Feestdagen weg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poetser

Feestdagen weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 07:53

Sorry als het verkeerd staat, maar moet het even van mij afschrijven.

Ik lees net in de krant (woon in België) dat Pasen, Hemelvaartdag en Allerheilige geen wettelijke feestdagen meer zijn. Dit omdat er plaats gemaakt is voor multi culturele feestdagen -:(-

Nu ben ik geen racist, maar dit gaat er over. Wij verlangen toch ook niet dat ze ieder jaar een kerstboom in Mekka zetten?

Ben benieuwd hoelang het nog duurt voor de kerst word afgeschaft.

Ik kan heel veel hebben, maar sinds wanneer hebben allochtonen het recht om een land over te nemen? Ze hebben het hier zelfs al zover dat Arabisch mee in het vaste lessen pakket op school komt te zitten.

Sorry als ik iemand tegen het hoofd stoot hiermee, maar ik ben even razend. Onze normen en waarden worden opzij geschoven voor hun die hun eigen land niet goed genoeg vinden, maar ondertussen ons landje wel veranderen in een zelfde soort land als waar ze vandaan komen.

_Tara_

Re: Feestdagen weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:10

Als ik hier naar google vind ik een nieuwsbericht uit 2010. Dus? Heb je er al iets van gemerkt?

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 08:26

Stond vandaag in de krant, heb het artikel voor mijn neus liggen. Sinds 2010 is het wetsvoorstel er, maar nu is het officieel.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:39

Zolang ze maar van mijn 3e Pinksterdag afblijven! :+

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:42

Is jammer iid maar probeer je er niks van aan te trekken, je trekt aan kortste eind.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:42

Zo, wat een patriotisme op de vroege ochtend := Waar maak jij je druk om TS, wat maakt het nou uit of leerlingen Duits of Arabisch leren? Ben jij zelf zo streng-christelijk dat het 'verlies' van deze feestdagen je echt aan het hart gaan of miep je alleen omdat je een dagje extra moet werken/niet kunt gourmetten met je familie?
De wereld verandert, stilstaan heeft geen zin ;) Mijn idee is dat multiculturele initiatieven als deze een stuk positiever zijn voor de verdraagzaamheid in het idioot kortzichtige Westen, behalve als iedereen dus zo kortzichtig blijft als jouw OP ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:44

Nou ja mayniac jouw mening deel ik al helemaal niet, is natuurlijk niet zo dat wij ons identiteit kwijt moeten raken, dat onze kleinkinderen dadelijk niet weten wie god en wat passen is.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:44

Hebben ze ook snel doorgevoerd dan :')

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:45

Nu mag je mij kortzichtig noemen en woon ik in nederland maar ik hecht ook waarde aan die dagen. En dat heeft niets te maken met niet een dagje extra willen werken.

Ik vind het ook te ver gaan, veels te ver.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:45

Wel even Pasen en God goed spellen tita, anders is je punt niet zo overtuigend :+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:48

Nu staat in 't bericht wat ik gevonden heb wel dat 't geen wettelijk 'betaalde' feestdag meer is. Betekent dat dan dat je wel nog vrij krijgt maar niet betaald? Of begrijp ik dat dan weer verkeerd?

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:48

In welke krant staat dit TS?

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:50

mayniac_val schreef:
De wereld verandert, stilstaan heeft geen zin ;) Mijn idee is dat multiculturele initiatieven als deze een stuk positiever zijn voor de verdraagzaamheid in het idioot kortzichtige Westen, behalve als iedereen dus zo kortzichtig blijft als jouw OP ;)

Het gaat erom wat wij van oorsprong herdachten met deze dagen. Voor mij is het meer een gewetenskwestie. Het voelt alsof 'wij' alles opofferen voor de anderen, wat niet zo hoeft te zijn imo ;) Ik vind het vreemd dat ze zulke wereldwijde feestdagen (pasen bijvoorbeeld) in 1 specifiek land afschaffen ...

Zeker weten dat het geen hoax is of verkeerd gelezen?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:50

Nee, ik gok dat het gewoon hetzelfde als in Nederland is geworden. Terecht, want hoeveel procent van Belgen en Nederlanders viert nou in vredesnaam die dagen vanwege hun geloofsovertuiging :roll: Mij kun je niet wijsmaken dat iedereen die hier over valt keurig iedere zondag in de kerk zit en extra missen bezoekt op de bovengenoemde dagen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:51

LhinnOlijf schreef:
mayniac_val schreef:

Het gaat erom wat wij van oorsprong herdachten met deze dagen. Voor mij is het meer een gewetenskwestie. Het voelt alsof 'wij' alles opofferen voor de anderen, wat niet zo hoeft te zijn imo ;) Ik vind het vreemd dat ze zulke wereldwijde feestdagen (pasen bijvoorbeeld) in 1 specifiek land afschaffen ...

Pasen is NIET afgeschaft (dat kan niet :roll: ), alleen de vrije dagen eromheen. En waarom niet? Vrij hebben met Pasen heeft echt geen zak met het christelijk geloof te maken, dan ga je namelijk met je kont in de kerk zitten en niet lekker drie dagen lang weekend vieren.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:52

Een feestdag blijft een feestdag, lijkt mij. Daar kan niemand wat aan veranderen. Vermoedelijk wordt het idee van "verplicht vrij en doorbetaald door de werkgever" losgelaten, zodat werkgever en werknemer samen kunnen bepalen of er al dan niet gewerkt wordt.

En eerlijk: dat was toch al zo? In de zorg, in de detailhandel, in de horeca - er zijn maar weinig beroepsgroepen die echt nog standaard vrij zijn op deze feestdagen. Als ambtenaar zelfs: ik mag zelf bepalen of ik thuis werk of vrij neem, maar kantoor is gesloten.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:53

He verdorie, dan maar op een andere dag naar de paarden, de woonboulevard enz. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:54

Wij moeten ook niet van hen gaan verwachten dat ze de ramadan opzij schuiven om zich aan te passen? Ieder zijn geloof, dus moeten ze ook maar aanvaarden dat wij die dagen als feestdag hebben.
Tenzij de overheid het gewoon als erg mooi excuus vindt om die betaalde feestdagen af te schaffen :)* Zijn immers kosten voor de bedrijven waar ze niks aan hebben, iedereen zit thuis. En diegene die op zo'n dag moeten werken krijgen een extra premie, die wegvalt wanneer het geen feestdag meer is. Toevallig is dat een mooie bijkomstigheid, nee?

Ik vind niet dat Arabisch standaard in een lessenpakket hoort. De landstalen zijn al verplicht (Nederlands, Frans en Duits) en bijkomend Engels. Arabisch is geen wereldtaal, want dan zouden ze er chinees gaan bijstoppen. Moet het dan zo gezien worden dat dat intussen een landstaal is geworden? Dan wil ik ook wel even massaal naar ginder verhuizen en Nederlands ook bij hen een keer gaan opdringen hoor. De meeste Belgen spreken minimum 2 talen. Denk dat het wel al goed is zo om je mee uit de brand te helpen?
Jammer genoeg zie ik op mijn werk inderdaad dagelijks een hoop vreemdelingen die niet eens de moeite doen om 1 van die talen te leren, maar eisen dat ze in hun eigen taal te woord worden gestaan. Het spijt me, maar daar vertik ik het om moeite voor te doen.

Dat iedereen zich wat moet aanpassen, geen probleem. Maar ik ga geen andere taal erbij leren omdat de rest te lui is om de taal van zijn nieuwe thuisland te leren.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:54

Iedereen viert een feestdag op zijn of haar eigen manier. Op zondag in de kerk zitten en missen bezoeken heeft niets te maken met geloven, iedereen gelooft op zijn eigen manier.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:56

saroanda schreef:
Iedereen viert een feestdag op zijn of haar eigen manier. Op zondag in de kerk zitten en missen bezoeken heeft niets te maken met geloven, iedereen gelooft op zijn eigen manier.

Nee, maar zeuren dat je identiteit wordt aangetast als je niet eens wat Hemelvaart precies inhoudt, maar je wel weet dat je dan die dag niet lekker kunt brunchen met de familie is gewoon dom :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:58

Pasen is het einde van onze vastenperiode. Niet dat we daar nog massaal aan meedoen. Het suikerfeest is ook het einde van hun vastenperiode. Het merendeel van hen neemt vrij op die dag.

Wij krijgen die dag, zij moeten hem van eigen vakantie opnemen. Dat ze daarin een gelijke lijn willen trekken vind ik dan niet zo erg. We hebben een dag van de Vlaamse gemeenschap (11 juli), van de Franse gemeenschap (27 september), dan is het voor mijn part goed als ze ook een dag uitvinden voor de suikerfeestgemeenschap (moslimgemeenschap vind ik zo raar klinken). Want die dag is er toch eentje waarop we komen werken, maar achteraf vrij mogen opnemen.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:59

Maar waar vind ik dat terug? Voor zover ik weet is er nog steeds parlementair zomerreces, dus ik vraag me af wie dat beslist heeft?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:10

Varekaj schreef:
Wij moeten ook niet van hen gaan verwachten dat ze de ramadan opzij schuiven om zich aan te passen? Ieder zijn geloof, dus moeten ze ook maar aanvaarden dat wij die dagen als feestdag hebben.
Tenzij de overheid het gewoon als erg mooi excuus vindt om die betaalde feestdagen af te schaffen :)* Zijn immers kosten voor de bedrijven waar ze niks aan hebben, iedereen zit thuis. En diegene die op zo'n dag moeten werken krijgen een extra premie, die wegvalt wanneer het geen feestdag meer is. Toevallig is dat een mooie bijkomstigheid, nee?

Ik vind niet dat Arabisch standaard in een lessenpakket hoort. De landstalen zijn al verplicht (Nederlands, Frans en Duits) en bijkomend Engels. Arabisch is geen wereldtaal, want dan zouden ze er chinees gaan bijstoppen. Moet het dan zo gezien worden dat dat intussen een landstaal is geworden? Dan wil ik ook wel even massaal naar ginder verhuizen en Nederlands ook bij hen een keer gaan opdringen hoor. De meeste Belgen spreken minimum 2 talen. Denk dat het wel al goed is zo om je mee uit de brand te helpen?
Jammer genoeg zie ik op mijn werk inderdaad dagelijks een hoop vreemdelingen die niet eens de moeite doen om 1 van die talen te leren, maar eisen dat ze in hun eigen taal te woord worden gestaan. Het spijt me, maar daar vertik ik het om moeite voor te doen.

Dat iedereen zich wat moet aanpassen, geen probleem. Maar ik ga geen andere taal erbij leren omdat de rest te lui is om de taal van zijn nieuwe thuisland te leren.

_/-\o_

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:12

Nu ben ik niet gelovig, maar ook ik vind het te ver gaan, onze feestdagen aan de kant zetten voor die van een ander land? En nee ik mieuw niet over de vrije dagen, dit is een principekwestie.
Arabisch leren op school, te belachelijk. Arabisch is idd geen wereldtaal en zou idd niet als landtaal moeten worden opgedrongen omdat zij te beroerd zijn om iets van de taal te leren van het land waar ze in zitten.

Nee ik ben volledig tegen!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:18

Van mij mogen ze de twee verplichte betaalde vrije dagen met kerst (België maar 1?) handhaven en de rest toevoegen aan het saldo vakantieuren. Kerst handhaven, omdat die feestdagen nog echt een traditie vormen voor veel mensen, of zij nu praktiserend Christen zijn of het zien als familiedagen. Dat past veel meer bij deze tijd en geeft meer vrijheid. Ik denk een dergelijk systeem, als mensen een bepaalde fobie opzij willen/kunnen kunnen zetten, door een meerderheid als positief ervaren wordt.

Als ik hierboven een reactie lees over luie buitenlanders die de taal niet zouden willen leren in een topic over vrije dagen, dan vermoed ik zo dat die vrije dagen niet het daadwerkelijke probleem zijn, maar iets om in het kader van de buitenlandersproblematiek tegenaan te schoppen. Dat staat een ieder natuurlijk vrij, maar ik zou het knap vinden als we ons tot het onderwerp, de feestdagen, zouden kunnen beperken :')

Wij in Nederland en in België hebben de cultuurverarming en ontkerkelijking zelf op ons geweten. Die zijn ingezet en doorgezet in een periode waarin het woord islamisering nog niet eens bestond. Ik vind het onredelijk om dat op het conto van buitenlanders te schuiven terwijl wij autochtonen in grote getalen daar vrijwillig voor hebben gekozen en het hebben laten gebeuren. Maar nu opeens worden mensen wakker, voelen zich bedreigd en zoeken een zondebok.
Laatst bijgewerkt door Boras op 28-08-13 09:31, in het totaal 2 keer bewerkt