Citaat:Het kabinet wil een wetsvoorstel intrekken dat bewoners van zorginstellingen het recht zou geven op een dagelijkse wasbeurt en een schone luier.
Staatssecretaris Martin van Rijn van VWS zal dit vrijdag voorstellen in de ministerraad. Bronnen in politiek Den Haag hebben een bericht in de Volkskrant van donderdag hierover bevestigd.
Het voorstel voor de Beginselenwet AWBZ-zorg werd vorig jaar ingediend door toenmalig staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten. Vooral toenmalig gedoogpartner PVV maakte zich er sterk voor.
De Raad van State oordeelde destijds negatief over het wetsvoorstel en vond dat het op enkele onderdelen moest worden aangepast. Volgens het adviesorgaan van de regering zijn de rechten van bewoners van zorginstellingen elders al wettelijk geregeld.
De Raad stelde dat "tijdgebrek bij het personeel en gebrek aan privacy en autonomie niet worden opgelost met een wettelijke regeling".
Minder waarde
Het huidige kabinet zou het wetsvoorstel willen intrekken, omdat het door een geplande reorganisatie in de langdurige zorg zijn waarde verliest, zeggen ingewijden tegen de Volkskrant. Ouderen moeten straks langer thuis blijven wonen en daar verzorgd worden en zullen minder snel naar een verpleeg- of verzorgingshuis gaan.
PVV-leider Geert Wilders reageert woedend op het voorstel van Van Rijn. "Een grove schande. Dit kabinet is ziek", laat hij weten.
Ook fractieleider Henk Krol van 50Plus reageert verbijsterd. "Ik ben echt een beetje sprakeloos. Zo ga je toch niet met mensen om?", aldus Krol.
De PVV is van plan zelf met een initatiefvoorstel te komen als het kabinet de wet intrekt, zegt Wilders. ''Fatsoenlijke afdwingbare zorg voor ouderen en gehandicapten is een kwestie van beschaving, het kan niet langer zo zijn dat gevangenen meer rechten hebben dan ouderen en gehandicapten.''
Patiënten
Wilna Wind, voorzitter van de patiëntenkoepel NPCF heeft geen goed woord voor over voor de wet. "Hoe ver ben je als maatschappij gezonken als in een wet moet worden vastgelegd dat bewoners van zorginstellingen een schone luier krijgen na een ongelukje? En iedere dag gewassen worden?", reageert ze. ''Wij moeten ons collectief kapot schamen."
"Je kan je uiteraard afvragen of verschoning in de wet vastgelegd moet worden. Maar je kan je ook afvragen waarom dit niet standaard gebeurt", aldus Wind.
http://www.nu.nl
Nou ja zeg!!! Dus in principe ontnemen ze gewoon het recht op basisbehoeftes van ouderen?? En idd, gevangenen hebben nu in wezen meer rechten dan ouderen in een verzorgingstehuis! Hoe diep kun je als land zinken! Ik ga me zo langzamerhand een beetje schamen dat ik in dit land woon