Tja, titel spreekt voor zich... Lang leve de participatiemaatschappij, waar je als ouder die hulpbehoevend is, minder huishoudhulp krijgt omdat er kinderen vanaf 5 jaar in je huishouding leven...
Kijk, ik vind het ergens logisch dat als er volwassenen in je huishouding leven, die zonder meer de huishouding op zich nemen. Wat mij betreft schaffen ze dus de hele hulp in de huishouding voor gezinnen waarin (meerdere) gezonde meerderjarigen leven.
Dat kinderen - naargelang leeftijd- wat klusjes in huis doen vind ik verder geen probleem of zo. Maar dat een gemeente dit misbruikt om te snijden in de zorg.... Dat vind ik ronduit crimineel.
Vooral omdat iedereen met kinderen, weet dat het juist MEER energie kost om ze te laten afwassen en opruimen, kinderen worden immers niet als huishoudautomaat geboren en een vijfjarige die afwast maakt doorgaans juist meer rommel.

Daarnaast worden kinderen met een hulpbehoevende ouder meestal al zwaarder emotioneel belast en is er al minder geld en middelen voor deze groep, en oudere kinderen hebben vaak al veel zorgtaken rondom hun ouders en moeten eerder zelfstandig worden, ik denk dat een gemeente die nog wat aan deze last wil toevoegen eigenlijk een vorm van kindermishandeling promoot...