Zijn Uggs zielig??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
sophianemo

Berichten: 796
Geregistreerd: 31-07-11

Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-13 14:07

Ik hoor van verschillende mensen dat Uggs ziig zijn, is dit wel zo? Scheren ze de schapen en gebruiken ze dat wol of wordt het met huid en wol gedaan?? Ik wil wel Uggs maar niet als het ten kosten gaat van een diertje..

Aline, Hiantoes, Lalissimo en Passion
Instagram: https://www.instagram.com/boerderievanfie/


manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:10

Ik volg, want ben ook wel benieuwd hoe en wat........ Zag op FB al allerlei verhalen met foto's :s

Fanniehh
Berichten: 200
Geregistreerd: 14-08-06
Woonplaats: s-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:11

Kijk eens op de site van PETA, zoek info en evt filmpje en je weet genoeg!!!

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:11


Volg de avonturen van Ami, Lookie en mij op instagram: http://www.instagram.com/trotter_amidepapion

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Re: Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:13

sorry, maar eten vast vlees, en dragen leren laarzen, en zitten op een leren zadel. als jullie dat allemaal niet doen en ook geen melk drinken etc etc mag je er pas overna gaan denken. maar anders vind ik het hypocriet.

Koekkoek

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:13

Het gaat sowieso ten koste van een dier.
Een schaap wordt jaarlijks geschoren en uiteindelijk geslacht als ze oud/zwak worden.
Of een schaap wordt geslacht en dan geschoren/gevild.
In beide gevallen is er een schaap gebruikt voor jouw Uggs, in beide gevallen gaat het schaap uiteindelijk dood door menselijk handelen. Of is het minder erg als het schaap vaker gebruikt kan worden? Is het niet meer zielig als een schaap 10 keer geschoren wordt voor zijn dood? Of 5 keer, of 2 keer?

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:15

femo schreef:
sorry, maar eten vast vlees, en dragen leren laarzen, en zitten op een leren zadel. als jullie dat allemaal niet doen en ook geen melk drinken etc etc mag je er pas overna gaan denken. maar anders vind ik het hypocriet.


_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:15

Uggs zijn gemaakt van schapenleer. Het leer zit aan de buitenkant en de wol aan de binnenkant. Dus ja, er heeft een schaap moeten sterven voor jouw Uggs.

Maar goed, als je leren laarzen koopt dan komt dat ook van een koe. Of krokodil, of struisvogel. Net welk soort leer het betreft.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:16

Dani schreef:
Het gaat sowieso ten koste van een dier.
Een schaap wordt jaarlijks geschoren en uiteindelijk geslacht als ze oud/zwak worden.
Of een schaap wordt geslacht en dan geschoren/gevild.
In beide gevallen is er een schaap gebruikt voor jouw Uggs, in beide gevallen gaat het schaap uiteindelijk dood door menselijk handelen. Of is het minder erg als het schaap vaker gebruikt kan worden? Is het niet meer zielig als een schaap 10 keer geschoren wordt voor zijn dood? Of 5 keer, of 2 keer?


Je kan ook een schaap niet scheren en dat zn achterste en andere holtes zo vies worden dat ze vol zitten met maden en levend opgevreten worden? Een geschoren schaap in de zomer heeft het toch veel lekkerder dan zon pluisbal hoor.

Kerstmuts

Zeer mooie pony hengst ter dekking!
http://www.bokt.nl/markt/ad/123200/kleu ... et-monello

sophianemo

Berichten: 796
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-13 14:19

Ik eet geen vlees maar heb wel een leer zadel,, me rijlaarzen zijn van kunststof leer..

Aline, Hiantoes, Lalissimo en Passion
Instagram: https://www.instagram.com/boerderievanfie/

BenteMaxime

Berichten: 1115
Geregistreerd: 07-08-12
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:23

Door de link die Iselda hierboven heeft neergezet denk ik even heel anders over mij Uggs die op de mat staan.. Jeetje mina. Iedereen is wel tegen dierenleed neem ik aan (behalve die halve gares die die schapen zo kunnen behandelen) maar dat filmpje heb ik maar gelaten voor wat het was want anders had ik m'n Uggs meteen de kliko ingegooid denk ik..

"Some things are easier to write than say."

chanicha

Berichten: 12141
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:23

Als je eens een schaap met myiasis hebt gezien ben je blij dat ze geschoren worden. Laat ze dan lekker die wol gebruiken voor iets! Gaat een beetje ver om dat zielig te vinden.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:26

Ik geloof niet dat er gezegd wordt dat scheren zielig is, hoor. TS zegt dat ze het zielig vindt als het schaap wordt gevild; ik vraag of het echt uitmaakt of het schaap nu gevild of geschoren wordt qua 'zieligheid.' Ik zeg dus niet dat je níet moet scheren. Eerder het tegenovergestelde: dat een schaap doodmaken en dan villen niet zieliger is dan een schaap 10 jaar scheren en dán doodmaken.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:27

ja, maar die schapen worden sowieso geslacht voor het vlees. dan kun je ook beter het vachtje gebruiken. het plaatselijke biefstukje op je bord, is ook van een koe die waarsch niet al te netjes behandeld is. geen stuk vlees, leer, een slok melk etc etc is niet fair. maar kies er dan voor om veganist te worden. en niet alleen maar vega omdat het zielig is voor het dier. de koe word dan wel weer geslacht om een mooi zadel van te maken..

Koekkoek

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:30

Ik heb geen moeite met het "gebruiken" van dieren, maar wel met het leven wat eraan vooraf gaat, het transport en de manier van doden.
Het zo goedkoop mogelijk houden van dieren om een zo groot mogelijke omzet te krijgen ten kostte van de dieren, dat is in mijn ogen het probleem.

Wie weet komen er speciale scharreluggs :+

Diaz

Berichten: 7892
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Gouda | Diaz staat in Stolwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:31

Negeer alsjeblieft iniedergeval die rare post op facebook over ?!honden?! (jawel.. _-:( ) die levend geveld zouden worden voor uggs B-) het is schaap.. zoals leer van een koe.

♫ Maybe I'm a different breed ♪
Maybe I'm not listening ♫
♫ So blame it on my A.D.D. baby ♪
Fotografie | Design

████████████████████████████████████████████████████████

B i i R D .nl
████████████████████████████████████████████████████████
Illustratie | Websites
:+: Diaz.. je zal altijd een plekje in mijn hart hebben My Little Pony!
Al mijn paardenspullen zijn TE KOOP

BenteMaxime

Berichten: 1115
Geregistreerd: 07-08-12
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:31

Grit schreef:
Ik heb geen moeite met het "gebruiken" van dieren, maar wel met het leven wat eraan vooraf gaat, het transport en de manier van doden.
Het zo goedkoop mogelijk houden van dieren om een zo groot mogelijke omzet te krijgen ten kostte van de dieren, dat is in mijn ogen het probleem.

Wie weet komen er speciale scharreluggs :+


Ja, dit was eigenlijk de beschrijving die ik zocht!
Haha, scharrelUggs. En dan nog duurder zeker... :+

"Some things are easier to write than say."

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:31

Ik heb er niets tegen dat ze schapen ervoor gebruiken, maar de manier waarop is echt wreed en daarom koop ik geen Uggs meer.

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:32

Grit schreef:
Ik heb geen moeite met het "gebruiken" van dieren, maar wel met het leven wat eraan vooraf gaat, het transport en de manier van doden.
Het zo goedkoop mogelijk houden van dieren om een zo groot mogelijke omzet te krijgen ten kostte van de dieren, dat is in mijn ogen het probleem.

Wie weet komen er speciale scharreluggs :+


Haha scharreluggs!

ik koop zelf altijd bio vlees, maar ook dat heeft geen zin want ik hou wel van mooie leren schoenen etc etc. ik vind het ook niet eerlijk hoe die dieren gehouden worden etc etc..

maar die scharreluggs zijn natuurlijk prachtig! wat een idee *\o/* scharrelleer, bioleer! waarom is dat er niet??

Koekkoek

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:33

Dani, hoezo scheren zielig? Als een schaap, dat een gedomesticeerd dier is, gewoon lekker in zn kudde staat of op een groot weiland met vriendjes. Elk jaar geschoren wordt, lammetjes krijgt en ondertussen gewoon lekker schaap kan zijn dan is daar toch niets mis mee? Dat is inherent aan het houden van een gedomesticeerd dier. Schapen zijn huisdier geworden omdat wij mensen de wol nodig hadden.

Volgens jouw redenering zouden kalveren dan ook maar beter gelijk doodgemaakt kunnen worden. Dat is een stuk minder dieronterend dan elk jaar een kalf krijgen zodat de melkproductie op gang blijft en dan uiteindelijk doodgemaakt te worden door de mens. Dan maar beter gelijk dood.

Of snap ik jouw redenering dan niet?

Voor Uggs worden overigens geen schapen geschoren, maar worden ze gelijk doodgemaakt.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:35

Uggs hebben geen gevoel, ze zijn daarom niet zielig.

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Re: Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:36

niet? mijn uggs vertellen mij altijd verhaaltjes *\%/*

Koekkoek

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:40

De buitenkant is huid, leer van een schaap dus in feite. Als het goed is een speciaal ras met zachte wol. Ze worden er dus inderdaad voor geslacht. Maar ja, ergens vind ik dat minder erg dan een melkkoe of legkip..

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:46

Nepuggs hebben een verschrikkelijker verhaal.

Langzaam zie ik hen gaan die ik nog bij mij had,
de bocht om van het pad.
Wat gouddoorschenen stof, dan wordt het in de hof nog stiller dan voorheen.
De liefsten, mijn liefsten - Eén voor één.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 15:00

Apple schreef:
Of snap ik jouw redenering dan niet?

Dat. Ik zeg juist dat scheren niet zielig is. En ik zeg dat villen net zo min zielig is. En dat het dus stom is om onderscheid te maken in 'zieligheid' tussen die twee.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers