Ik ben dankbaar voor veiligheid en vrijheid.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Ik ben dankbaar voor veiligheid en vrijheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 12:34

Excusses als het fout staat, ik wist niet zo goed waar ik het moest plaatsen. Maar mod's wees vrij om het eventueel te verplaatsen.

Ook excusses voor de titel, ik wist het niet beter te verwoorden, mijn verhaal zou voor sommingen tevens ook misschien onsamenhangend zijn. Maar ik heb zo goed mogelijk proberen te verwoorden wat ik bedoel.

Het is nog een dag te vroeg eigenlijk, maar de documantaires op National Geographic liegen er niet om.

11 September 2001.

12 jaar geleden werd de gehele wereld opgeschud door het drama wat zich afspeelde in New York. Ik was nog maar een kind toen, maar ondanks was ik wel oud genoeg om te begrijpen wat er gaande was. Langzaam kwamen er meer beelden vrij en kwamden de documantaires en veel van deze gaven mij kippenvel bij de dapperheid van de reddingswerkers.

Toen ik ouder werd, begon ik te begrijpen dat veiligheid en vrijheid echt een gift is.

Het laat mij nog meer besefen dat het leven in 1 keer kan omdraaien, dat er nooit een zekerheid is voor morgen en hoe kwetsbaar het leven kan zijn. Hoe 1 gebeurtenis de wereld heeft kunnen veranderen, in wat het nu is.

Ik ben dankbaar, voor alle mensen die zich inzetten voor de veiligheid van anderen, al dan niet hun leven riskerend voor ons. Niet alleen op 9/11 niveau, maar iedereen die ons van veiligheid en zorg voorziet.
Van brandweerman tot zuster tot politie, douane en ga zo maar door.

Wat ik jullie wil zeggen, dankjulliewel!

mick75

Re: Ik ben dankbaar voor veiligheid en vrijheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:03

Dat hangt denk ik ook af van je definitie van vrijheid en veiligheid.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:58

Afbeelding

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:07

Ik kijk nu naar een documentaire van 9/11.
Echt vreselijk!

Ik vind dat ik vrij ben om te doen wat ik wil. Dan heb ik ook geen aparte of extreme plannen.
Maar dit kan voor andere mensen weer anders zijn.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:11

9/11 blijft mij fascineren, het is vreselijk maar het is ook erg goed om te weten dat de vliegveiligheid hierdoor erg is verbeterd. Alleen erg vreselijk dat er dus eerst zoiets moest gebeuren.

Ik heb al vele docu´s gezien over 9/11.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 22:22

Iedereen mag zijn mening hebben over wat hij/zij met vrijheid en veiligheid defineerd. Daar is iedereen vrij in.

9/11 heeft mij in een zekere hoogte gefascineerd. Heb vele documentaires gezien, ook degene die niet op tv zijn vertoont.
Sommige mensen vinden de extra beveiliging vervelend, maar ik vind het ergens juist fijn. Zelf heb ik niks te verbergen. Maar zoals ik al eerder aan probeerde te geven denk ik dat we heel blij mogen zijn dat mensen zoals brandweermannen en politie zich inzetten voor ons.
In het voorbeeld van 9/11 hadden deze dappere mannen en vrouwen ook kunnen denken "ik ga daar niet naar boven, want is alleen maar dood en verderf". Veel van deze mensen zijn gestorven omdat ze mensen aan het redden waren(in iedergeval poging tot doen).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:47

miss_lizje schreef:
Sommige mensen vinden de extra beveiliging vervelend, maar ik vind het ergens juist fijn. Zelf heb ik niks te verbergen.

Interpretatie van gedrag is lastig, je ziet er de meest rare, idiote en levens kapot makende voorbeelden van in de (roddel)pers voorbij komen. En een journalist is niet de enige die met een vakgekleurde bril naar mensen kijkt.

Zelfredzaamheid moet altijd de eerste veiligheid zijn, want dat is altijd bij je. Criminelen, fanatici en andere gekken zullen geen last hebben van wetten die ze toch niet op hen van toepassing achten. De mensen die daar wel problemen mee krijgen zijn brave burgers die die wet juist moet beschermen.

Daarnaast is angst een slechte raadgever en is je veiligheid afhankelijk maken van derden het opzij schuiven van je eigen verantwoordelijkheden. Nee, dat betekend niet dat je een wapen op zak moet hebben (wat trouwens enkel nut heeft als je er minstens wekelijks gericht mee traint), maar wel dat je je bewust bent van je omgeving en dat je weet dat sommige acties je in een gevaarlijke situatie (kunnen) brengen. Het maakt nl niet uit hoe goed de veiligheid is, politie is altijd langzamer dan de crimineel (die zich geen ruk aantrekt van de wetten (voor extra veiligheid of wat dan ook), anders was hij geen crimineel geweest).

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:17

De ellende is dat veiligheid niet bestaat. En dat vrijheid iets heel betrekkelijks is.

En zeggen dat je niets te verbergen hebt is nog veel gevaarlijker... NU heb je niets te verbergen, of denk je niets te verbergen te hebben. Over een poosje kan de hele wetgeving en maatschappelijke norm veranderd zijn en heb je plotseling, terwijl jij niets hebt veranderd aan je gedrag/ houding/ manier van leven, een hele hoop te verbergen.

Vrijheid is sowieso relatief en ook nu al aan flink wat regels gebonden. Kan je dan eigenlijk nog spreken van vrijheid?

Alles wat je typt op internet wordt gescand, je mails worden gelezen en als je te vaak bepaalde woorden gebruikt, ook al is het maar omdat je als stopzinnetje hebt "bom erop" of zo en dat een paar keer zegt in een chat, of mail, dan kan je erop rekenen dat je de AIVD wakker maakt en dat kan verstrekkende gevolgen hebben, zonder dat je het zelf weet. Het kan zorgen dat je geen werk kan krijgen bijvoorbeeld of alleen bepaald werk. Is dat vrijheid?

Of als je op net de verkeerde plaats, of binnen gehoorsbereik van de verkeerde mensen een geintje maakt over dingen als bommen, terrorisme of andere dingen... moet je eens opletten wat er gebeurt maar het kan rustig zijn dat je een paar dagen op het politieburo mag gaan logeren. Is dat nog vrijheid, waar zelfs humor op de verkeerde plaatsen zwaar en buitensporig bestraft wordt?

Is het nog vrijheid als je alleen mag doen en laten wat je wil als je je aan vrij strakke kaders houdt? Is het vrijheid dat je je mag kleden/ gedragen/ stemmen/ zeggen alleen volgens de gangbare normen?

En veiligheid... veiligheid bestaat niet. Wel kan je een schijnveiligheid maken, door alles wat afwijkt van de (steeds krapper wordende) norm als gevaarlijk te bestempelen en te bestraffen. En daarmee tast je tegelijkertijd de vrijheid van die mensen die WEL afwijken van de norm maar zeker niet per definitie gevaarlijk of gek zijn enorm aan!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 07:25

mick75 schreef:
De ellende is dat veiligheid niet bestaat. En dat vrijheid iets heel betrekkelijks is.

En veiligheid... veiligheid bestaat niet. Wel kan je een schijnveiligheid maken, door alles wat afwijkt van de (steeds krapper wordende) norm als gevaarlijk te bestempelen en te bestraffen. En daarmee tast je tegelijkertijd de vrijheid van die mensen die WEL afwijken van de norm maar zeker niet per definitie gevaarlijk of gek zijn enorm aan!

Bij deze opmerkingen zou ik graag je eigen qoute willen aanhalen die je eerder in dit topic zij.

mick75 schreef:
Dat hangt denk ik ook af van je definitie van vrijheid en veiligheid.

Oftewijl veiligheid bestaat niet voor jou dus als ik zo vrij mag zijn om deze conclusie te trekken. Maar dat betekend niet dat het voor andere mensen niet bestaat.

Zo kan ik mij heel veilig voelen tijdens een onweersbui als ik in een huis of auto zit. Dat is geen schijnveilig gevoel, want het is bewezen dat je beter in een huis of auto kan gaan zitten dan een tentje.
Kan ik rete blij zijn als ik tijdens het stappen veel blauw op de straat tegen kom, want ze zullen mij minder snel pakken voor roof/verkrachting etc. als er veel politie toezicht is. Je zou kunnen zeggen dat dat de vrijheid van de mogelijke overvaller/verkrachter schend, maar het bescherm mij wel. En vanuit Utilitaristisch oogpunt is dat nogsteeds het jusite om te doen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:55

Dat iedereen een definitie aan een woord mag plakken is kul. Die defnitie is er niet voor niks, anders zou niemand een ander kunnen begrijpen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:26

Vrijheid is iets dat wij al jaren niet meer hebben, evenals veiligheid. We leven in niets meer dan een illusie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:56

In zekere zin leefde je vroeger veel vrijer , nu is het meer gedwongen. De tweede wereld oorlog had even effect, 9/11 is gewoon heel triest

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:16

ik las je titel en dacht: ojee.. dankbaar voor veiligheid en vrijheid. twee begrippen die in mij ogen nergens op de wereld meer gelden.
Wat is veiligheid? wat is vrijheid?
veiligheid is in mijn ogen onbezorgdheid. Niemand die jou iets aan wil doen, of aan jouw spullen wil zitten.
Dat je je geen zorgen hoeft te maken dat jou fysiek of mentaal iets aan doet, of jouw bezittingen.
Vrijheid is in mijn ogen, kunnen gaan en staan waar je wilt, kunnen doen wat je wilt, elke dag van de week.
Helaas zijn wij (de mens) de enige gekken die betalen om op de aarde te mogen wonen.
Die belasting betalen op de spullen die we nodig denken te hebben, op het eten dat we kopen, op wat we drinken..
Wij zijn niet vrij. wij hebben altijd een regering boven ons die bepalen aan welke regels wij ons moeten houden en hoeveel geld ons land heeft en hoeveel miljarden er naar ontwikkelingslanden gaan. We zijn de marionetten van de grote bazen van het land.
We zijn niet vrij, want als wij niet willen werken, hebben we geen geld om spullen te kopen. wij moeten werken in ons land, anders heb je geen recht op geld of een woning, je wordt verplicht op te zoeken naar een baan..
vroeger was dat absoluut niet zo, er bestonden niet eens gemeenten, of burgerlijke standen. Iedereen deed zijn ding.
Veiligheid? laat me niet lachen, over 10 jaar zitten onze kinderen met kogelvrije vesten in school op hun ipads zelf te kiezen welk onderwijs ze willen hebben.. Onze kinderen sterven aan pillen en gevaarlijke stoffen in hun drankjes, of een familielid vermoord ze.
Bedreiging? aangifte? bitch please, de agenten krijgen veel te weinig betaald om hun leven voor jou te riskeren.

Tuurlijk zijn er helden die wel hun leven geven voor jouw veiligheid, maar het is niet zo dat je daarna de rest van je leven veilig bent. Zelfs alles wat je doet op internet wordt geregistreerd, noem je dat vrijheid?

Er lopen teveel gekken rond om vrijheid en veiligheid te geven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:26

Absolute vrijheid zou betekenen dat ik ook vrij zou zijn om jou een kogel door te kop te jagen zonder consequenties voor mij behalve mogelijke bloedwraak van een familielid.
Klinkt heftig, maar als je vrijheid definieert als absolute vrijheid, dan gaat het inderdaad zo ver.

Maar het is eigen aan iedere generatie om de toekomst apocalyptisch te beschrijven en te verlangen naar een romantisch en beter verleden. In de cultuur en literatuur is dat voldoende beschreven.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 19:32

werken moet je altijd al, of je nu werkt om geld te krijgen om bij de boer wat te kopen of als je het zelf verbouwd. Dan moet je er ook tijd in steken en moeite voor doen.
In zekere zin ben ik nog altijd vrijer dan heel veel andere mensen in de wereld. Ik ben een vrouw die zich niet of te onderwerpen aan de wil van een man, ik mag hezelfde als een man in alle opzichten. Hier in nederland worden veel mensen verblind door alles wat niet mag en voelen zich gevangen. Maar ik leef en woon nog steeds liever hier dan in rusland, azië of het vere oosten.
Dus om nou te roepen dat er geheel geen vrijheid is, vind ik onjuist. Hier word je niet opgesloten als je het niet eens bent met de politiek. Om de 1 zijn vrijheid te beschermen tegen de vrijheid van een ander zijn nou eenmaal wetten gemaakt. Die zijn dus niet ontwikkeld om het indivudieel te pesten, maar om de vrijheid te beschermen van andere individuen.
Ik ervaar de vrijheid en veiligheid nog wel en ben daar erg blij en gelukkig mee.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:15

Gevaarlijk om te zeggen dat je vrij en veilig bent.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:19

RoyceMack schreef:
ik las je titel en dacht: ojee.. dankbaar voor veiligheid en vrijheid. twee begrippen die in mij ogen nergens op de wereld meer gelden.
veiligheid is in mijn ogen onbezorgdheid. Niemand die jou iets aan wil doen, of aan jouw spullen wil zitten.
Dat je je geen zorgen hoeft te maken dat jou fysiek of mentaal iets aan doet, of jouw bezittingen.
Vrijheid is in mijn ogen, kunnen gaan en staan waar je wilt, kunnen doen wat je wilt, elke dag van de week.
Helaas zijn wij (de mens) de enige gekken die betalen om op de aarde te mogen wonen.
Die belasting betalen op de spullen die we nodig denken te hebben, op het eten dat we kopen, op wat we drinken..
Wij zijn niet vrij. wij hebben altijd een regering boven ons die bepalen aan welke regels wij ons moeten houden en hoeveel geld ons land heeft en hoeveel miljarden er naar ontwikkelingslanden gaan. We zijn de marionetten van de grote bazen van het land.
We zijn niet vrij, want als wij niet willen werken, hebben we geen geld om spullen te kopen. wij moeten werken in ons land, anders heb je geen recht op geld of een woning, je wordt verplicht op te zoeken naar een baan..
vroeger was dat absoluut niet zo, er bestonden niet eens gemeenten, of burgerlijke standen. Iedereen deed zijn ding.
Veiligheid? laat me niet lachen, over 10 jaar zitten onze kinderen met kogelvrije vesten in school op hun ipads zelf te kiezen welk onderwijs ze willen hebben.. Onze kinderen sterven aan pillen en gevaarlijke stoffen in hun drankjes, of een familielid vermoord ze.
Bedreiging? aangifte? bitch please, de agenten krijgen veel te weinig betaald om hun leven voor jou te riskeren.

Tuurlijk zijn er helden die wel hun leven geven voor jouw veiligheid, maar het is niet zo dat je daarna de rest van je leven veilig bent. Zelfs alles wat je doet op internet wordt geregistreerd, noem je dat vrijheid?

Amen!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:39

Vrijheid en veiligheid wordt door iedereen anders beleefd. Je kan dan ook nooit voor een ander bepalen of hij of zij vrij danwel veilig is, of dat gevaarlijk is of niet, of een illusie. In bepaalde opzichten zijn we vrij (bijvoorbeeld omdat we zelf kunnen kiezen met wie we trouwen) en veilig (omdat we niet in een oorlogssituatie leven), in andere opzichten zijn we dat juist niet (omdat we moeten werken of omdat bescherming van overheid of politie niet altijd adequaat is). Feit is wel dat wij in één van de landen leven waar we relatief veel vrijheid en veiligheid genieten. Er zijn echt vreselijk veel landen waar je veel minder kansen en mogelijkheden hebt, veel minder kennis, veel minder bescherming. Ik denk dat niemand hier graag wil ruilen met een vrouw in Jemen, of met een moeder in Rwanda, of een jong meisje in Burkina Faso, of een man in Syrië, of een vader in Haïti, of.. Maar hoe je die objectieve vrijheid en veiligheid ervaart, dát is persoonlijk. Voor de ene is ons belastingstelsel een veel grotere vrijheidsbeperking dan de ander, en iemand met slechte ervaringen met de politie zal zich wellicht ook veel onveiliger voelen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:23

RoyceMack schreef:

Goed omschreven! Over de toekomst kan ik nog niets zeggen, maar wat er momenteel gaande is dat is mijns inziens een duidelijke metafoor van "onveiligheid" en "niet vrij zijn".