Alcohol grens naar 18, en ik dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

Alcohol grens naar 18, en ik dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 18:44

Hallo,

zoals de meeste van jullie wel zullen weten gaat de alcohol grens naar 18 jaar.
Verder totaal geen problemen mee maar heb er toch een vraag over, aangezien google mij 1000 andere antwoorden geeft hoop ik hier het antwoord te kunnen vinden.

Ik ben nu 16 jaar maar word 10 december 17. Ik ben dus geboren in 1996 en drink nu dus al bijna een jaar alcohol.
Nou lees ik op sommige site's en hoor ik van sommige mensen dat die alcohol grens alleen geldt voor mensen die na 1996 geboren zijn.
Ik ben dus in 1996 geboren maar dan ben ik dus 17?
Zou het erg vreemd vinden voor iedereen die nu al 1/2 jaar alcohol mag drinken dat nu opeens voor een jaar niet meer mogen?

Zoals ik al zei staan er op google zoveel verschillende dingen dat ik niet weet wat nou wel of niet klopt,

groetjes Anne

Sok

Re: Alcohol grens naar 18, en ik dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:46

Geen idee of het waar is of niet, maar ik zou het persoonlijk een goede zaak vinden!
Ik zeg niet dat jij zo bent, maar er gaan TE veel jonge mensen op een onverantwoorde manier mee om.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:47

18 is 18. Zou vreemd zijn als het voor sommige 17 jarige niet zou gelden.

En tsja. 'Drink al een jaar alcohol', wat houd je tegen om thuis een wijntje of biertje te drinken oid?

Maar zulke antwoorden zul je denk ik af moeten wachten op het officiele antwoord ipv gissingen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:48

Ik vind het het meest belachelijke wat ze ooit verzonnen heb, ik zie het altijd maar als het recht van de sterkste (net als met druks), mensen die slim zijn blijven met hun poten er vanaf of drinken met maten, de ezels die hun hersenen willen vergallen met alcohol doen dat ook met de grens naar 18, enige nadeel is dat ik (en veel andere 16, 17 jarige) wéér kunnen wachten tot we opstap mogen, man ik ben toch geen kleuter? Mijn vrienden zitten altijd op festivals, in grote discotheken en ik kan me thuis uit mijn neus vreten door deze belachelijke regeltjes, bah. :')

Edit: Zo dat moest er even uit, wij hebben geen zak te doen om wat, om niks, om onzin. Als ik straks 18, 19 ben heb ik al geen zin meer volgens mij, dan ben ik ook al uit die periode.

Edit 2: Door het verhogen van de alcoholgrens gaat ook de minimum leeftijd van discotheken en festivals omhoog, vandaar mijn reactie.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 28-10-13 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 18:49

Sok schreef:
Geen idee of het waar is of niet, maar ik zou het persoonlijk een goede zaak vinden!
Ik zeg niet dat jij zo bent, maar er gaan TE veel jonge mensen op een onverantwoorde manier mee om.

zeker mee eens hoor,
maar zoals ik al zei vind het toch wel vreemd als mensen al 1 of 2 jaar opstap mogen en nu opeens niet meer mogen drinken.

Melanie_B maar wij mogen nog wel enigszins opstap. Indrinken gebeurd hier eigenlijk niet. Dus ik mag wel opstap maar opstap geen drank meer.
Vind het toch altijd wel wat leuker als ik wat op heb, zal me nooit helemaal zat drinken maar een wijntje opstap ik toch wel lekker

edit: de regel is dus voor het coma zuipen, maar wat ik denk dat het nu nog erger word. je krijgt nog meer zuiphokken en ik bedoel hoe "stoer" is het nu voor een 15/16 jarige om zich in coma te zuipen, want dat mag pas vanaf 18!!
Denk dat er veel zo zullen denken.
Laatst bijgewerkt door ietjelover op 28-10-13 18:53, in het totaal 2 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:50

Je kan ook uitgaan zonder alcohol. Niemand verbied je dat.
Thuis mag je gewoon drinken.
Winkeliers mogen het je niet verkopen.

MarlindeRooz

Volgens mij is het van als je op de datum dat het in gaat als 16 bent dan geld de wet niet voor jou. Maar pin me er niet op vast. :')

MelanieB

xSlvna schreef:
Ik vind het het meest belachelijke wat ze ooit verzonnen heb, ik zie het altijd maar als het recht van de sterkste (net als met druks), mensen die slim zijn blijven met hun poten er vanaf of drinken met maten, de ezels die hun hersenen willen vergallen met alcohol doen dat ook met de grens naar 18, enige nadeel is dat ik (en veel andere 16, 17 jarige) wéér kunnen wachten tot we opstap mogen, man ik ben toch geen kleuter? Mijn vrienden zitten altijd op festivals, in grote discotheken en ik kan me thuis uit mijn neus vreten door deze belachelijke regeltjes, bah. :')

Dus jij bent er zo een die niet zonder alcohol uit kan gaan, dus zonder te zuupen? Je mag gewoon naar festivals hoor. Ook naar discotheken. Je mag idd ook thuis uit je neus gaan eten als je dat lekker vind. Niemand verbied het je.

Dan is het idd maar goed dat er zulke regels komen. Met mate drinken, maar je gaat er heus niet dood van dat je met uitgaan niets kan drinken. Het is maar hoe je het zelf leuk maakt.
Thuis kun je ook prima een biertje nuttigen op een avondje thuis.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 28-10-13 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:51

Maar dan nog, is die alcohol zo belangrijk dat je het niet gezellig hebt als je uit gaat?

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:52

Hiermee zit ik ook..
Dan laat ik het vriendinnen toch gewoon halen.
Vind het een beetje onzin maar ze moeten natuurlijk ergens een grens trekken.

xSlvna

Melanie, zie mijn tweede edit. Ik heb absoluut geen alcohol nodig, ben al gezellig van mijzelf.

jasz

ja vreemd he! mijn broer heeft hetzelfde 'dilemma'. die is in mei dit jaar 16 geworden, is nu al een half jaar 16 dus. en hij drinkt heel af en toe ook alcohol. Maar hij zou dan officieel volgend jaar, 2014 en dan tot mei in 2015, geen alcohol meer mogen drinken. terwijl hij dat al een half jaar mag :?
Ik vroeg me dus hetzelfde af, maar ook nog geen antwoord kunnen vinden. voor mij zelf geldt het niet, ik ben al 18 :)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 18:52

MelanieB schreef:
xSlvna schreef:

Dus jij bent er zo een die niet zonder alcohol uit kan gaan, dus zonder te zuupen? Je mag gewoon naar festivals hoor. Ook naar discotheken. Je mag idd ook thuis uit je neus gaan eten als je dat lekker vind. Niemand verbied het je.

Dan is het idd maar goed dat er zulke regels komen. Met mate drinken, maar je gaat er heus niet dood van dat je met uitgaan niets kan drinken. Het is maar hoe je het zelf leuk maakt.
Thuis kun je ook prima een biertje nuttigen op een avondje thuis.

Maar plekken zoals stratumseind kunnen wij nu ook niet meer komen, is allemaal voor 18 jaar en ouder.
festivals? nee komen we ook niet binnen. Waar ik binnen kom op dit moment zijn kroegjes in een dorp, maar is dat echt opstap gaan?

_xDyan

xSlvna schreef:

Edit: Zo dat moest er even uit, wij hebben geen zak te doen om wat, om niks, om onzin. Als ik straks 18, 19 ben heb ik al geen zin meer volgens mij, dan ben ik ook al uit die periode.

Edit 2: Door het verhogen van de alcoholgrens gaat ook de minimum leeftijd van discotheken en festivals omhoog, vandaar mijn reactie.

Ik ben het helemaal met je eens! Ik vind dat ouders moeten bepalen wanneer hun kind wat alcohol mag. Niet de overheid. En als ouders dat niet kunnen moeten die juist aangepakt worden! Niet de jongeren..

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:53

Veel kroegen, festivals, feesten, etc gaan ook naar 18+! De enige reden dat die 16 grens bij de ingang er vaak is, is omdat het dan niet moeilijk is met alcohol uitdelen. Ik ben jammer genoeg ook (net) 17 en moet bijna een jaar zonder alcohol. Hier zijn de regels wat betreft kroegen nu al strenger geworden...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:53

Ach hier is een discotheek en daar mag je met 15 al in, en daar heb ik genoeg meisjes, die ik ken, van 15 helemaal dronken gezien. Ook wordt daar overal gerookt en het gaat om een best grote discotheek voor deze omgeving. :')

Dus regels maken is 1, zorgen dat iedereen zich er aan houd is 2...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:54

_xDyan schreef:
xSlvna schreef:

Ik ben het helemaal met je eens! Ik vind dat ouders moeten bepalen wanneer hun kind wat alcohol mag. Niet de overheid. En als ouders dat niet kunnen moeten die juist aangepakt worden! Niet de jongeren..

En dan heb je ouders die het goed vinden dat hun 12 jarige al drinkt. Right :roll:
Kinderen kunnen de gevolgen niet inschatten. Dus zijn ook niet bekwaam.

Juist hiervoor is de overheid

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:55

Dat je thuis drinkt, kan niemand ontroleren.
Je mag alleen geen biertjes meer halen in uitgaansgelegenheden en in winkels.
Dat je al een jaar legaal drinkt nu zullen denk ik wel veel jongeren last van hebben.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:55

ietjelover schreef:
Sok schreef:

zeker mee eens hoor,
maar zoals ik al zei vind het toch wel vreemd als mensen al 1 of 2 jaar opstap mogen en nu opeens niet meer mogen drinken.

Tja, oliebol happens. Die dingen gebeuren nou een keer.

Verder interesseert het mij niet zo veel dat mensen er onverantwoord mee omgaan, zolang ik er zelf maar geen last van heb. Het zijn niet mijn hersencellen die naar z'n grootje gaan :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:56

Genoeg kinderen die stiekem drinken hoor, en ook met die nieuwe regels gaat dat zeker niet veranderen. Dan halen anderen het wel voor ze.

Dispar_Vulgo

Toevallig stond in de krant ook een stuk over een aantal 16 jarigen over hun mening.

Twee vriendinnen vonden het 'belachelijk' (gecensureerde versie, volgens de krant), want zonder alcohol durfden ze niet op knappe jongens af te stappen. Op de foto waren twee meiden met volle asbak op terras te zien.

Ik zou me dood schamen om zo in de krant te komen!! }:0
Laatst bijgewerkt door Dispar_Vulgo op 28-10-13 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 18:56

belle_boef schreef:
En dan heb je ouders die het goed vinden dat hun 12 jarige al drinkt. Right :roll:

Jaa, dat is dan toch aan de ouders en het kind toch?
Dan zijn het de ouders die idd aangepakt moeten worden.

Ik denk dat de alcohol grens meer kwaad dan goed gaat doen.
Bovendien zit ik met 10 minuten in belgie waar ik gewoon op mijn 16de mag drinken en dat geldt voor veel mensen hier in de buurt

MelanieB

Quinc schreef:
Hiermee zit ik ook..
Dan laat ik het vriendinnen toch gewoon halen.
Vind het een beetje onzin maar ze moeten natuurlijk ergens een grens trekken.

Dan wel oppassen met alcoholcontroles die er soms zijn.

@xSlvna, mooi, dus dan hoef je niet thuis je neus uit te eten, maar kun je gezellig uitgaan.

Ach, roken mag ook vanaf 16. Eh, ik zie echt zat 14 jarigen roken.. de regels worden wel ingesteld, helaas nooit nageleefd. Maar winkels mogen het iig niet meer verkopen, dat is het grootste iets.

De nu al 18+ clubs blijven zo, maar veel clubs zijn gewoon 16+, blijven zo, maar je krijgt een bandje bijv.

En tsja, leg het lekker bij de ouders neer. Tegenwoordig vind de jeugd niks stoerders dan niet luisteren, dus waarom zouden ze luisteren? Nee, laat dat alsjeblieft niet aan ouders over, die kunnen vaak hun kind al niet fatsoenlijk opvoeden.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:58

hier in de buurt kom je trouwens ook nergens in als je geen 18 bent hoor, dus het heeft wel degelijk invloed. voor veel café's enzo moet je zelfs 21 zijn. ik kwam een jaar geleden in ieder geval nergens meer in na 24 uur.
het ligt er trouwens wel aan met wie ik ben, met mn vriend kan ik overal naar binnen en niemand die naar mn ID vraagt. terwijl ik er juist jong uitzie haha

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:58

Ik zou zeggen, reken eens uit hoeveel geld het je scheelt. Kan je leuk bij je rijbewijs leggen. En als je dat hebt mag je ook niet drinken, en daar ben je dan mooi al aan gewend.