Ik stop ermee!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

heidy_wilco

Ik stop ermee!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 21:50

Citaat:
Bron:
http://wegwijs.in/kleuteronderwijs/2013 ... p-ermee-8/

“IK STOP ERMEE!

Na (met KLOSakte A en B, applicatiecursus volledig bevoegd onderwijzeres en een l.o. handenarbeidakte) 38 jaar lang les te hebben gegeven op een basisschool in Tilburg, waarvan negenentwintig jaar aan kleuters, heb ik besloten aan het eind van dit schooljaar mijn werkzaamheden te gaan beëindigen.

Ik kan en wil mij niet conformeren aan de huidige vorm van onderwijs, die mij zo dwingend wordt opgelegd.

Ik herinner me nog levendig de tijd dat ons verweten werd, dat we teveel vorderingen van kinderen vastlegden en geen vertrouwen zouden hebben in de natuurlijke ontwikkeling van het kind. Daarop volgde een periode, waarin we projectmatig moesten gaan werken en de inhoud juist moesten laten groeien vanuit de bijdragen van de kleuters. Wij leerkrachten plaatsten toen grote vraagtekens bij zo’n vrijblijvende manier van werken.

Nu ben ik beland in een periode, waarin de kleuters de leerstof van groep drie krijgen voorgeschoteld en de resultaten moeten worden geregistreerd in een observatiemodel wat is voortgekomen uit de orthopedagogiek [alsof er alleen nog maar kinderen met afwijkingen zouden bestaan]. Wie hoort in deze situatie nog iets terug over het begeleiden van en het vertrouwen in de natuurlijke ontwikkeling van kleuters? Ik niet. Kinderen zijn gereduceerd tot vaatjes, waarin ik dagelijks van bovenaf opgelegde informatie moet stoppen en daarnaast dien ik onmiddellijk de korte termijn resultaten te registreren. Alle accenten liggen op het cognitieve vlak, waarbij de mathematische en linguïstische onderdelen
verreweg het zwaarst vertegenwoordigd zijn. Alles draait om snelle winst, opbrengstgericht werken wordt dat genoemd, just for profit, not for people. Het is daarnaast niet meer mogelijk veel tijd en aandacht te besteden aan expressievakken en mede hierdoor denderen de motorische vaardigheden achteruit. Ik meen daardoor mee te werken aan het ontwikkelen van een maatschappij, waarin mensen geen uiting meer zullen kunnen geven aan hun emoties en dit zal zich gaan openbaren in een explosieve toename van zelfmoordpogingen en een verharding van de maatschappij.

Onmiddellijk komt bij mij de herinnering aan de Japanse moeders bovendrijven, wier mannen jaren geleden bij de Nederlandse afdeling van Fuji werkten en die zo dankbaar waren dat hun kinderen in Nederland, waar spelenderwijs geleerd mocht worden, hun kleutertijd door konden brengen. In Japan lag de prestatiedruk toen al veel hoger en dat resulteerde in veel depressieve pubers, die moeite bleken te hebben met het aangaan van relaties, omdat het Japanse onderwijs individualisten opleidde.

Helaas heeft het Nederlandse kleuteronderwijs dat recht op spelend leren inmiddels ook verspeeld. Er bestaat in de huidige klassensituatie voor mij zelden nog de mogelijkheid om uit te gaan van de belevingswereld van kinderen en de kinderen wordt niet eens meer de gelegenheid geboden de nieuw ontdekte buitenwereld mee naar binnen te brengen, want ik dien vanuit de methode “Kleuterplein” te werken. De lesstof wordt van bovenaf bepaald, sluit niet meer aan en boeit daardoor vaak niet. De lessen zijn puur resultaat- en niet kindgericht, dit druist enorm in tegen mijn kleuterleidstersprincipes. Er ontstaat hierdoor een middelmatigheid in het lesaanbod (alle juffen in Nederland bieden binnenkort dezelfde lesstof aan), want er kan niet meer worden ingegaan op de interesses en de gevoelige periodes van kinderen, waardoor overigens ook nog eens de individuele talenten van de leerkrachten onbenut blijven.
De identiteit van kleuters wordt door deze vorm van lesgeven meer dan ontkend, de kleuter in Nederland is zijn identiteit verloren en mag helemaal geen echte kleuter meer zijn, want wij gaan voorbij aan deze unieke levensfase, waarin wereldverkenning, verwondering, beleving en zintuiglijke waarneming centraal zouden moeten staan. Kinderen zouden vanuit eigen ervaring en beleving hun inlevingsgevoel moeten kunnen ontwikkelen en van daaruit moeten leren hun medemensen en hun omgeving met respect te bejegenen. Hierdoor is een enorm hiaat in de ontwikkeling en de opvoeding aan het ontstaan, met alle gevolgen van dien. Dit gebrek aan oerervaringen kan niet worden gemeten in zo’n
observatie/registratiemodel op de korte termijn, maar zal zich pas op de lange termijn gaan wreken. Wij zijn de kweekvijver van een neurotische, egocentrische samenleving en daar wens ik niet aan mee te werken.

Tevens zorgt het feit dat onderwijsvernieuwingen als projectielen op ons worden afgevuurd, zonder de tijd om ze zorgvuldig te kunnen implementeren, voor de nodige frustraties. Ik constateer dat ook mijn collega’s balanceren op het randje van overspannenheid en dat hun het plezier in het lesgeven, door alle contemporaine eisen in het huidige onderwijsbeleid, wordt ontnomen. Zover wil ik het bij mezelf liever niet laten komen. Ik lijd reeds aan beroepsdeformatie en oververmoeidheid, ik verwaarloos mijn familie en vrienden, heb weinig tijd om de actualiteiten bij te houden en besteed vrije dagen en weekenden aan mijn werk en dit alles terwijl ik slechts parttime werk. Mijn lichaam is moe en mijn hoofd draait overuren om alles op een rijtje te kunnen houden. Nadat ik van een collegaatje hoorde dat ze het afgelopen weekend geen enkel moment van rust en aandacht voor haar gezin had weten in te bouwen, wist ik dat het niet alleen mijn probleem was.
De eisen, die ons worden gesteld, grenzen aan waanzin.
Daarnaast wordt op deze wijze ook nog eens een latente burgerlijke ongehoorzaamheid gecreëerd, omdat onmogelijk aan alle eisen kan worden voldaan. Het weten, dat bij alle activiteiten onzorgvuldigheid de boventoon voert, omdat ook het onmogelijke, in onvoldoende mate, helaas direct gedaan moet worden, brengt ook veel frustraties met zich mee.

Resumé: iedereen werkt zich te pletter, maar niemand houdt daar nog een voldaan gevoel aan over. Het werk is n.l. nooit af en de kans om de zorgvuldigheid te betrachten, waar ieder kind recht op heeft, wordt ons ontnomen door het enorme aan ons opgelegde pakket aan eisen. Na gedane arbeid is het niet meer goed rusten in het hedendaagse onderwijs.
Ook het contact tussen de teamleden heeft onder deze werkdruk vreselijk te lijden. Wij hebben op onze school een geweldig team, maar de momenten waarop je met collegae van gedachten kunt wisselen zijn spaarzaam geworden. Zij zijn door hun drukke werkzaamheden slechts passanten, die je in de gang groet. Indien een van de collega’s een zware periode doormaakt, maakt hij/zij dat kenbaar via de mail, omdat er te weinig gelegenheid is voor een persoonlijk gesprek. Het sociale aspect is verschraald door de werkdruk. Ooit vielen ouders bij het binnenkomen als een blok voor onze school,, zonder enig methodisch achtergrondverhaal te hebben aangehoord, omdat ze vonden dat ze in een warme, blije
sfeer stapten waarvan ze hun kind graag deel wilden laten zijn.

Ik kan alleen maar constateren dat ik vaak het dubbele aantal uren werk van mijn wettige aanstelling en daarin voornamelijk met secundaire zaken bezig ben om aan de buitenkant te voldoen, in plaats van dat ik [in een tijd waarin de behoefte aan een warme, veilige plek voor kinderen alleen maar groter is geworden] bezig
ben met de ontwikkeling en het welzijn van de kinderen in mijn groep en daar pas ik voor. Neem daarnaast ook nog de cabareteske plannen op het gebied van passend onderwijs en zorg op maat. Wat een giller, we zijn er nooit verder van verwijderd geweest en die afstand groeit nog steeds! Mijn ambities liggen echt op een hoger niveau, ik wil niet dat mijn onderwijsaanbod economisch inzetbare pionnetjes aflevert, maar ik wil streven naar een maatschappij met sociaal vaardige en respectvolle mensen, waar ik mijn steentje aan
heb mogen bijdragen. Onderwijs is dé investering in onze toekomstige samenleving en grote zorgvuldigheid is daarbij geboden. Mijn besluit ligt daarom vast: ik ga stoppen met het geven van onderwijs, ik heb n.l. niets meer te verliezen, mij is alle zin in en van het lesgeven ontnomen.

De kleuter in Nederland heeft zijn bestaansrecht verloren. Ik geef de strijd op.”

Dit is een ontslag-brief ingezonden door Erica Ritzema.
Ik vond het zelf best indrukwekkend om te lezen, maar ook erg confronterend. Waar gaat het heen met het onderwijs? Hoewel ik geen kinderen heb, en ook geen juf ben/wil worden, geef ik haar wel gelijk. Ik hoor ook van steeds meer kleine kinderen dat ze naar school gaan niet meer leuk vinden. Ook word er naar mijn idee meer en extremer gepest.

Wat vinden jullie hiervan?

secricible

Re: Ik stop ermee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:54

Mijn moeder heeft tot vorig jaar kleuterklassen gedaan, mijn schoonmoeder doet bovenbouw, van beide hoor ik soortgelijke ontevredenheid. Heftig...

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:55

Ik geef haar ook zeker gelijk. vond het ook nog best interessant om te lezen :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:56

Ik zit in vwo 4, en we worden kapot getoets. Prestatie, daar gaat het om. En het liefst vooral 8en halen. Wacht, we proppen er nog een rekentoets bij, voor je examen! En al dat huiswerk? Stel je niet aan.

En dan dit ook nog met kleuters... waar gaat het naar toe?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:05

Dit heeft ook op Youtube gestaan:

http://www.youtube.com/watch?v=yZA1gaVaNFU

En ik snap haar helemaal. We gaan allemaal eerst rechtsaf, vervolgens collectie linksaf, en een aantal jaren later weer met zijn alle rechtsaf. En in je eentje er tegenin gaan is onbegonnen werk.

Ik blijf het ongelofelijk vinden dat kinderen op hele jonge leeftijd al kunnen lezen, maar het gevolg is wel dat er heel veel Dyslectische kinderen zijn. In Denemarken beginnen kinderen pas op 6 jaar met leven, het aantal Dyslectische kinderen ligt daar veel lager.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 22:09

Maar als klein kind hoor je ook vooral te spelen, en spelenderwijs te leren. In groep 1/2 bestond school bijna alleen maar uit spelen. Het hele lokaal was versierd, en je kon met letters en cijfers spelen, met auto's, lego etc. Ik heb er de tijd van mijn leven gehad! En ik heb ook nog eens ontzettend veel geleerd. Ik durf wel te zeggen dat ik een betere basis heb aangeleerd door in die eerste 2 jaar zo naar school te gaan. Ik werd er gewoon erg zelfverzekerd door.

Maar nu niet meer, zonde...
Ook geen wonder dat er zo weinig kinderen zijn die nog weten wat écht spelen is... :n

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:11

EskeGirl schreef:
Ik zit in vwo 4, en we worden kapot getoets. Prestatie, daar gaat het om. En het liefst vooral 8en halen. Wacht, we proppen er nog een rekentoets bij, voor je examen! En al dat huiswerk? Stel je niet aan.

Ik vind 4VWO toch ff wat anders dan de kleutergroep :+

Ik vind dat het helemaal aan t kind ligt. De een is onwijs creatief en kan tekenen en zich bezig houden etc. de ander (zo-een als ik) was totaal niet creatief. Sterker nog, ze wilden mij in eerste instantie nog een jaartje laten zitten omdat ik niet creatief was in de 1/2 groep.. maar ik kon in groep 2 wel al lezen :+

edit: Ik zie niet zo goed wat er mis is met leren; als dit maar spelenderwijs is (jantje heeft 1 konijn pietje heeft er 2, hoeveel konijntjes zijn er nu? en dat soort ongein := )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:16

Ik heb sowieso al een hekel aan die enorme westerse prestatiedruk. Je hoort er hier niet bij zonder goede opleiding, een grote auto en mooi koophuis. Alles is gericht op presteren, targets halen, verbeteren en wel zo snel mogelijk. Vooral het 'druk' hebben doet het goed. Nou, ik heb het niet 'druk', werk vier dagen omdat ik niet meer wil werken (en met vier dagen ook geld genoeg heb) ben niet ambitieus, ook niet prestatiegericht maar flierefluit lekker door het leven. Lekker stressloos. Helaas is dat wel moeilijk als de wereld om je heen niet zo is...

Om dit bij de kleuters er al in te gieten slaat wat mij betreft nergens op. Kleuters moeten tegenwoordig al zelfstandig leren werken! Schiet toch op, kleuters moeten lekker spelen en kleuter zijn.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:17

Ik denk dat het onmogelijk oordelen is als je niet zelf in het onderwijs zit.... Dit gaat over één specifieke school: uiteindelijk werken alle scholen op een andere manier. Lijkt me niet echt mogelijk om hier goed over te kunnen oordelen..... Daarnaast is het een ontzettend subjectief stuk natuurlijk. In hoeverre het in de praktijk daadwerkelijk zo gaat weet je dus niet.

Na mijn idee is het wel goed om de progressie te registreren. Op meerdere gebieden: cognitief, sociaal, motorisch, roept u maar.... :) Zo kunnen problemen snel opgemerkt worden en kan daar op geanticipeerd worden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:20

Damn hele tekst weg.
Nee school is veranderd.
Lees met kippenvel bovenstaande brief, maar het is zo waar.
Mijn dochtertje is onlangs begonnen in groep 3.
En school is stom en eerlijk gezegd kan ik dat alleen maar beamen.
Kring gesprek hebben ze niet. Ontdekte ik onlangs nadat mijn meisje me vertelde dat er geen kring was zoals bij de andere juffen. Dus hun ei kunnen ze niet kwijt. Rustig binnen komen en op eigen plek zelfstandig het lees / schrijfwerk doen.
Na een half uur van plek wisselen voor het rekenen.
Fruit eten en dan even buiten spelen.
Als de taak af is dan mogen ze vrij kiezen. Maar de tragere kindjes of die meer moeite hebben komen nooit aan vrij kiezen toe. Dus die gaan werk af raffelen. Wat weer tot moppers gaat lijden.
Gevolg een 6,5 jarig meisje die thuis boos en gefrustreerd is. Alles heel graag goed wil doen maar vindt dat ze niks niks niks kan.
Ik zit hier heel erg mee. En mijn kind nog meer. Want waar moet dit heen???
Vroeger hadden we 2 kleuterklassen en daar leerde je echt niet je naam.schrijven.
Nu zit je kind in groep 1 en schrijft de eigen naam.
Ik hoop dat het huidige onderwijs snel onder de loep genomen wordt.
Anders hebben we straks veel depressies onder de jongeren. Continue op de tenen lopen is nergens goed voor.

Raar. Vergelijk maar je paard krijgt ook lange teugel hals strekken spanning eruit.
En onze kinderen staan de hele dag gespannen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:22

Ik ben een moeder van zo'n kleuter in groep twee. Tijdens de info avond 3 weken geleden zakte mijn broek af wat een kleutertje tegenwoordig moet kunnen voordat hij/zij naar groep 3 mag.

Taakjes die aan het eind van de week af moeten zijn. De stikker bij de gemaakte taakjes laat zien wie wat af heeft en moet stimulerend werken voor diegene die achter blijven( alle meisjes hebben de taakjes aan het eind af de jongetjes niet)

Ze moeten het alfabet kennen en het liefst al kunnen lezen voordat ze naar groep 3 gaan

Etc, etc, etc.

Sommige zaken zie ik echt heus het voordeel van in....maar er zijn dus veel zaken waarvan ik denk....echt serieus???? Voor een kleutertje?
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 09-10-13 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:23

Celiien schreef:
EskeGirl schreef:

VWO 4 of groep 1, feit is dat de prestatiedruk en de hoeveelheid stof per jaar enorm omhoog zijn gegaan de laatste jaren.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:26

Dat is het. Presteren..
Laat ik er nou net 1 hebben die heel.graag wil maar gewoon wat meer tijd nodig heeft.
Maar zich wel spiegelt aan vriendinnetjes die wel snel zijn.
Ben bijna blij dat mijn zoontje naar een Sbo school gaat komend jaar.
Minder drukkend, althans dat is me verteld.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:27

Herkenbaar. Ik als leerkracht herken het volledig. Hoewel ik groep 8 draai is het mij ook bekend. Groep 8, dat zijn toch ook nog kinderen? In feite moeten ze al voorbereid worden op hun keuze voor hun latere beroepskeuze. Tenslotte bepalen ze aan het einde naar welke richting ze gaan uitstromen en dan heb je toch iets van interesse nodig.
Ze moeten presteren en de school wordt afgerekend op de resultaten van oa de cito. Je moet dus wel als school, als juf..
bezuinigingen zorgen voor te weinig ruimte, vrijwel geen tijd om de kinderen te laten spelen of te knutselen. Leuke dingen? Geen tijd, te druk..Grote klassen, eindeloze stapels nakijkwerk. Never stops.

En wat is er dan nog zo leuk aan? Omdat je wilt zien dat kinderen groeien, je helpt ze ontwikkelen, je begeleidt ze in hun leerproces. Je doet dit omdat je bevlogen bent, het beste wilt voor ieder kind, het leuk vindt om dingen over te dragen. Alleen wordt de manier waarop wel heel beperkt inmiddels.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:29

Het werkt door het hele systeem hè. VWO nivo moet omhoog om dat de Universiteiten klagen dat het nivo te laag is. VWO gaat meer eisen van de leerlingen en tevens aan de basisscholen vragen de leerlingen om ze op een hoger nivo af te leveren.

In Utrecht zijn er VWO scholen die naast een hoge CITO score ook een IQ test vragen (en daar moet een minimale score uitgekomen zijn)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:30

44Myrthe44 schreef:
Celiien schreef:

VWO 4 of groep 1, feit is dat de prestatiedruk en de hoeveelheid stof per jaar enorm omhoog zijn gegaan de laatste jaren.

Sorry nee, de vergelijking gaat niet op. Groep 1 is iets waar alle kinderen doorheen gaan op zelfde wijze getoetst
Als VWO4 te zwaar is/te moeilijk is moet je gewoon naar HAVO gaan, daar is een keuze in.. je móet geen vwo?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:30

Ik ervaar het totaal niet zo. Mijn dochter van bijna 6 zit in groep 2. Wel was het zo dat zij volgens de huidige regels van het ministerie van onderwijs al in groep 3 had moeten zitten daar ze voor januari geboren is. Vroeger lag de grens op oktober, dit is nu verlegd naar januari. Dan had ze na 1,5 jaar kleuteren al naar groep 3 gemoeten. Gelukkig werkt onze school daar niet aan mee. Mijn dochter was ook gewoon geestelijk niet klaar voor groep 3. De juf ziet de kinderen ook liever nog even kind zijn, zodat ze wat sterker op hun benen staan als ze in groep 3 beginnen.
Wel hebben zij redenen aan moeten voeren, die wij als ouders moesten ondertekenen, om aan te tonen aan het ministerie van onderwijs waarom ze nog een jaar langer in de kleuterklas blijven. Het is gewoon allemaal een financiële kwestie en dat vind ik erg dat daar op bespaard wordt.

Verder ervaar ik bij mijn dochter in de kleuterklas totaal geen druk en hectiek door het toetsen. De juf is enorm betrokken bij al haar leerlingen en de ouders en heeft daar ook gewoon de tijd voor. Ze spelen en 'werken' veel buiten en mogen veel zelf ontdekken. Zo hebben ze via de vlinderstichting rupsen gekregen zodat ze het stadium: rups, cocon en vlinder konden volgen. Ze hebben zelfs een vlinder live uit de cocon zien kruipen. Later hebben ze samen de vlinders buiten los mogen laten.
Ze krijgen verkeersles en een oversteekdiploma en hebben toen tussendoor een stop gemaakt in de tuin van de juf om een appel uit haar appelboom te eten.

Nu zitten mijn kinderen op een dorpsschool in ons dorp, misschien dat daar ook verschil in zit. Maar ik ervaar de kleuterklas tot nu toe als een warm nest voor de kinderen met een lieve en betrokken juf met oog voor het individuele kind en ook voor de ouders. Iedere ochtend is er even tijd voor een praatje met de ouders.

Cassidy schreef:
Ik blijf het ongelofelijk vinden dat kinderen op hele jonge leeftijd al kunnen lezen, maar het gevolg is wel dat er heel veel Dyslectische kinderen zijn. In Denemarken beginnen kinderen pas op 6 jaar met leven, het aantal Dyslectische kinderen ligt daar veel lager.

Zou dit met elkaar in verband staan? Ik dacht dat je dyslectisch was of niet (met daarin natuurlijk allerlei gradaties), dat je er mee geboren wordt en niet dat je dit ontwikkelde tijdens de fase waarin je leert lezen. Ook dacht ik dat er een deeltje erfelijkheid in kon zitten. Dit is mij zo uitgelegd. Mijn man is dyslectisch, dus wij zijn er bij onze kinderen wel op bedacht.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:31

Zinzi_jewel schreef:
Dat is het. Presteren..
Laat ik er nou net 1 hebben die heel.graag wil maar gewoon wat meer tijd nodig heeft.
Maar zich wel spiegelt aan vriendinnetjes die wel snel zijn.
Ben bijna blij dat mijn zoontje naar een Sbo school gaat komend jaar.
Minder drukkend, althans dat is me verteld.

Off. topic : wat is een sbo school?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:32

Mijn moeder is kleuterjuf. Ik ga redelijk vaak met haar mee nu ik een tussenjaar van studie heb genomen. Daar mogen die kinderen ook voornamelijk spelen. Wel pedagogisch verantwoorde spelletjes waarin Ze ook leren, alleen wordt het niet zo voorgeschoteld. Daarnaast hebben ze ook wel werkjes. Zo hebben ze bijvoorbeeld een kalender gemaakt en krijgen ze een kaartje met hun naam erop en moeten ze die na stempelen en de datum van hun verjaardag erop zetten. Zo leren ze toch wel maar hebben geen idee dat ze dat doen.

Voor de rest zijn ze ook bezig met tellen, bijvoorbeeld in de kring mag 1 kind tellen hoeveel er in de klas zijn. Dan vraagt mijn moeder of dat alle kinderen zijn, zo niet, wie mist er dan.
Zo heb en ook alle dagen van de week een kleur. Dan vraagt mijn moeder welke kleur dag het is, bij voorbeeld dinsdag is de rode dag. Zo leren ze de kleuren en kunnen ze makkelijk onthouden welke dag het is. Ze leren dus eigenlijk alles wat een kleuter moet kunnen, maar dan door middel van spelletjes.

Ik vind niet dat de kleuters bij mijn moeder op school werkjes doe groep 3 waardig zijn doet met haar kleuters. Heel eerlijk heeft zij wel kinderen die voornamelijk Turks of Marokkaans praten thuis. Dan nog een paar Nederlandse. Dus ze komen wel met taal achterstand binnen de meeste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:34

Interessant topic en 'ons' school- en toets systeem in het reguliere onderwijs :n
Laat kinderen toch lekker kind zijn.

Maar wat ik me afvraag van (vooral) de ouders die hier reageren, wat maakt het dat jullie dan toch bewust voor regulier onderwijs gekozen hebben?
En jullie zoon/dochter dus niet naar het algemeen bijzonder onderwijs laten gaan? (waar i.m.o. gelukkig nog wel aandacht is voor het kind zijn en ontwikkeling die niet gericht is op prestatie).

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:36

Celiien schreef:
44Myrthe44 schreef:

Sorry nee, de vergelijking gaat niet op. Groep 1 is iets waar alle kinderen doorheen gaan op zelfde wijze getoetst
Als VWO4 te zwaar is/te moeilijk is moet je gewoon naar HAVO gaan, daar is een keuze in.. je móet geen vwo?

En wat als het niet te zwaar of te moeilijk is?
Feit is dat je nu in vwo 4 meer toetsen hebt, meer verslagen, meer practica, ofwel, meer druk dan een aantal jaren geleden. Er blijft gewoon minder tijd over om leuke dingen te doen met vriendinnen, te sporten, uitgaan, etc. Omdat kinderen nu gewoon langer bezig zijn met huiswerk. En dat gaat op voor elk niveau. Terwijl ik vind, dat je op die leeftijd ook nog tijd moet hebben voor andere dingen, werken moet je je hele leven nog.. Laat een kind ook puber zijn!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:44

Kanelly schreef:
Maar wat ik me afvraag van (vooral) de ouders die hier reageren, wat maakt het dat jullie dan toch bewust voor regulier onderwijs gekozen hebben?
En jullie zoon/dochter dus niet naar het algemeen bijzonder onderwijs laten gaan? (waar i.m.o. gelukkig nog wel aandacht is voor het kind zijn en ontwikkeling die niet gericht is op prestatie).

Hier simpelweg omdat er in de omgeving geen basisschool is met een dergelijk onderwijssysteem. Dan zou ik mijn dochter kilometers uit de buurt naar school laten gaan en daar pas ik voor. Ik vind het belangrijk dat de school relatief dichtbij is en ze lekker af kan spreken met klasgenootjes.

Maar gelukkig mogen ze op onze basisschool (RK) gewoon lekker kind zijn. Ze leren er veel, maar alles zonder prestatiedruk en spelenderwijs. Daarnaast hebben ze veel aandacht voor buitenactiviteiten en de natuur. Ik ben 100% tevreden over onze school en onze superjuf.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:46

44Myrthe44 schreef:
Celiien schreef:

En wat als het niet te zwaar of te moeilijk is?
Feit is dat je nu in vwo 4 meer toetsen hebt, meer verslagen, meer practica, ofwel, meer druk dan een aantal jaren geleden. Er blijft gewoon minder tijd over om leuke dingen te doen met vriendinnen, te sporten, uitgaan, etc. Omdat kinderen nu gewoon langer bezig zijn met huiswerk. En dat gaat op voor elk niveau. Terwijl ik vind, dat je op die leeftijd ook nog tijd moet hebben voor andere dingen, werken moet je je hele leven nog.. Laat een kind ook puber zijn!

Dan is het een kwestie van keuzes maken: ga ik leren of ga ik lekker shoppen ? Etc... Vind het nu een beetje klinken alsof de gemiddelde scholier elke dag na school ana zijn/haar huiswerk zit, ook in het weekend en nooit iets wat leuks kan doen...

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:57

Celiien: natuurlijk is het een kwestie van keuzes maken, maar ik probeer alleen te laten zien dat dit een ontwikkeling is van de laatste tijd. 20 jaar geleden hóefde je die keuzes niet te maken, omdat er toen minder van leerlingen werd verlangd. De maatschappij is de laatste decennia ontzettend gericht op prestatie, goede cijfers. Jij vindt dit misschien een goede verandering, ik niet, maar het gaat erom dat het is veranderd. Zowel in groep 1 als in vwo 4.

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:06

44Myrthe44 schreef:
Celiien: natuurlijk is het een kwestie van keuzes maken, maar ik probeer alleen te laten zien dat dit een ontwikkeling is van de laatste tijd. 20 jaar geleden hóefde je die keuzes niet te maken, omdat er toen minder van leerlingen werd verlangd. De maatschappij is de laatste decennia ontzettend gericht op prestatie, goede cijfers. Jij vindt dit misschien een goede verandering, ik niet, maar het gaat erom dat het is veranderd. Zowel in groep 1 als in vwo 4.

Nou?????? Wij deden op de HBS en Mulo examen in 14 vakken waaronder 3 vreemde talen mét grammatica, gedichten en de bijbehorende boeken lezen. Er werd écht heel wat van je verlangd hoor.
Maar ben er nog steeds enorm blij mee dat ik mijn talen spreek.