Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DonCamillo

Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 14:46

Dit filmpje kreeg ik toegestuurd en ik ben er erg van geschrokken.

Natuurlijk ken ik de discussie over het wel of niet actief reguleren van de wildstand in de Oostvaardersplassen door de mens. Eerlijk gezegd dacht ik eerder dat het vooral een penny discussie was. Aangewakkerd door leken die een enkel gestorven begrazingsdier aanzagen voor een milieudrama. Ik bedoel: natuurlijk zijn er altijd zieke, zwakke of oude dieren die een strenge winter met relatief weinig voedsel niet overleven. Voor het individuele dier triest maar dat is het risico in een begrazingsproject in een groot natuurgebied. Natuurlijk kun je daarover discussieren of zulke dieren niet op tijd afgeschoten moeten worden.

Maar dit...
Dit gaat verder, veel verder, veel te ver. Dit kan en mag echt niet.
Dit zijn gewoon veel te veel dieren in een te beperkt gebied. Het terrein is volkomen kaal gevreten, de grond vertrapt waardoor er voorlopig niets meer gaat groeien en de meeste bomen dood. En die beesten: mij komen beelden van een concentratiekamp uit de Tweede Wereldoorlog voor ogen.

Kijk en oordeel zelf maar.
Als dit waar is zijn we daar echt verkeerd bezig, vind ik.
De film bevat wel beelden die door veel mensen als schokkend worden ervaren.

Piera

Re: Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 15:06

Het is een lastige discussie vind ik. Ik ben zelf in 2009 met de beheerder (Hans Breeveld) in het gebied geweest omdat ik mijn BSc scriptie schreef over de ethische perspectieven tov grote grazers. Dit was in april/mei en toen vond ik persoonlijk dat de dieren (koeien, paarden) die ik toen zag, er goed uitzagen. Ondanks dat het toen een zware winter was geweest, zaten de paarden best goed in hun vacht en zag ik geen magere of kreupele dieren. Ook de drachtige merries en jaarlingen zagen er goed uit. Qua begrzingsdruk vond ik het toen wel meevallen. Op dat moment dacht ik, goh, iedereen roept wel zo hard, maar volgens mij hebben de dieren het hier prima. Natuurlijk, er gaan dieren dood in de winter, maar dat hoort bij de natuur en zij worden zelfs nog uit hun lijden verlost voor ze uit zichzelf sterven. En ja er staan hekken om, maar ieder gebied (en ook zeker de vlaktes in afrika!) heeft zijn (natuurlijke) begrenzing.
Inmiddels zijn we ruim 4 jaar verder en begin ik te twijfelen. De graasdruk is nu zó hoog en de natuur (vogels, amfibieën ed) heeft daar ook echt 'last' van. De grazers waarschijnlijk ook, maar iedereen heeft zijn eigen visie op wat 'last' nou precies is, dus daar kan je moeilijk tot overeenstemming komen. Echter, als tellingen aangeven dat bepaalde vogelsoorten, amfibieën verdwijnen, dat is meetbaar en dus een feit. Dan denk ik, is dit wat Staatsbosbeheer wil?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 15:18

Inderdaad een lastige discussie... In mijn ogen zijn er maar 3 mogelijkheden om tot een goed, evenwichtig stukje natuur terug te gaan; Afschieten, uitbreiden of wolf in het gebied. Aangezien er voor uitbreiden van het gebied vrijwel geen mogelijkheid meer is, valt die eigenlijk al af. Wolf in het gebied zal teveel weerstand oproepen en komt er dus nooit doorheen, wat er nog maar eentje overlaat; Afschieten.

Treurig dat het zo is gelopen en dat het zo moet, maar er is denk ik geen andere manier meer om de natuur te beschermen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 15:26

Ik heb 2 of 3 jaar geleden een paar dagen meegelopen met Jasper Kuipers (rond 4.55 in het filmpje) vanuit mijn studie, gericht op de beleidskant van het 'park'.

We hebben natuurlijk veel informatie gekregen en achter de schermen gekeken, maar vooral gepraat over beleid en hoe Staatsbosbeheer probeert te manoeuvreren tussen alle publieke opinies, dierbeschermingsorganisaties, politieke apparaten en financiële instellingen die een vinger in de pap hebben. Ik ben dan ook benieuwd hoe dit verder loopt. Ik weet wel dat het beleid van Staatsbosbeheer echt van meer afhankelijk is dan van wat zij willen. Voorbeeld: de paarden en herten zouden geen beschutting hebben, zei de politiek een paar jaar geleden. De politiek stelde toen voor om wallen aan te leggen van resthout. Die liggen er inmiddels al een hele tijd, maar blijkt helemaal niet geschikt voor deze dieren, omdat ze wel wind tegen houden, maar ze nog steeds op de vlakte staan, terwijl herten en paarden juist liever 'rondom' beschutting zoeken, wat je met wallen niet creëert.

Wat betreft de inhoud van dit filmpje: ik ga helemaal mee met Piera. Ik ben geen bioloog, maar ik begin me ook af te vragen of dit is wat we willen. Ik ben in ieder geval blij dat ik er niet over hoef te beslissen, want wat je ook doet, je schopt heel veel mensen tegen het been omdat iedereen een ander beeld heeft van de oplossing voor dierenleed.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 15:39

Natuurmonumenten heeft momenteel een enquete hoe mensen denken over dit soort issues, misschien leuk om in te vullen en je eigen mening te geven. Je hoeft geen lid te zijn om de enquete in te vullen en ik denk dat het goed is dat ook veel niet-leden de enquete invullen....

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 15:53

@ Sunny: goede oproep ja :j
Een vriendin van mij is een tijd terug afgestudeerd op een soortgelijk onderzoek naar de publieke opinie over natuurbeleid in de Oostvaardersplassen en de Biesbosch. Maar van de bijna 800 respondenten was wel 2/3 ooit in zijn leven verbonden geweest aan een natuurorganisatie (bijv. door donateurschap), dus dat kleurt de uitkomsten wel behoorlijk.
Laatst bijgewerkt door Szan op 28-09-13 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 15:57

Tja, ik vind zeker de helft afschieten, de mens is hier hun enige vijand..

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:09

Oostvaardersplassen, gaan we weer...
Heel simpel: je schiet ze af of voert ze bij. Of allebei.
Ter voorkoming van onnodig dierenleed, dat is mijn insteek.

Dit natuurgebied is gemaakt door de mens voor dieren, dus moet de mens verantwoording nemen als het voedsel opraakt door een te grote dierenpopulatie.
Dus kom bij mij echt niet aan met: je moet de natuur laten gaan... _-:(
Mensen hebben er gvd een hek omheen gezet, dus zo'n echte natuur is het niet dan!

Ik heb de enquete van Natuurmonumenten van de week toevallig binnen gekregen en al ingevuld, goed dat er even op gewezen wordt! :j

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:22

Heb de enquete ook ingevuld, bijvoeren is been optie, dan krijg je alleen maar meeeer en meeeer dieren.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:26

is de enquete online in te vullen?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:27

Ja ff googlen naar natuurmonumenten, er staat een link op hun homepage.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:31

Jaime_ schreef:
Heb de enquete ook ingevuld, bijvoeren is geen optie, dan krijg je alleen maar meeeer en meeeer dieren.

Nee, niet mee eens.
Geen dier die door de mens is uitgezet verdient het om de hongerdood te sterven.
Schiet de zwakste dan af, kijk per jaar wat er weg moet en zet die dieren elders uit of slacht ze.
Biologischer vlees is er niet, denk ik zo?

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:39

MarvanTom schreef:
Jaime_ schreef:
Heb de enquete ook ingevuld, bijvoeren is geen optie, dan krijg je alleen maar meeeer en meeeer dieren.

Nee, niet mee eens.
Geen dier die door de mens is uitgezet verdient het om de hongerdood te sterven.
Schiet de zwakste dan af, kijk per jaar wat er weg moet en zet die dieren elders uit of slacht ze.
Biologischer vlees is er niet, denk ik zo?

Ik snap niet helemaal waarom je het niet eens bent met Jaime_. Jij rept ook niet over bijvoeren, alleen afschieten.
Ik ben het met beide eens. Als je voldoende afschiet, zou je niet bij hoeven voeren. Die dieren zijn ooit uitgezet om de boel getrimd te houden.
Pas toen iemand (publieke opinie of staatsbosbeheer maakt niet uit) besloot dat de natuur (kunstmatig) zijn gang moest gaan ging het mis.

*edit: Naam veranderd, had de namen in de quote door elkaar gehaald.
Laatst bijgewerkt door karin1985 op 28-09-13 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:43

Daarom ben ik voor afschieten, als je genoeg afschiet is bijvoeren niet nodig. Dus ik ben tegenstander van bijvoeren en voorstander voor afschieten.

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:46

en zo houd je de sterkste dieren over en houd je toch nog een beetje de hoeveelheid dieren onder controle zelf ben ik eigenlijk een beetje voor het afschieten want dat is toch echt eerlijker dan ze zo te laten lijden

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:51

karin1985 schreef:
Ik snap niet helemaal waarom je het niet eens bent met Jaime_. Jij rept ook niet over bijvoeren, alleen afschieten.
Ik ben het met beide eens. Als je voldoende afschiet, zou je niet bij hoeven voeren. Die dieren zijn ooit uitgezet om de boel getrimd te houden.
Pas toen iemand (publieke opinie of staatsbosbeheer maakt niet uit) besloot dat de natuur (kunstmatig) zijn gang moest gaan ging het mis.

Dan heb je mijn eerdere post niet goed gelezen:
Citaat:
Heel simpel: je schiet ze af of voert ze bij. Of allebei.
Ter voorkoming van onnodig dierenleed, dat is mijn insteek.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:53

Ok. Voor jou is allebei ook een optie. Ik ben van mening dat als je ze "moet" bijvoeren, dat je dan altijd nog te veel hebt lopen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:06

Ik snap niet dat er niet gewoon regelmatig dieren gevangen worden en verkocht.Biologisch vlees of een leuke pony.
Afschieten is toch niet de enige oplossing.
In ieder geval is niets doen en maar laten lopen is geen oplossing :(

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:08

Zolang er geen natuurlijk roofdier is, zal de mens er voor moeten zorgen dat de kuddes worden uitgedund. Ik begrijp alleen gewoon niet, dat dit nog weinig word gedaan (owja, dat vind gemiddeld hart van nederland kijker zielugg), terwijl deze dieren van de honger laten streven nog zieliger is. Huppa, kogel erdoor en het is klaar. Geen lange lijdens weg, en het geschoten dier kan altijd nog wel gebruikt worden. Desnoods gaat het naar de dierentuin voor de leeuwen.

@ jodi:
Ik denk niet dat veel mensen aan "een leuke pony" hiervan gaan beginnen. Ze zijn amper wat gewend dus voor dat het een mak en braaf dier is ben je nog wel even bezig. En zolang er behoorlijk wat makke en brave pony's te koop staan op marktplaats etc. zullen niet veel mensen daar hun tijd en engerie in gaan steken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:10

Met de degradatie van het gebied nu is enkel wat afschot/verkoop niet genoeg meer. Eigenlijk zouden alle grote grazers er uit moeten, 2 jaar rust en dan een quotum geven aan de omliggende boeren om het als zomerweide voor hun jong/vleesvee te gebruiken. Dan heb je goede controle over de aantallen en het gebied krijgt tijd om te herstellen, want met jaarrond grazers in het gebied gaat dat gezien de situatie niet meer lukken.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:13

jodi schreef:
Ik snap niet dat er niet gewoon regelmatig dieren gevangen worden en verkocht.Biologisch vlees of een leuke pony.

Geloof me, 9 vd 10 pony's daar is dood beter af als bij iemand die een pony wilt om hem te "redden" omdat hij anders dood geschoten word, vervolgens hebben ze geen flauw idee hoe ze om moeten gaan met een "wilde" pony met alle ellende die daarbij komt zowel voor paard als mens.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:14

tamary schreef:
Met de degradatie van het gebied nu is enkel wat afschot/verkoop niet genoeg meer. Eigenlijk zouden alle grote grazers er uit moeten, 2 jaar rust en dan een quotum geven aan de omliggende boeren om het als zomerweide voor hun jong/vleesvee te gebruiken. Dan heb je goede controle over de aantallen en het gebied krijgt tijd om te herstellen, want met jaarrond grazers in het gebied gaat dat gezien de situatie niet meer lukken.

Klinkt ook als een goede optie inderdaad.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:18

Maar zo moeilijk is het toch allemaal niet. Als alle hengsten geruind waren voor ze in de kudde kwamen. Dan had er maar een keer in de zoveel jaar een hengst een seizoen bij hoeven lopen. Hoeveel veulentjes moet je hebben? Als je dan bang bent voor een eenzijdige kudde dan kun je ook nog een aparte hengsten kudde maken en die hengsten over de verschillende projecten uitwisselen. Gewoon een jaar een hengst erbij en dan weer een paar jaar niet.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:55

Vergeet ook niet dat de koeien niet geoormerkt zijn (om ze zo natuurlijk mogelijk te houden) en daarom dus 'buiten' de wet staan. Ze mogen het gebied niet uit, dood of levend, omdat ze dan een gevaar kunnen vormen voor veehouderij. Afschieten en opeten is dus geen optie. De koniks zouden eventueel gevangen kunnen worden en naar een ander natuurgebied kunnen worden verplaatst, maar er is geen vraag naar zoveel wilde paarden. Die paarden op de markt brengen heeft ook geen zin, aangezien de NL'se paardenmarkt al hartstikke op zn gat ligt.
Dus, als je bij gaat voeren, creëer je een massaal probleem omdat de populatie zal blijven groeien. In mijn ogen is dat dus ook geen optie. En daarnaast help je de natuur in het gebied er ook niet mee vooruit.
Afschieten kan natuurlijk altijd, maar ik denk zelf dat het gebied met de helft minder grote grazers pas weer beter af is. Dan zou het wel een enorme slachting worden en ik geloof niet dat dierenliefhebbend nederland dat toe gaat staan.
Ik zit zelf meer te denken aan de prikpil voor de paarden/koeien. Wanneer de (een groot deel) van de dieren onvruchtbaar is, neemt de populatie gestaag af en kan er weer worden toegewerkt aan een stabiele kleinere populatie. De vraag is natuurlijk wel, wie gaat dat betalen? SBB kampt ook met bezuinigingen en een dergelijk project is een duur grapje.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 21:19

ik heb de enquete van natuurmonumenten ingevuld.
Ik ben tegen bijvoeren, dat is toch een teken dat er teveel dieren zijn en zo houdt je dat teveel aan dieren alleen maar in stand. Zolang men geen roofdieren uitzet in de Oostvaardersplassen zullen wij als roofdier moeten fungeren ofwel de zwakste dieren een genadeschot geven.

Misschien een leuk idee om voor wilde koniks een soort "wild mustang challenge" te organiseren. Zend dat uit op Hart van Nederland en je hebt meteen de aandacht voor dit onderwerp.