel mensen werkloos, mensen die liever oppotten dan uitgeven, belastingen die omhoog gaan etc.) is datgeen gewenste actie. Sowieso niet, maar op dit moment is het ook een schadelijke actie, we zitten niet te wachten op koopkracht verkleining.

Dan kun je de kosten drukken. Dat kun je doen door bepaalde services niet of verminderd aan te bieden (IVF wat nog maar beperkt vergoed wordt, bepaalde medicatie die nog maar beperkt vergoed wordt, fysiotherapie wat nog maar beperkt vergoed wordt etc.). Een optie daarin is ook om 'levensverlengende' behandelingen niet meer of verminderd te vergoeden.

Hoe cru het ook is: je kunt niet de kool en de geit sparen. Je kunt niet én alles blijven vergoeden én je buffers in stand houden én de premies laag houden én het eigen risico laag houden én én én... Dat kan gewoon niet.

Dat ziekenhuizen moeten sluiten als je stopt met kanker behandelen is denk ik wat overdreven, er zijn nog meer dan genoeg wachtlijsten voor andere ziektes en aandoeningen waar zát mensen op staan die nog behandeld moeten of willen worden. Ik denk daarom niet dat dat echt een heel realistisch idee is.


ik zei daarom voor een deel sluiten ;)

en tuurliik, niemand zit te wachten dat de belastingen omhoog schieten en de koopkracht daalt, maar iedereen heeft recht op zijn of haar leven, dus ook op behandelingen als die persoon dat wilt

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:44

_San87_ schreef:
Iedereen die ziek wordt heeft pech. Of dat nu kanker, MS, ALS of Creutzfeld-Jakob is. Maar het gevolg van die pech is wel dat het lichaam 'op' kan raken en soms is iets gewoon niet te repareren... Kan dit wel, grijp die kans! Maar ik vind ook dat het verstandig kan zijn je neer te leggen bij bepaalde situaties.

Dat vind ik niet in alle situaties. Mijn moeder heeft al bijna vijf jaar een tumor in haar hoofd. Die kan ze weg laten halen, maar dan? Dan zal ze voor altijd in een rolstoel zitten en niet meer kunnen lopen, praten, helemaal niks kan ze dan, alleen een beetje zitten in de rolstoel. Daarom heeft ze het ook niet gedaan, ze vind dat geen leven. Betekend wel dat ze dus nooit meer beter word. Tuurlijk ze krijgt chemo maar je kan je niet voorstellen hoeveel geld dat heeft gekost. Is toch te belachelijk voor woorden dat je een fortuin moet betalen om jezelf in leven te houden. Daar komt nog bij wat voor leven ze een week lang na de chemo had. Alleen maar doodziek op bed liggen. Ik kan je wel vertellen dat ik die beelden ook nooit meer van mijn netvlies krijg. Het is echt geen pretje om je moeder, waarbij je altijd haar lange haren deed, ineens kaal en doodziek op bed te zien liggen, wetend dat ze hier sowieso aan dood gaat.

En ja ik heb het zinnetje er na ook gelezen, maar ik vond dat ik dit even moest zeggen aangezien het lijkt alsof meerdere mensen dit serieus vinden en dat als zieke mensen die kans niet grijpen maar dood moeten gaan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:52

Je moeder heeft al 5 jaar kanker, en kan met deze chemo die 5 jaar al door. Dat noem ik een tijdsbestek wat langer is dan die 2 maanden met de nieuwe medicijnen in geval van prostaatkanker of uitgezaaide borstkanker. Je moeder kan toch zo goed functioneren? Dat ze na de chemo een week goed ziek is, is idd heel vervelend. Maar de goede dagen overheersen de vervelende dagen toch nog, of is dat niet zo?

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:57

Cassidy schreef:
Je moeder heeft al 5 jaar kanker, en kan met deze chemo die 5 jaar al door. Dat noem ik een tijdsbestek wat langer is dan die 2 maanden met de nieuwe medicijnen in geval van prostaatkanker of uitgezaaide borstkanker. Je moeder kan toch zo goed functioneren? Dat ze na de chemo een week goed ziek is, is idd heel vervelend. Maar de goede dagen overheersen de vervelende dagen toch nog, of is dat niet zo?
Als er nog goede dagen zouden zijn wel ja. :j Deze reactie komt op mij een beetje over alsof mijn moeder het niet zwaar heeft want mensen met andere soorten kankers leven korter. Dat is ook de reden dat ik dit topic ga ontstippen want ik weet dat veel mensen het niet zo bedoelen, maar sommige reacties hier komen op mij heel respectloos of aanvallend over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:05

upendo schreef:
Ook dat heb ik niet gezegd. (×2)
Iemand zei: "stel dat"
Ik heb daarop geantwoord.
Het is niet zo dat ik het mensen nu niet gun of iets dergelijks. Ik zou in een extreme situatie alleen eerder korten op die afdelingen omdat ik leven op zichzelf in de eerste plaats hoger goed vind.

Daarnaast lees ik nergens terug dat dingen niet lekker bij mij vielen.

Ik snap je punt, maar het is op mij niet van toepassing. Ik was puur filosofisch en in uitersten aan het redeneren, mijn gedachtegang in de huidige maatschappij is heel anders.


maar het kwam op me over of je vindt dat er uberhaupt niet zoveel in geïnvesteerd moet worden. Een dat stak. Misschien ben ik dan emotioneel onhandig op het moment

Maar goed, als de discussie zo moet lopen ga ik me weer uit dit topic stippen, want zo kort beredeneren zoals jij dat doet vind ik toch wat cru.


upendo schreef:
Dan vind ik dat we eerst maar eens moeten kijken naar medische plastische chirurgie en andere onderdelen van het geneeskunde'gedoe' waar flink op weggestreept zal kunnen worden.

Dat er eerst gekeken moet worden naar bezuiniging op minder 'noodzakelijke' onderdelen van het ziekenhuiswezen, zoals cosmetische (sorry, typfout) plastische chirurgie enzovoorts.

En vjestagirl, daar hebben ze in deze maatschappij psychologen ed uitgevonden. Ik kan namelijk niet begrijpen dat mensen zichzelf niet durven te accepteren zoals ze zijn in hun leven. Dan vind ik levens redden toch iets belangrijker dan chirurgen die neusbruggen recht aan het zetten zijn gewoon voor de 'mooi'.

Ik lees dat hier wel..

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:15

Let op het woordje 'dan' vooraan.

ik heb het daarnaast puur over de cosmetische kant. Botox, liposuctie, borst vergroting waar dat niet nodig is.

Zullen we ophouden met kommaneuken? Dit doet mijn humeur ernstig teniet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:18

Ik denk dat je tegenwoordig heel goed moet kunnen aantonen dat je ergens psychisch onder lijdt voordat liposuctie, botoxbehandelingen, haartransplantaties ed door de zorgverzekeraar vergoed worden. En de enkele keer dat dit wel zo gedaan wordt zijn echt de kosten niet.

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:19

Ik gaf het daarom ook als voorbeeld cassidy. Om half twee s nachts kan ik niet alle onderdelen van een ziekenhuiswezen opdreunen namelijk.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:28

Vjestagirl schreef:
upendo schreef:
Dan vind ik dat we eerst maar eens moeten kijken naar medische plastische chirurgie en andere onderdelen van het geneeskunde'gedoe' waar flink op weggestreept zal kunnen worden.


Is geestelijk lijden dan minder erg dan lichamelijk lijden? Medische plastische chirurgie wordt toegepast om mensen een uiterlijk te geven waardoor ze zich geestelijk beter gaan voelen (correctie van flaporen, borst reconstructie etc.) waardoor ze meer zelfvertrouwen krijgen en beter functioneren in de maatschappij.

Eh ... borstvergroting en beter maatschappelijk functioneren?!
Dat soort dingen wordt hier bedoeld. Maar of plastische chirurgie vergoed moet worden is een heel andere discussie dan die over kanker medicatie waarbij het om leven en dood gaat!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41777
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:50

naomi_g1998 schreef:
_San87_ schreef:
Iedereen die ziek wordt heeft pech. Of dat nu kanker, MS, ALS of Creutzfeld-Jakob is. Maar het gevolg van die pech is wel dat het lichaam 'op' kan raken en soms is iets gewoon niet te repareren... Kan dit wel, grijp die kans! Maar ik vind ook dat het verstandig kan zijn je neer te leggen bij bepaalde situaties.

Dat vind ik niet in alle situaties. Mijn moeder heeft al bijna vijf jaar een tumor in haar hoofd. Die kan ze weg laten halen, maar dan? Dan zal ze voor altijd in een rolstoel zitten en niet meer kunnen lopen, praten, helemaal niks kan ze dan, alleen een beetje zitten in de rolstoel. Daarom heeft ze het ook niet gedaan, ze vind dat geen leven. Betekend wel dat ze dus nooit meer beter word. Tuurlijk ze krijgt chemo maar je kan je niet voorstellen hoeveel geld dat heeft gekost. Is toch te belachelijk voor woorden dat je een fortuin moet betalen om jezelf in leven te houden. Daar komt nog bij wat voor leven ze een week lang na de chemo had. Alleen maar doodziek op bed liggen. Ik kan je wel vertellen dat ik die beelden ook nooit meer van mijn netvlies krijg. Het is echt geen pretje om je moeder, waarbij je altijd haar lange haren deed, ineens kaal en doodziek op bed te zien liggen, wetend dat ze hier sowieso aan dood gaat.

En ja ik heb het zinnetje er na ook gelezen, maar ik vond dat ik dit even moest zeggen aangezien het lijkt alsof meerdere mensen dit serieus vinden en dat als zieke mensen die kans niet grijpen maar dood moeten gaan.


Ik had er inderdaad ook 'wil je dat' bij moeten zetten :).

En ik vind niet dat mensen die de kans niet grijpen maar dood moeten gaan, maar dat is wel een gevolg natuurlijk.

Heel erg veel sterkte met je moeder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:54

upendo schreef:
Let op het woordje 'dan' vooraan.

ik heb het daarnaast puur over de cosmetische kant. Botox, liposuctie, borst vergroting waar dat niet nodig is.

Zullen we ophouden met kommaneuken? Dit doet mijn humeur ernstig teniet.


Kommaneuken?
Jij typt zelf dingen en valt er vervolgens over als daar een reactie op komt, heeft niks met Kommaneuken te maken maar goed, blijkbaar voel je je snel aangevallen in deze discussie dus het er verder over te hebben heeft geen zin als ik volgens jou dingen zoek.
Nogmaals, ik viel er over dat jij zoals het op mij overkwam zelf ging vergelijken wie wel en wie geen hulp krijgt en daar was mijn reactie op. Dat je het anders bedoeld kan, maar dat was wat er stond.

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:03

Dees_daan, als je je niet goed ingelezen hebt in de discussie, discussieër dan gewoon niet mee. Ik voel me aangevallen? Nee hoor, jij voelt je aangevallen want schijnbaar zit jij in de tak van plastische chirurgie. Ik niet. Ik voel me alleen geirriteerd omdat jij schijnbaar mijn woorden zoals bedoeld niet goed kunt lezen en te halsstarrig bent om van mij aan te nemen dat ik het niet zo bedoeld heb zoals jij het leest.
Dat maakt dat ik er geïrriteerd over bent. Je dicht me woorden toe die ik nooit heb getypt, je impliceert dat ik me aangevallen voel in deze discussie, je legt me woorden in de mond die ik niet in mijn mond heb genomen, wil nemen en zal nemen en je speelt het op de man af. Dat vind ik geen goede manier van discussie voeren en vandaar mijn opmerking over het kommaneuken en het willen stoppen met dit eindeloos ja/nee gedoe.

Ik heb mijn mening verwoord op een manier zoals het in de discussie paste. Iemand stelde een extreme situatie voor en op die manier ben ik daarop ingehaakt.

Ik heb inderdaad een typfout gemaakt, maar deze corrigeerde ik. Ik had het eerst over medische plastische chirurgie, daarna over COSMETISCHE plastische chirurgie. En JA, ik ben van mening dat mensen die cosmetische plastische chirurgie dat in eerste instantie ook best kunnen passeren en aan zichzelf en aan hun zelfbeeld kunnen werken, al dan niet via een psychologisch hulpverleningsproces. Ik sta achter die uitspraak en ik snap dat mensen zich daardoor aangevallen kunnen voelen, maar ik heb NOOIT gezegd dat mensen geen broodnodige, noodzakelijk medische hulp verdienen. Dat wens je niemand namelijk toe en ik vind het dan ook schandelijk dat jij mij die woorden in de mond legt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41777
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:19

Cosmetische plastische chirurgie wordt niet vergoed, behalve als er een medische noodzaak is.

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:21

Nogmaals, daarom gaf ik het ook als voorbeeld.

Ik kap hier maar gewoon mee. Laat maar zitten, als men zich niet in kan leven in wat ik bedoel te zeggen heeft het ook geen nut om me te moeten verdedigen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41777
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:24

Zoals ik al eerder zei, het is geen vergelijken omdat het één wel vergoed wordt en het ander niet. Je kunt niet bezuinigen op operaties die sowieso al niet vergoed worden :).

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Re: NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:25

Daarom gaf ik het ook als voorbeeld.
Celiien gaf een ander voorbeeld, orthodontie.
Vaak niet echt nodig, maar er gaat wel veel geld in om.

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:26

Wij doneren al jaren aan de kankerstichting (mijn schoonmoeder is daar helaas ook aan overleden).
Af en toe heb ik ook wel eens het gevoel dat we daar mee moeten gaan stoppen ivm de hoge salarissen.
Maar hoeveel blijft er over van het geld wat naar de Filipijnen gaat, hoeveel zien de mensen daar terug van de donaties welke in Nederland worden gedaan?

Wat bij ons in het dorp veel gebeurd zijn inzamelacties, laatst eentje gehad voor een kerstfeest voor de oudere hier uit ons dorp en het dorp achter ons, voor ST Maarten wordt ook altijd geld opgehaald. Aan zulke doelen geef ik altijd.
Meestal 1x per jaar hebben ze hier een groot feest waar (te) veel geld mee binnenkomt, een deel daarvan wordt gebruikt voor het dorp (opknappen van perkjes enz).

Polen/Roemenen enz welke hier aan de deur komen bedelen krijgen niets. Vaak worden deze buiten het dorp opgepikt door dure auto's of hebben ze merkkleding aan.

Poos geleden stonden er hier in de krantjes steeds weer nieuwe oproepen voor stamceldonatie (klein jongetje had dringend stamcellen nodig) De goede donor is daar uiteindelijk wel mee gevonden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41777
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:42

upendo schreef:
Daarom gaf ik het ook als voorbeeld.
Celiien gaf een ander voorbeeld, orthodontie.
Vaak niet echt nodig, maar er gaat wel veel geld in om.

Natuurlijk gaat er veel geld in om, maar vaak betalen mensen dat (deels) uit eigen zak. En waarom niet, immers. En is een leven een maandje rekken dan ook wel echt nodig?

De vergelijking met medische plastische chirurgie is dan beter, want dat wordt wel door de verzekering vergoed.

En die vergelijking gaat dan weer om op eerdere pagina's genoemde redenen weer spaak...

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Re: NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:42

Iedereen levert een deel uit zijn eigen zak, waar betaal je anders zorgverzekering voor?

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:47

Werkelijk, waarom de vergelijking altijd maar maken? In de Filipijnen zijn ze alles kwijt. ALLES.
En hier in NL hebben we rijkdom genoeg. En dat zeg ik als alleenstaande moeder met parttime baan, die het niet makkelijk heeft, maar wel beseft dat we niet echt mogen klagen. Ik heb een dak boven mijn hoofd en ik heb te eten. Ik kan zelfs een paard en een auto betalen. Ben ik ziek dan kan ik ergens heen, dankzij mijn zorgverzekering. Mijn kind heeft wel een beugel nodig (het wisselen is bij haar te snel gegaan) en daarom heb ik nu dus een verzekering waarin ze dat vergoeden. Kost een hoop, maar ik betaal het, want ik wil dat zij een goed en mooi gebit krijgt. Dan werk ik maar wat harder. Dus waar hebben we het over????

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41777
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:53

upendo schreef:
Iedereen levert een deel uit zijn eigen zak, waar betaal je anders zorgverzekering voor?
Ik bedoel dus dat er een deel van de behandeling door de verzekering word betaald en de rest wordt dan zelf bijgelegd ;).

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Re: NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:54

Dat is bij elke behandeling zo, meen ik. Eigen risico. ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41777
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:01

upendo schreef:
Dat is bij elke behandeling zo, meen ik. Eigen risico. ;)


Nee, dat bedoel ik niet. Ik geef een voorbeeldje zoals ik dat zelf had. Ik heb vroeger best wat problemen met mijn huid gehad, vooral in mijn gezicht, waardoor ik heel onzeker was. Vanuit mijn verzekering werd per jaar 150 euro vergoed voor huidbehandelingen. Mijn eigen risico was toentertijd 300 nogwat. De behandelingen kostten echter in totaal 1000 euro. Ik kon dus die 850 euro uit eigen zak betalen (eigen risico+restbedrag).

Snap je nu wat ik bedoel?