Terreurdreiging Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

L_iek

Terreurdreiging Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 21:38

Was net wat nieuws aan het lezen toen ik dit artikel tegen kwam:

Citaat:
Ambassade Jemen potentieel doelwit

De Nederlandse ambassade in Jemen is potentieel doelwit van een terroristische aanslag. Dat heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken bekendgemaakt.

Minister Timmermans heeft besloten al het ambassadepersoneel in Jemen te evacueren.

Ook de diplomatieke posten van andere westerse landen worden volgens het ministerie bedreigd.

Nieuwe informatie
Eerder was er nog geen sprake van een gerichte dreiging tegen de ambassade. Daarom bleef vier man personeel, onder wie de ambassadeur, achter op de ambassade in Sanaa. Inmiddels heeft al het Nederlandse ambassadepersoneel Jemen verlaten.

Nu is er nieuwe informatie waarin Nederland wordt genoemd bij de landen die een potentieel doelwit zijn van een terroristische aanslag, aldus het ministerie. Daarom zijn ook de laatste drie medewerkers en de ambassadeur geëvacueerd. Het ambassadepersoneel heeft geen familie in Jemen wonen.

Op de ambassade werken ook 15 Jemenieten. Zij blijven in Jemen.

Tijdelijk
De maatregel is tijdelijk. Begin volgende week, na afloop van het Suikerfeest, wordt de situatie opnieuw bekeken.

De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) benadrukt dat het gaat om een dreiging voor een Nederlandse vertegenwoordiging in Jemen. Details over de dreiging worden niet gegeven.

Gisteren adviseerde het ministerie alle Nederlanders Jemen zo snel mogelijk te verlaten. Het ministerie zei toen dat er zo'n veertig geregistreerde Nederlanders in Jemen zijn, onder wie ambassademedewerkers.

Bron: http://nos.nl/artikel/537726-nederland- ... nslag.html

Het is niet een heel uitgebreid artikel maar ben toch altijd wel benieuwd naar zulke artikelen.
Laatst bijgewerkt door Donkerblauw op 13-08-13 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Artikel toegevoegd

LoveBodin

Re: Terreurdreiging Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 19:54

Ik vraag me altijd af wat ze tegen Nederland zouden hebben... Zó belangrijk zijn we nou ook weer niet, volgens mij. Dreiging voor USA is begrijpelijk, maar waarom Nederland?

Dacht dat het veelal vage geruchten zijn, veel wat je er over leest is ook onbevestigd en/of vaag.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 19:56

Het gaat over terreurdreiging van Nederlandse ambassades in het buitenland.
In Sirië zijn de Nederlanders al weg daar.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 19:57

Syrië is ook erg onrustig, over-all. Egypte ook.
Jemen wordt nu ook, maar omdat ze het dus echt hebben over dreiging op de Nederlandse ambassade, en zo tijdelijk.
Daarom denk ik: waarom Nederland?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 19:59

Je kunt je ook afvragen waarom niet.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:01

LoveBodin schreef:
Syrië is ook erg onrustig, over-all. Egypte ook.
Jemen wordt nu ook, maar omdat ze het dus echt hebben over dreiging op de Nederlandse ambassade, en zo tijdelijk.
Daarom denk ik: waarom Nederland?

De rebellen willen gewoon alle westersen uit die landen hebben, dus niets persoonlijks ofzo.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:03

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:04

De hele wereld ligt met elkaar overhoop, (Obama en Poetin, N-Korea en Z-Korea, bijna geheel Noord Afrika, Turkije begint nu ook al, Pakistan, Irak, Iran, Griekenland, Portugal, Columbia, etc. etc..) en wij denken daaraan te ontkomen..???!!! :=

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:15

Noord-Europa is nog redelijk stabiel, hoor.
En het is niet zo dat die andere conflicten in ene opspelen. geen van die dingen was geheel onverwacht imo.

Aryana, Ik vraag me dan ook af welke andere landen zo'n dreiging hebben ontvangen. En waarom nu, en waarom maar tijdelijk?
Want het kan heel breed worden. Bijna altijd is er een excuses te vinden. Maar daarom, waarom Nederland? Hoe zit het met duitsland, belgië, scandinavie, Frankrijk?

In veel landen is zoiets niet even tijdelijk, een ambassade leeghalen is niet iets wat maar even snel wordt gedaan.

Dat artikel van shadow0 zet je imo ook aan het denken.. waarom nú? Maar ook: die conference call was (las ik in de krant) niet echt in steil met andere berichten. Namelijk dat de terroristen heel goed zijn in communicatie verbergen. Zo'n uitgelekte conference call is dan wel erg duidelijk imo.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:16

Marin_ka3 schreef:
De hele wereld ligt met elkaar overhoop, (Obama en Poetin, N-Korea en Z-Korea, bijna geheel Noord Afrika, Turkije begint nu ook al, Pakistan, Irak, Iran, Griekenland, Portugal, Columbia, etc. etc..) en wij denken daaraan te ontkomen..???!!! :=

Het punt is dat het Westen de ellende daar heeft gecreëerd, dus dat gaan we zeker op een dag voelen. Nu zijn het de ambassades aldaar, maar op een gegeven moment komt de ellende naar hier.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:17

In Belgie is er al heel lang terreurdreiging gemeld. Logisch ook gezien de EU-zetel in Brussel.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:30

Er is altijd een mate aan terreurdreiging aanwezig...het hoeft niet altijd uit een hoek te komen waaruit men het verwacht.

En NL hoe klein ook is niet geheel onbelangrijk...

En zolang wij burgers weinig merken van die " dreigingen etc" doen de desbetreffende instanties zoals het leger en inlichtingendiensten hun werk goed :P

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:34

LoveBodin schreef:
Noord-Europa is nog redelijk stabiel, hoor.
En het is niet zo dat die andere conflicten in ene opspelen. geen van die dingen was geheel onverwacht imo.

Aryana, Ik vraag me dan ook af welke andere landen zo'n dreiging hebben ontvangen. En waarom nu, en waarom maar tijdelijk?
Want het kan heel breed worden. Bijna altijd is er een excuses te vinden. Maar daarom, waarom Nederland? Hoe zit het met duitsland, belgië, scandinavie, Frankrijk?

In veel landen is zoiets niet even tijdelijk, een ambassade leeghalen is niet iets wat maar even snel wordt gedaan.

Dat artikel van shadow0 zet je imo ook aan het denken.. waarom nú? Maar ook: die conference call was (las ik in de krant) niet echt in steil met andere berichten. Namelijk dat de terroristen heel goed zijn in communicatie verbergen. Zo'n uitgelekte conference call is dan wel erg duidelijk imo.

Het kan natuurlijk aan de locatie liggen waarom het nu om Nederland gaat.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:06

Hoe bedoel je de locatie?
Dichterbij?

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:21

LoveBodin schreef:
Dichterbij?

Het feit dat Nederland zijn ambassade in Syrië moet ontruimen kan zijn omdat de ambassade net op een locatie zit waar de rebellen huishouden, en dat het ook bv. de Duitse of Franse ambassade had kunnen zijn.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:49

Wat een bangmakerij weer. De NL-se overheid is zelf ook constant bezig met terreur :+

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:32

Aryana schreef:
LoveBodin schreef:
Dichterbij?

Het feit dat Nederland zijn ambassade in Syrië moet ontruimen kan zijn omdat de ambassade net op een locatie zit waar de rebellen huishouden, en dat het ook bv. de Duitse of Franse ambassade had kunnen zijn.

Ooh zo.. Maar zitten die zo ver uit elkaar dan? Want over het algemeen in NL zit bijna alles in Den Haag dacht ik.

En t gaat over Jemen, toch? Elke situatie is natuurlijk weer anders :)