Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Yamcha schreef:Zolang die persoon er anderen niet mee in gevaar brengt, vind ik het eigen verantwoordelijkheid, en roep ik ook: eigen schuld, dikke bult, en zoek het maar uit. Té risicovol vind ik wanneer je er anderen mee in gevaar brengt, zoals dronken gaan rijden, om maar een voorbeeld te geven. Dat zou imo serieus bestraft mogen worden, omdat ánderen de consequenties dragen van dat gedrag.
Shadow0 schreef:Maar eh, als we zo redeneren kan niemand meer op het paard. Tenslotte kun je ook met cap nog behoorlijk beroerd terecht komen... het is en blijft een bovengemiddeld gevaarlijke hobby.
Wat mij betreft aanvaarden we dat risico bij het leven hoort. Een paar uiterste grenzen is wel ok, maar ik vind dat we steeds neurotischer worden over wat er allemaal wel en niet mag uit naam van veiligheid. Ik vind dat erg jammer, en hoop nog altijd dat we de VS met al hun disclaimers en aansprakelijkheidsspellen (over geldverspilling gesproken) achterna gaan.
bigone schreef:Maar als je met cap rijd beperk je het risico, natuurlijk kun je ook dan zwaargewond raken maar zonder cap kan het letsel nog erger zijn en er zijn al zoveel mensen met niet aangeboren hersenletsel.
Shadow0 schreef:bigone schreef:Maar als je met cap rijd beperk je het risico, natuurlijk kun je ook dan zwaargewond raken maar zonder cap kan het letsel nog erger zijn en er zijn al zoveel mensen met niet aangeboren hersenletsel.
Niet rijden beperkt het risico nog meer. Dus waarom niet gewoon in het geheel verbieden?
Heino schreef:Maar een cap opzetten stel niks voor, dat is geen enorm issue terwijl het de kans op ernstig letsel wel fors verkleint. Kleine moeite, groot voordeel.
Shadow0 schreef:Heino schreef:Maar een cap opzetten stel niks voor, dat is geen enorm issue terwijl het de kans op ernstig letsel wel fors verkleint. Kleine moeite, groot voordeel.
Dat vind jij. Sommige mensen vinden een cap verschrikkelijk, heel veel andere mensen vinden paardrijden iets wat absoluut niet nodig is voor een leefbaar leven. Dat is puur subjectief, en volgens mij alleen maar omdat we eraan gewend zijn. Heeft nauwelijks met echte risico-afwegingen te maken.
Heino schreef:Een cap verschrikkelijk vinden is pure onzin in mijn ogen, 20 jaar geleden waren ze enorm oncomfortabel maar dat is tegenwoordig echt niet meer zo.
Citaat:Het gaat mij voornamelijk om de moeite die iemand doet om risico's te beperken.
Citaat:Hoe denk jij trouwens over roken? Vind je het dan ook onterecht dat rokers meer betalen voor een overlijdensrisico verzekering?
K_im schreef:Maar waar trekken we dan de grens.. Cap, bodyprotector, air-jacket? En hoe zit dat voor iemand die niet op het paard zit, maar ernaast staat? Of erachter zit, op de bok? Met of zonder zadel (en/of hoofdstel)? Iemand die op eigen terrein of vreemd terrein rijdt, met een jong of ouder dier?
Ik begrijp wat er gezegd wordt en er kan een hoop schade met een cap beperkt worden, maar het is in mijn ogen niet haalbaar. Ik denk dat als iemand zonder cap, te maken krijgt met NAH ten gevolge van een val, al genoeg spijt heeft van het niet dragen van een cap en hier de rest van zijn of haar leven de gevolgen van in moet zien.
Heino schreef:Shadow0 schreef:en gaan we pas met regels en boetes en verregaande aansprakelijkheid strooien als het echt niet anders kan.
En wanneer is dat dan?