Honderden doden bij gifgasaanval

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Honderden doden bij gifgasaanval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 20:08

Citaat:
De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties (VN) komt woensdagmiddag (lokale tijd) bijeen voor een spoedoverleg over de gifgasaanval in Syrië.

Dat meldt persbureau Reuters. Diverse landen zoals Rusland, Engeland en de Verenigde Staten hadden daar eerder op de dag al op aangedrongen.

Het Witte Huis wil dat zowel de Syrische regering als de rebellen de VN toelaat op belangrijke plekken voor het onderzoek. De Verenigde Staten hebben zelf geen bewijs dat er chemische wapens zijn gebruikt.

De chef van de VN-wapeninspecteurs Ake Sellstrom is inmiddels in gesprek met de Syrische regering over de aanval.

Het overleg van de Veiligheidsraad staat gepland voor 15.00 uur (21.00 uur Nederlandse tijd). Ban Ki-moon secretaris-generaal van de VN is volgens een woordvoerder geschokt door de berichten van de gifgasaanval.

Doden

Bij de aanval woensdagochtend in de stad Damascus zouden er honderden mensen om het leven zijn gekomen. Syrische rebellen spreken van minstens 1.300 doden, waaronder vrouwen en kinderen.

De regering in Damascus spreekt de verhalen over de gifgasaanval tegen. Rusland meent zelfs dat Syrische rebellen de gifgasaanval zelf hebben ingezet om internationale aandacht te creëren.

http://www.nu.nl

Heeft iemand dit nieuws gevolgd? De beelden grijpen me toch wel erg aan met die kindjes, moeders en mannen die daar levensloos op de grond liggen met stuiptrekkingen en ademnood. Onvoorstelbaar laf zeg! Ik mag hopen dat de VN hier maatregelen tegen kan nemen :\
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 21-08-13 20:13, in het totaal 2 keer bewerkt

_Balou

Re: Honderden doden bij gifgasaanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:09

Pfff wat erg! :n

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:10

Heftig.. -O-

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:11

Ja, heb het net op het journaal gezien, laatste stukje ervan.
Vreselijk inderdaad, ik wist niet eens dat er zoveel doden waren gevallen. :(

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:16

De evt. maatregelen kunnen pas genomen worden wanneer eerst bewezen is dat er gifgas is ingezet. Er is nu een team van de VN in de buurt die de opdracht heeft om vast te stellen of er chemische wapens zijn ingezet. De Syrische regering geeft tot nu toe geen toestemming om de plek te onderzoeken. Daarnaast is het de vraag wie deze wapens mogelijk heeft ingezet. Zowel de rebellen als de regering beschikken hierover. Tot nu toe heeft het onderzoeksteam niet het mandaat om de schuldvraag vast te stellen. Dat vereist een nieuw besluit van de Veiligheidsraad.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:00

er is geen mandaat...rusland en china hebben tegen gestemd (hoe verwonderlijk!) er komt vooralsnog GEEN onderzoek.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:10

Tijd om de VN veiligheidsraad af te schaffen en een alternatief te vinden. De VN is er juist om mensenrechten te waarborgen. Economische belangen gaan nog steeds boven mensenrechten. Dit wordt nu wederom bewezen...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 21:23

Nou idd, schandalig dit :\

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:33

Ik zag het op het nieuws. Vreselijk!
Snap niet dat dit kan gebeuren.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:37

tss... waarom trekken ze zich wat aan van rusland en china? ga er gewoon heen....

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:57

Ik dacht juist gehoord te hebben op de radio dat ze wel hebben bewezen dat er chemische wapens waren gebruikt?

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:06

:oo ik leef af en toe echt onder een steen.......wat een verschrikkelijke beelden, al die mensen ;(
ik begrijp het soms echt af en toe niet hoor en schaam me soms diep dat ik tot een zelfde "soort" behoor....wat kunnen mensen afgrijselijk zijn

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:28

Verschrikkelijk wat er daar gebeurt momenteel. Hoewel ik het wel heel goed vind dat er niet direct met grof geweld op gereageerd is door de wereldpolitiek. Want er zijn ook verdenkingen dat de rebellen het zelf hebben gedaan om een reactie van 'het westen' tegen de regering uit te lokken.

En wie is er uiteindelijk het slachtoffer van militair ingrijpen? Juist... de bevolking. Niet dat er niets gedaan moet worden maar militair ingrijpen zal alleen maar voor meer slachtoffers zorgen. Wat dat betreft vind ik de terughoudendheid helemaal niet verkeerd.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:29

Ik ben heel benieuwd hoe deze situatie zich in de komende dagen zal ontwikkelen. Grote kans dat een evt. aanval buiten de VN om zal plaatsvinden. China zal vast niet overstag gaan. Dit kan nog wel eens heel vervelend uitpakken. China is een groot land en ik vrees dat de rekening toch een keer gepresenteerd gaat worden.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:46

De regering van de VS heeft filmpjes openbaar gemaakt ... Het is echt verschrikkelijk wat daar gebeurt maar ik vindt het zooooo moeilijk om een partij te kiezen... Ergens ben ik ook bang dat de boel daar werkelijk ontploft in het midden oosten...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 21:00

Ik heb een stukje voorbij zien komen met een jongetje die schokkend op de grond lag.. Pfff, afschuwelijk! Ik vind het ook moeilijk om partij te kiezen. Aan de ene kant ben ik het helemaal met Amerika eens dat er actie moet komen, maar of dat in de vorm van aanvallen moet zijn... Ik ben bang dat het dan nog erger gaat worden idd.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:06

Of de VN gaat z'n werk eens doen.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:42

Daphna schreef:
Tijd om de VN veiligheidsraad af te schaffen en een alternatief te vinden. De VN is er juist om mensenrechten te waarborgen. Economische belangen gaan nog steeds boven mensenrechten. Dit wordt nu wederom bewezen...

Er is helemaal niet bewezen dat de Syrische regering achter de aanvallen zit, en de Veiligheidsraad bestaat niet voor niets. Bovendien zou een aanval ongetwijfeld ook zorgen voor burgerslachtoffers en kun je je afvragen of je de rebellen wel moet willen helpen - als de aanval al van Assad kwam. Ik was het absoluut niet eens met de VS de laatste dagen en ik ben blij dat het nu iets meer de goede kant op lijkt te gaan. Ik ben geen fan van Putin of Rusland, maar in deze open brief aan de Amerikaanse regering wordt alles gezegd wat er te zeggen valt:
http://www.nytimes.com/2013/09/12/opini ... html?_r=3&

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:13

ik moest eigenlijk wel lachen toen ik hoorde dat Poetin een brief had geplaatst in de NY times....dat is in Rusland niet echt mogelijk :D en zouden de kranten daar dat wel proberen dan spenderen de redacteuren etc. de rest van hun leven in een cel !

Ik weet ook niet of Assad het gifgas heeft gebruikt of de rebellen, feit is wel dat het is gebruikt, dezelfde beelden kwamen voorbij toen de Turken de koerden trakteerden op een gifgasaanval, jaar ben ik kwijt....

Opmerkelijk is wel dat ze er op in gaan....terwijl er 2dgn geleden nog ontkent werd dat er gifgas "beschikbaar" was.....