de waarheid over Angora.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: de waarheid over Angora.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:55

Bij Lidl verkopen ze vaak Angora onderkleding en sokken.Ik heb daar de sokken gekocht,ik had toen nog geen flauw idee hoe ze dat doen,maar ik koop dus nooit geen angora meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:05

Jis_ schreef:
marlies85 schreef:
Ik heb tijdens mijn opleiding biggen onverdoofd moeten couperen :x Snap waarom zoiets nodig is, maar het kan ook op een andere en diervriendelijkere manier, maar het moet snel en mag geen drol kosten natuurlijk :r

Maar hier geen angorawol in de kasten gelukkig, sowieso geen wol...kriebeltruien hou ik niet zo van.


Ik moest in een les een keer onverdoofd biggen castreren en dat heb ik geweigerd, kwam voor de opleiding dierverzorging niet voor een opleiding dierenmishandeling.


Juist! Niet iets doen waar je niet mee eens bent! Raar dat ze dat doen op opleidingen...

Angora wol heb ik niet gelukkig en ga het ook nooit kopen. Zelfde geld voor bont

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: de waarheid over Angora.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:15

Moet eerlijk bekennen dacht altijd dat deze wol van geiten kwam. Draag t niet omdat wol, jawel, kriebelt.
Na het zien van de uitzending en ik moet bekennen dat ik niet snel ga piepen ik nu toch wel met een heel erg naar gevoel dit stukje zit te tikken. Krijg ook neigingen om die mannetjes eenzelfde behandeling te geven maar dan met hun haar.

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Re: de waarheid over Angora.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:24

Ik heb het gezien, en heb echt met afschuw van zender verwisseld. Ik ben echt niet flauw hoor, maar dit ging nergens over. Wat een leed wordt deze fluffy diertjes aangedaan. Mijn motto is wel, de truitjes die je er toch al van hebt wel blijven dragen he...anders hebben de diertjes voor niets zo geleden. Maar een nieuwe kopen..echt alleen maar als de dieren goed behandeld worden. Motivatie voor angora industrie om het dus te doen zoals het zou moeten. Diervriendelijk, en dan maar een hogere prijs.

Popstra
Berichten: 13786
Geregistreerd: 21-06-08

Re: de waarheid over Angora.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 21:27

Angora niet verwarren met het harige Mohair want dat mohair is grover maar wel harige wol.

Ben het met git eens; Angora prima mits op een diervriendelijke manier verkregen en jawel, dus duur!!

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:35

Ik dacht ook dat het gewoon werd afgeschoren, tot ik het vanmiddag op 3FM hoorde. Ze hebben (met duidelijke waarschuwing vooraf) een stukje uit het filmpje laten horen. Heb na 2 seconden de radio maar afgezet. ;( Na dat geluid heb ik ook helemaal geen behoefte om beelden te zien. Er komt hier ook geen angora meer in huis :n

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: de waarheid over Angora.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:42

ook ik heb t gezien en heb niet geweten hoe snel ik t geluid van mijn tv moest uitzetten ik heb nog nooit een konijn horen gillen maar dit was echt walgelijk en ging door merg en been heen...

ik dacht ook serieus dat angora van een schaap af kwam...
maar nee gelukkig hier geen angora wol in huis qua kleding

Bentee

Berichten: 618
Geregistreerd: 26-06-08
Woonplaats: Veluwe

Re: de waarheid over Angora.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:46

Ik had mijn lerares op school er al over gehoord hoe dat werd gedaan en toen kreeg ik al rillingen, maar toen ik op de radio gegil en gekrijs hoorde dacht ik wat is dit ? En toen hoorde ik dat het de konijnen waren. Ik had echt geen idee dat konijnen uberhaupt konden gillen. :\

Tjonge, je moet het maar kunnen om zo die beestje kaal te trekken, harteloos toch? :n

Popstra
Berichten: 13786
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 21:50

De meeste mensen in de landen waar dit gedaan word zijn harteloos voor elk dier helaas :(

wuyts
Berichten: 191
Geregistreerd: 07-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:55

Hoe ziet zo een etiket eruit?

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:02

wuyts schreef:
Hoe ziet zo een etiket eruit?


Je weet niet hoe een kledinglabel eruit ziet???

Vanmiddag was bij het nieuws op de radio dat gegil te horen zonder vooraankondiging... Niet heel fijn.

Wel echt top dat er nu al ketens zijn die dit uit hun assortiment gaan halen. Goed dat ze meteen reageren. Beetje jammer natuurlijk wel dat ze nog niet wisten dat dat zo gaat... Blijkbaar ook niet echt onderzoek geweest naar de grondstoffen...

emma525

Berichten: 2517
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: de waarheid over Angora.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:06

Gelukkig zit mijn angora nijn lekker met zijn vriendinnetje in zijn ren.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:16

rapido schreef:
De meeste mensen in de landen waar dit gedaan word zijn harteloos voor elk dier helaas :(


Niet om dit goed te praten, maar een land wat geen eens mensenrechten heeft zal een dier al helemaal niet als iets met gevoel gaan behandelen. Wij met ons westerse cultuur vinden dit barbaars, zij echter vinden dit de normaalste gang van zaken, zij weten niet beter. Dat is voor ons verschrikkelijk moeilijk te begrijpen.

moor

Berichten: 775
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Ruinen DR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:19

Even een andere vraag: Er zijn ook Angora Geiten en bv Alpaca's
die hebben ook super zachte vachten.
Waarom gebruiken ze deze wol er niet voor?!

Ik ben dan bekend met Alpaca wol maar dat kriebelt dus echt niet
en alpaca's en geiten vinden het scheren niet eens erg

En vroeger heb ik een keer gezien dat een konijn geschoren werd, ze gaf geen kick! maar die was wel een huiskonijn zegmaar..
Het kán dus wel! Maar ik vind het een top idee om de import te verbieden!
Net als VLEES import! in NL zijn er allerlei eissen en dan lekker bij de Albert Heijn buitenlands vlees halen waar alles mag?! en niet gecontroleerd wordt?!

JaleesaaJarig

Berichten: 450
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Almere buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:20

|( word je toch verdrietig van van al die ellende die dieren moeten mee maken

Elvirave

Berichten: 328
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: de waarheid over Angora.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:29

Vroeger borstelde ze de angora konijnen en het vacht wat ze eruit haalde werd verzameld om de truien van te maken, daarom was angora wol zo duur. Tegenwoordig gaat alles om de winst, toen dit vanavond op het nieuws was en wij de beelden zagen zonder geluid hebben we het meteen weg gezet, gruwelijk. :(

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: de waarheid over Angora.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:37

Hebben jullie toevallig ook nog een donzen dekbed??

Dat dons wordt op dezelfde wijze verkregen (mits er anders vermeld staat op het etiket) maar dan bij ganzen/eenden. Echt ook te gruwelijk voor woorden!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: de waarheid over Angora.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:38

Ik heb gelukkig een schapenwollen dekbed.
Gewoon geschoren.

Bentee

Berichten: 618
Geregistreerd: 26-06-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:42

moor schreef:
Even een andere vraag: Er zijn ook Angora Geiten en bv Alpaca's
die hebben ook super zachte vachten.
Waarom gebruiken ze deze wol er niet voor?!

Ik ben dan bekend met Alpaca wol maar dat kriebelt dus echt niet
en alpaca's en geiten vinden het scheren niet eens erg



Alpaca wol is volgens mij duurder dan angora wol van een konijn.
En op een stuk grond waar je 5 alpaca's neer kunt zetten kun je misschien wel 35 konijnen neerzetten (ik noem maar wat), en konijnen hebben minder voeding nodig om in leven te blijven.

Ik denk dat ze daarom voor de konijnenwol gaan. Gewoon stukken goedkoper.

Time2Tri

Berichten: 6134
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:44

singasong schreef:
Hebben jullie toevallig ook nog een donzen dekbed??

Dat dons wordt op dezelfde wijze verkregen (mits er anders vermeld staat op het etiket) maar dan bij ganzen/eenden. Echt ook te gruwelijk voor woorden!



Klopt , daar heb ik ook eens een filmpje van gezien .
Vreselijk , sindsdien koop ik geen dons meer .
Angora komt hier ook niet in huis .
Tot op heden heeft PETA nog niet kunnen traceren welke winkels kleding met geplukte angora verkopen .
Het schijnt dat geplukte en geknipte angora op 1 grote hoop komt .

CharlievdH

Berichten: 1314
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:51

Het probleem is ook dat wij heel erg gewend zijn aan lage prijzen. Ikzelf ook. We zouden er niet blij mee zijn als de prijzen opeens stijgen. Voor de diertjes zouden we dan wel blij zijn, maar veel sta je er dan niet bij stil. Dan wil je gewoon de goedkope prijzen terug.
Dit neemt niet weg dat ik het verschrikkelijk vind dat dit gebeurd en dat ik nu zelf geen angorawol meer ga kopen ( heb ik eigenlijk nooit gedaan, vooral omdat het et veel kriebelt) maar nu is er dus nog een reden bij gekomen.

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:23

Angorakonijn levert angorawol
Angorageit levert mohair (heet dus anders maar is ook zo harig/kriebelig als je het mij vraagt)

Andere diersoorten die voor wol gebruikt worden (voor kleding) zijn Alpaca's, kamelen, buffels en geiten, 2 geitenrassen staan bekend om hun wol, de angorageit (mohair) en de kasjmiergeit (kasjmier/pashmina)
Verder natuurlijk heel veel schapenrassen.

De ene wol is de andere niet, dat heeft te maken met de structuur van de wolvezel/schubben, de ene wol geeft bijv. veel meer warmte als een andere. Ook zul je veel wolmengsels tegenkomen, een trui van 100% angora zul je waarschijnlijk zelden vinden, de gesponnen draad is dan niet stevig genoeg, het wordt gemengd met een andere soort wol om het steviger te maken.

Ik draag/koop/gebruik eigenlijk alleen schapenwol, andere soorten vind ik of te kriebelig (mohair en angora) of te duur (kasjmier).

Ik moet eerlijk zeggen dat voordat ik een aantal jaar geleden met 'wol' (daar versta ik in dit geval ook alle mengsels met acryl oid onder) ging werken ik ook echt niet wist welke wol van welk dier afkwam.

Filmpje vond ik vreselijk om aan te horen.

xxrossiexx
Berichten: 922
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 01:58

rapido schreef:
Een andere manier voor het verkrijgen van Angora is het knippen van de konijnen. Erg arbeids intensief en dus duurder in aanschaf maar wel vriendelijker voor het dier.

Kopen jullie nu dit bekend is nog de goedkopere truitjes bij de grote mode ketens??


Wil even inhaken op dit laatste stukje van je begin post, want helaas leert de realiteit, dat het niet alleen maar de goekope truitjes zijn die op deze manier word 'gemaakt'.
Ook bij de duurde truien van de bekende merken word de wol op deze manier gewonnen, alleen maken deze merken meer winst over het gekrijs van de dieren.

Dus niet denken, oh maar dit is een trui van gaastra, g-star, tommy hilfiger (dit zijn willekeurige merken en staan los van de winning van wol op deze manier) en heel duur, dus het zal wel op een nette manier zijn verkregen.
Prijs betekend niets!

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 02:08

Jakkes. Weer iets om van mijn lijstje te strepen. Met alle respect verder, maar die chinezen kunnen er wat van zeg. Ik heb al heel vaak onsmakelijke filmpjes van zulk soort praktijken gezien die in dat land plaatsvonden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 03:10

rapido schreef:
Ik zelf dacht bijvoorbeeld dat angora wol van een schaap kwam 8)7

Tot ik deze uitzending zag...


Ik dacht dat het een soort lama was. := :')