Stierenvechten officieel Spaans cultuurgoed

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Stierenvechten officieel Spaans cultuurgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:42

Je bent een tegenstander maar je kijkt een beetje eenzijdig en hebt niet helemaal een helder beeld van de konsekwenties van het afschaffen van deze traditie. Om dit de wereld uit te helpen is er meer nodig dan een topic op Bokt.

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Stierenvechten officieel Spaans cultuurgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:45

K bedoelde de vraag aan jou. Sorry van de spelfout, ik zit mobiel.

Ik heb behoorlijk wat meegekregen tijdens mijn bezoekjes aan een spaanse bokker over het stiervechten..
Sterker nog..die.man van diegene bood mij zelfs.nog aan mee te nemen naar een arena..
Dit heb ik vriendelijk afgewezen.


En ik vind ook dat die mensen geleerd moet worden dat dit fout is.. En ze helpen een goede andere baan te vinden.. Absoluut. Met of zonder financiele steun.

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:46

Ja klopt. Zo lang mensen er nog naartoe gaan en er geld voor betalen blijft dit doorgaan. Die mensen vind ik dan ook geen haar beter

Mwah niet meteen geld er voor uittrekken, alleen als het echt nodig is en die mensen geen opleiding kunnen financieren of zo. Werk is altijd wel te vinden al is het schoffelen. Geld is geld en het maakt niet uit hoe je er aan komt

Edit. Verdorie mn telefoon is stout aan het doen, en slaat lettertjes over :')
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 11-11-13 00:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:47

Jolliegirl schreef:
Wat dacht je van fokken en normaal slachten? :)


In stallen steken en intensief gaan houden, bedoel je?
Want dat is de consequentie hé...

Nee, laat maar. Van mij mogen ze die stierengevechten inderdaad beschermen.
Want er hangt een hele manier van extensieve veeteelt aan vast die voor de dieren in kwestie alleen maar positief is. Het is een minderheid die in de arena terecht komt, maar de manier van houden van véél meer dieren hangt er wel vanaf. Allemaal dieren die niet hun leven in hokken moeten doorbrengen maar in relatieve vrijheid over de campo mogen zwerven. Alleen de 'besten' en meest agressieven belanden in de arena, de rest wordt gewoon geslacht voor consumptie.
Zonder stierengevechten geen extensieve veeteelt van dit ras. Goede zaak dus dat het beschermd wordt.
En mocht ik in Spanje zijn, dan ga ik zeker zelf ook kijken.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:48

Cultuur, ermee opgegroeid zijn, vind ik daar dus niets mee te maken hebben. Zo zijn er zat Spanjaarden die ermee op zijn gegroeid maar uiteindelijk ook tegen het vechten zijn. En dat heb je niet alleen bij stierenvechten, maar ook bij veel andere culturen.

Het tast je hersenpan niet aan hoor waardoor je niet merkt dat je een dier mishandelt/laat mishandelen. Je hebt mensen die het bord wel degelijk voor hun kop weghalen, het zielig gaan vinden, en mensen die er niet eens denken dat bord misschien weg te halen, het niet boeien dat het dier lijdt.

Maar nu heb ik het niet over het financiele gedeelte.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:49

Ik ben zelf een tegenstander, dacht dat dit wel duidelijk was, maar ik bekijk het hele plaatje en niet alleen de stierenvechten. Ik snap dat er fokkers zijn die al generaties bezig zijn met het fokken van deze stieren, bloedlijnen hebben opgebouwd en daar trots op zijn en dat dit niet zomaar uit hun systeem te krijgen is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:52

Geryon schreef:
Cultuur, ermee opgegroeid zijn, vind ik daar dus niets mee te maken hebben. Zo zijn er zat Spanjaarden die ermee op zijn gegroeid maar uiteindelijk ook tegen het vechten zijn. En dat heb je niet alleen bij stierenvechten, maar ook bij veel andere culturen.

Het tast je hersenpan niet aan hoor waardoor je niet merkt dat je een dier mishandelt/laat mishandelen. Je hebt mensen die het bord wel degelijk voor hun kop weghalen, het zielig gaan vinden, en mensen die er niet eens denken dat bord misschien weg te halen, het niet boeien dat het dier lijdt.

Maar nu heb ik het niet over het financiele gedeelte.


Het hangt er onherroepelijk aan vast. En ja, niet iedere Spanjaard is nog onverdeeld positief over deze traditie. Er zijn regionen waarin het verboden is, en in streken waar het nog niet verboden is moeten arena's sluiten wegens gebrek aan belangstelling.

Dat het nu officieel Spaans cultuurgoed is, is misschien ook wel omdat het met uitsterven bedreigd wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:52

Niet alle Spanjaarden zijn dezelfde he! Ten eerste is er een verschil met zuid Spanje en noord Spanje (Catalonië). In Catalonië is het gelukkig afgeschaft! Verschikkelijk deze gevechten.. pure mishandeling! Nu zuid Spanje nog.. ook al is het zogenaamd cultuur. Ze mogen 'mijn' cultuur afpakken hoor! Laat de stadions staan voor de geschiedenis misschien ofzo, maar geen levende dieren meer gebruiken! Bah! Stoppen deze achterlijke dingen.

(Ben zelf een spaanse en wij zijn dus tegen deze gevechten...)

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Stierenvechten officieel Spaans cultuurgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:54

Walgelijk dat er hier nog een bokker verkondigd wel naar dit dierenleed te willen kijken...
Ik kan er met mn kop NIET bij...


En nee...nix ophokken...lekker laten lopen...vangen..slachten..
Levert met zoveel op....

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:04

Jolliegirl schreef:
En nee...nix ophokken...lekker laten lopen...vangen..slachten..
Levert met zoveel op....


Reken daar maar niet op.
Extensief houden, heeft veel minder voordelen als je ze niet fokt met het idee er een vecht-stier aan over te houden.
Hele grote kans dat er dan ook in die streken een evolutie zal plaatsvinden van extensieve veehouderij naar intensieve ophok-veehouderij, waarin het vooral belangrijk is zo snel mogelijk zoveel mogelijk vlees te produceren. Die evolutie bestaat al in heel Europa en of dat qua dierenwelzijn een goede zaak is, mag eenieder voor zichzelf uitmaken.

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Stierenvechten officieel Spaans cultuurgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:05

Ik vind ophokken net zo erg als de marteling tijdens het vechten..

En ik vind de mensen die ernaar kijken nog walgelijker..en die kunnen beter flink uit mijn buurt blijven...bloedzoekers....

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:09

Dan moet de veehouderij tout court afgeschaft worden, want dit is wel de consequentie.
Mijn inziens is het niet alleen de traditie van het gevecht zelf dat beschermd wordt, wel een hele manier van vee houden.

DonCamillo

Berichten: 1262
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:19

Ik ben het in principe eens met Luckystory.
Afgelopen voorjaar ben ik in Spanje geweest (Jerez de la Frontera) en daar heb ik zelf een stierengevecht gezien maar ook een stierenfokkerij. Waar ik voorheen erg op het stierenvechten tegen was, ben ik nu toch aan het twijfelen gebracht.

Hieronder post ik een deel van mijn dagboek van deze reis:

"Tja, het is en blijft een moordpartij zonder enig nut behalve vermaak. In Spanje wordt het stierenvechten niet als sport gezien maar als een uiting van kunst. De uitslag staat van tevoren vast: de stier delft altijd het onderspit, maar het gaat om de manier waarop de torero dit doet. Nieuws en uitslagen staan in de kranten dan ook altijd op de cultuurpagina en niet op de sportpagina's.
Overigens gebeurt het in uitzonderingsgevallen dat de stier zo moedig is dat de president beslist om de stier niet te doden. Zijn wonden worden dan verzorgd en hij mag uiteindelijk een natuurlijke dood sterven.

Ik begrijp dat er zo'n duizend stierenfokkerijen in Spanje zijn die vechtstieren fokken. Het is een heel ander ras dan het gewone mestvee. De stieren worden uitgebreid getest op moed en agressie voordat besloten wordt welke exemplaren geschikt zijn voor de arena. De overige stieren (zo'n 94 procent) gaan naar de slacht. Het is een grote eer voor de fokker als een stier uiteindelijk voor een gevecht geselecteerd wordt en helemaal als de stier het daar goed doet.
De stieren leven in grote groepen in uitgestrekte landerijen en komen, mits geselecteerd, op 4-5 jarige leeftijd in de arena, waar ze in ongeveer 15 minuten op een vreselijke manier afgeslacht worden. Voor die tijd hebben ze een prima en vooral lang leven gehad. Het stierengevecht geeft ze recht van bestaan onder geweldige omstandigheden, maar met een relatief snel en gruwelijk einde.

Als ik dat vergelijk met het gewone slachtvee, dat hun hele korte leven in een meestal donkere, kleine, vieze stal gehouden wordt en altijd gescheiden is van soortgenoten (met uitzondering van groepshuisvesting in de kalvermesterij, let wel: dat is iets anders dan de stierenmesterij)... Hierbij gaat het ook nog eens om gigantische aantallen. Het transport en de slacht van dit mestvee is ook nog eens erg stressvol en dieronvriendelijk, ik heb dit met eigen ogen gezien. Helemaal als gekozen wordt voor ritueel slachten, dit moet namelijk onverdoofd gebeuren en aangezien er relatief weinig controle is op de uitvoering ervan, gaan er dingen niet altijd even goed.
Wie zijn wij daarom om de Spanjaarden om hun stierenvechten te veroordelen? We kunnen beter onze energie besteden aan het verbeteren van de leefomstandigheden van ons eigen slachtvee.
Ik denk dat als een stier kan kiezen, hij kiest voor een bestaan als vechtstier en alleen het stierenvechten geeft hem dan bestaansrecht. Moeilijk hoor.

Ik hoor/lees weleens verhalen over dat de vechtstieren kort voordat ze de arena ingaan mishandeld worden om ze te verzwakken, maar waarom zouden ze dat doen? Ze worden juist beoordeeld op hun moed, agressie en vechtlust. Ik geloof deze verhalen daarom niet.

Ondanks dat, bleef het een geweldige gebeurtenis om het vakmanschap en ja, ook de kunst van deze ruiters met hun paarden te zien. Uit ervaring weet ik dat de stierenvechterspaarden getest worden op hun geschiktheid door ze samen met een jonge stier in een rijbak oid te zetten. Zijn ze bang voor de stier of blijven ze er neutraal onder, dan zijn ze niet geschikt voor deze tak van paardensport. Als ze in de aanval gaan zijn ze wel geschikt. En ik heb paarden gezien die de stier geen rust gunnen: met de tanden bloot en de oren in de nek bleven ze het arme beest achtervolgen."

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41655
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Stierenvechten officieel Spaans cultuurgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:25

Gadver, walgelijk.

Kedevr

Berichten: 701
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: Ergens in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:32

Luckystory schreef:
Dan moet de veehouderij tout court afgeschaft worden, want dit is wel de consequentie.
Mijn inziens is het niet alleen de traditie van het gevecht zelf dat beschermd wordt, wel een hele manier van houden.

Wij hebben een melkvee bedrijf en onze koeien worden op een nette respectvolle manier behandeld en verzorgd. Ook als ze geslacht worden. Het gaat snel en pijnloos. En de veehouderij afschaffen hoe had je dat voor ogen plantjes eten? Of wordt dat ook zielig? Of in elke achtertuin een koe en een paar kippen? Weet je in hoeveel producten dierlijke stoffen verwerkt zitten? (onze koeien worden overigens ook niet ritueel geslacht. ) als onze koeien een vreselijk leven zouden hebben of een afschuwelijke dood stopte ik er direct mee. Stierenvechten vind ik ziekelijk net zoals de aanhangers ervan.

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:40

Waarom altijd vegelijken......
En toevallig doen alleen de aanhangers dit..
K vind jullie een haar beter...

Kedevr

Berichten: 701
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: Ergens in Twente

Re: Stierenvechten officieel Spaans cultuurgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:50

Vergelijken is toch iets normaals en menselijks? Je maakt mij niet wijs dat jij nooit vergelijkt.
En hoezo een haar beter?

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:58

Als stiertje wil echt niet geboren worden in een melkveebedrijf. :n
En dan wil ik niet zeggen dat ze mishandeld worden ofzo.
An sich heb ik helemaal niets tegen de veehouderij en ik geloof absoluut dat boeren het beste voor hebben met hun beesten. Maar er moet wel brood op de plank. En dat betekent simpelweg zo snel mogelijk, zo goedkoop mogelijk, zoveel mogelijk vlees produceren. Zo is het nu eenmaal.
Als melkveestiertje betekent dat concreet dat je je hele leven in stallen doorbrengt en vet gemest wordt om op 8-9 maanden richting slachthuis te vertrekken. En met een beetje pech wordt hij dan ook nog ritueel geslacht in een kantelbox en mag hij eerst 15 minuten liggen stikken in z'n eigen bloed voor hij het bewustzijn verliest.
Daartegen heeft zo'n vechtstier meerdere jaren het paradijs op aarde, net als zijn moeder en broertjes en zusjes etc... En hij moet niet lijdzaam en geïmmobiliseerd liggen afwachten tot iemand z'n keel overhaalt maar krijgt de kans zijn instinct te gebruiken in z'n laatste gevecht.
Mijn keuze zou snel gemaakt zijn...

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 02:07

Kedevr schreef:
Vergelijken is toch iets normaals en menselijks? Je maakt mij niet wijs dat jij nooit vergelijkt.
En hoezo een haar beter?


Geen haar beter...klote.mobiel...


Ja maar komop zeg....
Dus deze stieren zijn niet zielig?? Maar de melkkoetjes wel...
Schei uit zeg... K vind het even erg...
Zowel het ophokken..als het doodmartelen van een stier..
Waar zat de steek los? Om stiervechten te verzinnen.....

Kedevr

Berichten: 701
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: Ergens in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 02:22

De ruimte is er in Nederland ook niet voor om de stiertjes buiten te houden. En bovendien de oom van mijn man heeft een mesterij en ze zitten in vrij grote hokken. Kunnen altijd eten en drinken. Ik vind het niet zielig zolang de manier van slachten humaan is.
Maar ik snap je punt. Terug vechten is natuurlijk gedrag enkel met zo'n rode doek heb ik er ook geen probleem mee. Maar die speren in hun lijf daar ben ik op tegen.
En jolliegirl onze koeien hebben genoeg beweging vrijheid.

DonCamillo

Berichten: 1262
Geregistreerd: 29-03-08

Re: Stierenvechten officieel Spaans cultuurgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:30

Dus omdat Nederland zo vol is en wij allemaal vlees, melk en eieren willen eten, is het goed te praten dat zo'n vluchtdier zijn hele leven opgesloten zit in een hok, nooit de zon ziet, geen sociaal contact heeft en niet behoorlijk zijn benen kan strekken? Hij mag niet klagen want hij heeft eten en drinken en 3, vooruit: 10 meter om te lopen? Kom op zeg.
Willen alle veganisten nu opstaan? Want alleen dan heb je het recht om een ander op dit onderwerp te veroordelen, anders ben je geen haar beter.
Ik zeg niet dat ik het eens ben met het stierenvechten maar er is zo'n spreekwoord met een splinter en een balk.

Kedevr

Berichten: 701
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: Ergens in Twente

Re: Stierenvechten officieel Spaans cultuurgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:49

Onze dieren zien allemaal de zon en zitten niet opgesloten in een hok. En sosiale contacten genoeg. Ik vind een koe melken en een stier dood martelen een groot verschil.

baudyh

Berichten: 4288
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:53

Ik ben het met don Camillo eens. Ik denk dat de stieren in Spanje een top leven hebben. Stierengevechten zijn wij niet mee opgevoed en daarom er erg op tegen. Maar ik snap dat ze het als cultureel erfgoed willen behouden.

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Stierenvechten officieel Spaans cultuurgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:35

Camillo: waarom.nou weer alleen veganisten...
Komop zeg...

Ik slacht rusig zelf mn kippie en mn koetje...ja..die in het weiland gelopen heeft...
Ben ik dan slecht? Dacht het niet....weten waar je vlees vandaan komt is al een hele stap ;)

DonCamillo

Berichten: 1262
Geregistreerd: 29-03-08

Re: Stierenvechten officieel Spaans cultuurgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:57

Jolliegirl: omdat vrijwel niemand de mogelijkheid heeft om zelf zijn slachtvee te houden en dan liefst onder redelijk natuurlijke omstandigheden, ben ik uit gegaan van veganisten (want ook het gros van de kippen worden doorgaans gehouden in vlees- en eifabrieken).
Misschien snap jij ook wel dat de rest van Nederland toch een stukje vlees wil eten en de meesten willen er zo weinig mogelijk voor betalen, dus de productie moet zo goedkoop en efficient mogelijk. Dan komt het welzijn al gauw in de knel.
Persoonlijk vind ik een heel leven als doorsnee slachtdier in Nederland heel wat erger dan na een lang en prima leven in een kwartier tijd doodgemarteld worden. Daarmee wil ik dat laatste niet goedpraten, dat moet ieder voor zich uitmaken.