Doodstraffen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet de doodstraf stoppen?

Ja
155 (48%)
Nee
166 (51%)

Totaal aantal stemmen: 321

PaardjesFan1

Doodstraffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 20:14

hallo Bokkers,
vinden jullie ook dat de doodstraf moet stoppen?
ik zou graag jullie mening hierover willen horen,
ik vind dat het moet stoppen omdat ieder mens recht heeft op zijn leven.

Alvast bedankt

Anoniem

Re: Doodstraffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:16

Er zijn zoveel topics hierover, maar om even op je post in te gaan, de mensen die zij hebben vermoord hadden toch ook recht op hun leven?

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 20:17

inderdaad,
sorry maar ik kon geen topic vinden en ik weet ook niet goed hoe je ze moet zoeken

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:18

ik vind van niet, er word zoveel geld uitgegeven aan mensen die gewoon levenslang in de gevangenis zitten. Ik denk dat de doodstaf in sommige gevallen het redelijkst is

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 20:19

bedankt voor de reactie @Anke98

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:22

Voor wat hoort wat. Heb jij iemand vermoord? Dan heb je ook geen recht meer op eigen leven :)
En ze kosten zoveel geld voor ze levenslang in de bak te zetten, nee leg ze maar meteen het hoekje om.
Dan heb ik het wel over gerichte moorden, iemand die gestorven is omdat er een zware botsing ofzo is geweest niet. Maar iemand die er echt op kickt, of uit wraak. Nee hoor doe maar!

Onschuldige mensen de doodstraf geven is sneu maar als je 100% zeker kan bewijzen dat hij echt de dader is. Go ahead!

Klinkt grof ja, maar de maatschappij zet je aan om hierover na te denken vind ik

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:23

Ik ben persoonlijk van mening dat mensen die een doodstraf krijgen, er te snel vanaf zijn.. klinkt misschien raar, maar van mii mogen ze moordenaars best een beetje martelen. Die mensen die ze vermoord hebben, hebben misschien wel onwijs veel pijn gehad en hebben gesmeekt voor hun leven. Doodstraf vind ik dan te makkelijk.

Maar even on topic. Nee ze hoeven het van mij niet af te schaffen.

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 20:28

_mexx_lady_ schreef:
Voor wat hoort wat. Heb jij iemand vermoord? Dan heb je ook geen recht meer op eigen leven :)
En ze kosten zoveel geld voor ze levenslang in de bak te zetten, nee leg ze maar meteen het hoekje om.
Dan heb ik het wel over gerichte moorden, iemand die gestorven is omdat er een zware botsing ofzo is geweest niet. Maar iemand die er echt op kickt, of uit wraak. Nee hoor doe maar!

Onschuldige mensen de doodstraf geven is sneu maar als je 100% zeker kan bewijzen dat hij echt de dader is. Go ahead!

Klinkt grof ja, maar de maatschappij zet je aan om hierover na te denken vind ik

klinkt inderdaad een beetje grof,
maar als jij per ongeluk iemand hebt vermoord en iedereen zegt dat jij het expres hebt gedaan is het ook wel een beetje sneu

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:29

Moeilijke situatie. Maaar nee ik ben persoonlijk tegen de doodstraf:
- Doodstraf = onomkeerbaar.. hoe vaak gebeurd het wel niet dat iemand onterecht verooordeeld wordt?

- Een moordenaar heeft in principe 'besloten' over het leven van een ander.. Hoe ethisch verantwoord is het dat wij dan over zijn leven kunnen beslissen :n en wie gaat die doodstraf uitvoeren? is hij/zij dan ook automatisch een moordenaar? definitie van moordenaar is namelijk iemand die opzettelijk een ander doodt.....

- Het werkt niet zó afschrikkend als dat men denkt.. daar zijn meerdere onderzoeken naar geweest.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:32

Anke98, de doodstraf is niet goedkoper.
Er zit wel een groot nadeel aan: er worden nogal eens fouten gemaakt. Nadat DNA-onderzoek verbeterd was, bleek bv dat er veel mensen onterecht voor moord veroordeeld worden. Als er dan een doodstraf is uitgevoerd kun je dat nooit meer herstellen.

Bovendien doet de rechtspraak niet aan 100% zeker: je kunt niet iemand 90% zeker van moord veroordelen. Iemand wordt schuldig bevonden of niet. Maar je wilt zeker NIET dat we voortaan alleen maar mensen op 100% zeker veroordelen: dat zijn er namelijk heel weinig, en vele moordenaars zouden dan vrijuit gaan. In de Amerikaanse wet wordt dan ook 'beyond reasonable doubt' gehanteerd: er is geen redelijke twijfel meer. Maar dat is geen 100% zekerheid. (Het is een beetje moeilijk om dit helder uit te leggen. Maar het komt er op neer dat het juridisch bijna onmogelijk is om dat te doen.)

Daarnaast helpt de doodstraf NIET om het aantal moorden te verminderen. In sommige opzichten kan het zelfs meer geweld uitlokken. Het helpt ook de nabestaanden NIET meer dan een andere serieuze straf.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:33

Ik vind bij keihard bewijs dat ze gewoon de doodstraf moeten krijgen. Moordenaar en of kinderverkrachters mogen nooit meer de kans krijgen het ooit weer te kunnen doen en of vrij te kunnen komen en om ze levenslang op te sluiten kost alleen maar geld en dat verdienen ze niet.

Een mooi afschrikmiddel ook en lijfstraffen moeten ze ook maar weer eens gaan invoeren bij keiharde bewijs van daad, want kijk eens hoe het er tegenwoordig aan toe gaat.......... men komt er veel te makkelijk vanaf, sterker nog gaat gewoon vrolijk weer door....
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 28-10-13 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:33

PaardjesFan1 schreef:
_mexx_lady_ schreef:

klinkt inderdaad een beetje grof,
maar als jij per ongeluk iemand hebt vermoord en iedereen zegt dat jij het expres hebt gedaan is het ook wel een beetje sneu

Daarom staat er ook bij als je 100% zeker kan bewijzen dat hij echt te dader is. 9 van de 10 keer is dit niet zo en gaat de ballon dus niet op en gebeurd er dus niks.
Ik vind het goed dat de doodstraf is afgeschaft want ja hoe vaak kan je iets echt bewijzen? Dus goed dat het er niet meer is. Een "iedereen zegt dat je het express gedaan hebt" is geen bewijs, dat is een veronderstelling van die mensen dat je het gedaan hebt.
En helaas vliegen zo genoeg onschuldigen de bak in.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:34

doodstraf is wel goedkoper dan levenslang vasthouden hoor, denk aan al dat eten en kleren enzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:34

Iemand die een ander mens vermoord heeft, is nog altijd een mens. Hij heeft zijn reden. Hij zit zijn straf uit. Een tweede kans verdient iedereen, zelfs mensen die en moord hebben gepleegd. Doodstraf afschaffen? : JA!!

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:36

Celiien schreef:
- Doodstraf = onomkeerbaar.. hoe vaak gebeurd het wel niet dat iemand onterecht verooordeeld wordt?

- Een moordenaar heeft in principe 'besloten' over het leven van een ander.. Hoe ethisch verantwoord is het dat wij dan over zijn leven kunnen beslissen :n en wie gaat die doodstraf uitvoeren? is hij/zij dan ook automatisch een moordenaar? definitie van moordenaar is namelijk iemand die opzettelijk een ander doodt.....

- Het werkt niet zó afschrikkend als dat men denkt.. daar zijn meerdere onderzoeken naar geweest.

Dat iemand die dat uitvoert, ook een moordenaar is kan worden voorkomen door in de wetsbepaling 'wederrechtelijk' op te nemen.

Er zitten altijd twee kanten. Ik ben voor een tweede kans. Maar als iemand levenslang heeft omdat hij meerdere mensen heeft omgebracht. Tja.. Helaas zag je wel met Lucia de B. dat er veel rechterlijke dwalingen zijn.
Laatst bijgewerkt door Joukje_04 op 28-10-13 20:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:36

Anke98: in Amerika kost iemand die ter dood veroordeeld is meer dan iemand die tot levenslang veroordeeld is. Onder andere omdat er veel extra procedures omheen hangen. (Verplicht hoger beroep enzo.)
Die procedures zou je trouwens wel af kunnen schaffen... alleen krijg je dan nog meer mensen die ten onrechte ter dood gebracht worden. Ik denk niet dat dat een goed idee is?

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:37

nee dat wist ik niet, apart eigenlijk.
toch denk ik dat het ook menselijker is de doodstraf en dan niet de mensen die in amerika 14 jaar moeten wachten in een dodencel

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:38

Ik vind dit altijd een lastig onderwerp.

Je moet je ook inbeelden dat de dader ook vrienden/familie heeft die van hem houden en ik denk dat dat zelfs na een moord nog niet volledig weg is, hoe erg moet het dan wel niet zijn voor die ouders bijvoorbeeld.

Aan de andere kant van het verhaal heb je bij moord ook een slachtoffer, die familie en vrienden zijn helemaal kapot door wat er gebeurt is met hun dierbare, maar wat schieten zij ermee op als de dader vermoord is? Daar krijgen zij hun dierbare niet mee terug ...

Ik denk dat de dader meer straf heeft bij het levenslang vastzitten in een cel dan de doodstraf.
Mocht het in Nederland nog zover komen dat de doodstraf wordt ingevoerd dan hoop ik dat dat echt enkel bij 100% zekerheid gebeurt, maar eerlijk gezegd ben ik er (nu) geen voorstander (meer) van.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:40

Ik vind dat mensen heel makkelijk zeggen dat mensen maar 'doodgemaakt' moeten worden.. het zijn nog steeds mensen heh. Stel dat het je eigen zoon/dochter die in een bepaald moment iemand dood, in een vlaag van verstandsverbijstering....
Kinderverkrachters, laten we het over het algemeen pedofielen noemen, zijn ziek en mogen imo nooit meer vrij komen.
Maar executie? In geval van een leven van een ander werkt het gewoon niet zo simpel, oog om oog, tand om tand :n

Joukje_04 schreef:
Celiien schreef:

Dat iemand die dat uitvoert, ook een moordenaar is kan worden voorkomen door in de wetsbepaling 'wederrechtelijk' op te nemen.

Er zitten altijd twee kanten. Ik ben voor een tweede kans. Maar als iemand levenslang heeft omdat hij meerdere mensen heeft omgebracht. Tja.. Helaas zag je wel met Lucia de B. dat er veel rechterlijke dwalingen zijn.

Tjah, maar die persoon zou het toch moeten uitvoeren.. lijkt me een knap banketstaaf beroepje, mensen doden die verder 'gezond' zijn.. het is niet voor niets dat ze vroeger bij het fusililieren bij 1 geweer een losse flodder erin gooide, en later alle 'afschieters' verklaarden dat ze 100% zeker wisten dat zij de losse flodder hadden :n

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 20:41

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:41

Shadow0 schreef:
Anke98: in Amerika kost iemand die ter dood veroordeeld is meer dan iemand die tot levenslang veroordeeld is. Onder andere omdat er veel extra procedures omheen hangen. (Verplicht hoger beroep enzo.)
Die procedures zou je trouwens wel af kunnen schaffen... alleen krijg je dan nog meer mensen die ten onrechte ter dood gebracht worden. Ik denk niet dat dat een goed idee is?

Is dat ook zo als iemand bekent?
En hoe zit dat met mensen die bijvoorbeeld een enorm bloedbad aanrichten op school? Die gefilmd worden? Of mensen zoals die mafkees in Alphen a/d Rijn?
Laatst bijgewerkt door FiveSports op 28-10-13 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:41

En qua kosten.. vergis je niet heh. Het is echt niet zo op maandag ter dood veroordeeld, op vrijdag opgehangen bij wijze := daar gaat ook nog onwijs veel tijd overheen, waar die mensen zitten te wachten op hun dood in de cel..

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:42

Als je inderdaad keihard, door middel van ooggetuigen, kan bewijzen dat die persoon iemand met opzet heeft gedood dan vind ik wel dat diegene er met een gevangenisstraf wel gemakkelijk vanaf komt. Moord met voorbedachte raden is gelijk aan doodstraf voor mij. De gevangenissen van tegenwoordig zijn niet meer zo hard als vroeger. Je hebt alle faciliteiten en leeft bijna als een god in Frankrijk.
Neem nou als voorbeeld Joran van der Sloot, die man hadden ze van mij allang 3x mogen vermoorden [bij wijze van dan]. Er zijn gewoon keiharde bewijzen en nog komt ie er zo makkelijk vanaf!
Maar de regeltjes van tegenwoordig zijn gewoon te makkelijk voor iemand die zo'n misdaad heeft gepleegd

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:43

Mixje90 schreef:
Shadow0 schreef:

Is dat ook zo als iemand toegeeft?
En hoe zit dat met mensen die bijvoorbeeld een enorm bloedbad aanrichten op school? Die gefilmd worden? Of mensen zoals die mafkees in Alphen a/d Rijn?

Die mensen die zo'n bloedbad aanrichten zijn meestal ook zo psychologisch niet goed dat ze ook een gevaar voor zichzelf zijn.. Die mensen zijn gewoon heel erg ziek. Mensen die ziek zijn, is het eerlijk om die dan maar de doodstraf te geven?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:43

Mixje90 schreef:
Shadow0 schreef:

Is dat ook zo als iemand toegeeft?

Precies, bij keiharde bewijs mogen ze van mij ze de doodstraf geven hoor.