Zijn Uggs zielig??

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blacky94

Berichten: 3505
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:24

Aan dat hele verhaal hierboven,
dat weet ik, ik heb ervoor op school gezeten en heb ontzettend veel dingen met mijn eigen ogen gezien en gedaan. Het ging mij er alleen om dat mensen nogal snel geloven wat er in de media geroepen wordt. Dat instanties als PETA alleen de slechte gevallen eruit halen en laten zien is nogal logisch, anders krijgen ze geen aanhang. Natuurlijk zijn er ook tig bedrijven die het wél goed doen maar daar hoor je nooit iemand over want dát is ''niet interessant''.

En welk dier wordt er eigenlijk wel ''op natuurlijke wijze'' gehouden? Honden en katten sluiten we op in huizen, paarden zetten we 23/7 in een stal van 4x4 en in het overige uurtje rijden we er op. Okee, niet iedereen, maar ik hoop dat je begrijpt waar ik op uit ben. Overal waar mensen zijn worden dieren gehouden die niet op natuurlijke wijze leven. Dat geldt niet alleen voor nertsen of andere boerderij dieren. En eerlijk gezegd, ondanks dat ze ''niet natuurlijk gehouden worden'' weten heel veel beesten niet dat het ook beter kan. Die hebben geen besef dat hun soortgenoten buiten hun kooi en aan de andere kant van het hek de hele vrije natuur hebben. Dat is weer zoiets menselijks om te denken. Het praat het houden van beesten in kooien niet goed, maar het betekend ook niet dat beesten in kooien zoveel ongelukkiger zijn. Ze weten niet beter.

En het kan best zijn dat er ook honden/katten bont gebruikt wordt, ik heb alleen gezegd dat het overgrote deel van de straat katten/honden kwa kwaliteit waarschijnlijk te slecht is om als (goed) bont gebruikt te worden.

Citaat:
Dat geldt voor mij hetzelfde. Maar hoe kies je het uit dan? Hoe weet je nou welk bont wel van een dier afkomt dat een goed leven en einde heeft gehad? Ik zie het ook gewoon niet zo rooskleurig in, want als mensen geld willen verdienen, willen ze zoveel mogelijk verdienen en dat gaat dan altijd ten koste van de dieren. Vandaar ook de bio-industrie die zo gangbaar is en het biologische dat meer alternatief is.

Heb je zoiets ook van bont? Nog nooit tegengekomen eigenlijk. En als dat er niet is dan kan je er vanuit gaan dat ze geen waardig leven en einde hebben gehad. Er zijn geen standaarden en waarom zouden ze dan ook zoiets doen als ze er geen stempel als 'biologisch' oid op krijgen? Ze verdienen dan immers minder (snel) geld, voor niets.

Voor zover ik weet hebben de minks hier in Canada een Canadian mink blablabla label en als ik in de winkel sta en een (dure!!) jas met canadian coyote bond zie wordt er op het label ook uitgelegd waar het vandaan komt. Nu zijn in ieder geval hier in de buurt de coyotes nogal een grote plaag dus kan je er wel vanuit gaan dat dat wildvang bond is. Sowieso is het volgens mij niet eens rendabel coyotes te houden als er zoveel wildvang te krijgen is. Er zijn dus wel degelijk bedrijven die bij de verkoop uitleg geven waar het bond vandaan komt. Een winterparka met alleen een coyote bondkraag betaal je al snel 600 dollar + tax voor. Dus dan kom je uit op zo'n 680 dollar ofzo, zo'n 500 euro. Als je dan toch ''op zoek bent'' naar of iets tegen komt met bond zou ik goed de labels lezen. En zeker als het goedkoop is zou ik het niet vertrouwen.
En ook kwa houden van nertsen zijn er genoeg regels, net als in elke industrie.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 08:42

Blacky94 schreef:
En welk dier wordt er eigenlijk wel ''op natuurlijke wijze'' gehouden? Honden en katten sluiten we op in huizen, paarden zetten we 23/7 in een stal van 4x4 en in het overige uurtje rijden we er op. Okee, niet iedereen, maar ik hoop dat je begrijpt waar ik op uit ben. Overal waar mensen zijn worden dieren gehouden die niet op natuurlijke wijze leven. Dat geldt niet alleen voor nertsen of andere boerderij dieren. En eerlijk gezegd, ondanks dat ze ''niet natuurlijk gehouden worden'' weten heel veel beesten niet dat het ook beter kan. Die hebben geen besef dat hun soortgenoten buiten hun kooi en aan de andere kant van het hek de hele vrije natuur hebben. Dat is weer zoiets menselijks om te denken. Het praat het houden van beesten in kooien niet goed, maar het betekend ook niet dat beesten in kooien zoveel ongelukkiger zijn. Ze weten niet beter.


En ook kwa houden van nertsen zijn er genoeg regels, net als in elke industrie.


Je hebt veel gezien, zeg je. Heb je je ook wel eens verdiept in de onderzoeken die zijn verricht en de reden waarom dierentuinen zijn overgegaan op een complete andere opzet van dierenhouderij? Waarom er zoveel te doen is over het opsluiten van dieren?

Zo te lezen in ieder geval niet. Ik nodig je van harte uit om eens in de universiteitsbieb te duiken en de vele onderzoeken op dat gebied op te snorren.

Het is meerdere keren en al sinds lang een bewezen feit dat dieren wel dergelijk leiden onder opsluiting (ja, ook paarden en honden) Lichamelijk en geestelijk. Met als gevolg stereotype gedrag, zelfmutulatie, gestoord gedrag etc etc.
Nee, ze weten niet wat soortgenoten doen. Maar het is pas menselijk om te denken dat daar de ellende vandaan zou komen.
Een dier dat geen gehoor kan geven aan zijn instinctmatig gedrag en soort-specifiek gedrag, IS ongelukkig. Nee. Het denkt niet... goh, ik ben ongelukkig, maar ontwikkelt een hele serie aan gedragingen en fysieke problemen ten gevolge daarvan.
Als het je werkelijk interesseert, zou je het eens moeten opzoeken.
Lijkt mij trouwens dat je met eerlijk logisch verstand ook al een eind komt, maar goed.

En ja... er zijn regels binnen de dierhouderij, maar die zijn minimaal en gebaseerd op het feit dat er winst gemaakt moet worden. Anders bestonden er geen internationale slachttransporten, bio-industrie, legbatterijen, plofkippen ... noem maar op

Ik vind het eerlijk gezegd verbijsterend dat zoveel mensen het goed proberen te praten dat dieren op dergelijke wijze worden geexploiteerd.


Maar goed... dat is ook de reden waarom het in de eerste instantie zover is gekomen en waarom dierenleed nog altijd op grote schaal plaats vindt.

CrazyIris

Berichten: 920
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Antwerpen, Hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:15

Ik ben aan het denken om uggs te kopen, eigenlijk enkel omdat dat nog de enige oplossing is voor mijn wintertenen, dus niet om in de mode te zijn...
Ook al weet ik niet juist wat ik er van moet denken, met die filmpjes enal...
Als iemand nog andere schoenen weet tegen de kou hoor ik het graag.
Of zou ik ze toch gewoon kopen, wat vinden jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:20

Ik ga alleen in op de vraag in de OP, heb de rest van het topic niet/deels gelezen!!!!

Weet je wat het is, natuurlijk is het zielig dat die diertjes zo lijden, en het is super dat jij er over nadenkt! Maar er zijn zo veel mensen die dat niet doen, dus of jij die uggs nou wel of niet draagt, die diertjes worden toch wel dood gemaakt voor de schoenen. Ze worden toch wel gedragen. Als jij ze in de winkel terugzet na ze te hebben gepast, dan pakt een kwartier later iemand anders die ze past ze wel, en die neemt ze dan mee.

Het is meer voor je eigen geweten dat het dier heeft geleden en dat je het daar om niet doet, maar tenzij de hele wereld ineens een gigantisch hart voor dieren krijgt, je kunt er weinig aan veranderen...
Uggs verkopen nou eenmaal goed en ze zijn nog steeds 'in', bij de meeste mensen, dus ze blijven gemaakt en verkocht worden.

Dus daarom nogmaals, als jij ze leuk vindt/lekker vindt zitten/wilt hebben moet je dat vooral doen. Hoe hard ook, het dier is toch al dood...

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:24

Wat denk je nu zelf???? Je weet nu wat de achtergrond ervan is. Ik persoonlijk zou ze nog niet willen als ik er geld bij uit kreeg. Het is maar net of je al dan niet aan dierenleed wil bijdragen. Er bestaan heel wat meer warme schoenen dan schoenen waar zoveel dierenleed mee gepaard gaat.. Ik heb zelf laarzen die tot -40 gaan -, maar ik woon in zweden en koop ze dus hier. Ik weet zeker dat in nederland ook prima alternatieven zijn. Gewoon even naar vragen

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:27

Doanique schreef:
Ik ga alleen in op de vraag in de OP, heb de rest van het topic niet/deels gelezen!!!!

Weet je wat het is, natuurlijk is het zielig dat die diertjes zo lijden, en het is super dat jij er over nadenkt! Maar er zijn zo veel mensen die dat niet doen, dus of jij die uggs nou wel of niet draagt, die diertjes worden toch wel dood gemaakt voor de schoenen. Ze worden toch wel gedragen. Als jij ze in de winkel terugzet na ze te hebben gepast, dan pakt een kwartier later iemand anders die ze past ze wel, en die neemt ze dan mee.

Het is meer voor je eigen geweten dat het dier heeft geleden en dat je het daar om niet doet, maar tenzij de hele wereld ineens een gigantisch hart voor dieren krijgt, je kunt er weinig aan veranderen...
Uggs verkopen nou eenmaal goed en ze zijn nog steeds 'in', bij de meeste mensen, dus ze blijven gemaakt en verkocht worden.

Dus daarom nogmaals, als jij ze leuk vindt/lekker vindt zitten/wilt hebben moet je dat vooral doen. Hoe hard ook, het dier is toch al dood...



Inderdaad... als iedereen denkt als jij, verandert er niets. Er bestaat ook nog altijd zoiets als een eigen verantwoordelijkheid. De consument is verantwoordelijk voor de ellende van dieren. Hoe meer vraag naar een product, hoe meer ellende. Als mensen nu eens eindelijk verantwoordelijkheid nemen, hun kop uit het zand trekken en beseffen dat ze met de aankoop van een dergelijk product wel dergelijk bijdragen aan het dierenleed, zou het zomaar kunnen dat er een einde aan komt

*zit even haar frustratie op te vreten*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:37

Ja natuurlijk weet ik dat die dieren lijden, maar zo als ik zeg, en hoe hard het ook mag klinken!!!, die dieren zijn al dood, en als ik ze niet koop koopt iemand anders ze toch wel. Daarom zet ik er bij dat niet iedereen zo denkt als de bokkers (en andere personen) die er tegen zijn. Buiten dat ik vind ik het mooie schoenen en ze zitten lekker, dat is voor mij al een reden om ze te kopen.

Nogmaals, je mag er anders over denken, het is geen enkel probleem als je het niet met me eens bent. Zo denk ik hier over.

En als iedereen denkt zo als ik; gelukkig doet niet iedereen dat, want ik maak ook fouten en ik ben ook niet perfect. :)
Als je wilt dat er iets aan gedaan wordt, start een campagne op en probeer mensen te overtuigen! Misschien dat je mensen zo als ik om krijgt en zo de verkoop en productie van Uggs kan stoppen.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:45

Je moet zelf weten wat je doet, zolang je maar niet met de onzin aankomt dat het niet uitmaakt omdat de dieren toch al dood zijn.
De dieren ondergaan al die ellende omdat mensen hun verantwoordelijkheid niet willen nemen, omdat ze liever met de massa meehollen. Prima. Maar realiseer je dan wel dat jij daarmee medeverantwoordelijk bent voor het dierenleed, incl het levend villen van wasberen.
Het is maar net wat je aan je voeten wilt hebben

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:50

@liljebo, AMEN!

@bokker voor tips: Thermosokken een idee? Of van die sokken met verwarmingselementen? Anders van die warmte-afgevende zooltjes?

Anoniem

Re: Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:56

Ik zeg niet dat het niet uitmaakt dat die dieren zo worden behandeld. :n

CrazyIris

Berichten: 920
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Antwerpen, Hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:59

Selka schreef:
@liljebo, AMEN!

@bokker voor tips: Thermosokken een idee? Of van die sokken met verwarmingselementen? Anders van die warmte-afgevende zooltjes?

Thermosokken helpen echt niks bij mij... ik heb al de duurste thermosokken genomen, al goedkopere en niets helpt. Het enige wat ik nog zou kunnen doen is medicatie pakken, maar ik probeer het probleem natuurlijk mogelijk op te lossen ;)
Sokken met verwarmingselement zal ik eens opzoeken :)

Marjo

Berichten: 37307
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:53

Doanique schreef:
Ik zeg niet dat het niet uitmaakt dat die dieren zo worden behandeld. :n


Als er genoeg mensen zijn die de producten niet meer kopen vanwege het leed wat er achter zit, dan stopt de productie. Geen vraag? Dan is er ook geen aanbod meer voor ;)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:05

Doanique schreef:
Ja natuurlijk weet ik dat die dieren lijden, maar zo als ik zeg, en hoe hard het ook mag klinken!!!, die dieren zijn al dood, en als ik ze niet koop koopt iemand anders ze toch wel. Daarom zet ik er bij dat niet iedereen zo denkt als de bokkers (en andere personen) die er tegen zijn. Buiten dat ik vind ik het mooie schoenen en ze zitten lekker, dat is voor mij al een reden om ze te kopen.

Nogmaals, je mag er anders over denken, het is geen enkel probleem als je het niet met me eens bent. Zo denk ik hier over.

En als iedereen denkt zo als ik; gelukkig doet niet iedereen dat, want ik maak ook fouten en ik ben ook niet perfect. :)
Als je wilt dat er iets aan gedaan wordt, start een campagne op en probeer mensen te overtuigen! Misschien dat je mensen zo als ik om krijgt en zo de verkoop en productie van Uggs kan stoppen.


Nee. Als jij ze koopt, koopt die ander ze ook. Dat zijn er dus 2. Als jij ze niet koopt, koopt die ander ze alsnog. Maar dat is er dus maar 1, dus 1 minder. Snap echt niet waar die domme uitspraak (of nouja, eerder de gedachte erachter) vandaan komt, gewoon een dom excuus dat mensen zichzelf voorhouden zodat ze beter kunnen leven met hun keuze..

Minder vraag = minder productie = minder dierenleed.

Steeds een persoon minder die koopt, zorgt voor steeds minder vraag. En dat zie je uiteindelijk terug in de productie.

En uhm, het maakt je blijkbaar wél niets uit dat de dieren zo worden behandeld, anders zou je het niet in stand houden, het leed steunen :)

Anoniem

Re: Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:10

Ja hoor, ga jij maar lekker voor mij denken. Ik denk wel dat jij beter weet wat er in mijn hoofd om gaat dan ik ;) +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:11

Marjoow schreef:
Doanique schreef:
Ik zeg niet dat het niet uitmaakt dat die dieren zo worden behandeld. :n


Als er genoeg mensen zijn die de producten niet meer kopen vanwege het leed wat er achter zit, dan stopt de productie. Geen vraag? Dan is er ook geen aanbod meer voor ;)

Ja, en dat is mijn standpunt. Er zijn meer mensen die ze WEL kopen dan die ze NIET kopen, want anders waren ze nu niet al weet-ik-hoe-veel jaar op de markt.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:17

Doanique schreef:
Ja hoor, ga jij maar lekker voor mij denken. Ik denk wel dat jij beter weet wat er in mijn hoofd om gaat dan ik ;) +:)+


Daar gaat het niet echt om.. Dat je dierenleed steunt, maar het eigenlijk zielig vind, hebben de dieren natuurlijk niets aan :) Je bent en blijft dierenleed aan het steunen, daar gaat het mij om, maar dat heb ik niet goed verwoord.

Anoniem

Re: Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:23

Nogmaals, zo zie IK het niet, en ik denk ook niet dat je mijn blik hier op kunt veranderen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:29

Ik ben van mening dat organisaties als PETA alleen de extremen laten zien. De ervaring leert dat discussies over Rodeo, Angorakonijnen en idd de productie van Uggs die door PETA worden aangeslingerd bijzonder eenzijdig zijn en ook alleen maar de excessen laten zien. Hoe kan het ook anders? PETA leeft en vaart wel bij de excessen, en als je goed genoeg zoekt, ga je ze overal vinden. En de goeden moeten onder de kwaden lijden. Een productietak verdoemen omdat er excessen plaatsvinden dito. Maar goed, als je maar hard genoeg schreeuwt wordt je gehoord. De bonafide fokkers en slachters van de dieren waarvan het velletje wordt gebruikt voor de UGGS, hebben daaronder te lijden.

Dus UGGS per definitie zielig? Nee. Te duur? Ja. En een hype, dito.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 08:17

Heb je het topic gelezen, Cassedy? Natuurlijk pikt peta de extremen uit, maar daar gaat het niet om. Het is bij onderzoek aangetoond dat een deel van de uggs uit wasberenhuid bestaat en die worden levend gevild. Dat is in china niet ongebruikelijk, net zo min als in andere landen ook vissen levend worden gevild. Vinden die vissen ook niet leuk, maar ze hebben geen aaibaarheidsfactor en dus wordt daar niet over gerept.
Er zijn ook uggs gevonden met honden en kattenhuis. Dito verhaal. Meestal gaat het daarbij om de goedkopere uggs en is duidelijk dat ze uit china komen, maar ook bij duurdere uggs met het label australische wol bleken chinese wasberenuggs te zitten.

Naast het levend villen laat de houderij erg te wensen over. Dat heeft alles te maken met het feit dat het een hype is. iedereen wil ze hebben dus is er geld te verdienen en chinese boeren hebben het nu eenmaal niet breed. Ik vind zielig trouwens een kinderachtige uitdrukking. Ik zou het liever over al dan niet humaan hebben en met uggs komt die humaniteit, juist omdat het zo'n hype is, aardig onder druk.
En daarvoor is de consument verantwoordelijk. Als zij niet massaal hetzelfde product willen hebben tegen een minimale prijs, ontstaat dit soort ellende niet eens.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 08:21

Doanique schreef:
[
Ja, en dat is mijn standpunt. Er zijn meer mensen die ze WEL kopen dan die ze NIET kopen, want anders waren ze nu niet al weet-ik-hoe-veel jaar op de markt.


Dat ze nog op de markt zijn, komt omdat een aantal mensen, waaronder jijzelf, het meedoen aan een modehype belangrijker vind dan het nemen van eigen verantwoordelijkheid.

Maar ieder persoon die besluit om ze niet te kopen, zorgt voor een vraag minder. Hoe meer mensen hun eigen verantwoordelijkheid in dierenleed nemen (en dan heb ik het niet eens over uggs, maar ook over plofkippen, dons, ganzenleverpaté etc etc etc) hoe minder de afzetmarkt wordt en hoe minder ermee door wordt gegaan.

De consument bepaald wat er gebeurd. Dat kun je leuk vinden of niet (of beweren of je het al dan niet ermee eens bent), maar dat is een feit.

nafnaf

Berichten: 2744
Geregistreerd: 20-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 08:27

CrazyIris schreef:
Ik ben aan het denken om uggs te kopen, eigenlijk enkel omdat dat nog de enige oplossing is voor mijn wintertenen, dus niet om in de mode te zijn...
Ook al weet ik niet juist wat ik er van moet denken, met die filmpjes enal...
Als iemand nog andere schoenen weet tegen de kou hoor ik het graag.
Of zou ik ze toch gewoon kopen, wat vinden jullie?



Neppe uggs?
Timberlands?

CrazyIris

Berichten: 920
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Antwerpen, Hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 08:41

nafnaf schreef:
CrazyIris schreef:
Ik ben aan het denken om uggs te kopen, eigenlijk enkel omdat dat nog de enige oplossing is voor mijn wintertenen, dus niet om in de mode te zijn...
Ook al weet ik niet juist wat ik er van moet denken, met die filmpjes enal...
Als iemand nog andere schoenen weet tegen de kou hoor ik het graag.
Of zou ik ze toch gewoon kopen, wat vinden jullie?



Neppe uggs?
Timberlands?

Weet je of Timberlands warm zijn? Ik weet dat ze stevig zijn, maar ik heb geen idee of ze lekkerwarm zijn...

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 08:43

Timberlands ken ik ook niet, maar ik ken wel de zooltjes die je voeten warm houden. De moderne zooltjes hebben zelfs afstandsbediening haha. Tenminste hier in zweden. Ze zijn niet goedkoop, maar wel goed.

edit; tips uit lapland:(hebben wij gebruik van gemaakt toen we in jokkmokk waren tijdens de wintermarkt met een temp tot -42 ) Twee paar sokken; de 'eerste' sokken moeten dun en synthetisch zijn, omdat deze de warmte vast houden. Daaroverheen scheerwol of fleece. Op die manier wordt de warmte optimaal vast gehouden. (hier kun je ze per set overal kopen, maar ik neem aan dat ze ook in nl te koop zijn? Anders wil ik er wel opsturen :) )
Een extra zooltje in je laarzen helpt ook mee en het inmasseren van de voeten met vaseline (geen waterhoudende) helpt ook.
Nog een extra tip.... je hoofd warmhouden heeft effect op je hele lijf incl voeten

Als je googlet op ecolaarzen, kom je ook verschillende leveranciers tegen van verantwoorde producten.

(wel goed van je dat je alternatieven bekijkt +:)+ Had ik nog niet gezegd, maar dat mag best even worden aangehaald)

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:07

Misschien wat offtopic, maar fleece in schoenen, dat ademt niet echt goed lijkt me, krijg je zweetpoten van lol, maar ja met koude voeten wil je maar wat graag zweetpoten >.<

Verder heb ik het topic (nog) niet goed gelezen, doe ik later vandaag ergens.

Ik ben niet heilig... ik eet vlees en 'gebruik' leer (voor schoenen ed, maar ben wel zuinig op schoenen, doe jaren met een goed paar).
Uggs... ook al wist ik niet hoe ze geproduceerd worden (wat ik wel weet), ik vind ze gewoonweg onwijs lelijk en lomp en volgens mij zijn ze funest voor de stand van je voeten, wat voor mij voldoende reden is om geen echte of neppe uggs te kopen.

Bont, ik vind het gewoon niet mooi op of aan kleding of accesoires en zal dus hier ook niet in huis komen. Het enige bont wat ik in huis heb is een souvenir van mijn Lapland reis een aantal jaar geleden, een rendiervacht uit Fins Lapland, daarvan weet ik wel hoe het gemiddelde rendier daar gehouden wordt (zelf rond zien lopen) en daar kan ik 'mee leven'

Voor wintertenen:
Ik heb ook wintertenen... eigenlijk eerder winterbenen, als het echt koud is buiten (zoals vorige winter) krijg ik nl winterbenen, het loopt door tot halverwege mijn onderbeen.
Laagjes helpt, dus 2 paar sokken waarvan de buitenste wol (vraag oma een geitenwollen paar voor je te breien), wollen zooltjes in je schoenen/laarzen (bij de action te koop), en vet houden.
Door ze in te smeren en het vet echt in te masseren breng je de bloedsomloop ook in gang, wel een zalfachtige gebruiken, creme trekt te snel in, gewoon uierzalf oid

Edit:
Ik had de reactie hierboven moeten lezen lol, extra tip naast die van Lilijebo over hoofd warmhouden is ook om je polsen warm te houden, dus niet alleen je handen maar ook je polsen, hoe het precies biologisch/wetenschappelijk werkt weet ik niet maar er zitten bepaalde 'punten' in je lichaam, als die warm blijven, blijft je hele lichaam ook warmer. Hoofd, voeten, polsen zijn daarbij de belangrijkste (aangezien de rest automatisch door kleding sowieso al warmer blijft)

Edit 2:
Thermosokken helpen bij mij ook weinig, alleen als ik wol eroverheen draag of alleen wollen sokken helpt het. Echt vraag eens rond of je iemand kent die een paar paar sokken voor je wilt breien (sorry ik kan niet breien), klinkt knullig en niet 'modern' maar dat zijn de lekkerste. Als het weer wat warmer is buiten en je ze niet meer dagelijks nodig hebt kun je ze promoveren (of degraderen lol) naar huissokken ipv sloffen :)

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:19

haha, ja idd, polsen en handen warm houden is ook belangrijk

Over de zweetvoeten. De eerste laag sokken van synthetisch materiaal houdt dus erg warmte vast en dat is de reden waarom dat dat voor zweetvoeten kan zorgen, maar bij echte koude is het juist in je voordeel, dat die warmte blijft vast gehouden.
Scheerwol is hier idd ook de meest gebruikte 'tweede' laag aan je voeten.
Die zorgen dan voor de warmte.


(in lapland doen ze aan de handen hetzelfde; twee lagen, eerste laag dunne synthetische vingerhandschoenen en daaroverheen warme wanten. Kan zeggen dat we goede warme voeten en handen hebben gehouden, terwijl de temperatuur op dat moment zelfs voor lapland extreem laag was... het heeft zelfs in de krant gestaan, temeer omdat we op weg naar huis vast kwamen te zitten in een station omdat treinen en bussen niet meer konden rijden... haha)