Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
SuperAssie schreef:Ik vind niet dat je dit voor iedereen moet beslissen.
Ik wil het absoluut niet. Kan er dan ook niet mee zitten als ik ooit een orgaan nodig zou hebben dat ik die niet zou krijgen. Ik geef er zelf geen, dus mag eigenlijk ook niet verwachten dat ik er dan wel van zou profiteren.
Het is prima zoals het is. Ik wil geen donor zijn en dat blijft ook zo.
secricible schreef:Ik ga allereerst even vragen om je titel aan te laten passen. Een donatie is wat anders...
ik vind dit wel een goed systeem, mensen kunnen gewoon aangeven als ze niet willen. Je dwingt dus niemand, je beslist voor niemand. Iedereen is vrij om aan te geven wat ze willen.
De meerderheid die deze week een codicil hebben ingevuld hebben ja ingevuld. Daaruit kun je dus opmaken dat mensen het niet invullen terwijl ze het wel willen. Omgekeerd systeem lijkt me daarom een uitkomst.
Jikkeee schreef:Hier ook donorweek gehad en vandaag nog een project er over moeten inleveren voor mijn opleiding.
Ik vind dat dit niet ingesteld moet worden. Ik ken mensen in mijn omgeving die absoluut geen donor willen worden, en mensen die het juist wel willen omdat familie bijv. een harttransplantatie heeft gehad.
Wij zijn een nogal gemixt land (soms voor mijn gevoel zelfs minder Nederlanders), en tsja dan zijn wij weer zo gastvrij om rekening te houden met andermans cultuur. Sommige culturen willen dit absoluut niet en kan ik me ook best wat bij voorstellen.
Wat ik wel vind, is dat er meer mensen ingelicht mogen/moeten worden over wat donorschap inhoud. En mensen motiveren om het formulier in te vullen, zodat het voor iedereen duidelijk is. Maar dat hangt denk ik toch echt af van scholen/opleidingen...
Molfre schreef:Maar niemand is toch verplicht donor te worden? Je voert dit beleid in, stuurt naar ieder geregistreerd huishouden een informatie brief met een formulier om zich te laten uitschrijven en klaar ben je. Niemand die zegt dat jij persé donor moet zijn hoor.
Daarnaast is inmiddels gebleken dat je nog zoveel awareness campagnes kan houden en nog zoveel kan inlichten, het werkt niet voldoende.
Zelfs bij mij thuis! Ja het is te veel moeite, ik vergeet het etc etc. Ik ben zelf wel donor trouwens.
Molfre schreef:Maar niemand is toch verplicht donor te worden? Je voert dit beleid in, stuurt naar ieder geregistreerd huishouden een informatie brief met een formulier om zich te laten uitschrijven en klaar ben je. Niemand die zegt dat jij persé donor moet zijn hoor.
Daarnaast is inmiddels gebleken dat je nog zoveel awareness campagnes kan houden en nog zoveel kan inlichten, het werkt niet voldoende.
Zelfs bij mij thuis! Ja het is te veel moeite, ik vergeet het etc etc. Ik ben zelf wel donor trouwens.
Ekeif96 schreef:Dus ik ben zeker van mening dat een (geen)-bezwaarsysteem een goede oplossing zou zijn voor het tekort aan donoren.
De 'luie' mensen zijn dan namelijk wel donor.
En de mensen die geen donor willen zijn, kunnen dat dan gewoon aangeven.
[***] schreef:Jikkeee schreef:Maar niemand is toch verplicht donor te worden? Je voert dit beleid in, stuurt naar ieder geregistreerd huishouden een informatie brief met een formulier om zich te laten uitschrijven en klaar ben je. Niemand die zegt dat jij persé donor moet zijn hoor.
Ik vind ook dat het moet blijven zoals het is. Even over het dik gedrukte, waarom kan je dat ook niet doen met invullen of je WEL wilt? Dus een formulier om je in te schrijven..
b.t.w. Dit is toch al een keer ingevoerd?
Jikkeee schreef:Molfre schreef:Maar niemand is toch verplicht donor te worden? Je voert dit beleid in, stuurt naar ieder geregistreerd huishouden een informatie brief met een formulier om zich te laten uitschrijven en klaar ben je. Niemand die zegt dat jij persé donor moet zijn hoor.
Zo'n wet maakt mensen wel verplicht in mijn ogen, of althans verplicht om er mee bezig te zijn. En dat is goed, begrijp me niet verkeerd! Maar ik weet ook van mijzelf dat ik brieven vaak wat links laat liggen. Hoe stom ook. Ik heb er mijn twijfels over.
Campagnes werken in mijn ogen ook niet goed, ik denk echt dat het van onze generatie of die na ons vanuit school moet komen.
Iljavdm schreef:[***] schreef:
Ik vind ook dat het moet blijven zoals het is. Even over het dik gedrukte, waarom kan je dat ook niet doen met invullen of je WEL wilt? Dus een formulier om je in te schrijven..
Blijkbaar werkt dit systeem niet want 72% van de opgestuurde brieven waarin word gevraagd of je donor wilt worden of niet is gewoon niet terug gestuurd. 38% wel inclusief degenen die geen donor willen worden.
En ze hebben het voorstel het in te voeren afgewezen geloof ik.
MidandaD schreef:Ik vind ook dat het moet blijven zoals het is. Even over het dik gedrukte, waarom kan je dat ook niet doen met invullen of je WEL wilt? Dus een formulier om je in te schrijven..
Jikkeee schreef:Zo'n wet maakt mensen wel verplicht in mijn ogen, of althans verplicht om er mee bezig te zijn. En dat is goed, begrijp me niet verkeerd! Maar ik weet ook van mijzelf dat ik brieven vaak wat links laat liggen. Hoe stom ook. Ik heb er mijn twijfels over.
Campagnes werken in mijn ogen ook niet goed, ik denk echt dat het van onze generatie of die na ons vanuit school moet komen.
saskiakefie schreef:Ja hoor voer maar in, ik ben voorstander.Mensen zijn verdomme gewoon te lui om zich te registreren terwijl dat andere mensenlevens kost. Ik heb me dan ook al een aantal jaar geleden ingeschreven, maar helaas genoeg mensen niet.
Jikkeee schreef:Maar mensen met geloofsovertuiging? Je hebt ze volgens mij zelfs zo religieus die nog niet eens op een computer daarvoor kijken (christelijk), of überhaupt. En omdat men tegenwoordig alles zo digitaal mogelijk wil, tsja ik vind het een beetje tegenstrijdig en ook erg lastig. Of de mensen uit het Moslim geloof, die willen ook geen donor worden maar sommigen spreken geen eens een woord Nederlands. (Ja ik ben hier wel vol op tegen maar het is nou eenmaal zo). Ik vind het iets dubbels. Ik ben wel voor dat er meer wordt gedaan met donorschap en orgaandonatie, maar of het nu per direct voor iedereen standaard moet worden ingevuld? Neen daar heb ik mijn twijfels over...
Overigens wil ik zelf wel gewoon donor worden!
Molfre schreef:Niet als je zorgt dat je met de invoering ook een uitschrijvingsformulier meestuurt naar alle geregistreerde huishoudens. Als iets verplicht is, kan je er niet onderuit en MOET je het doen, dat is hier dus niet het geval.
Wat betreft buitenlandse mensen en mensen met een religie, die kunnen zich ook aanpassen en daar kunnen toch maatregelen voor getroffen worden? Ik neem aan dat het merendeel zich in een community bevind en daarbinnen zijn vast wel mensen die wel Nederlands spreken.
Ik vind eerlijk gezegt (ik waag me in gevaarlijke wateren nu) dat we dit soort dingen niet moeten laten omdat een of twee minderheden in onze bevolking daar misschien een probleem mee hebben.
SuperAssie schreef:Ik vind niet dat je dit voor iedereen moet beslissen.
Ik wil het absoluut niet. Kan er dan ook niet mee zitten als ik ooit een orgaan nodig zou hebben dat ik die niet zou krijgen. Ik geef er zelf geen, dus mag eigenlijk ook niet verwachten dat ik er dan wel van zou profiteren.
Focussed schreef:SuperAssie schreef:Ik vind niet dat je dit voor iedereen moet beslissen.
Maar voor jou verandert er dan toch niks? Je moet enkel aangeven dat je geen donor wilt zijn.
Ik denk dat je met dit systeem veel toekomstig donoren opvangt die nu geen tijd/zin hebben om het door te geven, of die het stomweg vergeten. En ieder donororgaan is er weer 1.