Ga jij een kweekvleesburger eten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Ga jij een kweekvleesburger eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 21:17

Wellicht kunnen de dieren uit de bioindustrie straks weer de safari op en liggen de supermarkten vol met de nieuwe kweekvleesburgers. Het onderzoek is nog jong, maar het Dierenwelzijnsweb publiceerde op 5 augustus 2013 een interessant artikel: http://www.groenkennisnet.nl/dierenwelz ... ?npid=4966.

Zouden jullie dit dus als 'vleesvervanger' gaan eten? Zelf ben ik erg benieuwd wat de daadwerkelijke ingrediënten zijn, m.a.w. is dit wel een verantwoord stukje vlees of niet. Ik ga de berichten dus in de gaten houden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:20

Jahoor, ik zou het eten! :j

Azmay

Ik ben ook wel benieuwd naar de grondstoffen en dergelijke. Ik zou het best eten, als het een klein beetje betaalbaar is dan. Ben wel vegetariër maar als dit duurzaam geproduceerd word, waarom niet.

Dani

Ja hoor, probleemloos. Zelfs bij minder ideale ingrediënten zal 't gerust niet direct schadelijk zijn, en tegen de tijd dat het ruim verkrijgbaar is zal het ook wel tot in den treure getest en veilig bevonden zijn.

Anoniem

Hoe het helemaal precies zat weet ik even niet meer, maar er komt in elk geval bloed bij kijken wat afkomstig is van foetussen die uit de baarmoeders van geslachte koeien gehaald worden. Het bloed wordt uit het hart van de foetus gehaald en dit gebeurt zonder verdoving.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:21

Ja. :) En ik ben écht een vleesliefhebber. Maar als ik iets kan vinden dat net zo goed smaakt en in feite ook hetzelfde is, maar dan beter is voor onze planeet (alleen al het water- en voedselverbruik voor een biefstukje) dan zal ik daar zeker voor kiezen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:21

Liek_ schreef:
Hoe het helemaal precies zat weet ik even niet meer, maar er komt in elk geval bloed bij kijken wat afkomstig is van foetussen die uit de baarmoeders van geslachte koeien gehaald worden. Het bloed wordt uit het hart van de foetus gehaald en dit gebeurt zonder verdoving.

En daar heb je toevallig ook een bron van? :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:22

Liek_ schreef:

Als je een feutus gaat verdoven ben ik bang dat hij heel snel het loodje legt, betwijfel ook of die iets voelen. Dat er stamcellen aan te pas komen had ik me al bedacht, maar waar voeden ze dat vervolgens mee is mijn vraag meer..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:22

Het ligt er voor mij een beetje aan hoe ze aan de stamcellen komen die gebruikt worden voor het kweken van het vlees...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:23

Duurt nog ongeveer 10 tot 15 jaar voordat het in de winkel ligt.
Het was gisteravond een onderwerp bij Knevel en van de Brink. :D
Het staat allemaal pas aan het begin.
Er worden alleen nog maar spiercelletjes gekweekt uit de stamcellen.
Maar het is nog een heel lang proces voordat je het zou kunnen kopen.
Nu kost één hamburger zo'n 10.000 euro. :')
En dan is ie nog droog omdat er geen vet in zit.
Dat komt omdat ze nog niet vetcelletjes uit de stamcellen produceren.

Maar als het zover is, zou ik het wel proberen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 07-08-13 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:24

Ja hoor, waarom niet? :)

Celiien

Nee sorry... Heb me er ook niet in verdiept oid , maar nee.. Lan nooit t zelfde smaken.. En zouden die dingen niet vol vocht en e-nummers zitten?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 21:24

Dat zijn inderdaad ook allemaal de vraagtekens die ik er bij heb. Want zoiets groeit niet vanzelf, daar moet een hoop mee gemoeid zijn. Is dit vlees dus wel verantwoord t.o.v. de conventionele industrie?

Klopt inderdaad dat het in de kinderschoenen staat, het initiatief vind ik geweldig! Hopelijk de uitwerking straks ook. :j
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 07-08-13 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Dani schreef:
Liek_ schreef:

En daar heb je toevallig ook een bron van? :)

Yes, stond in de nrc:

Afbeelding

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:25

Voorlopig eet ik liever wat minder vlees... Als iedereen dat doet is het probleem ook alweer een stuk kleiner lijkt mij. Vlees moet weer een luxe product worden en niet standaard in iedere maaltijd zitten.

Dus in mijn ogen is dit nieuwe fenomeen symptoom bestrijding.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:26

Oke, als ik dat hierboven lees, dan zeg ik toch nee tegen gekweekt vlees.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:27

Liek_ schreef:

niet aanvallend bedoeld maar hoe kan een foetus nog in een dode koe leven?
die is toch verbonden met de koe zelf?
dus op het moment dat de koe geslacht wordt gaat de foetus toch ook dood of ben ik nou soms gek?

Als het helemaal veilig is en goed is voor de planeet lust ik wel een stukkie kweekvlees :Y) (moet wel smaken naar echt vlees en ook daadwerkelijk een 'vlees'structuur hebben)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:29

Bedankt Liek_! :)
Nu ja, de laatste zin suggereert wel dat het een voorlopige manier is en dat ze het liever anders doen. Zal ook wel moeten om dit als diervriendelijk alternatief te presenteren.

Celiien schreef:
Nee sorry... Heb me er ook niet in verdiept oid , maar nee.. Lan nooit t zelfde smaken.. En zouden die dingen niet vol vocht en e-nummers zitten?

De 'e' in E-nummers staat niet voor 'eng', dat weet je hè? Zuurstof is een E-nummer. Om maar eens iets te noemen :D

Sprintje: veel mensen eten nu eenmaal wél graag dagelijks vlees. Dan is een alternatief stuk vlees toch een prima..alternatief waardoor écht vlees inderdaad weer luxe kan worden? Lijkt me dat je dit dan juist moet aanmoedigen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:32

Suusie22 schreef:
Liek_ schreef:

niet aanvallend bedoeld maar hoe kan een foetus nog in een dode koe leven?
die is toch verbonden met de koe zelf?
dus op het moment dat de koe geslacht wordt gaat de foetus toch ook dood of ben ik nou soms gek?

Als het helemaal veilig is en goed is voor de planeet lust ik wel een stukkie kweekvlees :Y) (moet wel smaken naar echt vlees en ook daadwerkelijk een 'vlees'structuur hebben)

Ik ga er van uit dat de koeien die voor dat doeleinde geslacht worden ook direct open gesneden worden. Uieraard gaat een foetus dood als het in de baarmoeder blijft zitten, maar net als bij de mens zal een koeienfoetus vanaf een bepaald aantal weken kunnen overleven buiten de baarmoeder. Het artikel vermeldt echter niet hoe oud de foetussen zijn die gebruikt worden dus verder kan ik je geen duidelijkheid geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:33

Voor dat kweekvlees hoeven iig veel minder dieren geslacht te worden. Ze zullen gerust wel een oplossing vinden dat er helemaal geen dieren meer geslacht hoeven worden, en als je dan graag vlees wilt eten, vind ik dit een diervriendelijk alternatief.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:34

oh op die manier.
Klinkt nogal luguber, als het over heel wat jaar diervriendelijk mogelijk is dan zou ik het wel willen eten ;)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:36

Dani schreef:
Bedankt Liek_! :)
Nu ja, de laatste zin suggereert wel dat het een voorlopige manier is en dat ze het liever anders doen. Zal ook wel moeten om dit als diervriendelijk alternatief te presenteren.

Celiien schreef:

De 'e' in E-nummers staat niet voor 'eng', dat weet je hè? Zuurstof is een E-nummer. Om maar eens iets te noemen :D

Sprintje: veel mensen eten nu eenmaal wél graag dagelijks vlees. Dan is een alternatief stuk vlees toch een prima..alternatief waardoor écht vlees inderdaad weer luxe kan worden? Lijkt me dat je dit dan juist moet aanmoedigen..

Tuurlijk zijn alternatieven toe te juigen, ik zeg ook nergens dat ik dat niet doe.
Maar de mentaliteit dat altijd alles maar in overvloed beschikbaar moet kunnen zijn staat mij inderdaad wel enorm tegen. Matigheid is gewoon niet meer iets wat in het woordenboek van de meeste mensen voorkomt. Met alle gevolgen van dien... Ik maak me ernstig zorgen om het stijgende percentage mensen met overgewicht bijvoorbeeld. We gaan wel erg ver om alles maakbaar te laten zijn en te zorgen dat we nooit eens iets hoeven te laten staan...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:37

In algemene zin ben ik dat absoluut met je eens. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:38

Yamcha schreef:
Voor dat kweekvlees hoeven iig veel minder dieren geslacht te worden. Ze zullen gerust wel een oplossing vinden dat er helemaal geen dieren meer geslacht hoeven worden, en als je dan graag vlees wilt eten, vind ik dit een diervriendelijk alternatief.

Er zijn al zoveel alternatieven beschikbaar die niet van echt te onderscheiden zijn. Zo heb ik net bijvoorbeeld vegetarische kipstukjes op, nou ik zal je zeggen dat dit meer naar kip smaakt dan kip uit de supermarkt! Bovendien is het heerlijk mals en sappig. Ik vind dat ze zich beter op die route kunnen gaan richten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:38

Daphne__ schreef:
Oke, als ik dat hierboven lees, dan zeg ik toch nee tegen gekweekt vlees.

Ik denk dat ze zich nu nog zacht gezegd in een testfase bevinden hoor. 10 000,- voor een stukje vlees, dus ben er zeker van dat het gehele proces, incl de afkomst van de cellen ook nog grondig verbeterd zal worden.