NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:19

_San87_ schreef:
Maartje1990 schreef:
Maar waarom kosten besparen op medicijnen van mensen die willen blijven léven? Waarom het dan niet makkelijker maken voor diegene die willen sterven?

Daarnaast weet ik dat ze over levensverlengend spreken, maar vermoed dat dat ook breder gaat in de zin van levenskwaliteit. Die medicatie, en dan niet alleen maar morfine, is ook duur.

bijv. Een kalkspuit (voor bijv. uitzaaiingen in de botten) kost voor 1 keer al €1600,-. Wordt het leven niet langer van, maar de botten breken niet. En door dergelijke dingen kan zo'n persoon ook nog langer een bijdrage leveren aan de maatschappij.


Wat moet de gemiddelde terminale patiënt nog bijdragen aan de maatschappij? Die is doodziek en verdient rust.

Dat als eerste. Morfine is, van wat ik begrepen heb, niet duur. En nee, de schoonmoeder van mijn zusje kreeg dus ook medicatie om haar leven te rekken, maar daar werd haar levenskwaliteit echt niet beter door. Misschien is zij daar de enige in, maar dat kan ik me haast niet voorstellen.

En ik ben het er zeker mee eens dat het makkelijker moet worden gemaakt voor mensen die willen sterven.

.


Dat is niet helemaal waar hoor. Een terminaal (kanker) patiënt kan dankzij de medicatie nog best een tijd goed functioneren in de maatschappij en hier ook zeker een bijdrage aan leveren. Dat er patiënten zijn die hier niet voor kiezen, dat kan, ook begrijpelijk. Betekend niet dat ze het niet zouden kunnen.

En het is een combinatie tussen levensverlengde medicatie, die dan weer medicatie nodig heeft om de levenskwaliteit goed te houden.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:21

Het lijkt me een zeer moeilijke job om degene te moeten zijn die bepaald wie welk medicijn mag krijgen en waar geld aan uitgegeven wordt voor onderzoekskeuzes. In het nieuws ging het over medicijnen die volgens de artsen gewoon nog gegeven worden, maar waarvan er misschien prijsafspraken moeten komen om de medicijnen goedkoper te maken.

Bezuinigen op medicijnen kan inderdaad best. Door inderdaad beter na te denken over hoeveelheden die echt nodig zijn. Mijn sv is een tijd terug overleden aan een vorm van kanker en hoeveel medicijnen daar in huis lagen die niet goed voor hem waren, gewoon voor 6 maanden geleverd werden, terwijl hij op dat moment een prognose van enkele weken had. En dan heeft mijn sm nog veel niet aangenomen aan medicijnen, omdat ze al inzag dat niet nodig te hebben. (Tot 3x toe de verkeerde sondevoeding die geleverd werd. Maak in huis de doos open en ze mogen het niet meer aan iemand anders geven. En dan niet 1 doos, maar 8! Dozen per keer) Gewoon echt verkwisting van heel veel (onnodig) geld. Dit zie ik ook bij een tante met al jaren een gevecht tegen kanker aangaat. Ze heeft echt een complete apotheek liggen van allemaal verkeerd voorgeschreven medicijnen, medicijnen waar ze er maar 10 van nodig had, maar ze een pakket van 100 kreeg etc. Daar kan zoveel op bezuinigd worden.

Verder: Waar mensen hun geld aan uit geven moeten ze helemaal zelf weten.geld wat je zelf verdiend hebt, mag je zelf uitgeven. En of je daar dan een nieuwe auto, tv, nieuwe sokken koopt of geld doneert, moet iedereen echt voor zich weten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41669
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:22

Maartje1990 schreef:
Dat is niet helemaal waar hoor. Een terminaal (kanker) patiënt kan dankzij de medicatie nog best een tijd goed functioneren in de maatschappij en hier ook zeker een bijdrage aan leveren. Dat er patiënten zijn die hier niet voor kiezen, dat kan, ook begrijpelijk. Betekend niet dat ze het niet zouden kunnen.



Je leest verkeerd. Ik zeg niet dat de terminale patiënt het niet kan, ik vraag waarom diegene dat zou moeten.

dinek123
Berichten: 619
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:23

_San87_ schreef:
Je zou toch denken dat alle verschillende kankerfondsen bij elkaar meer dan genoeg geld zouden moeten hebben om dit in medicatie te stoppen...

If not, waar is dan al die jaren voor gedoneerd?

Daarnaast, noem het naar, noem het egoïstisch, ik weet niet zeker of ik wel vind dat alles te genezen moet zijn :).



o onderzoek is er hoor
spreek helaas uit ervaring in het gezin

ze zijn.druk bezig, als je.er niks van merkt is dat omdat er ook mensen als 'proefkonijnen' worden gebruikt, werkt het enz
niet iedereen is daar geschikt voor dus niet iedereen die kanker heeft merkt er iets van


en laat ik maar niet ingaan op dat t niet te genezen hoeft te zijn
weet alleen wel dat je mensen hier heel veel pijn mee kan doen..

fransje23

Berichten: 15385
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:25

_San87_ schreef:
fransje23 schreef:
Nou laat ze dan maar beginnen met verlagen want die buffer die ze nu hebben kan best wat kleiner zonder schadelijk te zijn voor de verzekeraar :D Zie ook : de actie van de consumentenbond.


Ja en volgend jaar betaal je gewoon weer de volle mep. Buffers zijn er niet voor niets :D.


Buffers zijn er niet voor niets maar buffers die jaarlijks met enorme bedragen groeien tot een bedrag wat nooit nodig gaat zijn om gekke dingen op te vangen zijn ook niet ndoig. Dat is een enorme spaarpot van geld van mensen die teveel premie betalen.

En nee de premie zijn nagenoeg niet gedaald dit jaar of wordt dan weer gecompenseerd met een verhoging van de aanvullende verzekering.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:27

Voor de duidelijkheid: ik vind en zeg niet dat mensen in NL belangrijker zijn dan in de Filipijnen.
Maar ze staan nu eenmaal voor de meeste mensen wel dichterbij.
Dus als het om de bestemming van overheidsgeld gaat zie ik dat liever besteed aan de gezondheidszorg in NL dan dat dat geld naar het buitenland gaat. Dan blijft daarnaast voor iedereen de mogelijkheid om zelf aan acties mee te doen. En dat werkt prima, dat zie je wel.

upendo

Berichten: 22295
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:29

Weten jullie wat pas echt Nut zou hebben met een hoofdletter N?

Als je naast het geld dat je wel of niet geeft DONOR wordt! Geef bloed, word orgaandonor, of.. Als je een echte bikkel neemt, stamceldonor! 100% zekerheid over wat er met je geld gebeurt heb je nooit. Over wat er met je donorschap gebeurt, 100% !

En ja. Ik vind het afschuwelijk wat er in de Filipijnen gebeurt en kanker is zwaar, slopend en klote, maar ik ben van mening dat je zoveel meer vooruit komt als je meer voor elkaar over hebt dan simpel geld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41669
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:29

dinek123 schreef:
o onderzoek is er hoor
spreek helaas uit ervaring in het gezin

ze zijn.druk bezig, als je.er niks van merkt is dat omdat er ook mensen als 'proefkonijnen' worden gebruikt, werkt het enz
niet iedereen is daar geschikt voor dus niet iedereen die kanker heeft merkt er iets van


en laat ik maar niet ingaan op dat t niet te genezen hoeft te zijn
weet alleen wel dat je mensen hier heel veel pijn mee kan doen..


Oh, maak je geen zorgen. Ik weet heel goed dat mensen mijn vraagstuk als pijnlijk kunnen ervaren.

dinek123
Berichten: 619
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:30

Maartje1990 schreef:
_San87_ schreef:
[quote="Maartje1990"
Maar waarom kosten besparen op medicijnen van mensen die willen blijven léven? Waarom het dan niet makkelijker maken voor diegene die willen sterven?

Daarnaast weet ik dat ze over levensverlengend spreken, maar vermoed dat dat ook breder gaat in de zin van levenskwaliteit. Die medicatie, en dan niet alleen maar morfine, is ook duur.

bijv. Een kalkspuit (voor bijv. uitzaaiingen in de botten) kost voor 1 keer al €1600,-. Wordt het leven niet langer van, maar de botten breken niet. En door dergelijke dingen kan zo'n persoon ook nog langer een bijdrage leveren aan de maatschappij.


Wat moet de gemiddelde terminale patiënt nog bijdragen aan de maatschappij? Die is doodziek en verdient rust.

Dat als eerste. Morfine is, van wat ik begrepen heb, niet duur. En nee, de schoonmoeder van mijn zusje kreeg dus ook medicatie om haar leven te rekken, maar daar werd haar levenskwaliteit echt niet beter door. Misschien is zij daar de enige in, maar dat kan ik me haast niet voorstellen.

En ik ben het er zeker mee eens dat het makkelijker moet worden gemaakt voor mensen die willen sterven.

.


Dat is niet helemaal waar hoor. Een terminaal (kanker) patiënt kan dankzij de medicatie nog best een tijd goed functioneren in de maatschappij en hier ook zeker een bijdrage aan leveren. Dat er patiënten zijn die hier niet voor kiezen, dat kan, ook begrijpelijk. Betekend niet dat ze het niet zouden kunnen.

En het is een combinatie tussen levensverlengde medicatie, die dan weer medicatie nodig heeft om de levenskwaliteit goed te houden.[/quote]


het klopt dat morfine duur is
een spuit kost ong 1000 euro,
maar geloof me, als iemand om morfine vraagt, heeft ie t ook echt nodig, want de bijwerkingen zijn echt geen pretje kan ik je vertellen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41669
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:30

upendo schreef:
Weten jullie wat pas echt Nut zou hebben met een hoofdletter N?

Als je naast het geld dat je wel of niet geeft DONOR wordt! Geef bloed, word orgaandonor, of.. Als je een echte bikkel neemt, stamceldonor! 100% zekerheid over wat er met je geld gebeurt heb je nooit. Over wat er met je donorschap gebeurt, 100% !

En ja. Ik vind het afschuwelijk wat er in de Filipijnen gebeurt en kanker is zwaar, slopend en klote, maar ik ben van mening dat je zoveel meer vooruit komt als je meer voor elkaar over hebt dan simpel geld.


Daarom ben ik ook donor :). Bloed en organen. Stamcellen niet, daar heb ik me nog niet voldoende in verdiept.

upendo

Berichten: 22295
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:33

San78, ik hoop dat je misschien je opmerking te breed legt. Mijn papa had er binnen nu en een maand zonder de huidige technologie niet meer hoeven zijn. En ik ben trots dat al die vele kankerfondsen dat mogelijk hebben gemaakt. Kanker is onvoorspelbaar en veranderlijk, zeggen dat niet alles te genezen hoeft te zijn... Is zo te kort gedacht.

dinek123
Berichten: 619
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:33

_San87_ schreef:
dinek123 schreef:
o onderzoek is er hoor
spreek helaas uit ervaring in het gezin

ze zijn.druk bezig, als je.er niks van merkt is dat omdat er ook mensen als 'proefkonijnen' worden gebruikt, werkt het enz
niet iedereen is daar geschikt voor dus niet iedereen die kanker heeft merkt er iets van


en laat ik maar niet ingaan op dat t niet te genezen hoeft te zijn
weet alleen wel dat je mensen hier heel veel pijn mee kan doen..


Oh, maak je geen zorgen. Ik weet heel goed dat mensen mijn vraagstuk als pijnlijk kunnen ervaren.


dan snap ik echt totaal niet wat het nut ervan is om dat hier te plaatsen?
ik ga als je dood gaat tog ook niet zeggen "ja, t moet gebeuren dus het maakt niks uit'?
das totaal geen respect tonen voor de mensen die deze ziekte hebben, hebben gehad of eraan zijn overleden (en hun dierbare en.of nabestaanden, want die hebben het soms even zwaar)

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:35

upendo schreef:
Weten jullie wat pas echt Nut zou hebben met een hoofdletter N?

Als je naast het geld dat je wel of niet geeft DONOR wordt! Geef bloed, word orgaandonor, of.. Als je een echte bikkel neemt, stamceldonor! 100% zekerheid over wat er met je geld gebeurt heb je nooit. Over wat er met je donorschap gebeurt, 100% !

En ja. Ik vind het afschuwelijk wat er in de Filipijnen gebeurt en kanker is zwaar, slopend en klote, maar ik ben van mening dat je zoveel meer vooruit komt als je meer voor elkaar over hebt dan simpel geld.


Ben ik zeker deels met je eens, echter zullen kankerpatiënten niet genezen of een langer leven krijgen door alleen een beetje bloed of organen. Ik ben trouwens alles wat jij hier boven noemt :)

Sommige berichten mogen trouwens best wat genuanceerder hoor. Die kunnen namelijk best kwetsend zijn voor sommige.

Vjestagirl

Berichten: 26658
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:37

Maartje1990 schreef:
upendo schreef:
Weten jullie wat pas echt Nut zou hebben met een hoofdletter N?

Als je naast het geld dat je wel of niet geeft DONOR wordt! Geef bloed, word orgaandonor, of.. Als je een echte bikkel neemt, stamceldonor! 100% zekerheid over wat er met je geld gebeurt heb je nooit. Over wat er met je donorschap gebeurt, 100% !

En ja. Ik vind het afschuwelijk wat er in de Filipijnen gebeurt en kanker is zwaar, slopend en klote, maar ik ben van mening dat je zoveel meer vooruit komt als je meer voor elkaar over hebt dan simpel geld.


Ben ik zeker deels met je eens, echter zullen kankerpatiënten niet genezen of een langer leven krijgen door alleen een beetje bloed of organen. Ik ben trouwens alles wat jij hier boven noemt :)

Sommige berichten mogen trouwens best wat genuanceerder hoor. Die kunnen namelijk best kwetsend zijn voor sommige.


Als je je mengt in een discussie zo gevoelig als deze dan moet je er vanuit gaan dat je op een gegeven moment gekwetst zou kunnen worden. Dat is jammer, maar niet iedereen kan zich in schrift even goed uitdrukken, en toch hebben die mensen ook recht om hun mening te geven.

upendo

Berichten: 22295
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:38

Als een orgaan verkankerd is maar de cellen nog niet wel degelijk. Maar dat is een andere discussie. :)

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:38

Zeg ik dat ze niet hun mening mogen geven? Nee. Alleen dat het wat genuanceerder mag en er rekening mee mag worden gehouden dat dit (iig voor sommige) een zeer gevoelig onderwerp is.

edit: en als ik me meng in een discussie over een onderwerp als deze, mag ik er vanuit gaan dat mensen er rekening mee houden dat dit een gevoelig onderwerp is.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 30-11-13 01:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:38

upendo schreef:
Als een orgaan verkankerd is maar de cellen nog niet wel degelijk. Maar dat is een andere discussie. :)


lees het woordje ''alleen''

Vjestagirl

Berichten: 26658
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:39

Maartje1990 schreef:
Zeg ik dat ze niet hun mening mogen geven? Nee. Alleen dat het wat genuanceerder mag en er rekening mee mag worden gehouden dat dit (iig voor sommige) een zeer gevoelig onderwerp is.


Niet iedereen kan zichzelf even goed nuanceren. Soms zijn meningen ongenuanceerd. Als je meedoet aan een gevoelige discussie als deze kan dat soms even pijn doen. Je kunt niet overal tegen beschermd worden.

upendo

Berichten: 22295
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:40

Prima Maartje, jij je zin. Als we dermate gaan nuanceren zitten er ook fouten in jouw redenatie.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:41

Als je 'm niet genuanceerd kan plaatsen, plaats 'm dan niet. Niemand wordt er ook maar een haar beter van als je 'm wel plaatst, hooguit slechter. Nee je kan niet tegen alles beschermd worden, maar waarom iets plaatsen waarvan je kan verwachten of zelfs weet dat het iemand (kan) kwetst.

edit: Ik vraag overigens gewoon netjes of er misschien rekening kan worden gehouden dat dit wellicht voor sommige gevoelig is, daar is toch niks mis mee?

dinek123
Berichten: 619
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:42

tuurliik kan je ervan uitgaan dat je gekwetst word,
maar zelfs een beetje respect is nog teveel gevraagd?

edit; dat betekent natuurlijk niet dat je express opmerkingen moet gaan maken die sowieso mensen gaan kwetsen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41669
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:44

upendo schreef:
San78, ik hoop dat je misschien je opmerking te breed legt. Mijn papa had er binnen nu en een maand zonder de huidige technologie niet meer hoeven zijn. En ik ben trots dat al die vele kankerfondsen dat mogelijk hebben gemaakt. Kanker is onvoorspelbaar en veranderlijk, zeggen dat niet alles te genezen hoeft te zijn... Is zo te kort gedacht.


Dat mag jij vinden :). Ik denk daar iets anders over. Natuurlijk zijn al die ziektes vreselijk, ik gun het niemand en ik snap oprecht dat mensen ervoor kiezen hun leven te rekken en alles aangrijpen om hun leven te redden/rekken.

Maar ik heb ook de andere kant van de spiegel gezien... En daardoor denk ik, moeten we wel alles willen 'redden' :)? En voornamelijk, moet ik mezelf wel willen 'redden' wanneer ik weet dat ik geen kans meer maak, wanneer ik weet dat mijn lichaam op is?

dinek123 schreef:
dan snap ik echt totaal niet wat het nut ervan is om dat hier te plaatsen?
ik ga als je dood gaat tog ook niet zeggen "ja, t moet gebeuren dus het maakt niks uit'?
das totaal geen respect tonen voor de mensen die deze ziekte hebben, hebben gehad of eraan zijn overleden (en hun dierbare en.of nabestaanden, want die hebben het soms even zwaar)


Dat mag je van mij rustig zeggen :). Ik ben daar echt heel erg nuchter in, als mijn tijd is gekomen, dan is deze gekomen. Juist door de ellende die ik om mij heen gezien heb, weet ik heel goed wat ik wel en wat ik niet wil. En rekken is daar niet één van.

Het is gewoon iets waar ik over nadenk, moet je alles willen kunnen genezen. En dat gaat uiteraard wel wat verder (qua ethiek, bevolkingsdichtheid, economie, maar ook ontstaan en ontwikkeling van ziektes, ) dan ik hier plaats :).

Celiien

Berichten: 13257
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:46

*steekt vinger op*
Ik kan heel ongenuanceerd reageren en kan soms niet helemaal in de reactie verwerkt krijgen, dat t niet kwetsend overkomt. Mochten mijn reacties wat ruw overkomen, weet dat t niey zo bedoeld is :n !

Overigens ben ik geen donor, ook niet in geld. Maar vind t altijd een interessante discussie :j maar dat terzijde.

upendo

Berichten: 22295
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:46

Mijn vader is niet op.
Mijn vader heeft een mutatie gehad in zijn genen waardoor er op een atypische plaats leukemie is ontstaan. Vind jij dat 'op'? Ik niet. Ik vind het eerder 'pech'.

Maar goed, als de discussie zo moet lopen ga ik me weer uit dit topic stippen, want zo kort beredeneren zoals jij dat doet vind ik toch wat cru.
Laatst bijgewerkt door upendo op 30-11-13 01:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Berichten: 26658
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:46

Maartje1990 schreef:
Als je 'm niet genuanceerd kan plaatsen, plaats 'm dan niet. Niemand wordt er ook maar een haar beter van als je 'm wel plaatst, hooguit slechter. Nee je kan niet tegen alles beschermd worden, maar waarom iets plaatsen waarvan je kan verwachten of zelfs weet dat het iemand (kan) kwetst.

edit: Ik vraag overigens gewoon netjes of er misschien rekening kan worden gehouden dat dit wellicht voor sommige gevoelig is, daar is toch niks mis mee?


Omdat het jouw mening is. Dat je de mogelijkheid niet hebt om hem genuanceerd te plaatsen (omdat je dat zelf niet kan of omdat je mening niet te nuanceren valt) wil niet zeggen dat je niet deel mag nemen aan de discussie.

Als mijn mening zou zijn (en dit is niet mijn mening maar een voorbeeld!) dat we kanker sowieso niet zouden moeten behandelen omdat ik vind dat het veel te duur is om het te behandelen, dan gaat dat veel mensen pijn doen. Wil dat zeggen dat ik niet deel mag nemen aan deze discussie? Nee.

Eerlijk: ik word er een beetje moe van dat je tegenwoordig op iedere zin 3x moet kauwen voordat je iets mag neerzetten, omdat het eventueel iemand weleens pijn zou kunnen doen. Dat hele zwarte Piet gedoe komt ook daaruit voort, mensen voelen zich continue aangevallen, gediscrimineerd, beledigd en pijn gedaan, en vinden dat andere mensen daar verantwoordelijk voor zijn. Hoe k*t het ook is, soms moet je gewoon een schild hebben voor dat soort dingen.

Ik zal ophouden met off topic gaan nu ;)
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 30-11-13 01:47, in het totaal 1 keer bewerkt