Wat vinden jullie van de commotie rond Alpe d'Huzes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Wat vinden jullie van de commotie rond Alpe d'Huzes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 14:06

http://www.eenvandaag.nl/binnenland/469 ... _oprichter

Wat vinden jullie nu van de hele situatie rond het geld van Alpe d'Huzes en hoe het met Inspire2Live gaat?
Heeft een bestuurder recht op een (stevige) beloning, ook als het een goed doel betreft en het om ingezameld geld gaat? Of moet een bestuurder de hand op knip houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:09

Hooguit vergoeding voor de onkosten... het gaat om een goed doel, niet om een baan!!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:32

KoudbloedKim schreef:
Hooguit vergoeding voor de onkosten... het gaat om een goed doel, niet om een baan!!

Maar je kunt toch niet van een topmanager verwachten dat hij er 50u in de week mee bezig is en verder niets krijgt?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:36

Iris82 schreef:
KoudbloedKim schreef:

Maar je kunt toch niet van een topmanager verwachten dat hij er 50u in de week mee bezig is en verder niets krijgt?

Klopt, maar dan is om en nabij 2 ton wel vrij riant vind ik... Natuurlijk mag er wat tegenover staan, maar zorg dat het transparant is en een "normaal" salaris

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:37

Iris82 schreef:
KoudbloedKim schreef:

Nee, maar 300.000 opstrijken en ondertussen maar 200.000 euro aan onderzoek uitgeven (terwijl er in totaal 1,6 miljoen is uitgegeven) is het andere uiterste. Maar, heel eerlijk gezegd verbaast het me niks.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Wat vinden jullie van de commotie rond Alpe d'Huzes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:38

Ik vind het schandalig maar het verbaast me niets. Ik geloof ook niet dat er echt nog goede doelen zijn die het puur voor het doel zelf doen ipv er zelf beter van te worden.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:38

Iris82 schreef:
KoudbloedKim schreef:

Voor de rest zijn het toch ook allemaal vrijwilligers? Waarom hij niet dan? Als hij 50 uur in de week te veel vindt moet hij meer delegeren... Daar is het tenslotte een topmanager voor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:42

Modaal salaris lijkt me prima voor zoiets. De rest doe je voor het goede doel... Is dat niet genoeg dan is de motivatie misschien niet helemaal de juiste. Ik zie namelijk ook niet helemaal in waarom je zou geven aan onderzoek voor kanker en het blijkt op te gaan aan een leuke villa voor de manager?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:46

Iris82 schreef:
[naam] schreef:

Een topmanager is ook maar een mens, net als jij en ik. :o
Ik vind dat hij dit van tevoren aan had moeten geven, en als dat gedaan is en er is ingestemd met zijn voorstel, dan vind ik het bestuur eigenlijk nog het meest fout.
Het gaat om een ziekte waar nog steeds heel veel mensen aan sterven en ik vind dat als je aan een goed doel meewerkt, je (behalve onkosten) daar niks voor terug hoeft te krijgen.
Anders zou het voor mijn gevoel ook geen goed doel meer zijn. :n

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:47

Begrijp ik het nou trouwens goed dat die salarissen betaald werden door het geld van oa de mensen die de berg zijn opgefietst?

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:38

Cayenne schreef:
Begrijp ik het nou trouwens goed dat die salarissen betaald werden door het geld van oa de mensen die de berg zijn opgefietst?

Zo las ik het ook.
Daarom ben ik van mening dat de onkosten voor deze man best vergoed hadden kunnen worden maar verder niet.
Het gaat hier om een goed doel en mensen die zich inzetten voor dit doel om te fietsen, niet om de zakken van de beste man te vullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:44

Daarom doe ik nooit meer aan dat soort sponser/goede doel actie's.

Want 9 van 10 keer wordt dan goede doel als excuse gebruikt om voor een andere doel geld in te zamelen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:45

Goede doelen zijn gewoon bedrijven. De mensen die er werken (zoals ikzelf) krijgen dus ook gewoon salaris. En dat is zeker geen commercieel salaris, ik zou bij een commercieel bedrijf voor mijn functie minimaal anderhalf keer krijgen als wat ik nu verdien. Maar het blijft wel een betaalde functie, waar ik 32 uur in de week voor werk.
Als een goed doel het CBF-keur heeft, worden daar wat betreft de directie en de kosten voor fondsenwerving wel eisen aan gesteld. Maar verder is het gewoon business en geen vrijwilligerswerk.

Dat is het ooit wel geweest, maar de verharding van de maatschappij maakt dat dat niet meer mogelijk is. En helaas zijn er heel veel (recente) stichtingen die meeliften op en misbruik maken van, wat niet goed is voor de sector en voorál niet goed is voor de mensen waar we het voor doen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:49

Ik vind dat er gewoon een net salaris voor verdient mag worden maar dit slaat natuurlijk nergens meer op.

Koudbloedkim:
Alleen onkosten vind ik ook zo wat, die mensen moeten ook eten en de hypotheek betalen?
Maar wat er nu gaande is vind ik hufterig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:53

Dat klopt, daarom zeg ik, met CBF-keur mag zoiets helemaal niet, daar zijn regels voor.
Helaas zijn er dus recente stichtingen die meeliften op in dit geval het KWF, en dan kan je dus doen wat je wilt. Pink Ribbon is ook zo'n slecht voorbeeld. Die hebben nog geen cent aan borstkankeronderzoek uitgegeven.
En KWF kan er weinig aan doen, dit is wat in vaktaal 'acties derden' heet, en daar heb je geen invloed op. En de opbrengst niet accepteren is nog erger, dan heb je helemaal geen invloed meer op waar het aan uitgegeven wordt. En in het slechtste geval heb je er een directe concurrent bij, dat wil je ook niet.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:57

Mijn vader schreef het volgende op zijn facebook:

Ik ken Coen van Veenendaal al 22 jaar. Gek genoeg wist ik - ondanks dat ik sponsorde - niet dat hij medeoprichter was van Alpe d'Huzes. Ik zal dus wel meer niet weten. Volgens de meest recente berichten declareerde hij ruim € 215.000 over de hele periode vanaf 2007. Dat komt neer op ongeveer 40.000 per jaar. Dat is het volgens de belastingdienst het minimum DGA-salaris. Als Coen van begin af aan op de loonlijst voor € 40.000 had gestaan (een schijntje voor 80 uur werk per week) had er geen haan naar gekraaid en zou hij geridderd zijn voor het ophalen van meer dan € 100 miljoen. Het huidige bestuur, de pers en het publiek zijn nu Coen door het putje aan het spoelen. Niet helemaal terecht: tienduizenden kankerpatiënten (waaronder ikzelf), sponsors, fietsers, familieleden enz. genieten van die fantastische initiatief, dat niet mag verdwijnen. In mijn ogen is Coen nog steeds iemand die zijn droom waarmaakte, die nu helaas uiteenspat omdat hij het idealistisch naïef heeft aangepakt. Ik wens Coen en zijn gezin sterkte!!
Tot slot, nadat ik nog eens een hele dag heb lopen nadenken en nog beter heb laten informeren: Coen heeft geleefd van zijn spaargeld in de 6 jaar dat hij voor Alpe d'Huzes de poten uit zijn lijf liep. Alpe d'Huzes en KWF hebben het initiatief genomen om deze grote ambassadeur aan te stellen als directeur van Inspire2live. Het doel van die organisatie is om kanker van een dodelijke ziekte "om te turnen" in een chronische ziekte (of nog beter). Daar zijn honderden wetenschappers en miljarden euro's voor nodig. Wie anders dan Coen had bewezen, dat hij als geen ander in staat zou zijn om zijn netwerk in te schakelen, de nodige linkjes te leggen, fondsen te werven en echte resultaten te boeken? Tegen betaling natuurlijk. En die betaling - geloof me - is een schijntje in vergelijking met de inspanning die hij levert, de tijd die hij er in stopt, de resultaten die hij haalt. Maar zeker een flutbedragje als je het vergelijkt met de salarissen van de directeuren van zorgverzekeraars, ziekenhuizen, wetenschappelijke instituten, artsen enz.Bij mij heeft zich een grote schaamte ontwikkeld voor het gedrag van de pers en mijn medelanders, die er genoegen in scheppen een groot(s) mens naar de knoppen te schrijven.
Ik vergat er aan toe te voegen, dat ik geen belang heb bij welke organisatie dan ook. Ook niet bij Coen, die ik al minstens 12 jaar niet meer gesproken had. Ik ben een mens als de meeste anderen. 1 op de 4 Nederlanders loopt te kans om kanker te krijgen. Ik was er slechts een van. En het gaat donders goed met me. Dankzij research en betaalde gezondheidsmedewerkers. Het is een grote schande dat zogenaamde journalisten iemand kapot kunnen maken, op basis van nota bene openbare informatie. Einde van mijn input in deze. Ik merk dat ik bozer en bozer wordt vanwege dit onrecht......

En daar sluit ik me bij aan.
Laatst bijgewerkt door TinePine op 31-08-13 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:58

Het is schandalig en wat dacht je van Hartstichting? ook zoiets.

Ze verpesten heel veel voor andere doelen en ze moeten zich kapotschamen.

We geven alleen nog aan doelen dat er echt wat mee doet en dan niet aan collectanten maar alleen via overmaking.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:02

40.000 euro per jaar voor zo'n functie vind ik niet heel raar, ze hoeven vind ik niet een minimum loon te krijgen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:09

If you pay with peanuts you get monkeys :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:11

TinePine schreef:
If you pay with peanuts you get monkeys :)

Och... in de financiele sector wordt heel veel betaalt en die doen het eigenlijk nog steeds niet beter dan de aap op de effectenbeurs.

Dan heb je en beroerde resultaten en het kost je veel geld.

Er is trouwens ook behoorlijk wat bewijs dat hogere beloning de kwaliteit van het werk niet ten goede komt... Te weinig is niet goed, maar te veel ook niet.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:11

moonfish13 schreef:
40.000 euro per jaar voor zo'n functie vind ik niet heel raar, ze hoeven vind ik niet een minimum loon te krijgen.

En voor 80 uur in de week is het zelfs wat weinig vind ik. En in vergelijking met de miljoenen die mede daardoor zijn opgehaald....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:13

Het is wel stiekemerig en dus vind ik het schandalig.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 31-08-13 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:13

TinePine schreef:
moonfish13 schreef:

En voor 80 uur in de week is het zelfs wat weinig vind ik. En in vergelijking met de miljoenen die mede daardoor zijn opgehaald....

:j

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:25

Mijn opa deed hetzelfde soort werk op kleinere schaal, subsidies loskrijgen van de gemeente en instanties om mensen met minder kansen iets te bieden. Daar stak hij ook een volle werkweek in (Terwijl hij al tegen de 70 liep) en weet je wat zijn "salaris" was? 50 euro per maand, hij was al meer kwijt aan benzine om er te komen, maar hij had wel de verantwoordelijkheid voor een hele wijk, samenwerkingen opzetten en onderhouden met gemeenten en instanties als het GGZ, MEE en de daklozenopvang en dat 20 jaar lang.

Als je zo graag goed werk wil doen, doe je dat voor jezelf en de mensen die er mee te maken hebben. Zodra je zoiets voor het geld gaat doen, vind ik dat je verkeerd bezig bent. Zeker als je het in een vorm giet als de Alpe D'huzes.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:28