Onze maatschappij is nu zo ingesteld dat er voor ons vanalles wordt geregeld. Er zijn voorzieningen, regelingen, uitkeringen, zorginstanties e.d waar je vroeger gewoon je zaakjes bijelkaar moest rapen en doorgaan met het leven. Anders was er geen brood op de plank en leed je familie honger (overigens wil ik absoluut geen 'vroeger was alles beter' topic openen

Steeds vaker hoor ik van mensen dat ze zwaar in de sh*t zitten want ze zijn gepest, een secundair familielid is overleden, het paard heeft een peesblessure, ze zijn hun baan kwijtgeraakt, het wil niet lukken op school... En ga zo maar door. Begrijp mij niet verkeerd, ik heb ook heel wat mee gemaakt in mijn korte leventjeDoor die zaken, wordt dan gezegd, lopen ook alle andere aspecten van het leven niet lekker. Tot zelfs behoorlijke psychische problemen aan toe. Tuurlijk kan er een bepaalde multiproblematiek spelen maar zelfs enkelvoudige problemen zorgen voor disfunctioneren.
Ik werk zelf op het gebied van arbeidongeschiktheid. Waar de oudere generatie zegt: ik pak aan wat ik kan zegt de jongere generatie: ik kan niets want ik ben ziek maar als ik beter ben....? Dat is ook zoiets waarvan ik mij afvraag, worden we te soft.
Ik ben benieuwd hoe de andere bokkers hier over denken? Uiteraard respectvol. Ik heb het overigens niet over de hele heftige gebeurtenissen in het leven (zoals het overlijden van ouders of broer/ zus of misbruik/ mishandeling e.d.) maar meer de dingen die gewoon gebeuren in het leven omdat, nouja, het leven gewoon het leven is?
edit: even een verduideling met dank aan de reacties in dit topic