Stierenvechten officieel Spaans cultuurgoed

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:29

ondanks dat ik het echt vreselijk vind, een moorddadige dood slechts voor het vermaak. Zou ik toch liever als vechtstier in Spanje geboren willen worden dan als vleesstier in Nederland

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:31

Maartje1990 schreef:
Beetje hypocriet wel allemaal, niet? Gezien de manier waarop de meeste paarden worden gehouden. Die worden ook veel opgehokt.


Tja, dat is natuurlijk ook regio-gebonden. In die Iberische landen worden de paarden ook veel meer extensief gehouden dan hier.
Daar kunnen onze paarden hier alleen maar van dromen. Wat wij hier een weide noemen, daar lachen ze daar hoogstwaarschijnlijk even mee.
Maar je doet het met wat je hebt natuurlijk, afhankelijk van de mogelijkheden die bestaan in de regio.
Ik zeg bijvoorbeeld ook nergens dat alle veeboeren hier in Nederland/België hun koeien moeten gaan houden als de Spanjaarden hun vechtstieren opfokken. Dat is niet haalbaar hier. Ik geloof best dat de boeren hier doen wat binnen hun mogelijkheden ligt om hun dieren een zo comfortabel mogelijk leven te bieden. Maar andersom moeten wij toch ook niet persé onze manier van vee houden gaan opdringen aan de mensen daar?

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Stierenvechten officieel Spaans cultuurgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:40

Dat doen we toch ook niet? We vinden alleen de manier van afmaken onjuist.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:48

Maartje1990 schreef:
Dat doen we toch ook niet? We vinden alleen de manier van afmaken onjuist.


Nee dat is waar. Maar we veroordelen sommige aspecten ervan wel.
En beoordelen "onze" manier als beter.
Behoorlijk subjectief toch? Gekleurd door onze eigen ervaringen en gebruiken.

Jolliegirl schreef:
Vind je het niet beide erg? :)


Uiteraard. Maar ik geloof niet in utopia. ;)
Ik probeer er alleen realistisch naar te kijken. En de manier waarop de runderen daar leven, is mijn inziens waardevol en iets wat beschermd mag worden. De stierengevechten maken daar nu eenmaal deel van uit.
(Al moet ik eerlijk toegeven dat ik er weinig problemen mee heb om er naar te kijken. Wij hebben zelf Lusitano's en oa. ook een kruising die gefokt zou kunnen zijn voor de stierenring (zijn vader wordt er ook voor getraind momenteel) Dus ik amuseer mezelf wel eens met filmpjes opzoeken van gelijkaardige kruisingen etc, toevallig zijn dat allemaal rejoneo-paarden.)

beestenfreak

Berichten: 1315
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:02

http://www.youtube.com/watch?v=dXAk91PltMI
dit is toch ook vermakelijk? hoeven die beesten niet voor te worden afgemaakt :)

Toen ik hoorde dat stierenvechten dacht ik ook waar gaan we naartoe met de wereld, maar die mening is na het lezen van dit topic wel wat bijgedraaid. vind het nog steeds niet nodig dat die beesten op zo'n gruwelijke manier moeten worden afgeslacht, filmpje wat in het linkje hierboven staat vind ik persoonlijk wel een redelijk alternatief.
Maar aan de andere kant, die beesten hebben een prachtig leven gehad. Ik zou wel weten wat ik wil als ik als stier geboren was. Wat zich uiteindelijk in de ring afspeelt duurt, voor zover ik weet, 15 min. Zodra die stier de ring inkomt is hij dusdanig opgefokt en vol adrenaline dat hij waarschijnlijk niet bijster veel van die speren voelt. Stieren onderling kunnen ook aardig tekeer gaan en elkaar behoorlijk verwonden.
Voor de paarden vind ik het denk ik nog het meest heftig, sommigen raken gruwelijk gewond maar dit komt in alle takken van paardensport voor.

Ik probeer absoluut niets goed te praten, van mij mag het afgeschaft worden en ik vind het ziek dat iemand dit spelletje ooit bedacht heeft, maar ik probeer het vanuit ander perspectief te zien

kimberley12
Berichten: 1577
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Ergens in een klein dorpje

Re: Stierenvechten officieel Spaans cultuurgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:07

Het ergste vind ik nog, dat er onschuldige dieren de dupe van worden, zoals de paarden waarop ze zitten....

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:14

Luckystory schreef:
Maartje1990 schreef:
Dat doen we toch ook niet? We vinden alleen de manier van afmaken onjuist.


Nee dat is waar. Maar we veroordelen sommige aspecten ervan wel.
En beoordelen "onze" manier als beter.
Behoorlijk subjectief toch? Gekleurd door onze eigen ervaringen en gebruiken.


Niks subjectiefs aan. Een staaf in de kop van een koe schieten is niet pijnlijk en duurt maar kort. Bij het stierenvechten sterven de stieren een langzame pijnlijke dood.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:29

Maartje1990 schreef:
Niks subjectiefs aan.


Tja, vertel dat aan zowat de helft van de wereld... Genoeg die er anders over denken hoor.
Mijn schoonbroer (een moslim) zal absoluut geen biefstuk van een koe eten waar eerst een staaf doorheen is geweest. Niet de bedoeling volgens hem, haram. ;)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:35

beestenfreak schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=dXAk91PltMI
dit is toch ook vermakelijk? hoeven die beesten niet voor te worden afgemaakt :)


Vermakelijk om te zien idd. Vraag me alleen af wat er met de stieren daarna gebeurt. Mogen die echt het land weer op? Of mogen ze nog een keertje zich helemaal leeg lopen in de arena? Zou een stier na verloop van tijd geen dingen leren waardoor het nog gevaarlijker wordt voor de mensen in de arena?

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:48

Luckystory schreef:
Maartje1990 schreef:
Niks subjectiefs aan.


Tja, vertel dat aan zowat de helft van de wereld... Genoeg die er anders over denken hoor.
Mijn schoonbroer (een moslim) zal absoluut geen biefstuk van een koe eten waar eerst een staaf doorheen is geweest. Niet de bedoeling volgens hem, haram. ;)


Wat heeft een moslim hier nu weer mee te maken?

Stieren in dergelijke gevechten hebben een langzame pijnlijke dood. Het schieten van een koe is geen langzame en pijnlijke dood. Ook een moslim zal dit beamen (als je die er bij wilt hebben), hoeft van beide 't vlees niet te eten, maar die koe die geschoten wordt, wordt tenminste niet gemarteld.

Jolliegirl

Berichten: 32995
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:06

Cassidy schreef:
beestenfreak schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=dXAk91PltMI
dit is toch ook vermakelijk? hoeven die beesten niet voor te worden afgemaakt :)


Vermakelijk om te zien idd. Vraag me alleen af wat er met de stieren daarna gebeurt. Mogen die echt het land weer op? Of mogen ze nog een keertje zich helemaal leeg lopen in de arena? Zou een stier na verloop van tijd geen dingen leren waardoor het nog gevaarlijker wordt voor de mensen in de arena?



Mooi om te zien! :)
Wellicht worden die daarna ook geslacht?

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:04

Maartje1990 schreef:
Wat heeft een moslim hier nu weer mee te maken?


Omdat je zei dat het niet subjectief is.
Want dat is het namelijk wel. ;)
Mensen die wegens geloofsovertuiging onverdoofd slachten, geloven ook niet dat ze een dier onrecht aandoen. Nochtans als je nagaat hoe lang het duurt voor een koe dood is vanaf het moment dat het dier die kantelbox in loopt (en dus begint te stikken door de druk van zijn organen op z'n longen) tot hij door bloedverlies buiten bewustzijn raakt, dat zal niet veel verschillen met de duur van een stierengevecht.
Maw: allemaal subjectief en gekleurd door de eigen perceptie.

Jolliegirl

Berichten: 32995
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Stierenvechten officieel Spaans cultuurgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:08

Ook in ritue slachten heb jij je blijkbaar niet verdiept...
Onderzoek heeft dingen uitgewezen hierover...
Gemiddelde sterftijd bij een rund is(uit mn hoofd ff) 2.5/4.5 minuut...
Das nog altijd TIEN minuten minder dan dat stierenvechten...

Dus weer een vergelijking met NIETS..

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:12

Jolliegirl schreef:
Dus weer een vergelijking met NIETS..


Kantelbox meetellen hé, dat gaat traaaaaaag ;)
We hebben het wel eens getimed (gelukkig adhv filmpjes want daar voel ik dan weer niet de nood om er naast te staan.) Was om en bij de 10 minuten.

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:13

Luckystory schreef:
Maartje1990 schreef:
Wat heeft een moslim hier nu weer mee te maken?


Omdat je zei dat het niet subjectief is.
Want dat is het namelijk wel. ;)
Mensen die wegens geloofsovertuiging onverdoofd slachten, geloven ook niet dat ze een dier onrecht aandoen. Nochtans als je nagaat hoe lang het duurt voor een koe dood is vanaf het moment dat het dier die kantelbox in loopt (en dus begint te stikken door de druk van zijn organen op z'n longen) tot hij door bloedverlies buiten bewustzijn raakt, dat zal niet veel verschillen met de duur van een stierengevecht.
Maw: allemaal subjectief en gekleurd door de eigen perceptie.


net zoals jij heel erg subjectief quote?

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:14

Maartje1990 schreef:
net zoals jij heel erg subjectief quote?


Ik kan het hele ding quoten. Heb je dat liever? Maakt mij niet uit, ik deed dat maar voor de leesbaarheid. De essentie blijft dezelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:19

Tja, stierenvechten is nou eenmaal cultuur en traditie in Spanje. En van tradities blijf je af! Als je daar woont en het bevalt je niet, dan moet je maar gewoon verhuizen. In plaats van het te willen verpesten voor een grote groep die er wél plezier aan beleeft.

(Ik heb recentelijk begrepen dat dit hele steekhoudende argumenten zijn voor het behoud van een traditie O:) ;) )

Jolliegirl

Berichten: 32995
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:32

Luckystory schreef:
Jolliegirl schreef:
Dus weer een vergelijking met NIETS..


Kantelbox meetellen hé, dat gaat traaaaaaag ;)
We hebben het wel eens getimed (gelukkig adhv filmpjes want daar voel ik dan weer niet de nood om er naast te staan.) Was om en bij de 10 minuten.


Welk slachthuis?

Een kantelbox hoort binnen 45 seconden gedraaid te zijn namelijk.


Dit gaat echt helemaal nergens over...je weet niet waar je mee vergelijkt...

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Stierenvechten officieel Spaans cultuurgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:37

Ik snap sowieso al niet waarom het zo vergeleken wordt met elkaar.. Zowel stierenvechten en onverdoofd slachten is gewoon ziek.. Bah

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:41

Goh, nu vraag je wat. Het waren filmpjes zelfgemaakt door een prof. (Heb in een grijs en ver verleden wel eens wat credits gehaald in die materie namelijk :+ )
Ik weet alleen dat de heren slachters tussendoor tijd hadden voor koffie, het beest een behoorlijke doodstrijd leverde en de heren het nogal lastig hadden om beide aders en slagaders over te snijden. Hadden ze wel wat pogingen voor nodig. Nochtans professionals.
Ik heb altijd onthouden dat het zo'n 10 minuten was van het moment dat hij begon te stikken tot hij buiten bewustzijn was. Ik vond dat toen nogal schokkend.
Niet zozeer de duur eigenlijk maar vooral de gedwongen hulpeloosheid van het beest en de industriële aanpak ervan.
Nee, geef mij dan maar zo'n gevecht. :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41741
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Stierenvechten officieel Spaans cultuurgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:43

Een dier dat strijdt op leven en dood. Het is maar net wat je graag ziet :')...

Marjo

Berichten: 37287
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Stierenvechten officieel Spaans cultuurgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:45

Ik ben ook enorm tegen het ritueel slachten hoor. Verschrikkelijk. Zelf wil je ook niet doodbloeden toch? Lijkt mij echt verschrikkelijk voor die dieren...
Stierengevechten zijn ook echt verschrikkelijk.

Ik las in dit topic een tegenargument over dat de boeren die deze stieren fokken ze niet konden verkopen voor vlees vanwege BSE? En dat als je de stierengevechten stop zet dat die dan geen werk meer hebben? Daar is toch eigenlijk een enorm simpele oplossing voor? Gewoon switchen van ras... Ga over op een Limousin en je hebt een perfect vlees ras....

Jolliegirl

Berichten: 32995
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 01:25

Luckystory schreef:
Goh, nu vraag je wat. Het waren filmpjes zelfgemaakt door een prof. (Heb in een grijs en ver verleden wel eens wat credits gehaald in die materie namelijk :+ )
Ik weet alleen dat de heren slachters tussendoor tijd hadden voor koffie, het beest een behoorlijke doodstrijd leverde en de heren het nogal lastig hadden om beide aders en slagaders over te snijden. Hadden ze wel wat pogingen voor nodig. Nochtans professionals.
Ik heb altijd onthouden dat het zo'n 10 minuten was van het moment dat hij begon te stikken tot hij buiten bewustzijn was. Ik vond dat toen nogal schokkend.
Niet zozeer de duur eigenlijk maar vooral de gedwongen hulpeloosheid van het beest en de industriële aanpak ervan.
Nee, geef mij dan maar zo'n gevecht. :o


Duidelijk een slachterij die niet van zaken weet...

1: de slagader met direct door
2: na 1 mislukte poging mag de snijder het nog eenmaal proberen.
3: lukt dit niet? Dan moet het dier geschoten worden...

Ik heb erbij gestaan met schapen...die waren in 15 seconden weg...
Van het op de rug leggen tot het snijden..tot het bewegingsloos zijn...

Blijkbaar vorm jij nu een mening op een volkomen verkeerd filmpje.

Wat niet wegneemt dat ritueel slachten walgelijk is...en blijft...
Evenals het stiervechten...

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 01:40

Dat was nochtans een 'groot' slachthuis hoor. Ik durf geen namen noemen want ik ben niet meer zeker. Het is ook jaren geleden. Maar ik vermoed ergens in het Brusselse.
En volgens de docent was het representatief voor de realiteit. (Trouwens wel meerdere fragmenten gezien van dezelfde strekking...)
Ach, het maakt ook niet uit. ;)

Het punt dat ik wilde maken, ging alleen over verschillen in perspectief op wat al dan niet aanvaardbaar is, naargelang je achtergrond en opvoeding etc... That's all. :)

tweebelgen
Berichten: 713
Geregistreerd: 24-11-09

Re: Stierenvechten officieel Spaans cultuurgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:37

Ik vind het ook gruwelijk, maar ik begrijp die Spanjaarden wel een klein beetje, het hoort bij hun cultuur en wij zijn niet verplicht te gaan kijken.
In België is er elk jaar het krakelingenfeest. Elk jaar trekken duizenden toeschouwers naar de top van de Oudenberg in Geraardsbergen voor het Krakelingenfeest.
Vooraleer ze de 10000 krakelingen mogen gooien meten de deken, de burgemeester , de schepenen en de gemeenteraadsleden uit een 400 jaar oude zilveren kelk een slok wijn met een levend visje opdrinken.
Het krakelingenfeest is door Unesco tot werelderfgoed uitgeroepen.