Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:41

Bij het behalen van het rijbewijs weten we allemaal dat we niet door rood mogen rijden, toch zijn er aso's die het wel bewust doen. Gelukkig is dat een kleine meerderheid.
Die krik is niets mis mee bij goed gebruik en ja daar zul je ook vast lui hebben die wel weet hoe het moet maar het zo niet gebruiken. Maar ik denk ook dat je over een hele kleine minderheid hebt.
Maar wat zal een cursus daar aan veranderen? Het rijbewijs neemt ook niet weg dat er toch een paar zijn die menen dat ze anders moeten rijden.
Hoe ga je die enkeling van een boer aanpakken? Onmogelijk lijkt me. Maar nu het verbod streng handhaven geeft wel leed voor het dier omdat een dierenarts niet altijd op tijd is. het is maar wat je graag wilt als wakker dier aanhanger?

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 17:43

Die eventuele controle is sowieso ook een probleem. Heb de vraag ook al een paar keer gesteld aan WD, maar nooit antwoord gekregen. Inmiddels boert er een hele andere generatie, en de krikken van tegenwoordig zijn ook totaal anders dan die van vroeger. Snap de hele discussie niet, en de veeartsen zijn niet voor niets niet tegen het gebruik ervan.
By the way…vanavond in Pauw & Witteman een item over de krik, wordt vast gezellig ;) :)

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:59

Hmmm, heb ik nog wel een mooi voorbeeld....

Grote blonde; 2e kalfs. Tijdens opvoelen echt joekels van pootjes. Veearts gebeld om een keizersnede te laten doen. Veearts komt, voelt koe op en wil toch trekken. 3 man trekken. Kalf muurvast op de heupen. Krik erbij. Geen verandering. Kalf dood. Met de zaag kalf in stukken eraf gehaald. Koe nooit weer drachtig geworden en exit slager.

Conclusie; als wij vinden dat het niet kan en de dierenarts vindt van wel dan gaat toch de zijuitgang gebruikt worden. Een krik erachter zetten kunnen we zelf ook wel en daar bellen we hem niet voor. Gewoon netjes in een wee met de krik schuin naar beneden een beetje meehelpen en de koe het meeste werk laten doen.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:23

Anne_GTI schreef:
als wij vinden dat het niet kan en de dierenarts vindt van wel dan gaat toch de zijuitgang gebruikt worden. Een krik erachter zetten kunnen we zelf ook wel en daar bellen we hem niet voor. Gewoon netjes in een wee met de krik schuin naar beneden een beetje meehelpen en de koe het meeste werk laten doen.

Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn!

Gelukkig komen keizersnedes bij ons erg weinig voor. Ik denk dat 95 % van de kalfjes die bij ons geboren worden zonder hulp ter wereld komen. Soms bij kalfjes die verkeerd liggen moeten we een handje helpen, maar dan ook alles met beleid :j Wij zijn net zoals de meeste boeren ontzettend zuinig op ons vee!

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 21:23

Anne, jullie hebben ook blondies? :)

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:05

Mijn nekharen gaan echt overeind staan als ik naar dat gebazel van Wakker Dier luister. Dit komt niet door de standpunten waar ze achter staan, want iedereen is vrij in zijn/haar mening. Waar ik echter kotsmisselijk van wordt is de achterbakse manier waarop ze weten in te spelen op de onwetendheid van de Nederlandse burger. Het merendeel van de bevolking in Nederland heeft nog nooit een agrarisch bedrijf van de binnenkant bekeken. Wakker Dier hoeft maar één filmpje te maken van een krijsende onverdoofde big waarvan de staart wordt gecoupeerd en hopla, men staat massaal te steigeren en boeren uit te kotsen. Ondertussen kopen we massaal toch echt het goedkoopste stukje varkensvlees et voilà, cirkeltje rond.

Idem dito als het om de geboortekrik gaat. Ideaal is het niet, geef ik direct toe. Het liefst zie ik een koe die drie keer zucht er ligt een gezond kalf bij. Een veehouder ziet dit net zo en gaat helemaal niet bruut om met de kalveren want deze zijn immers de toekomst van de veehouder. En Wakker Dier maar claimen dat een kalf bijna niets waard is voor een veehouder, het is echt te triest voor woorden.

Ik wacht nog steeds op de dag dat Wakker Dier inziet dat het bij veehouders niet ontbreekt aan goede wil, maar dat het probleem bij de consument ligt. Een veehouder heeft simpelweg geen andere keus. Wanneer gaat Wakker Dier eens een filmpje maken van de gemiddelde klant in de supermarkt? Maar helaas, ik denk dat ik kan gaan wachten tot ik een ons weeg. De consument ís Wakker Dier en ja, die gaan natuurlijk niet erkennen dat ze massaal voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Ben trouwens benieuwd hoeveel leden van Wakker Dier (en de dames en heren zelf van WD) thuis een knorrende mopshond of bulldog met chronische benauwdheid in de mand hebben liggen.

Wakker Dier: "Wij hebben verstand van de vee-industrie."
Toen ik dit las op de website van Wakker Dier moest ik toch echt even grinniken. Waar baseren ze zich dan op? Ervaring is toch echt de beste leermeester dus ik ben zeer benieuwd hoeveel personeelsleden al eens meegedraaid hebben op een veehouderijbedrijf. Ik zou graag meneer de directeur eens tijdens een moeilijke bevalling bij een koe zien staan koekeloeren, ik denk dat het hilarische beelden oplevert! :))

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:09

Tiepfoudt schreef:
En Wakker Dier maar claimen dat een kalf bijna niets waard is voor een veehouder, het is echt te triest voor woorden.

Het ligt er ook maar net aan hoe je de waarde vaststelt he... Als je de prijzen in bijv. de boerderij bekijkt zouden leken misschien zeggen van goh 50 euro voor een kalfje dat is niet veel. Maar ze hebben niet in de gaten dat een vaarskalfje wel de toekomst is van het bedrijf! En dat dat kalfje ook een bepaalde verwachtingswaarde heeft...

Misschien moet ik de partij van de dieren eens uitnodigen op onze open dag volgend jaar :7 Dit jaar op onze open dag kregen we meerdere malen de vraag; waar zijn de koeien? Nou uhm die lopen in de wei! Heel veel mensen dachten dat koeien het hele jaar op stal stonden. Tsjah een open dag in een bijna lege stal is misschien niet zo heel boeiend, maar ja we gaan die dieren echt niet op stal zetten omdat dat leuker kijkt :Y)

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Re: Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:30

@ Rianneke: Precies, dat is het 'm juist. "It's not about the price tag", in ieder geval niet in de directe zin van het woord. Wakker Dier ziet alle dieren als lieve, schattige huisdieren en daar gaan ze al de fout in. Koeien, varkens, schapen, geiten en kippen zijn geen huisdieren, het zijn productiedieren waar wij mensen van moeten leven en de houder ervan moet het brood op de plank opleveren.

Misschien een ideetje om de Wakker Dier leden eens een paar weken fulltime mee te laten draaien? Als ze dan nog niet zien hoeveel zware arbeid, kennis, liefde en passie voor de dieren eraan te pas komt, zijn ze imo stekeblind.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:19

Tiepfoudt schreef:
Misschien een ideetje om de Wakker Dier leden eens een paar weken fulltime mee te laten draaien? Als ze dan nog niet zien hoeveel zware arbeid, kennis, liefde en passie voor de dieren eraan te pas komt, zijn ze imo stekeblind

Daar trappen ze nooit in joh! Hun weten het denk ik al veel beter zonder dat ze ooit meegewerkt hebben...

Loose

Berichten: 4726
Geregistreerd: 11-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:27

Ik las gister een stukje in de Metro en moest meteen aan dit topic denken..
Een ingezonden brief van een mevrouw. Het ging erover dat NL de grootste vee-industrie heeft van heel Europa (oid), maar dat we maar zo'n klein landje waren. Conclusie van de inzendster van die brief: Dieren in Nederland leiden verschrikkelijke levens in megastallen en varkensflats. Er stond ook echt bij: "Deze dieren moeten in Nederland wel...". Dus gewoon zelf een conclusie trekken en die dan voor waarheid aannemen. :r Zo jammer...
Kijken die mensen trouwens ook nooit Boer Zoekt Vrouw oid? Daar komen zoveel boeren bedrijven in langs die niet echt aan het Wakker Dier beeld voldoen.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:05

Die mevrouw denkt vast dat melk in fabrieken gemaakt wordt

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:19

Volgens mij denken sommige mensen echt dat er bomen bestaan waar biefstukken en pakken melk aan groeien :))

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:10

Loose schreef:
Dus gewoon zelf een conclusie trekken en die dan voor waarheid aannemen.

Dat doen er natuurlijk heel veel en word dankzij wakker dier dan ook een soort van bevestigd :(:) Wakker dier weet precies waar ze mensen mee kunnen prikkelen. En ookal zijn dat super oude beelden of buitenlandse beelden dat maakt dan niet uit...

Marjo

Berichten: 37248
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:29

Tsja, Wakker Dier. Ze hebben wel wat goede punten maar over het algemeen is het een grote opblazerij en onwetendheid. Er zijn namelijk nog té veel mensen die niet willen geloven dat boeren wél om hun vee geven.

PardoesJessi

Berichten: 1416
Geregistreerd: 27-03-06
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:20

En na de geboortekrik komt het verbod op onthoornen van het vee als het aan wakker dier ligt.....zucht.

wendyenbram
Berichten: 1561
Geregistreerd: 22-11-10

Re: Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:23

Tja dan weet je tenminste zeker dat de koeien elkaar flink pijn doen, met open wonden en flinke ontstekingen tot gevolg (wat dan weer antibiotica nodig heeft waar we allen zo hard van af willen) Goed bezig!!

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 10:25

jullie snappen het niet hoor, als je ze maar genoeg ruimte geeft dan knokken ze niet ;) :)

wendyenbram
Berichten: 1561
Geregistreerd: 22-11-10

Re: Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:30

tja zal de hekken los zetten kunnen ze lekker stoeien met de schotse hooglanders op de hei. hebben ze NOG meer ruimte dan dat ze nu al hebben in de weides.

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 10:32

tja, dat is ook net wat wd graag wil ;)
Maar goed, hoornloos is in de loop der tijd wel te realiseren, er zijn inmiddels ook fokstieren die hoornloos doorgeven in de genen.

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:27

Hoornloos kan je idd op fokken.
Al moet ik zeggen dat ik liever gehoornde koeien zie, geen gigantische sabels maar kleine hoorntjes of hoornstompjes van een cm of 5 (maar daarvoor moet je dus onthoornen). Ook handig als koelief niet in een meewerkende bui is, je hebt sneller een touw rond de horens dan rond de hals of een halster om.
Holsteins kunnen idd echte bitches zijn als ze hoorntjes hebben.
Bij vleesrassen zie ik dat probleem minder.
Sowieso moet je niet 1 gehoornde koe in een ongehoornde kudde zetten en al zeker ook niet omgekeerd.

PardoesJessi

Berichten: 1416
Geregistreerd: 27-03-06
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:16

Ellende met hoornloos tot noch toe is dat alle dekstieren die hoornloos vererven allemaal direct van 1 stier afstammen. Wij hebben een aantal hoornloze Asterixen lopen. Maar daar zal nu toch wel weer een gewone stier op komen. En volgens mij is het een niet dominant gen dus heb je de hoorns zowiezo direct weer terug...

Ow en der riep er ook al eentje dat insemineren voor haar gelijk stond met fist F*king.....Dusssssss

Marjo

Berichten: 37248
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:27

PardoesJessi schreef:
Ellende met hoornloos tot noch toe is dat alle dekstieren die hoornloos vererven allemaal direct van 1 stier afstammen. Wij hebben een aantal hoornloze Asterixen lopen. Maar daar zal nu toch wel weer een gewone stier op komen. En volgens mij is het een niet dominant gen dus heb je de hoorns zowiezo direct weer terug...

Ow en der riep er ook al eentje dat insemineren voor haar gelijk stond met fist F*king.....Dusssssss


Whut :')

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:33

Ach ja punt blijft dat het makkelijk roepen is als je niet gehinderd wordt door enige kennis van zaken.
Ze zouden echt eens met koeien moeten werken vooraleer ze alles zielig vinden.

Kennis van me (heeft niets met landbouw of veeteelt) vertelde me zo eens dat ze koeien altijd zo mooi en gemoedelijk vond en boeren behandelden die arme beesten toch niet goed.
Tot ze een keer op een stal was en toevallig getuige was van het fenomeen 'nukkige koe'.
Ze was gelijk genezen van het idee dat koeien gemoedelijke sulletjes zijn :D .

Om terug on topic te komen. Laatst een kalving gedaan waar de krik noodzakelijk was.
Normaal kalf maar vaarsje was wat nauw.
Met de hand gedraaid (lag op de rug) en ingeleid. 2 beren van venten (en ik die binnenin begeleide) kregen het kalf er toch niet vlot af dus uiteindelijk krik erop gezet.
Het kalf had geen minuut langer vast moeten zitten en we hadden de krik er iets eerder op moeten zetten. Kalf was beetje 'platjes', had nogal wat stimulatie nodig.
Zonder krik was het dood geweest.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:34

PardoesJessi schreef:
Ellende met hoornloos tot noch toe is dat alle dekstieren die hoornloos vererven allemaal direct van 1 stier afstammen. Wij hebben een aantal hoornloze Asterixen lopen. Maar daar zal nu toch wel weer een gewone stier op komen. En volgens mij is het een niet dominant gen dus heb je de hoorns zowiezo direct weer terug...

Ow en der riep er ook al eentje dat insemineren voor haar gelijk stond met fist F*king.....Dusssssss


Hoornloosheid wordt dominant vererfd. Asterix is heterozygoot voor hoornloosheid (nakomeling van Lawn Boy toch?). Tegenwoordig zijn er ook andere hoornloze lijnen.
Zie bijvoorbeeld: http://www.ggi.nl/?page=object&sub=list ... 6392f67857

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:19

Kinke schreef:
jullie snappen het niet hoor, als je ze maar genoeg ruimte geeft dan knokken ze niet ;) :)


"Knokken", zoals jij het noemt, is natuurlijk gedrag van koeien dat ook voorkomt als ze eindeloos de ruimte hebben. Koeien zijn kuddedieren en delen wel eens een kopstoot uit. Dat koeien in een ligboxenstal vaker 'stoeien', geloof ik wel, maar het houdt niet ineens op hoor als je een kudde in een stuk land van 30ha zet. Daarbij, hoe zie jij dat voor je? Ruimte en Nederland? Ruimte is in Nederland helaas ver te zoeken.

Plus dat onthoornen (of hoornloos fokken) een stukje veiligheid voor de veehouder betekent.