De maatschappij van tegenwoordig...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:14

Cassidy schreef:
Ik bespeur in mijn omgeving wel degelijk een ommekeer, een bewustwording van dingen die er echt toe doen. Mensen die zich gaan bezighouden met mindfullness, die gaan demoveren ipv promoveren, mensen die beseffen dat geld niet gelukkig maakt. De directeur van een groot bedrijf die ineens beslist dat hij zich veel gelukkiger voelt als hij achter het stuur van de vrachtwagen kruipt, ipv de verantwoording van het hele bedrijf te moeten torsen. En het op de koop toe neemt dat je dan wat minder te besteden hebt. Als je jong bent doet geld er nog toe. Als je ouder wordt wil je met plezier kunnen werken.

Heb je dit soort mensen niet in je omgeving? Dan zou je daar wat aan kunnen gaan doen. Ook de stress om je heen is te verminderen. Simplify your life, keil die iPhone in de hoek en beperk je social media. Die infobesitas hoeft echt niet, en wat echt belangrijk is krijg je via het nieuws te horen. Laat je je opjutten door files, zoek een baan die je van huis uit kunt doen.

Om te gaan onthaasten zul je stevig in je schoenen moeten staan. Ik was een keer met een groep stalgenootjes op vakantie in Drente en daar noemden ze ons de gestresste westerlingen. En weet je wat? Ook daar raakt het werk af, zonder dat je het gevoel hebt dat je voortdurend op je tenen moet lopen. Dus ben je gevoelig voor de stress om je heen en laat je je er makkelijk door opjagen? Dan verhuis, hoeft echt niet naar de andere kant van de wereld te zijn.

Kortom, de maatschappij, dat ben jij. Be the change you want to see in the world.


De maatschappij ben je niet zelf naar mijn mening, hoe je in de maatschappij staat bepaal je wel zelf.
De een wordt gelukkig van hard werken, veel geld en weinig sociaal leven, de ander wordt er gelukkig van part time te werken en de ander wordt er weer gelukkig van helemaal niet te werken.
Wat boeit dat?! Het is juist goed, het houdt elkaar in evenwicht. Zou iedereen een fulltime prestatiegerichte baan willen, dan is er minder plek op de arbeidsmarkt.

Aan iedereen: trek je vooral veel van jezelf aan en van hoe jij wel leven. Heb de mensen om je heen met wie jij het goed kan vinden en die je op een positieve manier beinvloeden.
En soms een beetje prestatiegericht, niks mis mee. Lijkt me erg natuurlijk. Want hoeveel ruiters gaan er nu op wedstrijd voor de lol en voor het meedoen? 'Iedereen' gaat toch voor een winstpunt?
Erg prestatiegericht, ook niks mis mee, zolang je die druk maar niet aan anderen oplegt :)

Dakotah
Berichten: 1229
Geregistreerd: 09-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:15

Enorm gezellig topic.. :D :P

Dat men nu prestatiegericht is is inderdaad waar.
Ik ben al 17 jaar geleden gestopt met werken om voor mijn o zo schattige kindjes te zorgen, en dat wordt me beslist niet in dank afgenomen.
Men kan het aan 1 kant gewoon niet hebben en irriteert zich mateloos, om vervolgens luidkeels te verkondigen dat ze er niet aan moeten denken thuis te zitten en NIKS te doen.
Heb op een verjaardag gezeten waar iemand me vroeg na de geboorte van onze 1e wat ik nu zoal voor werk doe, en ik zei dus ik werk niet meer.
Letterlijk draaide diegene mij haar rug toe en heeft de rest van de avond geen woord meer gezegd.
Afijn nadat ik uitgekookt was (van woede inderdaad, ben niet spontaan eten gaan maken) dacht ik bij mezelf up yours en bekijk het verder maar.
Ook onze buurtjes kunnen het niet verkroppen dat ik thuis zit, wel paarden en veel land bij huis heb, want tja waar doen ze het van.
Moet zeggen dat je na een aantal jaren een aardig dikke huid krijgt.
Heb nu ook zoiets, kun je het niet hebben of ben ik voor jou niks waard, prima, hoef je verder ook niet bij mij aan te kloppen.
Zit je omhoog met oppas, jammer dan, heb ik geen last van.
Laatst bijgewerkt door Dakotah op 14-11-13 16:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:15

Ik heb een probleem met dat "helemaal niet werken". Als je je eigen broek kunt ophouden heb ik er geen problemen mee, maar ga niet van een ander niet verwachten dat hij twee keer zo hard loopt omdat jij je het gelukkigst voelt als je gewoon mag lopen niksen (medische redenen uitgesloten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:18

Dakotah schreef:
Enorm gezellig topic.. :D :P

Dat men nu prestatiegericht is is inderdaad waar.
Ik ben al 17 jaar geleden gestopt met werken om voor mijn o zo schattige kindjes te zorgen, en dat wordt me beslist niet in dank afgenomen.
Men kan het aan 1 kant gewoon niet hebben en irriteert zich mateloos, om vervolgens luidkeels te verkondigen dat ze er niet aan moeten denken thuis te zitten en NIKS te doen.
Heb op een verjaardag gezeten waar iemand me vroeg na de geboorte van onze 1e wat ik nu zoal voor werk doe, en ik zei dus ik werk niet meer.
Letterlijk draaide diegene mij haar rug toe en heeft de rest van de avond geen woord meer gezegd.
Afijn nadat ik uitgekookt was (van woede inderdaad, ben niet spontaan eten gaan maken) dacht ik bij mezelf up yours en bekijk het verder maar.
Ook onze buurtjes kunnen het niet verkroppen dat ik thuis zit, wel paarden en veel land bij huis heb, want tja waar doen ze het van.
Moet zeggen dat je na een aantal jaren een aardig dikke huis krijgt.
Heb nu ook zoiets, kun je het niet hebben of ben ik voor jou niks waard, prima, hoef je verder ook niet bij mij aan te kloppen.
Zit je omhoog met oppas, jammer dan, heb ik geen last van.


Ik zou het heel raar vinden als iemand daarom niks meer zegt. Weet je dat wel zeker?
Overigens ben ik best van mening dat ik het zonde vind van iemands kwaliteiten om geen enkele vorm van werk te doen. Danwel vrijwilligerswerk dan wel betaald werk. Ik zou dat niet willen, met name niet omdat ik dan het idee zou hebben dat mn eigen ontwikkeling stil staat.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: De maatschappij van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:20

Eigen ontwikkeling hoeft echt niet stil te staan als je niet werkt. Als je omwille van kinderen thuis blijft (mijn moeder was ook thuis en we waren met zijn vieren, en nog een pleegkind) en dat lukt financieel, is er niets mis mee. Genoeg gezinnen waarvan een ouder werkt om de kinderopvang te kunnen bekostigen. En kijk even wat er om je heen gebeurt: genoeg mensen die daar nu in deze recessie mee stoppen.

Dakotah
Berichten: 1229
Geregistreerd: 09-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:20

Ja dat weet ik zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:23

Cassidy schreef:
Eigen ontwikkeling hoeft echt niet stil te staan als je niet werkt. Als je omwille van kinderen thuis blijft (mijn moeder was ook thuis en we waren met zijn vieren, en nog een pleegkind) en dat lukt financieel, is er niets mis mee. Genoeg gezinnen waarvan een ouder werkt om de kinderopvang te kunnen bekostigen. En kijk even wat er om je heen gebeurt: genoeg mensen die daar nu in deze recessie mee stoppen.


Daarom zeg ik ook: Zou ik het idee hebben dat mn eigen ontwikkeling stil staat.

Dakotah
Berichten: 1229
Geregistreerd: 09-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:23

Waarom zou je ontwikkeling direct stil staan.
17 jaar geleden snapte ik weinig van een computer, nu bijna alles, om een voorbeeld te noemen.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:29

Rowdine schreef:
Cassidy schreef:
Eigen ontwikkeling hoeft echt niet stil te staan als je niet werkt. Als je omwille van kinderen thuis blijft (mijn moeder was ook thuis en we waren met zijn vieren, en nog een pleegkind) en dat lukt financieel, is er niets mis mee. Genoeg gezinnen waarvan een ouder werkt om de kinderopvang te kunnen bekostigen. En kijk even wat er om je heen gebeurt: genoeg mensen die daar nu in deze recessie mee stoppen.


Daarom zeg ik ook: Zou ik het idee hebben dat mn eigen ontwikkeling stil staat.


Oplossing! Word autodidact! :P

Ik zit zelf ook thuis uit eigen keuze, maar helaas lijkt het nu wel een omgekeerde wereld. Vroeger werd je als vrouw aangekeken als je werkte en nu word je aangekeken als je niet werkt!

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:31

Ik ben opgegroeid met een werkende moeder en wil zelf ook werken als ik moeder ben. Het trekt mij totaal niet om thuis te blijven en voor de kinderen te zorgen. Ik zou het zonde vinden van mijn capaciteiten, talent en opleiding. Ik denk dat ik na 3 dagen ook gillend gek zou worden van het thuiszitten.

Maar, whatever floats your boat, leven en laten leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:34

Dat zou idd bijv een oplossing zijn :) Maargoed, ik geniet van het werken met anderen, dus voor mij zou het geen passende oplossing zijn ;) Ik haal daar energie uit, en ik leer iedere dag van andere mensen. Ik werk veel met internationals, en de culturen/religies zijn zo verschillend, dit zou ik nooit willen missen. Daarbij buit ik mijn eigen kennis uit, genoten door opleiding etc. Dat vind ik prettig :)
Maar dat is heel persoonlijk.

Ik zal nooit iemand op een andere manier aankijken als hij/zij thuis zit om wat voor reden dan ook. Eigen keuze.
En het is mijn keuze om me daar ook niet druk over te maken. Zelfs niet als mensen thuis zitten om te profiteren van de maatschappij.
Schiet je toch niks mee op, allemaal verloren energie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-11-13 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:35

lieveli schreef:
Ik ben opgegroeid met een werkende moeder en wil zelf ook werken als ik moeder ben. Het trekt mij totaal niet om thuis te blijven en voor de kinderen te zorgen. Ik zou het zonde vinden van mijn capaciteiten, talent en opleiding. Ik denk dat ik na 3 dagen ook gillend gek zou worden van het thuiszitten.

Maar, whatever floats your boat, leven en laten leven.


Dit dus!

Winged

Berichten: 33075
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:36

Elise_0o schreef:
Ik zit zelf ook thuis uit eigen keuze, maar helaas lijkt het nu wel een omgekeerde wereld. Vroeger werd je als vrouw aangekeken als je werkte en nu word je aangekeken als je niet werkt!

En als mens word je nu aangekeken als je hard wil werken, prestatiegericht bent en naar de top wil. Want dan ga je ook automatisch schijnbaar over lijken.

Dakotah
Berichten: 1229
Geregistreerd: 09-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:39

Ik zeg ook niet dat je thuis MOET zitten, moet iedereen lekker zelf weten.
Maar ik word er op aangekeken en krijg stomme opmerkingen.
Bijv. ook eens op school, sta op mijn zoontje te wachten bij een groepje moeders.
Afijn ze komen er aan, zegt 1 van die moeders, ik ga gauw naar huis, want ja IK moet wel werken voor mijn geld, kijkt mij daarna nog even scheef aan en loopt weg..
Kennelijk doet het toch zeer bij sommige mensen..

Winged

Berichten: 33075
Geregistreerd: 28-12-05

Re: De maatschappij van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:40

Dakotah: Leven en laten leven. Als zij eigenlijk niet wil werken dan is dat haar probleem toch :D

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:41

Dakotah schreef:
Ik zeg ook niet dat je thuis MOET zitten, moet iedereen lekker zelf weten.
Maar ik word er op aangekeken en krijg stomme opmerkingen.
Bijv. ook eens op school, sta op mijn zoontje te wachten bij een groepje moeders.
Afijn ze komen er aan, zegt 1 van die moeders, ik ga gauw naar huis, want ja IK moet wel werken voor mijn geld, kijkt mij daarna nog even scheef aan en loopt weg..
Kennelijk doet het toch zeer bij sommige mensen..


Maar aan de andere kant worden mensen hier ook aangekeken op het feit dat ze carrièretijgers zijn. Met andere woorden, er is altijd een percentage mensen bij wie je het niet goed kunt doen. Nou en?

Dakotah
Berichten: 1229
Geregistreerd: 09-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:41

Inderdaad, op den duur loop je dan ook met een grijns weg, of ik zei nog eens even, goh wat zullen we eens gaan doen voor leuks vanmiddag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:41

Dakotah schreef:
Ik zeg ook niet dat je thuis MOET zitten, moet iedereen lekker zelf weten.
Maar ik word er op aangekeken en krijg stomme opmerkingen.
Bijv. ook eens op school, sta op mijn zoontje te wachten bij een groepje moeders.
Afijn ze komen er aan, zegt 1 van die moeders, ik ga gauw naar huis, want ja IK moet wel werken voor mijn geld, kijkt mij daarna nog even scheef aan en loopt weg..
Kennelijk doet het toch zeer bij sommige mensen..


Waarom zou jij je daar druk om maken? Je vindt het zelf toch fijn, wat boeit het nu wat anderen daarvan vinden?
Als ik prestatiegericht ben en iemand is het daar niet mee eens. Tja, zo be it. Kan mij echt niet interesseren.
Overigens kan ik me best indenken dat er sommigen jaloers zijn op het feit dat je niet werkt. Stel zij moeten echt ieder dubbeltje omdraaien. Niet erg netjes, maar wel begrijpelijk.
Jouw reactie, dat je nog eens extra zegt dat je iets leuks gaat doen vanmiddag vind ik ook niet zo netjes.

Valt me wel op dat jij kennelijk meerderen in je buurt hebt die zo reageren, terwijl ik dat om me heen toch weinig hoor en zie!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-11-13 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:42

Dakotah schreef:
Inderdaad, op den duur loop je dan ook met een grijns weg, of ik zei nog eens even, goh wat zullen we eens gaan doen voor leuks vanmiddag..


Als je het zelf gaat voeden moet je niet klagen, je bent volwassen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:43

TS, ik kan me echt 100% in je tekst vinden. Het idee dat ik nog 70 jaar in déze maatschappij (en het wordt waarschijnlijk alleen maar erger!) moet leven, maakt me echt ziek en vooral doodsbenauwd. Maar zou niet weten waar in de wereld het dan wel beter, vrij, en ontspannen is, zonder dat je meteen een driedubbel fortuin neer moet leggen...

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:44

BaileyMix schreef:
TS, ik kan me echt 100% in je tekst vinden. Het idee dat ik nog 70 jaar in déze maatschappij (en het wordt waarschijnlijk alleen maar erger!) moet leven, maakt me echt ziek en vooral doodsbenauwd. Maar zou niet weten waar in de wereld het dan wel beter, vrij, en ontspannen is, zonder dat je meteen een driedubbel fortuin neer moet leggen...

mee eens!

en ik denk nergens..
we moeten er allemaal maar het beste van maken :)

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:47

Rowdine schreef:
Dakotah schreef:
Ik zeg ook niet dat je thuis MOET zitten, moet iedereen lekker zelf weten.
Maar ik word er op aangekeken en krijg stomme opmerkingen.
Bijv. ook eens op school, sta op mijn zoontje te wachten bij een groepje moeders.
Afijn ze komen er aan, zegt 1 van die moeders, ik ga gauw naar huis, want ja IK moet wel werken voor mijn geld, kijkt mij daarna nog even scheef aan en loopt weg..
Kennelijk doet het toch zeer bij sommige mensen..


Waarom zou jij je daar druk om maken? Je vindt het zelf toch fijn, wat boeit het nu wat anderen daarvan vinden?
Als ik prestatiegericht ben en iemand is het daar niet mee eens. Tja, zo be it. Kan mij echt niet interesseren.
Overigens kan ik me best indenken dat er sommigen jaloers zijn op het feit dat je niet werkt. Stel zij moeten echt ieder dubbeltje omdraaien. Niet erg netjes, maar wel begrijpelijk.
Jouw reactie, dat je nog eens extra zegt dat je iets leuks gaat doen vanmiddag vind ik ook niet zo netjes.

Valt me wel op dat jij kennelijk meerderen in je buurt hebt die zo reageren, terwijl ik dat om me heen toch weinig hoor en zie!


Ik persoonlijk trek me best wel aan van wat andere van mij vinden. Dit komt onder andere door alles wat ik al in mijn leven heb meegemaakt. Wat zou ik blij zijn als ik zo kon reageren als jij zegt.. maar het duurt denk ik nog wel even voordat ik zo ver ben..

Dakotah
Berichten: 1229
Geregistreerd: 09-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:47

lieveli schreef:
Dakotah schreef:
Inderdaad, op den duur loop je dan ook met een grijns weg, of ik zei nog eens even, goh wat zullen we eens gaan doen voor leuks vanmiddag..


Als je het zelf gaat voeden moet je niet klagen, je bent volwassen.



Op den duur, na opmerking 100 en zoveel tik je ook wel eens terug ja.
Dat krijg je dan.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: De maatschappij van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:48

Ik zou gewoon de eer aan mezelf hebben gehouden. Leven en laten geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:50

Elise_0o schreef:
Rowdine schreef:


Waarom zou jij je daar druk om maken? Je vindt het zelf toch fijn, wat boeit het nu wat anderen daarvan vinden?
Als ik prestatiegericht ben en iemand is het daar niet mee eens. Tja, zo be it. Kan mij echt niet interesseren.
Overigens kan ik me best indenken dat er sommigen jaloers zijn op het feit dat je niet werkt. Stel zij moeten echt ieder dubbeltje omdraaien. Niet erg netjes, maar wel begrijpelijk.
Jouw reactie, dat je nog eens extra zegt dat je iets leuks gaat doen vanmiddag vind ik ook niet zo netjes.

Valt me wel op dat jij kennelijk meerderen in je buurt hebt die zo reageren, terwijl ik dat om me heen toch weinig hoor en zie!


Ik persoonlijk trek me best wel aan van wat andere van mij vinden. Dit komt onder andere door alles wat ik al in mijn leven heb meegemaakt. Wat zou ik blij zijn als ik zo kon reageren als jij zegt.. maar het duurt denk ik nog wel even voordat ik zo ver ben..


Maar dat is niet erg, als het even duurt voordat je er bent! Ik hoop dat je er komt, want het zou een hele verademing zijn denk ik voor je!