Wajongers herkeurd?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:38

Dat vind ik dus echt hufterig.
Echt bizar hoeveel mensen er misbruik van maken zeg. -O-

Anoniem

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:43

Ken ook een hele lieve meid die kreeg ook een wajong en die is helder van geest en werkt graag , en toch een wajong...

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:49

takkie_muis schreef:
Ken ook een hele lieve meid die kreeg ook een wajong en die is helder van geest en werkt graag , en toch een wajong...

Omdat?

Jeetje het is net alsof ze het als snoepjes weggegeven hebben die wajong uitkeringen?
Ik heb hem echt niet gekregen zonder reden, zwartwerken of vrijwilligerswerk is er echt niet bij want dat kan ik mooi niet.

Ik kreeg redelijk recent een opmerking/vraag; ''Wat doe jij voor werk/studie?''
Ik geantwoord dat ik niets doe op het moment.
''Oh dan kan je doen wat je wil met je tijd, en lekker veel vliegen! :j ''
Ehh pardon? Ik ben ook ziek als ik vakantie heb hoor, jij niet. En ik kan dus zeker niet allerlei leuke dingen doen.
''Jaaaa maar je hebt genoeg gevlogen aan je foto's te zien! :j ''
Ja, die foto's zie je, maar na een half uur geland omdat ik compleet uitgeput was om daarna 2 dagen in mijn bed gelegen te hebben zo uitgeput was ik.
Maargoed dat staat niet op Facebook hé! }:0
Al mijn vrienden zuipen zich klem op vliegvakantie, ik mag blij zijn als ik mijn week doorkom zonder alcoholgebruik.
En dan zijn de mensen die brak zijn van de drank nog fitter als ik. :+

Mieke_Cunna

Berichten: 2633
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:58

Moonfish, dat ken ik! Ik krijg ook regelmatig die vraag. Ik beantwoord dan altijd maar dat ik een cursus doe om een papiertje te krijgen bij mij ervaringsdeskundigheid.

Kan iemand mij vertellen die zich er een beetje in heeft verdiept of dit voor oude en nieuwe regeling geld?
Ik kan even niet de energie opbrengen dit uit te zoeken.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:29

Ik zie helaas ook zat Wajongers die wel kunnen stappen en feesten, maar niet kunnen werken.

Ik denk niet dat de schuld bij die mensen ligt, ze komen in zo'n traject, krijgen de stempel dat ze niet kunnen werken en dat zal dan wel.

Ik heb het idee dat de geestelijke gezondheidszorg in Nederland een beetje teveel van pappen en nathouden is.
Ik heb ADD en Asperger, wilde begin dit jaar van Ritalin naar Concerta overstappen.
Prima, moest even een gesprekje daarover bij de BAVO.
Waar men dus verbaasd was dat ik fulltime werkte en waar ik verbaasd was over wat me allemaal werd aangeboden.
Als ik me door de Concerta wat neerslachtig zou voelen, kon ze er ook wel een anti-depressivumpje bij doen en ik bleek recht te hebben op huishoudelijke hulp.
Ok het is hier een bende, soort van chronisch zelfs, maar als ik het zat ben maak ik me even kwaad en kan het er weer mee door.
En anders kan ik zelf wel iemand betalen die er even een sopdoek doorheen haalt.

Met m'n ADD, Asperger en in het verleden depressie en burn-out kan ik echt wel begrijpen dat het rot is dat de hersenen niet mee willen.
Maar ik zie vaak dat er een stempel op gaat, wat de aandoening vaak alleen maar bevestigd en dat er niet echt oplossingen gezocht worden.
Mijn depressie ligt nog steeds op de loer, maar heb geleerd er mee om te gaan.
Ik hou ook niet van drukte en gedoe om me heen, het put me uit, maar ik kan dat toch moeilijk een leven lang vermijden?

Te veel mensen worden in een glazen kooitje gestopt en de Wajong behelst ook nog precies een levensperiode waar je jezelf met vallen en opstaan moet ontwikkelen.
Waardoor je leert jezelf ook overeind te houden in omstandigheden die niet zo bij je passen.
Want alleen door je grenzen op te zoeken kun je groeien en te veel mensen worden nu veilig onder hun grens gehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:35

moonfish13 schreef:
takkie_muis schreef:
Ken ook een hele lieve meid die kreeg ook een wajong en die is helder van geest en werkt graag , en toch een wajong...

Omdat?

Jeetje het is net alsof ze het als snoepjes weggegeven hebben die wajong uitkeringen?
Ik heb hem echt niet gekregen zonder reden, zwartwerken of vrijwilligerswerk is er echt niet bij want dat kan ik mooi niet.

Ik kreeg redelijk recent een opmerking/vraag; ''Wat doe jij voor werk/studie?''
Ik geantwoord dat ik niets doe op het moment.
''Oh dan kan je doen wat je wil met je tijd, en lekker veel vliegen! :j ''
Ehh pardon? Ik ben ook ziek als ik vakantie heb hoor, jij niet. En ik kan dus zeker niet allerlei leuke dingen doen.
''Jaaaa maar je hebt genoeg gevlogen aan je foto's te zien! :j ''
Ja, die foto's zie je, maar na een half uur geland omdat ik compleet uitgeput was om daarna 2 dagen in mijn bed gelegen te hebben zo uitgeput was ik.
Maargoed dat staat niet op Facebook hé! }:0
Al mijn vrienden zuipen zich klem op vliegvakantie, ik mag blij zijn als ik mijn week doorkom zonder alcoholgebruik.
En dan zijn de mensen die brak zijn van de drank nog fitter als ik. :+


Echt geen idee , om de kosten te betalen van het wonen en zorg verzekering?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:28

Volledig en duurzaam niet kunnen werken. Dit is wat een Wajong inhoud. Gelijk aan de huidige WIA die je krijgt vanuit een arbeidsverleden.

Kan jullie verzekeren die laatste krijg je alleen maar als je bijna aan het doodgaan bent.
Heb de aanvragen hiervoor verwerkt vanuit het UWV en ik kon de klok erop gelijk zetten.
Een aantal had binnen een periode van 1 of 2 jaar die uitkering niet meer nodig en dan niet als reden dat ze weer konden werken.

De oude WAO'ers bleven jaar in jaar uit in de bak zitten. Mensen die genezen zijn of aan het herstellen van een levensbedreigende ziekte moeten gewoon aan het werk. Waarom denken jullie dat er na herkeuringen WAO mensen het niet meer zagen zitten?

Hoop niet dat ze dezelfde strenge regels gaan hanteren als bij de WIA.

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:38

Deels mee eens..
Ik heb ook Asperger en dezelfde zaken als jij heb ik uiteraard ook.
Gelukkig is het wel vermindert, want toen ik Lyme kreeg liep het volledig uit de hand zo gek werd ik er van.
Nu is het onder controle gelukkig.
Maar die laatste alinea ben ik het wel deels mee eens.
Ik heb tot vrij laat echt heel veel moeite gehad met het omgaan met mensen zakelijk.
Het heeft echt giga veel moeite gekost om daar mee om te leren gaan, en dat heeft veel energie gekost.
Veel kijken en kleine stapjes plus een hoop frustratie.
Inmiddels is dat niet echt of geen probleem meer, wat een verademing is dat.
Ik heb me tot mijn 17e echt een soort Alien gevoeld en had het idee dat ik sommige dingen gewoon miste qua communicatie, buitenbeentje zeg maar.
En tot mijn 19e echt wel last van prikkels gehad, nog steeds maar gereduceerd nu door een flink dieet.
Ik kan nu wel naar een bruiloft bijvoorbeeld waar muziek gedraait word, dat kon ik tot mijn 19e niet omdat ik gek werd van de prikkels.

Ik denk dat het goed is dat de Wajong bestaat, maar ik denk dat het ten alle tijden goed is mensen uit te dagen om zoveel mogelijk eruit te kunnen halen.
Mensen blijven prikkelen om alles eruit te persen zeg maar.
Ik heb die motivatie gelukkig wel heel erg, omdat ik het gewoon niet uit kan staan dat ik niet gezond ben en niet kan werken.
Mijn vriend verklaart me voor gek, maar ik heb werken nooit erg gevonden.
Ik had een leuke baan, en met regelmaat als ik een bericht van een collega zie heb ik weer heimwee.
Of ik beter wordt of niet, werken zal ik daar niet meer want dat is gewoon te druk en te hectisch, het gaat ook nooit lopen daar wat altijd stress zal blijven geven.

Als het vliegbaar is zomers ben ik wel teamlid op het veld, dan begleid ik de passagiers, of help op de start met het controleren van de piloten en alles er omheen.
Dan voel ik me als herboren aan het eind van de dag, puur omdat ik eindelijk mezelf weer van nut voel dan.
Maar zelfs dat heeft lang niet gekund, en als het wel ging was ik er echt dagen nog ziek van van uitputting.
Dat gaat gelukkig wel langzaam beter, als ik voor mijn doen fit ben, ben ik nu een dag flink moe en dan moet ik mezelf in acht nemen en daarna gaat het wel weer.
Dat is al een hele vooruitgang..

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:58

Moonfish13. Dat trekken aan mensen begint al op heel jonge leeftijd. Als ik zie wat ik deed toen ik
nog op de kleuterschool zat en wat de kleuters tegenwoordig moeten.
Mijn oude baas had een (sorry) Marokkaanse familie in dienst. Vader en zoon maakten na werktijd schoon en dochter lief deed de post en de koffie. Konden gewoon 6 weken met vakantie en hadden gewoon loon.
Maar zouden in een andere werkomgeving niet hebben kunnen bolwerken vanwege hun manier van leven en zijn. Nu moeten we allemaal dit en dat, targets, voortgang en ga maar zo door. Als het zo doorgaat zijn de jongeren voor hun 60ste helemaal opgebrand. Er is wel een verschil tussen motiveren en opjagen.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:01

Dat is het, moonfish, jezelf bijna over de kop knokken en dan 2 stappen vooruit en eentje achteruit, maar wel steeds meer bereiken.

En dat geeft wel zo'n boost, dat je steeds meer kunt.
Ik heb na 9 jaar proberen en meerdere keren solliciteren eindelijk de functie gehad die ik al zo lang wou.
De weg er naartoe is enorm frustrerend geweest en sowieso is het elke dag knokken, maar zo gaaf dat ik het dan toch bereikt heb.

Ik betwijfel of dat gelukt was als ik het reguliere pad was blijven volgen, de klik om er voor te gaan en mezelf keer op keer een schop onder de kont te geven en mezelf aan de eigen haren uit de bagger te trekken, is er eigenlijk pas gekomen toen ik het in het alternatieve circuit ging zoeken.

Nou roep ik niet op dat iedereen dat dan maar moet doen, maar ik denk dat het niet verkeerd zou zijn als de (geestelijke) zorg een wat andere insteek zou hanteren.

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:02

Dat klopt, maar dat is iets anders als prikkelen. Punt is een beetje dat ik de wil bij mensen over het algemeen. En wat is dan de grens tussen over de grens of motiveren?

Gyps:
Ik heb nu trouwens dat niet als handicap, grote probleem nu is dus de Lyme die pas na 4.5 jaar gediagnosticeert is.
Lekker op tijd, not.
Maar ik snap wat je bedoeld qua knokken, ik had ook echt hele rare dingen die ik moeilijk vond waar ik echt volledig mee kon blokkeren.
Nooit gesnapt waarom ik er ook op blokkeerde maar wat een onmacht!
Voor de ellende had ik de voorspelling dat ik max 20 uur kon werken, zeker niet meer.
Dat vond ik toen nogal wat, dat voorspellen zonder te weten hoe mijn toekomst eruit zou zien.
Nu ligt de focus op de lyme verdrijven, en daar is geen zekerheid voor.
Er is weinig bekendheid bij mensen over de gevolgen hiervan, en over hoe vreselijk lastig het weg te krijgen is als je niet acuut behandeld.
Het blijft altijd een deel van je, en je zal altijd zwakke punten houden als je al zogenaamd geneest, waar dus ook geen betrouwbare tests voor zijn om dat te bewijzen.

Maar ik ben met je eens dat er soms te makkelijk wordt gedaan.
Verder geloof ik in alternatieve insteken die ze nu niet eens een kans geven regulier.
Die overbelasting bij autisten geeft overbelaste bijnieren, en dat triggert nog eens extra die overgevoeligheid.
Er is best winst op te behalen door bepaalde supplementen zoals bijnierconcentraat, kant en klaar hormoon wat autisten zo hard nodig hebben!
Of alternatieven voor Ritalin om de prikkels te dempen.
Zelf is mijn overprikkeling drastisch verminderd door een goed glutenvrij/melkvrij dieet en daar zijn ze o.a. met ADHD ook mee bezig om dat te onderzoeken.
Er kwam een heel ander persoon onder mij vandaan doordat ik eindelijk eens niet gek werd van de prikkels. Dat eindelijk een tikje op tafel geen bonk meer was in mijn hoofd.

Ik ben overigens nooit over mijn grenzen geduwd, wel uitgedaagd en geprikkeld.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:39

Ann schreef:
Wel als er een gelijkwaardige kans zou zijn op het vinden van werk, die kans is erg klein voor mijn kind met alleen een ´diploma´ dat ze vso onderwijs heeft gevolgd. Eigenlijk nihil zonder de ondersteuning en contacten van een jobcoach. En die jobcoach gaat wegvallen bij dit wetsvoorstel.


Kinderen zonder wajong komen ook zonder diploma van school hoor.
En ook een diploma is geen garantie op een baan met een redelijk salaris.
Hier een kind met alleen vmbo en geen afgemaakte mbo en nu zonder werk weer thuis,en ja dus ook weer op onze kosten.

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 04:35

Ankie2011 schreef:
Je kunt beter tweejaarlijks kijken naar wat iemand wel kan dan een uitkering tot pensioenleeftijd te geven.


Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij anderen zit, maar ik ben bijna 19 en bij mij kijken ze idd om de 2 jaar hoe het gaat. En dan heb ik lichamelijke problemen die niet meer beter kunnen worden, dus de kans dat ik na 2 jaar kan werken is erg klein. Maargoed persoonlijk ben ik wel blij dat ik niet direct een stemel heb voor de rest van mijn leven.

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 08:57

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er soms over verbaas hoe makkelijk er eerder mensen volledig in de Wajong werden toegelaten, en daarom is het nu tijd om de boel op te schonen :)
Begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf volledig afgekeurd en wil oh zo graag toch aan het werk, maar ik zie zat mensen in mijn omgeving die zwart kunnen werken, feesten en eigenlijk volledig normaal functioneren die i.m.o. best aan de slag kunnen :)

Ik blijf (waarschijnlijk valse :7 ) hoop houden dat er meer ruimte komt voor mensen met een beperking in het bedrijfsleven.

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:30

Dat laatste lijkt me ook niet echt realistisch.. ik vraag me echt af waar die wajongers dan zouden moeten gaan werken in deze tijd.

Mieke_Cunna

Berichten: 2633
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:48

Red light district? (grapje)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:52

Er wordt teveel gefocused op wat men niet kan, ieder mens heeft, ondanks alles wat tegen zit, ook sterke punten.
Maak die punten nog sterker en probeer er wat mee te doen.

Zo zoekt SAP in Duitsland bewust naar autistische werknemers, juist omdat die de dingen vaak heel anders zien en dat is juist wat ze nodig hebben om te kunnen innoveren en tot nieuwe inzichten te komen.
En dat die mensen dan misschien sociaal wat minder sterk zijn bijvoorbeeld, is dan echt geen struikelblok.

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:53

LBLGypsyCobs schreef:
Er wordt teveel gefocused op wat men niet kan, ieder mens heeft, ondanks alles wat tegen zit, ook sterke punten.
Maak die punten nog sterker en probeer er wat mee te doen.

Zo zoekt SAP in Duitsland bewust naar autistische werknemers, juist omdat die de dingen vaak heel anders zien en dat is juist wat ze nodig hebben om te kunnen innoveren en tot nieuwe inzichten te komen.
En dat die mensen dan misschien sociaal wat minder sterk zijn bijvoorbeeld, is dan echt geen struikelblok.

Oh dat geloof ik zeker.
Ik kan heel goed met mensen met autisme overweg op een of andere manier.
Puur omdat ik de manier van denken snap en weet wat er gebeurd als je ze over het randje duwt zeg maar. :Y)
Ik zou zelf graag de hulpverlening in willen, maar hoe weet ik nog niet.
Zelf zou ik het liefst iets doen wat nieuw is, dus meer de alternatieve weg van behandelen.
Dus voedingsadviezen, supplementen, kruidenmiddelen, noem maar op.

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:59

Mieke_Cunna schreef:
Red light district? (grapje)

haha ja dat kan iedereen :P

CassieUltra

Berichten: 342
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 22:41

Wauw wat een berichten!
Ik ken ook iemand met een wajong maar die mankeerd in feiten niks..
Ze heeft problemen thuis en haar hulpverlener die heb dus zover gekregen dat ze een wajong kreeg.
Ik daarin tegen ben van plan om een cursus van Geert uit Verweggistan te nemen
Www.agorafobie.nl
Ik ben er wel van overtuigd datk ooit nog kan gaan werken. De drukte en dat soort dingen maken mij psychisch gek.. ik wil der zelf ook dolgraag vanaf..
Ik kan af en toe wel stappen, is wel goed om onder de mensen te komen.
Alleen heb ik behoorlijk vaak vluchtneigingen en ren ik weg of ik ren naar de wc tot het gezakt is.
Meeste zeggen dat je je dan juist moet tegenhouden om daar doorheen te bijten.. maar kvoel me dan toch beroerd.
Weinig mensen die het begrijpen en je zal t dan vaak uit moeten leggen.
Wanneer dr iets gebeurd begin ik weer van voor af aan, mezelf oopsluiten in me kamer.. weinig eten en veel huilen.
Ik zat aan de sertraline ben nu overgegaan op zoloft.

Binnekort maar eens Kristal bellen of ik hiermee geholpen kan worden, om me uitkering te behouden of juiste begeleiding te krijgen

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:48

Maar hoe kan jij over een ander oordelen dat digene niks heeft? Je bent toch geen dokter?
Niet alles is even zichtbaar voor een ander/buitenstaander bv.

Als je toegeeft aan die vlucht neigingen ( raar woord) dan geef je toe aan de angst zeg maar, dus probeer het eens uit te stellen? Heel lastig hoor om daar vanaf te komen. Gaat echt stapje voor stapje.
Maar je zal idd vroeg of laat door die angst heen moeten. Onder ogen komen waar je nu echt bang voor bent, wat kan er gebeuren enz als ik niet wegloop.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:35

Ik vind het een heel goede zaak dat die bezem eens door de Wajong getrokken wordt. Herkeuringen mogen van mij ook elk jaar plaatsvinden, ben zelf hulpverlener en ik verbaas me ontzettend over wat er allemaal wordt toegelaten en hoe relatief makkelijk dit is. Mensen die wel in staat zijn dagelijks naar hun paard te gaan, omgang met stalgenoten etc en de verantwoording/kosten voor zo'n dier te dragen, maar op hun achterste benen staan als er iets terug wordt gevraagd en met allerlei argumenten aan komen zetten wat ze allemaal níet kunnen.

Op dit moment werk ik met ex-verslaafden die daarnaast ook een psychiatrische aandoening hebben. Allemaal hebben zij een dagbesteding (vrijwilligerswerk, opleiding, etc) en een deel heeft zelfs een betaalde baan. Stuk voor stuk een zware rugzak, littekens, angsten, medicatie en allemaal doen ze hun best om toch iets bij te dragen al is het maar vrijwilligerswerk of klusjes binnen de instelling. Ik ben trots op ze en kan me juist daarom zo boos maken om mensen die vastgeroest in hun situatie zitten en het wel makkelijk vinden zo. Overal is een oplossing voor en er is in dit land heel veel mogelijk. Maar je moet zelf ook een beetje willen...

Bokker31
Berichten: 155
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Enschede

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:57

Herkeuren, oke, prima idee,

Maar de overheid moet ook een hand in eigen boezem steken en beseffen dat ze door het toelaten van deze jongeren ze ook in een kwetsbare positie hebben geplaatst. Een groot gat in je CV, weinig of geen relevante werkervaring zijn in deze arbeidsmarkt geen sterke punten om aan de slag te komen.

Dus dan kun je wel zeggen dat ze bijv. nog een paar uurtjes kunnen werken, maar wees eens eerlijk. Wie zou ze aannemen? Ik zie hier zelfs voorbeelden vanuit het buitenland bij gehaald worden. Prachtig project, maar laat direct ook zien dat het maar om erg weinig arbeidsplaatsen gaat.

Om nu ineens streng te gaan herkeuren zonder aan de andere kant voldoende arbeidsplaatsen afgedekt te hebben, dan stort je deze jongeren opeens in een situatie van veel onzekerheid en financiële terugslag.

Zoolgangster

Berichten: 9592
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:59

Mars schreef:
Ik vind het een heel goede zaak dat die bezem eens door de Wajong getrokken wordt. Herkeuringen mogen van mij ook elk jaar plaatsvinden, ben zelf hulpverlener en ik verbaas me ontzettend over wat er allemaal wordt toegelaten en hoe relatief makkelijk dit is. Mensen die wel in staat zijn dagelijks naar hun paard te gaan, omgang met stalgenoten etc en de verantwoording/kosten voor zo'n dier te dragen, maar op hun achterste benen staan als er iets terug wordt gevraagd en met allerlei argumenten aan komen zetten wat ze allemaal níet kunnen.

Op dit moment werk ik met ex-verslaafden die daarnaast ook een psychiatrische aandoening hebben. Allemaal hebben zij een dagbesteding (vrijwilligerswerk, opleiding, etc) en een deel heeft zelfs een betaalde baan. Stuk voor stuk een zware rugzak, littekens, angsten, medicatie en allemaal doen ze hun best om toch iets bij te dragen al is het maar vrijwilligerswerk of klusjes binnen de instelling. Ik ben trots op ze en kan me juist daarom zo boos maken om mensen die vastgeroest in hun situatie zitten en het wel makkelijk vinden zo. Overal is een oplossing voor en er is in dit land heel veel mogelijk. Maar je moet zelf ook een beetje willen...



Inderdaad... ik mankeer lichamelijk ècht iets, en no way dat ik nog een paard kan verzorgen zonder zelf in de kreukels te komen... ik snap niet hoe al die "afgekeurde" mensen dat wèl voor elkaar krijgen... -O-
Overigens zouden ze me, als ik nu op school zou zitten, waarschijnlijk ook een autistenstickertje hebben opgeplakt, en me misschien wijsgemaakt hebben dat ik levenslang niet had kunnen werken... ik ben blij dat me dat niet is overkomen, vrijwel iedereen kan zich ontwikkelen, tenminste, iedereen die WIL... en we kunnen niet allemaal hoogleraar worden, maar tussen niks doen en hoogleraar zijn, zitten nogal wat tussenstapjes en voor velen is er wel iets te bedenken.

Het grootste probleem is op het moment dat arbeid zo duur is geworden. Daardoor moeten mensen per uur een hoog rendement geven en niet iedereen trekt dat.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:04

Uh je kan ook psyschisch afgekeurd worden en om te denken dat als je een paard kan onderhouden met alles erbij, je ook wel kan werken is echt belachelijk kortzichtig. Sommige problemen of klachten door stoornissen zijn complex..