Politie ziet wat je waar besteld,voel jij je bespied?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Voel jij je in je privacy aangetast?

Ja,maar moet kunnen.
16 (9%)
Ja,mag absoluut niet.
55 (33%)
Nee.
42 (25%)
Maakt me niet uit.
50 (30%)
Weet niet.
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 164


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:59

Sizzle schreef:
chelle_dora schreef:
Nou.. Dan wens ik ze veel plezier met de informatie over de wormenkuur van m'n kat :+


Wormenkuren die niet via recept gaan zijn ook illegaal.


Dan zal de agradi ontzettend illegaal bezig zijn, evenals alle dierenwinkels die ze gewoon verkopen.
K voel me enorm bad ass :')

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Politie ziet wat je waar besteld,voel jij je bespied?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:05

Bij agradi moet je toch een recept op sturen?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:06

Ik heb ook op "het maakt me niet uit" gestemd.

Maakt me ook inderdaad geen bal uit, heb dan ook niet veel te verbergen ( behalve m'n pincode en mijn wormenkuren :P )

Denk dat het ook vele malen handiger is om alleen iemands bankzaken in de gaten te houden dan alle winkelwagentjes, zowel in de computers als in real life :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:07

Geen last van gehad hoor, heb gewoon het doosje binnen gekregen. In de dierenwinkel vragen ze toch ook niet om je dierenarts recept? Wormenkuur en vlooienpipetjes kan je gewoon vrij verkrijgen voor honden en katten.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Politie ziet wat je waar besteld,voel jij je bespied?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:08

oh je hebt het over honden en latten, daar is een recept ook niet nodig.
Bestel je voor paarden online vragen ze wel je recept.

Anoniem

Re: Politie ziet wat je waar besteld,voel jij je bespied?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:11

Stond er ook extreem duidelijk bij hoor dat het voor katten is?
"chelle_dora schreef:
Nou.. Dan wens ik ze veel plezier met de informatie over de wormenkuur van m'n kat :+ "

Zullen we het er maar op gooien dat het nog vroeg is voor je? :')

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:12

Het gaat niet alleen om het vuurwerk vrees ik, maar ook wat er al eerder gezegd werd "de wormenkuren voor de paarden uit bv Ierland'.
Want ik denk dat half bokt ze ondertussen wel eens in het buitenland gekocht heeft :)

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Politie ziet wat je waar besteld,voel jij je bespied?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:14

Het is (nog) niet verboden om wormkuren uit het buitenland te laten komen.
Ook mag je ze "gewoon" invoeren.
Stel er zou een grenscontrole zijn, dan zullen ze ze niet in beslag nemen.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:14

Geen flauw idee hoe mijn moeder aan de wormenkuur voor mijn paard komt. Maar ik denk dat je wormenkuren en vuurwerk in deze context niet kunt vergelijken. Dat illegale vuurwerk is gewoon naar en zorgt ieder jaar voor een hoop slachtoffers.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:18

chelle_dora schreef:
Stond er ook extreem duidelijk bij hoor dat het voor katten is?
"chelle_dora schreef:
Nou.. Dan wens ik ze veel plezier met de informatie over de wormenkuur van m'n kat :+ "

Zullen we het er maar op gooien dat het nog vroeg is voor je? :')

:D

ja doe maar :)

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:25

lieveli schreef:
Och ja, haal de Stasi erbij. Lol.


Zo lang geleden is het niet dat mensen inzage kregen in de afluister documenten.
Blijken je buren je gewoon jarenlang je afgeluisterd te hebben in opdracht.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Politie ziet wat je waar besteld,voel jij je bespied?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:26

Ja, again, heel vergezocht. Sorry, ik trek me terug, dit is een zinloze discussie.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:28

De buurvrouw ziet ook dat ik bij de AH shop..

Het boeit me niet zo dat iemand weet waar ik mijn spullen vandaan haal :) Vindt het eigenlijk wel een goed idee. Risico's die het met zich meebrengt... Je buurman zou maar veel vuurwerk in zijn huis hebben opgeslagen en er zou iets gebeuren...

Net of het de politie boeit dat ik mijn konijnenvoer in Groningen bestel, mijn boeken bij Bol en weet ik veel wat :')

Als je het belang af gaat wegen veiligheid vs privacy dan moet veiligheid zwaarder wegen....

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Politie ziet wat je waar besteld,voel jij je bespied?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:34

Als de buurman in stukken gescheurd op straat ligt met z'n vuurwerk, is de privacy ook ver te zoeken ( en de lichaamsdelen vaak ook ;) )

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Politie ziet wat je waar besteld,voel jij je bespied?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:38

Ik kan me echt niet druk maken dat justitie mijn mails leest of ziet wat ik op internet bekijk. Ik heb daar in mijn dagelijkse leven echt geen last van, merk er niets van. Mensen die over Stasi etc beginnen, snappen het denk ik niet goed: dergelijke organisaties waren er voor onderdrukking van de burgers, hier gaat het juist om bescherming van burgers. Als er pedofielennetwerken kunnen worden opgerold of terroristische aanslagen kunnen worden voorkomen of ernstige ongelukken door illegaal vuurwerk (waarvan andere mensen vaak ook dedupe zijn)doordat men mail screent, vind ik dat alleen maar goed. Dat ik daar dan een stukje zogenaamde privacy voor opgeef, kan ik echt niet wakker van liggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:39

Lianne86 schreef:
De buurvrouw ziet ook dat ik bij de AH shop..

Het boeit me niet zo dat iemand weet waar ik mijn spullen vandaan haal :) Vindt het eigenlijk wel een goed idee. Risico's die het met zich meebrengt... Je buurman zou maar veel vuurwerk in zijn huis hebben opgeslagen en er zou iets gebeuren...

Net of het de politie boeit dat ik mijn konijnenvoer in Groningen bestel, mijn boeken bij Bol en weet ik veel wat :')

Als je het belang af gaat wegen veiligheid vs privacy dan moet veiligheid zwaarder wegen....

Of het nu om illegaal of goedgekeurd vuurwerk gaat dat je buurman opslaat, als het gaat knallen gaat het knallen.

Voor mij weegt privacy zwaarder. De politie heeft in mijn mail niks te zoeken. De politie heeft in mijn telefoonberichten niks te zoeken, de politie heeft er niks mee te maken wat ik opzoek op internet.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Politie ziet wat je waar besteld,voel jij je bespied?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:44

_San87_: en als daardoor ook activiteiten zoals ik als voorbeeld noemde kunnen worden gestopt?

cursebreaker

Berichten: 11508
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:09

chevax schreef:
Ik kan me echt niet druk maken dat justitie mijn mails leest of ziet wat ik op internet bekijk. Ik heb daar in mijn dagelijkse leven echt geen last van, merk er niets van. Mensen die over Stasi etc beginnen, snappen het denk ik niet goed: dergelijke organisaties waren er voor onderdrukking van de burgers, hier gaat het juist om bescherming van burgers. Als er pedofielennetwerken kunnen worden opgerold of terroristische aanslagen kunnen worden voorkomen of ernstige ongelukken door illegaal vuurwerk (waarvan andere mensen vaak ook dedupe zijn)doordat men mail screent, vind ik dat alleen maar goed. Dat ik daar dan een stukje zogenaamde privacy voor opgeef, kan ik echt niet wakker van liggen.


Helemaal met je eens

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:57

chevax schreef:
_San87_: en als daardoor ook activiteiten zoals ik als voorbeeld noemde kunnen worden gestopt?
Ook dan weegt privacy zwaarder. Je burgers behandelen alsof ze criminelen kunnen zijn is geen goede instelling van een overheid.

Daarnaast zullen pedoseksuelen en terroristen niet het gewone netwerk gebruiken. Er zijn voldoende manieren om je computer en telefoon te encrypten. Deze zijn lastig te kraken. Een TOR browser kan door iedere idioot gebruikt worden, en ja, deze is te kraken, maar daar gaat tijd en geld in zitten. Neem je middels een TOR een ander ID aan, dan kan weer van voor af aan worden begonnen. De NSA gebruikt die browser niet voor niks :D.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Politie ziet wat je waar besteld,voel jij je bespied?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:08

_San87_, je zou echt verbaasd staan hoeveel mensen met slechte intenties er wel van een gewoon netwerk gebruik maken.

Ik heb zelf in ieder geval nog nooit het gevoel gehad dat de overheid mij als crimineel behandelt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:15

Je zou er verbaast van staan hoeveel moeite de politie heeft netwerken op te rollen. Er zullen vast wat dombo's zijn die via het gewone net hun zaakjes aan de man brengen. Maar de echte criminelen? Nee. Die hebben andere methoden. En ik vind het helemaal prima dat men deze mensen probeert te vinden. Maar ga dan niet door de mail/telefoon van onschuldige burgers en vermaak ze tot crimineel tot onschuld bewezen is. Omgekeerde wereld.

Anoniem

Re: Politie ziet wat je waar besteld,voel jij je bespied?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:22

Ik vond de documentaire die hier aantal pagina's eerder staat erg leerzaam en ook zorgwekkend, want als je alles zo eens bij elkaar optelt, word je toch niet vrolijk van het resultaat, helemaal niet als ze dadelijk zo een "intelligente idioot" op al jouw verzamelde gegevens zetten, om dus "jouw verhaal" uit te zoeken...
Pfff , daar komt pas een bak ellende van denk ik zo...

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Re: Politie ziet wat je waar besteld,voel jij je bespied?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:28

Mij maakt het niets uit. Ik heb niks te verbergen.
t is al jaren big brother is watching you.

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Politie ziet wat je waar besteld,voel jij je bespied?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:12

Ik zie dat veel mensen het argument ''Ik heb niks te verbergen'' gebruiken om te rechtvaardigen dat iemand anders privacygevoelige informatie inkijkt.
Maar dit is natuurlijk een non-argument. Dat je niks te verbergen hebt, betekent niet dat iedereen jou mag volgen, en alle informatie over jou mag opvragen.
Om dit te illustreren: we poepen allemaal wel eens. Maar wil jij poepen op een wc met glazen wanden, midden op het plein in Amsterdam? Het is niet raar, want iedereen doet het. Maar toch wil je niet dat iedereen met je meekijkt, ook al doe je niks strafbaars of illegaals.
Mensen die dit onderwerp interessant vinden: een echte aanrader is het boek ''Little brother''. Het laat zien dat het argument ''als je niks te verbergen hebt, heb je niks te vrezen, en mag de staat je dus in de gaten houden'' een drogreden is, d.m.v. een fictieverhaal. Eerst dacht ik er ook zo over, maar nu snap ik dat we het niet moeten toelaten dat de staat ons allemaal in de gaten houdt. Dat je niks te verbergen hebt is fijn, maar betekent niet dat de staat alles over jou mag weten.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Politie ziet wat je waar besteld,voel jij je bespied?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:33

Volgens mij begrijpen veel mensen niet dat al die informatie ook heel eenvoudig door handige ITers te verkrijgen is. Overheden staan nu niet bepaald bekend om hun veilige opslag van data.

Ook dingen als OV chip kunnen misbruikt worden voor reclame doeleinden maar ook kunnen ze bij bijvoorbeeld een potentiele aanslag iedere reiziger naar dat station als verdachte bestempelen.
Dat is omgekeerde bewijslast en dat is zorgelijk.