Oefenbaby, wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Oefenbaby, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 17:02

Afgelopen week maakte ik kennis met de 'oefenbaby'.
Iemand plaatste op facebook een foto van haar met de oefenbaby.
Ik moest nog even lachen, omdat het leek alsof ze met een pop aan het spelen was.

Het is een 'pop' die een echte baby nabootst en die snachts kan gaan huilen etc. Binnen in de pop zit een computertje die alles bij houd. Dus als je bijvoorbeeld je 'kind' niet optijd drinken geeft, of niet naar hem toe gaat als hij snachts huilt. Ook word er geregistreerd hoe wild het kind word vastgepakt etc.
Hierdoor worden ouders bewust gemaakt met wat een baby nodig heeft en wat voor verantwoordelijkheden het mee brengt. Achteraf word er een advies gegeven aan de hand van de gegevens van het computertje of je klaar bent voor een baby.

Vaak word dit aangeboden aan stellen waar word afgevraagd of het wel goed is of zij kinderen zouden krijgen. Het word bijvoorbeeld gebruikt bij licht verstandelijk gehandicapten.
Hier is er wat over te vinden:
http://oefenbaby.nl/

Wat vinden jullie hier nou van?
Ik vind het idee geweldig! Maar helaas denk ik niet dat dit zo werkt.
De mensen waarvan ik weet dat zij dit dus 72 uur hebben gehad, krijgen toch wel een kind als ze dat graag willen. Ongeacht wat het advies is of wat buitenstaanders er over zeggen.

Als ik dingen heb gezegd die niet kloppen, laat maar weten, dit is ook maar hoe ik het gehoord heb.

unihorses

Re: Oefenbaby, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:04

ik denk ook niet dat het werkt, maar om je voor te bereiden op vnd ik een goed idee.

Anoniem

Kan best leerzaam zijn! maar elke baby is toch anders?

Chiave

Zo'n computerbaby is natuurlijk niet wat een echt kindje is.
Toch lijkt het me, als het dermate ontwikkeld is dat het bijna echt is, best eens goed om te proberen.
Maar om nou oppas voor een robot te regelen...

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:05

Ik zou echt niet serieus voor zo'n pop kunnen zorgen volgens mij. Zou t veel te veel als een grap zien.
Maar werk op een kdv dus kan wel degelijk voor een baby zorgen.

Maar volgens mij zijn er in Amerika redelijk wat scholen die het gebruiken als lesmateriaal. Dus dat de leerlingen zo'n pop een paar dagen mee naar huis krijgen.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:07

Het kan natuurlijk ook zijn dat iemand zich bedenkt na het hebben van het oefenkind. Heb op tv al wel eens gezien dat een tienermeisje heel graag een kindje wilde, maar hier na het trainen met deze pop vanaf zag.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 17:08

git schreef:
Het kan natuurlijk ook zijn dat iemand zich bedenkt na het hebben van het oefenkind. Heb op tv al wel eens gezien dat een tienermeisje heel graag een kindje wilde, maar hier na het trainen met deze pop vanaf zag.

Bij tieners zou dat inderdaad kunnen werken, bij LVG minder snel denk ik.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:08

Het doet me wel heel erg aan Beugelbekkie denken :o daar moesten ze ook zoiets doen.
Maar verder vind ik het idee goed. Of het helemaal te realiseren is is de vraag, want inderdaad, als mensen kinderen willen nemen ze die toch wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:09

Doe mij maar gewoon een puppy :j

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:12

Ik zie er bij bepaalde groepen zeker het nut van in, tieners, verstandelijk gehandicapten. In mijn omgeving rondkijkend vraag ik steeds vaker af of dit idee niet uit moeten gebreid. Ik zit te denken aan een oefenhuwelijk, oefenpeuter, oefenkleuter en een oefenscheiding. Als al die data bekend is, dan pas gaan beginnen aan kinderen (scheelt denk ik enorm in de hoeveelheid onopgevoede en gesjeesde kinderen) :)*

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:15

ik heb geen oefenbaby nodig ;)
Geen idee of het werkt....mensen die graag een pup of een paard willen terwijl ze de tijd enm het geld er niet voor hebben luisteren ook niet.Dus ik denk mensen die baby's willen ook niet :D (alleen die kun je niet op MP zetten als het wat tegenvalt :') )

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:16

Ik heb dit wel eens op televisie gezien. heb het altijd jammer gevonden dat ik dit nooit op school heb gehad. Lijkt me erg leuk om 72 uur een baby te 'ervaren'

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:16

Een computerbaby of een echte baby is natuurlijk nog altijd een wereld van verschil. Ten eerste is de band met je kind heel anders en dat kan er wel voor zorgen dat je voor een echt kind van vlees en bloed véél meer verantwoordelijkheid en opoffering voelt dan voor zo'n "stomme robot" waarvan je van binnen weet dat het toch niet zo erg is als hij niet goed verzorgd wordt. Ik kan heel lief bezig zijn met een echt klein kind maar vraag me niet om dezelfde tijd te faken tegen een jankende pop.
En omgekeerd geldt ook dat als je met een robot baby perfect kan omgaan, het niet wil zeggen dat je je eigen kinderen ook automatisch de baas kan. Als die echt een sterk karaktertje hebben waar de robot een engeltje tegen was..plus dat een baby geen baby blijft maar vrij snel in het stadia peuter..kleuter etc belandt en daar moet je ook mee kunnen omgaan.

Maar het wordt inderdaad vaak gebruikt in klassen om tienerzwangerschappen preventief te voorkomen en ik denk wel dat het daarvoor een goed doel is. Evenals ouders echt totaal geen idee zouden hebben wat het is om een baby te hebben of een totaal onrealistische roze wolk over alles hebben(bv ook bij verstandelijk beperkten). Het laat toch voelen dat er een hoop verantwoordelijkheid aan vast ligt en niet alleen maar lief en schattig en voor zulke mensen is het dan een echten eye-opener. Eigenlijk voor groepen waarvan je maatschappelijk zegt "zij zijn eigenlijk niet echt een 'geschikte' doelgroep voor het grootbrengen van een kind". Maar voor een gemiddeld koppel dat gewoon twijfelt of ze al klaar zijn voor kinderen lijkt het mij nutteloos.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:18

De reactie die ik zelf het meest gehoord heb: "maar dit is nep, straks ga ik echt wel op tijd uit mijn bed hoor en zorg ik er echt wel voor".
En dat geeft daarmee mijn mening ook wel meteen weer.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:18

maaikemuis schreef:
Ik zie er bij bepaalde groepen zeker het nut van in, tieners, verstandelijk gehandicapten. In mijn omgeving rondkijkend vraag ik steeds vaker af of dit idee niet uit moeten gebreid. Ik zit te denken aan een oefenhuwelijk, oefenpeuter, oefenkleuter en een oefenscheiding. Als al die data bekend is, dan pas gaan beginnen aan kinderen (scheelt denk ik enorm in de hoeveelheid onopgevoede en gesjeesde kinderen) :)*

Er was toch ooit op Nederland 3 zo'n programma waar tienerstellen echt een paar dagen voor een bay/peuter/kleuter/kind/tiener moesten zorgen.

Dat lijkt me een stuk nuttiger dan een nepbaby,

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:19

Ik denk dat het niet erg veel helpt.... De baby fase is niet echt de moeilijkste fase... :o Maar wie kinderen wil, 'neemt' ze toch wel, ongeacht of ze geoefend hebben of niet.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:09

Heb dit eens op tv gezien,Welk programma weet ik niet meer in ieder geval Amerikaans. Veel tiener meiden daar die graag een kind willen maar geen idee hebben wat dat nou eigenlijk inhoud. Zien alleen de leuke kan van het hebben van een baby. Zij kregen zo'n oefenbaby mee naar huis. Zaten toch wel aardig wat meiden bij die hierdoor toch nog even wilde wachten met moeder zijn.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:13

mmm heb er me twijfels over. Ik denk dat het bij tieners of bij mensen met een verstandelijke handicap wel zou kunnen werken omdat ze dan kunnen 'zien' wat de realiteit is. Moet zeggen dat toen ik kinderen kreeg ik echt wel wist waar ik aan begon: houd niet weg dat het af en toe vies tegen viel!

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 00:58

Jis_ schreef:
Heb dit eens op tv gezien,Welk programma weet ik niet meer in ieder geval Amerikaans. Veel tiener meiden daar die graag een kind willen maar geen idee hebben wat dat nou eigenlijk inhoud. Zien alleen de leuke kan van het hebben van een baby. Zij kregen zo'n oefenbaby mee naar huis. Zaten toch wel aardig wat meiden bij die hierdoor toch nog even wilde wachten met moeder zijn.

Nu is het daar wel erg 'Toddlers & Tiaras' allemaal. Het wordt daar letterlijk naar binnen geschoven dat kinderen een fashion-item/accessoire zijn. Als het mogelijk zou zijn zouden ze beter de tv wat kunnen 'opschonen', werkt denk ik beter dan zo'n oefen baby. Ook is het heel vaak zo dat de meisjes die er alles aan doen om zwanger te worden zelf voelen dat ze aandacht te kort komen en die aandacht bij een baby zoeken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:42

Ik vind het ook jammer dat wij dit nooit op school hebben gehad ter voorlichting. Het komt inderdaad ook geregeld langs op tv en dan zie je die mensen helemaal gek worden van het gehuil :=
En ja, kinderen huilen inderdaad veel, dus op die manier je geduld testen vind ik helemaal zo'n gek idee nog niet. Het drukt je wel een beetje met je neus op de feiten, ook al is het natuurlijk geen echte baby.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:50

geerke schreef:
ik heb geen oefenbaby nodig ;)
Geen idee of het werkt....mensen die graag een pup of een paard willen terwijl ze de tijd enm het geld er niet voor hebben luisteren ook niet.Dus ik denk mensen die baby's willen ook niet :D (alleen die kun je niet op MP zetten als het wat tegenvalt :') )

Maar iets zelf ervaren is natuurlijk wel iets anders als het je laten vertellen. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat de meeste iets doen met de informatie achteraf maar misschien wel met de ervaring dat zo'n ding je de hele nacht wakker houd, poept, plast, precies gaat janken als je hoofdpijn hebt etc.

Ik vraag me wel af of een robot baby wel een serieuze oefening kan zijn. Een baby is toch iets heel anders dan een robot baby, ik kan me voorstellen dat een boel mensen denken dat het beter zou gaan met een baby waar je je wel daadwerkelijk aan hecht. Wat dat betreft zou een echte leenbaby handiger zijn maar wie leent zijn kind daar nu voor uit? :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:52

72 uur is wel kort, minstens een week lang wakker gekrijsd worden, elke nacht om de 2 uur je bed uit. Dat komt er dichter bij.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:31

De beste oefening krijg je op een kdv, waar je voor 4 baby's in je eentje mag zorgen :') maar om dat nou door random tieners telaten doen is misschien weer niet zo'n goed idee ;)