Werkendam op zijn smalst...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Werkendam op zijn smalst...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 15:22

Veulen84

Re: Werkendam op zijn smalst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:32

_O- _O- Typisch dat godsdienstvrijheid alleen telt als het over de eigen kerk gaat.

Halloween van oorsprong een religieuze aangelegenheid. Dan kunnen we kerst straks ook afschaffen. Overigens telt het verbod alleen voor scholen en een parade zo te zien. Tijd voor veel particuliere feestjes?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 15:33

Er wordt hier al van projectX gesproken ;)

Maar kom op, ik vind dit echt triest

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:09

Ik moest vooral erg lachen om het idee bowlen in het donker :') _O-

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:21

Halloween is allesbehalve een kerkelijke aangelegenheid. En al helemaal niet iets dat uit de NL traditie komt. Vroeger (50 jaar geleden) was carnaval ook verboden door meneer pastoor in veel Brabantse dorpjes..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 17:49

Je zegt het goed... Vroeger....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:10

joostvangestel schreef:
Halloween is allesbehalve een kerkelijke aangelegenheid. En al helemaal niet iets dat uit de NL traditie komt. Vroeger (50 jaar geleden) was carnaval ook verboden door meneer pastoor in veel Brabantse dorpjes..

dat hoeft ook allemaal geen kerkelijke aangelegenheid te zijn, de kerk heeft er namelijk niets mee te maken, maar het is gewoon van oorsprong een religieus/spiritueel gebeuren...
het is gewoon jammer dta de sgp (en waarschijnlijk de cu ook) hun geloof weer eens opdringen en opleggen aan de hele bevolking ipv respect te hebben voor de normen, waarden en principes van een ander...
en dan te bedenken dat ik waarschijnlijk weer richting gemeente werkendam ga verhuizen :roll
maar probleem is dat de geloofspartijen idd denken dat "de kerk"(alsof er maar 1 soort kerk/geloof is ) het voor het zeggen behoort te hebben

als je als overtuigd diepgelovig christen niet wil dat je kinderen er aan bloot gesteld worden , houd je ze maar thuis...
dan kan een ander er wel van genieten ipv het te verzieken voor iedereen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:12

Ik ben niet christelijk en vind het verbod wat dubieus. Maar snap aan de andere kant hun zorg wel. Waarom zulke jonge kinderen blootstellen aan zombies, afgehakte ledematen, doodskisten, dracula enz. Als op tv een dergelijke film wordt uitgezonden is die 16+. Waarom dat dan aanbieden aan veel jongere kinderen? Dat is hun grootste zorg, niet zozeer dat het tegen hun geloofsovertuiging is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 18:12

Maar dat is een hele andere insteek karuna. Hier stelt de sgp het asn duivelse vertoningen etc...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:14

Dat is wat in de krant gemeld wordt. Ik heb toevallig van de week een hele uitleg gehoord van een van de sgp ers en het gaat echt veel verder dan alleen het geloofsgedeelte.

Waarom moeten kleinere kindjes er al mee geconfronteerd worden? Voor het zelfse geld levert het nachtmerries en zo op.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:15

Werkendam, 1 van mijn paarden loopt er :')
Dacht ff kijken wat er gebeurd :p

Maar menen ze dit serieus joh?
Denk dat we voortaan alles wel kunnen boycotten of niet dan.
Is dat zo kerkelijk daar?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 18:22

Off-topic: waar loopt die dan?
Verder is wel if niet blootstellen imo een keuze van de ouders.
Daarnaast vind ik het wel weer érg opvallend dat het zich a: in werkendam afspeelt, en b: het de sgp betreft.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:44

De afgelopen 700 miljoen miljard ( :)) ) jaar zijn er toch ook kleine kindjes aan blootgesteld? Denk niet dat die nu met een levenslang trauma zitten hoor. We worden allemaal veel te beschermend, het loopt heus wel los met die angst!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:00

Ik dacht dat Halloween wel een kerkelijke oorsprong had. (net als carnaval en de kermis trouwens)
Het is namelijk 1 november allerheiligen en 2 november allerzielen. De dagen dat de doden worden herdacht. Daar is het 'spookfeest' Halloween de dag ervoor mee ontstaan. De Amerikanen hebben er alleen een griezeltintje aan gegeven.

*checkt de wiki eens* Ik zit nog goed ook: 31 oktober All Hallows Eve. Avond allerheiligen.

Verder vond ik het verhaal van de SGP ergens wel iets treffends. Ik dacht eerst ook: wat een onzin. Maar ze verbieden het niet, alleen ze vinden niet dat de gemeente dit moet organiseren en faciliteren. Een evenement waar kleine kinderen aan griezelen en dood worden blootgesteld. Als je Halloween wil vieren, mag dat volgens mij ook gewoon van de SGP, maar niet via de gemeente. Vind dat niet zo heel verkeerd trouwens.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:05

oke, wie gaat er 31 oktober mee in een duivelpak naar werkendam om snoepjes uit te delen?

yeah

allerheiligen is trouwens een katholieke viering, dus daarom kan ik me voorstellen dat de sgp het daar ook niet mee eens is.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:07

Gelukkig woon ik er niet, ik ben namelijk wel het type dat gewoon een groot feest zou organiseren :Y)
Ik vind de SGP opdringerig in hun mening. Misschien wil ik het kerstverhaal wel afschaffen. Want tja, al die gedoode baby's door de koning ga je je kind toch ook niet aan blootstellen }:0 .

(Voor de duidelijkheid, ik ben christelijk opgevoed, maar mijn ouders zijn heel vrij in dit soort dingen. Wij vieren ook gewoon gezellig halloween).

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:40

Halloween is natuurlijk van oorsprong een heidens (om precies te zijn, Keltisch) feest. Door het op de dag voor allerheiligen (en dus twee dagen voor allerzielen te houden, hebben ze er eerder een christelijke draai aan willen geven. Dat is ook gebeurd met het feest van Odin (Sinterklaas) en met de zonnewendes (Kerstmis en Sint Jan). Enerzijds wilde het volk die feesten, en het was gemakkelijk om het bij de kerk erdoor te krijgen als er iets kerkelijks aan was. De kerk zag daar wel brood in, want het was een manier om het christelijke gedachtengoed aan de mens te brengen.

Verder is halloween wel leuk in angelsaksische landen, maar ik vind het in Nederland nogal een gekunsteld verhaal, net zoals valentijnsdag.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:36

PocoGaucha schreef:
oke, wie gaat er 31 oktober mee in een duivelpak naar werkendam om snoepjes uit te delen?

yeah

allerheiligen is trouwens een katholieke viering, dus daarom kan ik me voorstellen dat de sgp het daar ook niet mee eens is.

de dorpskernen die het voornamelijk bertreft (Hank en Dussen) zijn van origine ook overwegend katholiek...
maar goed, tis gemeente Werkendam, dus gij zult zich voegen naar de wat zwaarder op de hand liggende christelijke geloofsovertuigingen...

andere issue is trouwens volgens mij dat het door een , door de gemeente betaalde functionaris (combinatiefunctionaris ) word georganiseerd , want ondanks dat de sgp en de cu niet de enige partijen in de gemeente coalitie zijn, vinden zij nog steeds dat iedereen collectief diep respect hebben voor hun wensen, willen en grillen...dat dat respect andersom nog al eens niet te bespeuren is, doet er dan weer niet toe :+
maar dat is iets waar je op meer vlakken tegen aan loopt binnen de gemeente Werkendam...heb ik al hele discussies met dhr Meijboom(SGP) over gehad.
uiteindelijk sluit je die discussies af met de conclusie dat je nooit helemaal op dezelfde lijn zult zitten, maar wel met zijn allen door 1 deur zou moeten kunnen met wederzijds respect. , tot die deur volgens hen weer eens te smal is .