3D-geprint geweer 14 keer achter elkaar afgevuurd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

3D-geprint geweer 14 keer achter elkaar afgevuurd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 09:40

Citaat:
Bron: nu.nl

Een Canadese man heeft zijn 3d-geprinte geweer verbeterd, zodat deze 14 kogels kon afschieten voordat hij brak.
Eerder zette de man al een filmpje online van zijn geweer, waarvan de loop toen na één keer vuren al spleet.
Voor het eerst is in een reeks video's nu ook te zien dat de man zelf het geweer vasthoudt en afvuurt. Eerder schoot hij alleen door een touwtje aan de trekker vast te maken.

"Ik had volstrekt vertrouwen in het met de hand afvuren en zal er dit weekend weer mee gaan schieten, met een nieuwe loop", aldus de man, die alleen bekend staat als 'Matthew', tegenover The Verge.
Hij zal het ontwerp van het geweer deze zomer online plaatsen, zodat iedereen met een 3d-printer zelf zijn geweer kan maken.
Betrouwbaar
Het wapen, de Grizzly 2.0, is gemaakt van ABS+, een plasticsoort die veel wordt gebruikt in 3d-printers en die gemakkelijk verkrijgbaar is.
Het nieuwe ontwerp heeft een grotere loop, met groeven aan de binnenkant. Hoewel 3d-geprinte wapens nog lang niet zo betrouwbaar zijn als 'normale' geweren, lijkt er de afgelopen maanden snel vooruitgang te worden geboekt op dit gebied.
Het project van Matthew volgt op het pistool The Liberator, dat in mei in een video voor het eerst werd afgevuurd. Daarna waarschuwden experts, politici en de Australische politie voor 3d-geprinte wapens.
Naast voor wapens wordt 3d-printen ook gebruikt voor wetenschappelijke doeleinden en slaagden onderzoekers er al in een nieuw soort hygiënisch open gips te printen. Ook 3d-geprint voedsel behoort tot de mogelijkheden.

Filmpje:
[ Video ]

Ik mag toch hopen dat dit snel tot een halt word geroepen? Dit is belachelijk! Zo kan iedere idioot een wapen laten drukken en daarmee zijn ergste dromen tot werkelijkheid laten komen. Je hoeft niet eens een wapenvergunning te hebben hiervoor. :n

Wat vinden jullie?

Blue_Eyes

Re: 3D-geprint geweer 14 keer achter elkaar afgevuurd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 09:50

Ik vind dit inderdaad ook tamelijk scary...

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:09

belachelijk, ik hoop dat ze daar toch wel op in gaan springen... krijg je de grootste ongelukken mee :O

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:13

Ik snap die Amerikanen sowieso niet.. Laatst zag ik nog een bericht voorbij komen over een pistool voor kinderen waarmee een jongetje zijn broertje had doodgeschoten 8)7
Ik vind het echt zonde dat die wapenwet van Obama er niet door is gekomen..
Dit soort wapens zouden van mij allemaal verboden mogen worden, alle wapens eigenlijk.. Maar vooral hoop ik dat deze hype niet naar Nederland komt..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:15

En dit is niet eens een Amerikaan maar een Canadees... Daar zijn de regels volgens mij nog weer anders?

Niekje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:15

Jeetje!! Als dit al zo snel gaat.. laat staan wat er strand wel allemaal niet gemaakt kan worden.. bah bah! Van de zotte dit!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:17

O ja, daar heb ik even overheen gelezen :+
Maar volgens mij verschilt dat niet veel, ik denk dat ze daar net zo makkelijk doen over wapens..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:19

En ondertussen doet nu.nl z'n uiterste best om het filmpje nóg verder bekend te maken.
OK, dat is een krant.

Maar om het dan zelf nog verder te gaan verspreiden, hier (en vast ook door anderen op FB/Twitter etc.) dan weet straks inderdaad iedereen hoe hij een wapen moet maken. Is dat nou handig, als je hier tegen bent? Hoe meer je deelt en verspreidt, hoe verder zoiets komt. Waarom zou je daar aan meehelpen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:22

Dat proces is al voor de eeuwwisseling gestart...
De ellende is vooral dat ze dus niet door een scanner worden opgepikt en ze dus zeer makkelijk overal binnen te smokkelen zijn.

Een ander probleem is dat je het niet kunt stoppen.
Het systeem wordt nl ook voor andere dingen gebruikt.

Wel typisch dat de mens meteen ook weer denkt aan het maken van wapens er mee.

Ik blijf het roepen, ik ben zoooo blij dat ik geen kinderen heb. Er zij zoveel schadelijke ontwikkelingen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 10:28

Het is gewoon te makkelijk te vinden.. Zelf in NL zijn al van de 3D printers.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:19

Wat ik op internet heb gevonden..
"Wat Canada betreft, hangt het er van af. In het zuiden is wapendracht ronduit verboden. Met wapendracht wordt in Toronto bijvoorbeeld helemaal niet gelachen. Zelfs wanneer je een vuurwapen vervoert of bezit, moet dat volgens heel strikte regels waarbij het wapen achter slot en grendel zit. In het noorden gaat het er helemaal anders aan toe. De jacht heeft daar veel mee te maken, maar ook gewoon zelfverdediging. Wanneer je oog in oog komt te staan met een ijsbeer of een eland, heb je immers toch best wel wat meer bij je dan een scheidsrechterfluitje..."

Toch duidelijk anders dan in Amerika.. Tja, en de ontwikkeling van 3D printen houd je niet tegen, ook al wordt het met de wet verboden om het patroon te downloaden.. Muziek mag je illegaal ook nieuw downloaden, net als films, programma's.. afijn duidelijk :) Zolang het er is zal er misbruik van gemaakt worden, en het zal er altijd zijn..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:21

Je bent sneller dan ik, love_wiepke, met het opzoeken :) Maar dat is wel ongeveer wat ik verwacht had. Canada is sowieso in de meeste dingen wel heel anders dan de US.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 00:15

8nnemiek schreef:
Ik vind het echt zonde dat die wapenwet van Obama er niet door is gekomen..

Ik lees de andere kant van dit verhaal ook, en een grote groep die tegen is zijn politieagenten. Alleen al omdat die uit ervaring weten dat de enigen die er echt baat bij hebben de criminelen zijn. Die houden zich toch al niet aan de wet (en daar is die wet eigenlijk wel voor bedoeld) en hun keuze aan slachtoffers wordt hierdoor alleen maar groter, immers hoe minder wapens hoe lager het risico op verwondingen of dood. Zeker ook omdat door de crisis de responstijden van politie alleen maar langer worden. Niet voor niets dat burgers van de politie al het advies krijgen om in wapen + training te investeren ipv op tijdig politie ingrijpen te vertrouwen. Daarbij opereren veel criminelen al lang niet meer alleen, dan heb je weinig aan een enkel of zelfs dubbelloops jachtgeweer met hagel. En dan mag je ook nog eens hopen dat ze enkel elektronica, auto en geld meenemen en van je vrouw en dochter af blijven. Van macht hebben over andere mensen gaan sommigen heel nare dingen doen en hoe groter de afstanden (America is groot!) hoe meer tijd je hebt...

Ja, er lopen gekken rond op deze wereld, en ook die kiezen juist de plekken waar ze geen weerstand verwachten. Je boodschap (hoe ziek ook) overbrengen/frustraties botvieren gaat nu eenmaal lastig als je na je 1e schot al dood op de grond ligt.

Crimineel is te vergelijken met een roofdier, die maakt ook een risicoanalyse : hoe groot is de kans dat ik gewond raak of zelfs dood ga? Want met een verwonding kan ik niet jagen, is er niks te eten en lijdt ik honger. Als dat lang genoeg duurt ga je daar ook aan dood. Als je je al niet aan de wet houdt en is een wet de verdedigingsmogelijkheden van je prooi meer beperkt dus enkel gunstig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 07:06

Hier in Nederland heeft ook niet iedereen een pistool meer (was vroeger ook anders) en zo veel dodelijke overvallen worden er toch niet gepleegd. Ik denk dat je in zo'n geval toch weinig hebt aan een pistool. En hoe vaak hoor je niet dat iemand als inbreker werd aangezien en werd neergeschoten terwijl het gewoon een bekende was.. en kinderen die per ongeluk het pistool van de ouders weten te vinden en ermee gaan spelen.. Jongeren die doordraaien en even bij de supermarkt een pistool kopen en in hun school in t rond gaan schieten.. Ik denk dat zo'n wet toch een boel slachtoffers zou sparen.
Een crimineel die een huis binnen dringt om iemand te beroven heeft minder te vrezen als die mensen geen pistool hebben, en hoeft dus ook minder geweld te gebruiken. Als je zou gaan dreigen met een pistool dan zal zo iemand veel makkelijker het vuur openen..
En daarnaast, als wapenbezit strafbaar wordt dan kunnen ze direct al een boel criminelen oppakken en vast zetten die ze nu niet kunnen aanhouden.
Zou meer werk worden voor de politie, maar ik vind niet dat je het stoppen van criminelen maar aan de burgers moet overlaten door op te roepen dat iedereen maar een wapen moet aanschaffen.. :n

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:21

En hoe wil je dit in de praktijk tegen gaan houden? Die dingen zijn van plastic, komen dus door de meeste controles gewoon heen. Dit is een weg die nou eenmaal ingeslagen is, en helaas is er geen weg terug, hoeveel regelgeving je er ook tegenaan gooit. Over een aantal jaar beschikken de meeste bedrijven over 3D-printers, en nog even later komen ze ook voor particulieren binnen handbereik. Voor criminele organisaties vast al veel eerder. Nu staan die 3D-printers nog in beveiligde laboratoria, maar over een paar jaar als de technologie wat verder ontwikkeld is en die dingen meer gangbaar zijn wordt ook de beveiliging eromheen minder en misbruik ervan dus makkelijker.

Wie had er in 1985 ooit gedacht dat we zelf aan de lopende band onze eigen CD's zouden maken? Wie had gedacht dat particulieren ruimtevluchten zouden gaan maken? En zo nog talloze dingen die nog maar een paar jaar geleden compleet onmogelijk leken zijn inmiddels aan de orde van de dag. Dat zelfs een nu al ouderwetse mobiele telefoon, ja zelfs vroege mobiele telefoons, die oude nokia-dingen en zo al meer processorcapaciteit en dus rekenkracht bezitten dan de spaceshuttle? Of computervirussen? 20 jaar geleden mocht ik niet eens diskettes van klasgenoten in onze computer stoppen omdat m'n moeder hysterisch werd bij de gedachte aan een virus op die dure computer...

Van alles wat ontwikkelt wordt wordt ook misbruik gemaakt, dus waarom niet van deze technologie? Dit valt niet meer te stoppen en de consequenties van 3D-printers gaan echt wel een heel stuk verder dan dat iedere idioot over een paar jaar z'n eigen wapen, vergunningloos en onopgemerkt kan uitprinten, hoe onaangenaam dat idee ook is.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:16

Het is onvoorstelbaar wat er tegenwoordig wordt uitgevonden. 3D printen is een prachtige uitvinding die heel veel goeds, maar ook heel veel slechts kan opleveren.
Dit is een voorbeeld van hoe het uit de hand kan gaan lopen in de toekomst. Nu zal voor de gemiddelde terrorist de 3D gun niet aantrekkelijk zijn nog, maar een Dhr. Breivik zou hier goed mee kunnen werken bijvoorbeeld.
Technologie is iets moois, maar ik zie het nog wel onze eigen ondergang worden.
Ik mag hopen dat er ook hier een verbod op gaat komen, ook al zul je het niet tegenhouden.
Het is gewoon eng wat er allemaal uitgevonden word..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:57

Babeth schreef:
Technologie is iets moois, maar ik zie het nog wel onze eigen ondergang worden.

Dat denk ik ook ja.. Het is bizar wat we kunnen maken.. En er lopen genoeg gekken rond.. Bah!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:10

3d printen staat nog redelijk in de kinderschoen en. De kwaliteit die uit de printers komt is lang niet altijd consistent. En dan heb ik het over de 3d printers die toegankelijk zijn voor de consument.
wat printer 1 kan, kan met printer 2 onmogelijk zijn.

Coolblue verkoopt nu ook een 3D printer. Media markt in hoorn heeft er een en zo zijn er in Nederland ook nog andere winkels en webshops waar je een 3d printer van een Nederlandse leverancier kan kopen.
3d printen is niet iets wat je 1-2-3 doet. Daar moet je echt ff voor gaan zitten en wat gevoel voor krijgen.

Ik denk niet dat het printen van wapens in Nederland een probleem zal gaan worden.
Zeker niet nu airsoft is gelegaliseerd in Nederland (mits je lid ben van de nabv, en dus een vergunning hebt).
Die wapens lijken echt, voelen echt en breken niet na een paar keer schieten