Aanschaf JSF gaat door

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PortRoyal

Aanschaf JSF gaat door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 13:20

Ik snap er weinig meer van....Iedereen moet inleveren, ouderen krijgen niet meer de zorg die ze verdienen, want daar is geen geld meer voor. En zo zijn er nog veel meer bezuinigingen zoals we inmiddels wel weten, tot vervelens toe krijg je er over te horen. Maar.... er is nog wel 4,5 miljard om de JSf aan de schaffen. Plus een groot jaarlijks bedrag(270 milj.) om de JSF in de lucht te houden.. 8)7 koekkoek 8)7 Zijn ze daar in Den Haag nu ECHT helemaal van het pad af?

nine1987

Re: Aanschaf JSF gaat door

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:28

Mja.. ja en nee.. ben t er wel mee eens.. maar aan de andere kant.. het spul wat we nu hebben is verouderd.. en tja.. als er een oorlog uitbreekt hier.. dan vind ik t ook wel een fijn idee dat wij ons ook kunnen verdedigen/aanvallen met goed spul..

Maar t is idd belachelijk duur..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:40

Ik ben benieuwd hoe ze dit aan het volk gaan verkopen... Kon weleens de nekslag zijn voor het kabinet.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 16:11

Het kabinet heeft wel meer rare dingen gedaan, dan is er even wat ophef en alles is weer vergeten: Ze dronken een glas, ze deden een plas, en alles blijft zo als het was..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:19

Volgens mij wordt de JSF aangeschaft om elders ingezet te worden in oorlogssituaties. Niet als verdedigingsmaterieel voor Nederland.

Ze zijn van de pot gerukt in Den Haag -O-

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:25

PortRoyal schreef:
Het kabinet heeft wel meer rare dingen gedaan, dan is er even wat ophef en alles is weer vergeten: Ze dronken een glas, ze deden een plas, en alles blijft zo als het was..

:') Zo is het helaas wel...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:27

Chubby schreef:
Volgens mij wordt de JSF aangeschaft om elders ingezet te worden in oorlogssituaties. Niet als verdedigingsmaterieel voor Nederland.

Ze zijn van de pot gerukt in Den Haag -O-

Dat is inderdaad ook wat ik ervan snapte.

Zelf helemaal in crises en dan nog zoveel uitgeven voor een ander land :n

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:37

PortRoyal schreef:
Ik snap er weinig meer van....Iedereen moet inleveren, ouderen krijgen niet meer de zorg die ze verdienen, want daar is geen geld meer voor. En zo zijn er nog veel meer bezuinigingen zoals we inmiddels wel weten, tot vervelens toe krijg je er over te horen. Maar.... er is nog wel 4,5 miljard om de JSf aan de schaffen. Plus een groot jaarlijks bedrag(270 milj.) om de JSF in de lucht te houden.. 8)7 koekkoek 8)7 Zijn ze daar in Den Haag nu ECHT helemaal van het pad af?

Een nieuw vliegtuig is op termijn goedkoper dan de oude F16. Kostentechnisch is het gewoon juist dat ze vervangen worden. Overigens loopt die vervangingsperiode tot 2027, dan stroomt de laatste F16 uit. Het bedrag voor die toestellen wordt dus ook uitgesmeerd over 14 jaar.

Daarnaast heeft NL met het plaatsen van de order veel werk gegenereerd in NL omdat part of the deal is dat NL dat onderdelen levert voor de JSF. En niet alleen voor die JSF die voor ons geproduceerd worden maar voor alle verkochte JSF's

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:39

En ook fantastisch dat er onder dit bericht op nu.nl staat dat er ikweetniethoeveel gedwongen ontslagen bij defensie gaan vallen... Lekker dan!

F16 is inderdaad ook meuk hoor... Hard aan vervanging toe!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:45

Je kunt korte en lange termijn niet vergelijken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:50

Ik hoop dat mensen dit bij de volgende verkiezingen nog onthouden.

De F16's zijn trouwens aan vervanging toe, alleen is er eigenlijk altijd maar 1 optie bekeken voor vervanging. JSF, JSF en JSF. Ongeacht de argumenten. En dat is jammer, want er is ooit becijferd hoeveel vliegtuigen we nodig zouden hebben, en uiteindelijk ontvangen we nog niet eens de helft.

En zelfs in de VS ontstaan er hier en daar kritische vragen of het allemaal wel goed zit bij de ontwikkeling: http://www.vanityfair.com/politics/2013 ... eed-martin (Engelstalig, maar voor wie geinteresseerd is...)

En janderegelaa: het in de lucht krijgen van zo'n JSF'je is beslist niet 'een stuk goedkoper' hoor... de vliegkosten en onderhoudskosten en dergelijke zijn gigantisch hoog.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:37

Ik vraag me af, hebben we er echt 37 nodig? Met de helft zouden we het toch ook wel redden? Kijk snap best dat Nederland een beetje up to date moet blijven voor het geval dat, maar ze bezuinigen nu alles weg en het lijkt nu alsof ze dit doen voor een zooi vliegtuigen (ik neem aan dat het niet zo is, zo komt het op mij over).

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:41

Ik ben van mening dat de kabinet alleen de beslissing heeft gemaakt om er toch mee door te gaan. Voorgaande kabinetten hadden nooit aan dit onzinnige project mee moeten doen en meerdere opties moeten bekijken, maar nee, wij NL moeten weer vooraan staan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:01

We zijn al Nederland lid van de NAVO. Daarmee zijn we verplicht om onze bondgenoten te beschermen. Je kan als land niet je hele veiligheid laten afhangen van andere partners, daar moet je zelf ook aan deelnemen. Onze landmacht stelt niets voor maar onze marine en luchtmacht moeten wel hun taken kunnen blijven uitvoeren. Daar moet je goeie schepen en goede vliegtuigen voor hebben. Die F16's zijn onderhand rijp voor de sloop en moeten vervangen worden. En dan moet je kiezen voor de best mogelijke vervanging. Je zet je politie toch ook niet in een fiat panda als de criminelen in een Ferrari rondrijden?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:10

De JSF kan de Amerikaanse kruisraketten in Volkel vervoeren....

Meer valt er niet over te zeggen, eigenlijk.

Landmacht is toch een achterhaalde zaak in deze tijd van Drones en geleide raketten? Nog even en er zijn robots om oorlog voor ons te voeren, die zijn al ver in ontwikkeling.
Mensen hebben echt geen idee hoe ver technologieën al zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:19

Anne_GTI: maar het punt is juist dat de JSF niet de best-mogelijke vervanging is, maar juist een vliegtuig waar heel veel niet aan deugt (voorlopig kan het bv nog niet vliegen als het slecht weer is. En dat lijkt me voor politiewagens noch luchtmacht erg handig), en dat zo duur is dat je er zo weinig van kunt kopen dat je er alsnog niet veel aan hebt.
Als je dan toch in vergelijking moet blijven: het is ook niet handig om de gehele politie uit te rusten met exact 1 ferrari en verder niks. Ding is misschien erg snel, maar met 1 auto begin je toch niet zoveel.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:20

Wat is het alternatief voor de JSF?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:22

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:43

Nieuwe vliegtuigen, nieuwe wapens, nieuwe oorlogen worden alleen maar gemaakt om de wapenindustrie blijvend van werk - en dus een flinke pot geld - te voorzien.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:44

als ik dat zo lees is alleen de Eurofighter Typhoon een alternatief maar kost dat evenveel ongeveer. Met de JSF komen ook orders voor het Nederlandse bedrijfsleven mee zodat het in dat opzicht nog weer wat oplevert.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:53

Anne_GTI: die tegenorders blijken eigenlijk nogal tegen te vallen. Mooi sprookje maar niet waar. (En dan komt een deel ook nog terecht bij bedrijven die vooral administratief in Nederland gevestigd zijn voor de leuke belastingvrijstelling. Oftewel: wij hebben daar helemaal niets aan.)

Overigens zijn de alternatieven nooit serieus bekeken. Toen de kamer moest worden voorgelicht kreeg de JSF twee keer zoveel tijd op een veel gunstiger tijdstip.

De kosten en duur van onderhoud zijn trouwens niet meegenomen in het (vrij eenvoudige) overzichtje van nu.nl. En ook daarop scoort de JSF nogal erg slecht. Als je echt alle voors en tegens op een rijtje wilt hebben moet je uiteraard even verder zoeken - het is niet zo dat je op basis van 2 zulke tabelletjes een goede afweging kunt maken natuurlijk :) Maar dat geeft in elk geval aan dat er 4 andere toestellen mogelijkheden bieden.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:25

Die Zweedse is heel beperkt, de Franse ben je verplicht om aparte bommen enz. aan te schaffen want zoals gewoonlijk met franse producten past standaard spul niet, de Hornet is gewoon een oud toestel.
Blijven er twee over. JSF en de Eurofighter die gelijkwaardig zijn. Als je op de JSF nog wat mensen bij Fokker aan het werk kan houden is dat ook winst. Natuurlijk simplifiseer ik de boel. Maar dit is wel de kern van het verhaal.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:27

De kern is dat de Amerikanen kernwapens op Volkel (oh nee, pardon, die bestaan niet :+ ) hebben, dat daarvoor een toestel nodig is dat die kan lanceren en dat de JSF dat is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:36

En als je doel de JSF is dan is de JSF al snel het toestel dat het best aan die eis voldoet :) Maar dat maakt het nog steeds echt niet de beste aanschaf voor ons.

Anne_GTI: het grote voordeel van een aantal van die andere modellen is dat ze vliegen. Echt, in de lucht enzo. Zelfs in de VS zijn er twijfels of het allemaal wel goed gaat met de ontwikkeling en kwaliteit.

Volstrekt niet met de pretentie om objectief en neutraal te zijn, maar wel degelijk gebaseerd op echte problematische mankementen van de JSF: http://goldmember.retecool.com/post/jsf ... s-fighter-

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:50

Ach het wachten is op de Strijd der Titanen: Fyra versus JSF... :P

Dat wordt nog spannend wie er het eerst van zijn plek komt. :')