Antwerpen weert oudere dieselauto's vanaf 2016

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Antwerpen weert oudere dieselauto's vanaf 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 13:52

Citaat:
Het Antwerpse schepencollege heeft een concrete aanpak geformuleerd voor een lage-emissiezone. Dieselwagens ouder dan vijftien jaar zijn binnenkort niet langer welkom in de binnenstad. Dieselwagens ouders dan tien jaar enkel indien ze een roetfilter hebben.

De handhaving van de maatregel zal gebeuren via nummerplaatherkenning. Antwerpen is de eerste stad in Vlaanderen die een lage-emissiezone invoert en werkt voor dit pilootproject samen met de federale en Vlaamse overheid.

Volksgezondheid

Een lage-emissiezone houdt in dat vracht- en personenwagens aan bepaalde milieucriteria moeten voldoen en oudere, meer vervuilende voertuigen er dan ook uit geweerd worden. "Dat is niet alleen goed voor het milieu, het verbetert ook de volksgezondheid", luidt het.

Antwerpen start met het lage-emissiezoneproject om de luchtkwaliteit in de stad de komende jaren drastisch te kunnen verbeteren. Dat is nodig om aan de steeds strengere Europese normen te voldoen, aldus het stadsbestuur. De lage-emissiezone zou een daling in de uitstoot van stikstofdioxide (NO2) met zich moeten meebrengen van 12 procent tegen 2020. Van fijn stof zou er zelfs tot 41 procent minder uitstoot zijn.

Vrijstelling voor ambulances

Vooraleer de maatregel wordt doorgevoerd, zal er een grootschalige communicatiecampagne worden ingezet om de weggebruikers te informeren. Voor de handhaving ervan tekent Antwerpen samen met de federale en Vlaamse overheid een beleidskader uit.

Wie niet aan de milieuvoorwaarden voldoet, zal geflitst en herkend worden via nummerplaatherkenning en een boete kunnen krijgen. Er zijn wel vrijstellingen mogelijk voor bijvoorbeeld ambulances, erkende oldtimers of kermiswagens. (Belga/AVE)

Bron: http://www.knack.be

Ik weet nog niet wat ik ervan vind.
Ik ben wel voorstander van milieu etc. etc. maar anderzijds zijn de oude dieselauto's juist van de minder vermogende mensen die niet 123 een andere auto kunnen kopen. Beetje rot als je dan net naar Antwerpen moet :=

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:10

Tja, de parking in Antwerpen kost ook fortuinen, dus kunnen ze beter aan de rand van de stad auto achterlaten en de tram nemen denk ik. :+

Weet het niet goed.. Vind het op zich wel goed om zo aan het milieu te denken, maar om nu boetes te gaan geven omdat je toevallig lang geleden de 'verkeerde' auto gekocht hebt?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:14

auto parkeren bij Metropolis, tram pakken en je bent zo in de stad. Kost alleen n tramkaartje en geen parkeerboete. op de terugweg bioscoopje pakken ;)

Urielle

Re: Antwerpen weert oudere dieselauto's vanaf 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 23:46

Maar er zijn ook mensen die in centrum Antwerpen wonen of werken, het gaat niet om alleen maar een middagje shoppen :)
Metropolis vind ik nog wel een eind weg hoor, da's Ekeren! :=

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:49

Urielle schreef:
Maar er zijn ook mensen die in centrum Antwerpen wonen of werken, het gaat niet om alleen maar een middagje shoppen :)
Metropolis vind ik nog wel een eind weg hoor, da's Ekeren! :=

Volgens mij wordt er Kinepolis bedoeld (voorheen Metropolis).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 23:50

Oke, ik dacht aan de Noorderlaan, dan ben je nog wel even onderweg :+
Fout van mijn kant, sorry :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:49

Is in Duitsland al jaren zo, mag van mij in Nederland ook wel. Al die oude importmercedessen en andere diesels uit de stad, die stoten met steeds optrekken en remmen echt veel uit..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:53

Het goedkope verbieden en het dure maar duurder maken :+. Wat is dat nou weer voor onzin. Bedenkt dan een alternatief voor de mensen die voor een oude diesel hebben gekozen omdat ze weinig te besteden hebben.

Maar goed een roetfilter lijkt me niet erg veel moeite. Gewoon ff een particulier/kennis zoeken die het goedkoop wil doen, scheelt weer wat centjes bij de oplichter *kuch* garage bedoel ik.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:36

Hoe gaan ze dat oplossen met mensen die slechter ter been zijn, hoogbejaard of gehandicapt. Of mensen met heel kleine kindjes? Moeten die ook met de bus of maar gaan lopen? Je zult maar geen budget hebben voor een nieuwe auto.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 16:00

Ik vind die heel oude auto's ook wel irritant hoor, als je er achter rijdt, dat stinkt verschrikkelijk

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 16:23

De Kinepolis aan de Noorderlaan is inderdaad bijna Merksem. Met de tram ben je dan op max 15min in de binnenstad.

In onze binnenstad wonen vooral mensen zonder auto, die ook nog eens werken in de binnenstad of met het openbaar vervoer reizen. Mensen met een eigen auto in de stad kom je niet zoveel tegen, wel mensen die graag eens met hun hele oude stinkwagens in de file komen staan om te laten zien dat zij er ook zijn :+ . Ik vind het een prima initiatief! Er worden steeds meer park en ride parkings aangelegd met goede verbinding van trein, tram of bus naar de binnenstad en ik zie ook dat deze goed gebruikt worden.
De ouderen in onze stad wandelen toch vooral en reizen gratis met ons openbaar vervoer (en maken daar gretig gebruik van, wat super is!). Mocht je echt eens een moment slechter te been zijn zal 1x een taxi bellen wel kunnen meestal denk ik.
Mensen met kindjes zie ik hier ook vooral op de fiets (bakfiets is hier favoriet) of bij slechter weer op het openbaar vervoer.

Antwerpenaren zelf zal je er niet gemakkelijk last mee bezorgen, aangezien de meeste mensen wel weten wat een hel het is om met je wagen te rijden door de stad. Maar het gaat wel de dagjesmensen en opscheppers met importmercedessen weren en dat is een goed iets imo :j !

Ik woon zelf net buiten de binnenstad en laat uiteraard mijn wagen staan voor verplaatsing in de stad. Nergens voor nodig hier.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 16:33

Enig idee hoe je dat met rolstoel of krukken moet doen? Ben je slecht ter been is rondwandelen geen optie. Even openbaar vervoer is voor mij domweg niet mogelijk. En taxi is duur of nemen een rolstoel niet mee. Leuk om direct van a naar b te gaan ook als ze je al meenemen maar voor een dagjesmens nu niet bepaald een fijn iets. En ook gehandicapten of ouderen die slecht ter been zijn willen wel eens een dagje ergens anders heen.

Als wij een stad bezoeken is dat meestal door rondrijden en vanuit de auto de dingen bekijken als het kan, soms eens stoppen en parkeren om iets beter te zien om daarna weer door te rijden.

Moeten de reisbussen dan ook buiten de stad blijven? En vrachtwagens voor laden en lossen? Die zijn vaak ook niet glimmend nieuw.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 17:37

antje_vip schreef:
Ik vind die heel oude auto's ook wel irritant hoor, als je er achter rijdt, dat stinkt verschrikkelijk

Het gaat niet alleen over echt oldtimers maar eigenlijk alles waar het nieuwe wel af is. Mijn eigen Volvo valt er helaas onder dus ook voor mij geen binnenstad meer (ik blij dat ik dit jaar toch niet ben gaan studeren daar := )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:46

Ondanks dat ik zelf een diesel rijd vind ik het helemaal niet erg.
Zelf parkeer ik bij de carrefour in Schoten en neem de tram. voor een euro zit je op het astrid plein,ben je heel snel ben je voor die euro ook weer terug.De trams en bussen zijn uitgerust voor gehandicapte.
Ik neem al jaren de Tram of bus,voor de prijs van een kaartje kan je niet parkeren,kinderen tot 6 jaar zijn bovendien nog gratis ook.
De Noordelaan is echt antwerpen, postcode 2030.