NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
upendo

Berichten: 22311
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:13

_San87_ schreef:
upendo schreef:
Dan vind ik dat we eerst maar eens moeten kijken naar medische plastische chirurgie en andere onderdelen van het geneeskunde'gedoe' waar flink op weggestreept zal kunnen worden.


Wat bedoel je precies?

Dat er eerst gekeken moet worden naar bezuiniging op minder 'noodzakelijke' onderdelen van het ziekenhuiswezen, zoals cosmetische (sorry, typfout) plastische chirurgie enzovoorts.

en Vjestagirl, dat vind ik ja. Mijn moeder kan met een tiet prima functioneren na een acceptatieproces, mijn vader in een doodskist niet he.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41864
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:16

Celiien schreef:
Vjestagirl schreef:


Is geestelijk lijden dan minder erg dan lichamelijk lijden? Medische plastische chirurgie wordt toegepast om mensen een uiterlijk te geven waardoor ze zich geestelijk beter gaan voelen (correctie van flaporen, borst reconstructie etc.) waardoor ze meer zelfvertrouwen krijgen en beter functioneren in de maatschappij.

Of fysiek ook echt last ervan hebben (bvk bijvoorbeeld)

@san dan krijg je dus leningen om de ziekenhuiskosten te betalen..


Ik denk niet dat ik jou uit hoef te leggen wat daar de gevolgen van zijn, hé :D.

upendo schreef:
_San87_ schreef:

Wat bedoel je precies?

Dat er eerst gekeken moet worden naar bezuiniging op minder 'noodzakelijke' onderdelen van het ziekenhuiswezen, zoals cosmetische (sorry, typfout) plastische chirurgie enzovoorts.

en Vjestagirl, dat vind ik ja. Mijn moeder kan met een tiet prima functioneren na een acceptatieproces, mijn vader in een doodskist niet he.


Wie bepaalt dan of een ingreep 'minder noodzakelijk' is? Wat is noodzakelijker, iemand een borstverkleining geven zodat die persoon weer fatsoenlijk kan functioneren in de maatschappij, zonder rugpijn. Of het leven van een terminaal patiënt een maandje rekken?

Even een extreem voorbeeld, hé :).

Ethisch gezien is een keuze maken erg lastig. Economisch gezien, is het zo klaar als een klontje.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 30-11-13 02:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Berichten: 26666
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:16

upendo schreef:
en Vjestagirl, dat vind ik ja. Mijn moeder kan met een tiet prima functioneren na een acceptatieproces, mijn vader in een doodskist niet he.


Nee, dat kan hij idd niet. Aan de andere kant kan je moeder misschien nóg beter functioneren als ze zich zeker voelt over haar uiterlijk (en als ze met haar ene tiet niet in sollicitatie gesprek na sollicitatiegesprek afgewezen wordt voor de functie als receptioniste omdat bedrijven haar niet als representatief zien).

Niet iedereen kan dat accepteren, voelen zich geen compleet mens, zijn bang voor blikken en meningen van anderen, voelen zich niet meer zeker in hun lichaam en raken daar depressief door.

Celiien

Berichten: 13263
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:18

Vandaar de puntjes san :j

Enne, even een egoïstische gedachte. Ik betaal voor mijn zorgverzekering, en die heeft mij aangegeven dat het mag met mijn voorwaarden. Mag ik dan geen bvk doen, omdat er anderen zijn die een chemo ondergaat, en er door mijn bvk minder geld daarvoor beschikbaar is? Of ga ik nu te ver doordenken en ben ik nu ongenuanceerd :) ?

upendo

Berichten: 22311
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:20

Daarom corrigeerde ik naar cosmetisch, mijn excuses.
Als er een medische reden achter zit hoor je mij niet.

En vjestagirl, daar hebben ze in deze maatschappij psychologen ed uitgevonden. Ik kan namelijk niet begrijpen dat mensen zichzelf niet durven te accepteren zoals ze zijn in hun leven. Dan vind ik levens redden toch iets belangrijker dan chirurgen die neusbruggen recht aan het zetten zijn gewoon voor de 'mooi'.

Celiien, maar ging uit van de stelling dat er een stuk minder geld beschikbaar is. Als jij betaalt voor iets wat in de voorwaarden staat heb je daar recht op. :)

Celiien

Berichten: 13263
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:22

Aah cosmetisch is idd anders dan plastisch. Want volgens mij valt zelfs een hazenlip onder plastisch, bij wijze van :j

Iemand zei hiervoor dat ze dan daarop moesten bezuinigen, dis vandaar mijn stelling/gedachte. Kan ik ook verkeerd gelezen hebben *kijkt naar de klok*

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41864
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:23

upendo schreef:
Daarom corrigeerde ik naar cosmetisch, mijn excuses.
Als er een medische reden achter zit hoor je mij niet.

En vjestagirl, daar hebben ze in deze maatschappij psychologen ed uitgevonden. Ik kan namelijk niet begrijpen dat mensen zichzelf niet durven te accepteren zoals ze zijn in hun leven. Dan vind ik levens redden toch iets belangrijker dan chirurgen die neusbruggen recht aan het zetten zijn gewoon voor de 'mooi'.

Celiien, maar ging uit van de stelling dat er een stuk minder geld beschikbaar is. Als jij betaalt voor iets wat in de voorwaarden staat heb je daar recht op. :)


Wordt cosmetisch überhaupt nog vergoed door de verzekering dan?

Vjestagirl

Berichten: 26666
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:24

Psychologen zijn ook niet gratis. Jarenlange psychologische hulp is vermoedelijk duurder dan het eenmalig recht laten zetten van een neusbrug.

Dat je niet kunt begrijpen dat mensen zichzelf niet kunnen accepteren: ben je ooit gepest? Echt gepest, niet die ene lelijke opmerking of die schop tegen je schenen, maar tot op het bot vernederd omdat je dik bent of een bril hebt of flaporen hebt of een scheve neus of hazentanden of kromme benen of wat dan ook waar je zelf niets aan kunt doen?

Celiien

Berichten: 13263
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:25

9 vd 10 x niet. Alleen met medische redenen :j
Laatst bijgewerkt door Celiien op 30-11-13 02:26, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41864
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:26

Celiien schreef:
9 vd 10 x niet. Alleen plastisch met medische redenen :j


Dat dacht ik al :). En dus is het argument bezuinigen op cosmetische chirurgie eigenlijk al van de baan :). Want dat wordt al uit eigen zak betaald.

Celiien

Berichten: 13263
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:27

Even aangepast, geld namelijk ook voor cosmetisch, bij een scheve neusbrug die moeite met ademhalen veroorzaakt oid :j

Dan kijk je dus naar dingen zoals bijv ortho.. Wel vergoed, maar is dat medisch nodig?

upendo

Berichten: 22311
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:29

Ja vjestagirl. Dat ben ik. Dus liever geen 'je kent dat probleem niet', ik weet perfect wat het inhoudt. :)

Er wordt tegenwoordig alleen zo vaak zo makkelijk gesleuteld. Terwijl de kracht om je zelfvertrouwen te hervinden zo vaak in jezelf te vinden is.

san, het is slechts een voorbeeld he. Beetje meedenken over andere takken kan geen kwaad, t is laat. :Y)

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:30

Ze moeten eerst de topsalarissen maar eens aanpassen daar zijn ze berucht om. Daar heeft het ook mee te maken

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41864
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:31

upendo schreef:
Ja vjestagirl. Dat ben ik. Dus liever geen 'je kent dat probleem niet', ik weet perfect wat het inhoudt. :)

Er wordt tegenwoordig alleen zo vaak zo makkelijk gesleuteld. Terwijl de kracht om je zelfvertrouwen te hervinden zo vaak in jezelf te vinden is.

san, het is slechts een voorbeeld he. Beetje meedenken over andere takken kan geen kwaad, t is laat. :Y)


Dat snap ik... Maar dan is het wel handig een wat realistischer (hum hum :')) voorbeeld te nemen... Want in dit geval is er geen geld weg te halen bij de cosmetische chirurgie :+.

Celiien

Berichten: 13263
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:32

franka75 schreef:
Ze moeten eerst de topsalarissen maar eens aanpassen daar zijn ze berucht om. Daar heeft het ook mee te maken

Ik zal morgenochtend even een berichtje hierover zoeken. Heb ik al eens eerder geplaatst maar wat moet worden vergeten is dat die leuke lijstjes bruto zijn. Hoge schaal dus hoge afdracht. Blijft er nog wel genoeg over, maarja die directeuren hebben toch wel wat verantwoordelijkheid niet? Is geen jan piet van de slager, die als zijn zaak failliet gaat, niet heel veel met zich mee naar beneden trekt om t zo maar te zeggen.

Gevonden:
Celiien schreef:
Loretta,

Citaat:
Alle cijfers komen rechtstreeks uit de jaarrekeningen van de verschillende stichtingen (het is namelijk verplicht om te vermelden). De salarissen zijn van 2011 en incl. vakantiegeld, sociale lasten, pensioenlasten en eventuele bonussen/vergoedingen (tenzij anders aangegeven). Dit betekent dus dat onderstaande bedragen de kosten zijn van het goede doel voor de directeur. Het uiteindelijke salaris ligt lager.

Vervolgens nogmaals herhaald:

Deze cijfers zijn verzameld en samengesteld door gemiddeld-inkomen.nl zelf, met behulp van de jaarverslagen van het desbetreffende goede doel. Aan deze cijfers kunnen geen rechten worden ontleend. Nogmaals, deze cijfers zijn incl. de sociale lasten, vergoedingen en alle andere kosten. Het cijfer zegt dus eigenlijk hoeveel het goede doel kwijt is aan de directie en niet hoeveel de desbetreffende directeur overhoudt.


Hoeveel het goede doel dus aan hun kwijt is, oftewel bruto
Van de, laten we meteen het hoogste bedrag nemen, 297.000, houd men uiteindelijk nog 'maar' +- 143.000 over. Dus onder de balkenende norm.. het is veel geld ja. Maar ook veel verantwoordelijk heid.
En gezien jouw artikel de cijfers over 2011 betreft, de cijfers van 2012 zijn:

http://www.gemiddeld-inkomen.nl/salarissen-directeurs-goededoelen-2012
Waarbij het hoogte bedrag 157.000 is...84.015 per jaar hebben we het dan nog 'maar' over..

Wel even alles erbij vertellen graag :=
Laatst bijgewerkt door Celiien op 30-11-13 02:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Berichten: 26666
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:33

upendo schreef:
Ja vjestagirl. Dat ben ik. Dus liever geen 'je kent dat probleem niet', ik weet perfect wat het inhoudt. :)

Er wordt tegenwoordig alleen zo vaak zo makkelijk gesleuteld. Terwijl de kracht om je zelfvertrouwen te hervinden zo vaak in jezelf te vinden is.

san, het is slechts een voorbeeld he. Beetje meedenken over andere takken kan geen kwaad, t is laat. :Y)


Nee hoor, ik zeg niet dat je dat probleem niet kent. Ik vind het knap dat jij daar wel overheen kunt komen. Ik weet dat als ik de kans had om hetgene aan mijn lijf te laten veranderen wat mijn van mijn vroege basisschool periode tot achter in mijn middelbare school periode achtervolgt heeft te laten veranderen, ik het onmiddellijk zou doen. Ook omdat ik nog steeds regelmatig het verwijt krijg dat het echt mijn eigen schuld is, en de hele maatschappij besloten heeft dat ze er een mening over mogen hebben terwijl ze de achtergrond niet kennen (ja, ik ben te dik). En er is geen psycholoog die dat uit mijn hoofd gepraat krijgt.

Ik gun het echt iedereen om te laten doen wat er moet gebeuren om zich volwaardig en zelfverzekerd te voelen als mens. Of dat nou psychologische hulp is of een operatie. Jammer dat het niet altijd betaalbaar is.

upendo

Berichten: 22311
Geregistreerd: 19-02-08

Re: NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:36

Ik gun het ook iedereen, maar als ik voor de keus zou staan zou ik hematologie en oncologie voor ortho of plastische chirurgie laten gaan.

Ook op het gebied van onderzoek en ontwikkeling. Leven op zich vind ik toch belangrijker.

En dit gezegd hebbende ga ik tukken. :) Slaap lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:39

upendo schreef:
Ja vjestagirl. Dat ben ik. Dus liever geen 'je kent dat probleem niet', ik weet perfect wat het inhoudt. :)

Er wordt tegenwoordig alleen zo vaak zo makkelijk gesleuteld. Terwijl de kracht om je zelfvertrouwen te hervinden zo vaak in jezelf te vinden is.

san, het is slechts een voorbeeld he. Beetje meedenken over andere takken kan geen kwaad, t is laat. :Y)


Eigenlijk ben je nu zelf ook dingen aan het vergelijken.
Waar moet wel aan uitgegeven worden en waar aan niet..
In jou situatie is het kwetsend als mensen zeggen dat ze vinden dat een leven verlengen geen prioriteit zou horen te hebben omdat de uitkomst hetzelfde gaat zijn het is alleen een paar maanden later, in het geval van iemand die een uiterlijke aandoening heeft die diegene erg belemmerd is het kwetsend dat jij zegt dat ze het maar moeten leren accepteren en dat je het niet nodig vind dat daar geld aan uitgegeven wordt.

Ik heb dan weer iets wat niet levensbedreigend is maar waar ik wel veel last van heb en wat mij op sommige dagen ook belemmerd in de dagelijkse dingen, ik heb medicijnen, ben bij verschillende neurologen geweest en ben 2 weken opgenomen in een kliniek.
Dood ga ik er niet aan, last heb ik er wel van en op de dagen dat ik een aanval heb kan ik niet functioneren als ik geen medicijnen neem, is het dan terecht dat ik die behandeling krijg of zou ik dit ook moeten accepteren en op die dagen op bed moeten gaan en wachten tot het beter gaat? Want op andere dagen gaat het wel goed..
Je kan niet in iemands situatie kijken en daar over oordelen, mensen die er zelf mee te maken hebben en artsen kunnen dat wel, dus wij kunnen wel van alles roepen waar op bezuinigd moet worden maar als je die situatie niet kent kan je daar niet over oordelen, en zeker niet bepalen wie wel en niet geholpen moet worden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-11-13 03:17, in het totaal 1 keer bewerkt

DonCamillo

Berichten: 1262
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 03:04

Ik vind dat Vestjagirl juist genuanceerd haar mening geeft. Ik kan het er alleen maar mee eens zijn. Alleen wordt het door anderen soms verkeerd (gegeneraliseerd) uitgelegd: in de zin dat helemaal geen geld meer moet gaan naar verlenging van het leven van terminale kankerpatienten in het algemeen. Of de discussie wordt het betrokken op een individuele patient in de eigen omgeving, dan kun je (logisch) niet meer objectief zijn.

Zoals ik het zie:
Er is maar een beperkte hoeveelheid geld te besteden. Moet je daar dan een groot deel van toekennen aan het onderzoek naar bijvoorbeeld een zeer zeldzame vorm van kanker? Of moet je dat besteden aan onderzoek naar een veel voorkomende vorm van kanker en maar een beetje aan de zeldzame vorm? Dan hebben veel meer mensen er profijt van.

Een ander voorbeeld: moet je een groot deel van die pot uitgeven aan extreem dure medicijnen voor EEN patient, die daardoor twee maanden extra krijgt? Of moet je datzelfde geld (je kunt het maar EEN keer uitgeven) besteden aan honderd anderen die met (onderzoek naar) een goedkopere therapie een levensreddende behandeling kunnen krijgen? Of besteden aan honderd andere patienten met een behandeling die wel langdurige overleving geeft?

Ik denk niet dat Vestjagirl bedoelt dat alle terminale patienten maar geen hulp en medicijnen meer moeten krijgen, maar dat per geval bekeken moet worden wat de kosten zijn en wat de (kans op) winst is. Dat moet in een reele verhouding tot elkaar staan. In sommige gevallen (en ik denk niet dat het er veel zijn) zal misschien de conclusie zijn, dat de enorme kosten niet opwegen tegen de (soms kleine kans op) een geringe tijdwinst. Alleen dat geld kan dan beter besteed worden.

Ofwel: moet alles wat kan? Onze ziektekosten rijzen echt de pan uit, ook in mondiaal opzicht. Straks is het voor niemand meer te betalen: de pot is dan leeg. Dan gaat het ten koste van ALLE kankerpatienten.

Voor de rest sluit ik me helemaal aan bij de stelling dat de medicijnverstrekking heel wat efficienter en ongetwijfeld vaak goedkoper kan.

Sorry voor de hoofdletters, ik heb geen idee hoe je accenten en trema's moet plaatsen...

Anne_GTI

Berichten: 18209
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 03:20

Zal morgen uitgebreid reageren want er wordt een boel door elkaar gehaald hier.

upendo

Berichten: 22311
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 10:04

Dees_daan, ik heb niks gezegd over aandoeningen die medisch aan worden gepakt wat bij jou dus wel het geval is, met medicatie ed. Graag wel lezen.

Maargoed, als mensen zo gaan reageren heb ik geen behoefte meer aan discussie. :wave:

Electra63

Berichten: 17909
Geregistreerd: 11-11-08

Re: NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 10:20

Men moet de ramp in de Filipijnen niet vergelijken met de kosten van de gezondheidszorg in Nederland. Dat heeft totaal niets met elkaar te maken.

Sommigen betrekken zaken te veel op zichzelf, je moet geen ziekten/beperkingen met elkaar gaan vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 10:23

upendo schreef:
Dees_daan, ik heb niks gezegd over aandoeningen die medisch aan worden gepakt wat bij jou dus wel het geval is, met medicatie ed. Graag wel lezen.

Maargoed, als mensen zo gaan reageren heb ik geen behoefte meer aan discussie. :wave:


Jammer dat je zo reageert, dat jij wel meerdere keren aangeeft het kwetsend te vinden hoe Vjestagirl reageert, en jij er niet op gewezen mag worden dat jij bij zo te reageren hetzelfde doet.
Psychische problemen door uiterlijke afwijkingen kunnen net zo erg zijn dan medische problemen bij iemand, je ziet het alleen niet en het is een stuk lastiger aan te tonen.
Ik snap zeker dat het in jou situatie moeilijk is en het onderwerp gevoelig is maar zo kwetsend wordt er niet reageert en ik wilde je alleen laten zien dat ook jij mensen kan kwetsen door zo te reageren.
En voordat je gaat denken dat ik niet weet hoe het is om een ouder met kanker te hebben, dat weet ik wel..

upendo

Berichten: 22311
Geregistreerd: 19-02-08

Re: NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 10:25

Ik heb niet aangegeven dat kwetsend te vinden. Dat was maartje1990.
Ik zou het waarderen als je mij niet probeert aan te vallen op uitspraken die ik niet heb gedaan.

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 10:48

De miljoenen die gedoneerd worden meestal van bedrijven en particulieren met veel geld over (en dat gaat dan meteen met duizendjes tegelijk) dat ze niet aan de belasting gunnen en dan gaat het naar die het hardste schreeuwt, zeg maar, of wat ze aantrekt.
Voor de ramp is actief werving gedaan.

Als er weer eens actief werving wordt gedaan voor een andere stichting, gaat daar weer een bosje geld heen.

Daarbij willen mensen ook wel het idee hebben dat ze mensen direct uit de nood helpen, dat is wat anders dan investeren in onderzoek waarbij op langere termijn pas mensen geholpen worden.

Bestaande medicijnen en zorg is een heel andere pot, een heel ander systeem, daar dragen we immers gewoon maandelijks geld aan af.