doodstraf invoeren in Nederland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doodstraf invoeren in Nederland?

ja
93 (43%)
nee
113 (53%)
weet ik niet
6 (2%)

Totaal aantal stemmen: 212

Maartje1990

doodstraf invoeren in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 02:12

na aanleiding van [NM] Doodstraffen

In dat topic is momenteel een zeer hoog percentage tegen het afschaffen van de doodstraf (in andere landen dus).

Nu ben ik er benieuwd naar of mensen dan ook vóór het invoeren van de doodstraf in Nederland zijn.

Dus verder kan de discussie over wel/geen doodstraf daar gevoerd worden. Al voel je vooral vrij om dat hier ook nog te doen natuurlijk. Maar ik ben alleen benieuwd naar het percentage, discussie en argumenten zullen, denk ik, dezelfde zijn.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 03:09

Maartje1990 schreef:
na aanleiding van [NM] Doodstraffen

In dat topic is momenteel een zeer hoog percentage tegen het afschaffen van de doodstraf (in andere landen dus).

Nu ben ik er benieuwd naar of mensen dan ook vóór het invoeren van de doodstraf in Nederland zijn.

Dus verder kan de discussie over wel/geen doodstraf daar gevoerd worden. Al voel je vooral vrij om dat hier ook nog te doen natuurlijk. Maar ik ben alleen benieuwd naar het percentage, discussie en argumenten zullen, denk ik, dezelfde zijn.

Dus eigenlijk wil je met dit topic niets toevoegen behalve een poll bij het andere topic?

Maartje1990

Re: doodstraf invoeren in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 03:12

Maar dat is niet mijn topic, naast dat je dat niet kunt aanpassen. Zal je toch een ander topic moeten aanmaken. En er kan hier natuurlijk ook over gediscussieerd worden in de zin van, dat het wellicht wel interessant is als er mensen zijn tegen het afschaffen van de doodstraf maar deze dan weer niet zouden willen invoeren hier in Nederland.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:29

Doodstraf invoeren... Ja

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:30

Ik stemde ja.
Er zijn mensen die gruwelijke dingen hebben aangericht, gezinnen hebben verwoest en iemands leven zelfgekozen tot een einde heeft gebracht. Als die persoon het recht heeft te oordelen over iemand zijn leven, vind ik dat een bevoegde macht dat ook over zijn/haar leven moet hebben.

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:31

Ja omdat er hier te milde straffen zijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:32

Morrow_Less schreef:
Ik stemde ja.
Er zijn mensen die gruwelijke dingen hebben aangericht, gezinnen hebben verwoest en iemands leven zelfgekozen tot een einde heeft gebracht. Als die persoon het recht heeft te oordelen over iemand zijn leven, vind ik dat een bevoegde macht dat ook over zijn/haar leven moet hebben.

_/-\o_

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:32

Ik vind van niet.
Met doodstraf is diegene er wel snel vanaf. Ik zie ze liever levenslang wegkwijnen in een cel, is een ergere straf dan de doodstraf imo

edit; Maar dan moeten ze niet in zo'n luxe cel zitten als wij hier in Nederland hebben ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:34

Nee. Er worden nog te vaak fouten gemaakt bij veroordelingen of de verkeerde persoon zit jarenlang onterecht vast. Hoe wil je het goedpraten dat straks een onschuldig iemand de doodstraf gaat krijgen?

De strafmaat in Nederland is in sommige gevallen voor veel mensen aan de lage kant. Er is echter een experimentje geweest waar gewone mensen een strafmaat mochten geven. Die was in een groot aantal gevallen lager of gelijk aan de straf die de rechter gaf. Weet alleen niet meer waar ik dit gelezen heb.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:34

Kaulitz schreef:

De straffen hier zijn strenger dan in de meeste andere Europese landen, zoals Frankrijk.

Over de poll: nee, te veel rechtsdwalingen die niet meer recht kunnen worden gezet dan.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:36

@ Sanne: ben jij of heb jij wel eens in een Nederlandse gevangenis gezeten? Want hier in nl heb je het namelijk echt goed als je in een cel komt te zitten. Er zijn zo veel mensen die het buiten de cel vele malen slechter hebben door het eerlijke leven wat ze leven. En een crimineel opknopen in een hoge boom is daarbij ook nog een heel stuk goedkoper ook. En dat geld kunnen we best goed gebruiken. En tsja overal worden fouten gemaakt ook in ziekenhuizen etc.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:38

Nee. Ik ben tegen de doodstraf.

En daarnaast is het gevangeniswezen in NL niet zo rooskleurig als iedereen denkt. Natuurlijk is het veel beter vergeleken met niet-Europese landen die je vaak in de media ziet, maar luxe leventje? Nee, echt niet. Ik ben ook pas afgelopen jaar tot dit inzicht gekomen door de open dag van de dienst justitiele inlichtingen te bezoeken.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:38

Kaulitz schreef:

Er is wel een enorm verschil tussen milde straffen en meteen de doodstraf.
Ik stemde tegen de doodstraf.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:41

Barendshoeve schreef:
@ Sanne: ben jij of heb jij wel eens in een Nederlandse gevangenis gezeten? Want hier in nl heb je het namelijk echt goed als je in een cel komt te zitten. Er zijn zo veel mensen die het buiten de cel vele malen slechter hebben door het eerlijke leven wat ze leven. En een crimineel opknopen in een hoge boom is daarbij ook nog een heel stuk goedkoper ook. En dat geld kunnen we best goed gebruiken. En tsja overal worden fouten gemaakt ook in ziekenhuizen etc.

zou je dit ook nog zeggen als die 'fout' een naaste van je overkomt? Ik vind echt dat mensen zo gemakkelijk over de doodstraf denken. Iemand dood iemand dus bepaal jij maar dat diegene ook dood mag?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:41

Als ergens echt keiharde bewijzen voor zijn is de doodstraf een prima oplossing, vind ik.

De gevangenis valt opzicht mee, ken (jammer genoeg) genoeg mensen die (onschuldig) hebben vastgezeten (lastig te bewijzen zaken allemaal) en die vonden het wel te doen, hadden een x-box/playstation en wat spellen, eten was vaker lekker dan gewoon eetbaar, konden sporten etc.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:42

Barendshoeve schreef:

Hier sluit ik me bij aan. Het is goedkoper en ze hebben het veel te luxe hier. Maak het de gevangenen maar zo vervelend mogelijk, dan heb je een grotere kans dat ze geen veelplegers worden :j

Heb dus ja gestemd. En dit zeg ik al jaren. Nl is veeeeeeel te soepel met straffen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:43

Nee geen doodstraffen invoeren. Ik ben er wel voor dat mensen goed gestraft mogen worden. En heb over het algemeen weinig medelijden met de mensen in de gevangenis. Maar ik wens niemand de dood toe.

En ik vind het raar dat mensen wel roepen dat iemand vermoord mag worden, die tig mensen heeft vermoord. Dus dan moet diegene die de gevangene heeft omgebracht, ook de doodstraf krijgen :+

En mensen die zomaar ja roepen. Lees je eerst eens goed in. Want weet zeker dat 9 van de 10 mensen zomaar wat roepen. En waar baseren jullie op dat gevangenen het goed hebben hier in Nederland? Ja iig wel beter dan de gevangenissen in Rusland. Maar ze hebben het absoluut geen luxe hoor.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:43

Ja, ik ben voor de doodstraf. Maar we zullen wel erst uit de Europese Unie moeten stappen voordat dat wil.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:44

xSlvna schreef:
Als ergens echt keiharde bewijzen voor zijn is de doodstraf een prima oplossing, vind ik.

De gevangenis valt opzicht mee, ken (jammer genoeg) genoeg mensen die (onschuldig) hebben vastgezeten (lastig te bewijzen zaken allemaal) en die vonden het wel te doen, hadden een x-box/playstation en wat spellen, eten was vaker lekker dan gewoon eetbaar, konden sporten etc.

Maar heb je dat artikel in de krant pas nog gelezen? Dat was een expolitieman waarvan ze dachten dat hij zijn gezin had vermoord. Deze man heeft 13 jaar onschuldig vast gezeten. De mensen dachten dus ook echt zeker te weten dat hij het had gedaan. al had hij de doodstraf gekregen was hij ten onrechte dood gegaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:44

Barendshoeve schreef:

De Nederlandse gevangenissen zijn idd best luxe. Maar het is ook een beloningsysteem. Als een gevangene zich goed gedraagt en goed meewerkt krijgt hij zulke dingen tot zijn beschikking. Misdraagt hij zich dan wordt het weer afgenomen. Bij Buch in de bajes vertelde de bewakers dat hierdoor hun werk veiliger is geworden. En het gaat erom dat je zelf geen beschikking hebt over je eigen leven, wanneer je wat doet. Het gevoel opgesloten te zitten lijkt me al verschrikkelijk genoeg.

En als je nu al die misdadigers gaat opknopen hebben we ook weer minder bewakers nodig. Dat is toch weer een stukje werkgelegenheid die je dan mist.

xSlvna: Wanneer spreek je volgens jou over keiharde bewijzen? Het is al vaker gebleken dat mensen die zeker de dader waren volgens justitie uiteindelijk onschuldig waren. Het zal je vader maar zijn die onterecht de doodstraf krijgt. Dan wordt je goed gek, ik iig wel.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:45

Geen luxe.. Er wordt geregeld gevraagd of je wat wil drinken. Je kan kiezen uit die menu´s per avondmaal. Je krijgt 3 x daags een maaltijd. Hebt je eigen kamer. Kunt je douchen. Dak boven je hoofd, verwarming etc. Bij privilege´s krijg je tv, spelcomputer oid op je kamer. Je mag netjes luchten. Kunt gaan werken of een opleiding gaan doen. Er zijn groepsaktiviteiten. Je kunt bezoek ontvangen en zelfs een prostitue is welkom. Je krijgt al de geestelijk en lichamelijke zorg die je nodig hebt en alles wordt vergoed. En als je vrij komt krijg je nog een aangekleed huisje en een baan ook.

En ja, ben mijn Opa verloren door een medische fout en zelf heb ik door een medische fout een jaar in een kliniek gelegen. Overal waar mensen werken worden fouten gemaakt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Morrow_Less schreef:
Ik stemde ja.

Dat zou dus betekenen dat een select groepje mensen boven de wet staat... Is dat echt wat je wilt in een samenleving?

SayaJones

Barendshoeve schreef:

Lees de laatste zin van mijn post :)

Anoniem

Joukje_04 schreef:
De straffen hier zijn strenger dan in de meeste andere Europese landen, zoals Frankrijk.

Over de poll: nee, te veel rechtsdwalingen die niet meer recht kunnen worden gezet dan.

Hierom zeg ik ook nee.

Daarnaast, ik ben niet zo van 'gelijke vergelding' (bijvoorbeeld; iemand vermoord iemand, dus dan maken we als straf de moordenaar maar dood). Sommige dingen vind ik moreel gewoon niet kunnen, en hoe erg het dan ook is wat iemand gedaan heeft, dat betekend niet dat je jezelf tot datzelfde niveau moet verlagen.

Roxxiejj

@love western: Buch in de Bajes wel eens gezien? Ooit eens gehoord van vervroegde vrijlating?