"Kind verdronken" - Ouders verantwoordelijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

"Kind verdronken" - Ouders verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 18:24

Gister weer op het nieuws dat er een kind is verdronken in een recreatieplas. Dit is niet het eerste kind deze zomer, en naar mijn gevoel ook niet de laatste (al mogen we toch hopen dat mijn gevoel het fout heeft)
Hoe kunnen die kinderen toch verdrinken? Geen zwembandjes? Geen toezicht van ouders, geen...???

Toen wij vroeger gingen zwemmen met onze ouders kregen we zwembandjes om, of we dat nou leuk vonden of niet, die zwembandjes waren (relatieve) veiligheid in het water :j
Ook nadat we zwemdiploma A hadden gehaald waren onze ouders nog erg oplettend in en om het water met ons.

Zo anders zie ik het bij de ouders van tegenwoordig, en nee gelukkig niet allemaal :n
Mijn buren die 4 kinderen hebben zonder zwemdiploma (allemaal te jong nog), het zwembadje staat in de achtertuin, maar het gezin is binnen, behalve mijn ene buurkindje van 1,5 die zit in het zwembadje te spelen met zn handjes (over de rand heen). Wat als hij over de rand heen leunt en in het water valt?

Vorige week bij een recreatieplas, kind van amper 2 jaar speelt in het ondiepe water, geen zwembandjes, geen ouder erbij... Ouders zaten op een handdoek een meter of 40 verderop met hun telefoon bezig te zijn.

Het jongetje van gister was er met zijn broertje van 9 en zusje van 13... waarbij er in het nieuws vermeld werd dat de zus van 13 de verantwoording had over haar broertjes :oo
Hebben ouders van tegenwoordig dan niet meer het besef dat je dat niet kan verwachten van een kind van 13. Of is het gewoon gemakszucht... laat mn kind maar even bij het water spelen, ik zit hier mooi op mn handdoek met mn telefoon. Of is het een "mijn kind overkomt dat heus niet" gevoel/idee van ouders.

Nu wil ik niemand veroordelen, ik snap zelf ook wel dat iets in een flits van een seconde kan gebeuren, en niks 100% helpt om een verdrinkingsdood te voorkomen (behalve niet zwemmen, maar met dit weer ook geen fijne oplossing) Maar waar zijn de zwembandjes van vroeger tegenwoordig toch? Waar is het "zonder zwemdiploma A en B kom je zonder toezicht van je vader/moeder niet te zwemmen?

Of waren mijn ouders nou zo overbezorgd en hebben jullie nooit met zwembandjes hoeven zwemmen?
Is er echt zo'n verandering bij de ouders van tegenwoordig in vergelijking met vroeger? Of verdronken er vroeger ook zo veel kinderen elke zomer maar hoorden we daar simpelweg niks van?

http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/ ... na_zw.html

unihorses

Re: "Kind verdronken" - Ouders verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:26

ik geloof dat ieder jaar er rond de 120 mensen verdinken.
nu zitten we rond de 80.
hier is een stuk op geweest op het nieuws, er is geen schoolzwemmen meer haast,
en veel kinderen leren gewoon niet zwemmen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 18:29

Schoolzwemmen mag van mij rustig terug komen, zeker voor ouders die het krap hebben is zwemles een duur iets wat makkelijk aan de kant wordt geschoven :j

Vind het idee uit amerika trouwens erg goed, daar leren ze kinderen al op hele jonge leeftijd zichzelf te redden in het water... ga even filmpje zoeken :j

edit: gevonden:

Is als het goed is nu ook een vrouw hier in NL mee bezig hoorde ik net op de radio

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:31

Anoli schreef:
Schoolzwemmen mag van mij rustig terug komen, zeker voor ouders die het krap hebben is zwemles een duur iets wat makkelijk aan de kant wordt geschoven :j

Vind het idee uit amerika trouwens erg goed, daar leren ze kinderen al op hele jonge leeftijd zichzelf te redden in het water... ga even filmpje zoeken :j

ik heb ook iets eng in het nederlands gehooort dat ze met 2 jaar in het diepe! water worden gegooit, 8 kids tegelijk met maar 2 begeleiders en dan zo de kinderen leert overleven. eerst met een drijfpakje, en daarna eraf, ... brrrr zou er niet aan mee doen!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 18:32

unihorses schreef:
Anoli schreef:

ik heb ook iets eng in het nederlands gehooort dat ze met 2 jaar in het diepe! water worden gegooit, 8 kids tegelijk met maar 2 begeleiders en dan zo de kinderen leert overleven. eerst met een drijfpakje, en daarna eraf, ... brrrr zou er niet aan mee doen!

:oo dat is een beetje "selectie van de sterkste" ??

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:34

Anoli schreef:
unihorses schreef:

:oo dat is een beetje "selectie van de sterkste" ??

ja, verslaggever was ook een beetje >;) :? is dat niet eng? :oo :oo
en die vrouw nee, leuk. was een hele docu op over het hele zwemgedoe. ik zat een beetje voor de tv van :wow:

Anoniem

Re: "Kind verdronken" - Ouders verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:35

Nou als ze dat bij mij hadden gedaan was ik al verzopen denk ik..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 18:35

Dan is dat filmpje uit amerika een stuk veiliger :j

Maar jeetje schrik ervan joh :oo
Hoe kunnen mensen dat nou "leuk" vinden...

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:37

Toen mijn kinderen klein waren kregen ze idd zwemvleugeltjes om. En ik werd maar aan 1 kant bruin omdat ik ze constant in de gaten hield
Ik kan me indenken dat je een seconde afgeleid bent, maar dan kijk je meteen weer

Ik vraag me dan af wat het verhaal is bij zo'n verdrinking

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:38

Mijn vriendin heeft een zwemschool en geeft ook Peutersurvivallessen.
Zodra mijn dochter oud genoeg is gaat ze erop.
Vind dat aleen maar goed, zo jong mogelijk zwemmen leren, in nl is zoveel water en het kan in 30 sec gebeurd zijn helaas.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:38

Zo vriendelijk is de methode van t filmpje niet.

Verdrinking is al jaren doodsoorzaak nr 1 onder kindjes tot 5 jaar. Helaas. Ik wist persoonlijk ook niet dat verdrinking erg kalm en sereen verloopt, en niet paniekerig of met veel bombarie. Dat nu wetende laat ik mijn peuter niet meer zonder toezicht in (zwem)bad.

Uiteraard zijn de ouders zelf verantwoordelijk.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:39

Ik verbaasde mij er inderdaad ook al over, dat het de laaste tijd zo veel gebeurde vraag me dan ook af waar zijn de ouders?
Wel goed van die jonge kinderen dat ze het zo snel kunnen, vraag me af hoe je zo jong dat leert of ze het al begrijpen of dat het ook iets met instinctief is?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:40

oh bah, vind dat filmpje echt niet fijn hoor! Tuurlijk is het mooi dat dat kindje zichzelf op de rug kan draaien, maar mijn hart breekt als ik hem zo hulpeloos hoor krijsen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:42

Ik vind het ook opvallend hoe ONoplettend ouders tegenwoordig zijn. >;)
Niet alleen met zwemmen,ook kids die 's avonds nog op straat rondzwerven of kinderen die bij een manege gedumpt worden,veelste jonge kinderen die zelf een super drukke weg over moeten met hun fietsie enz enz. %)

Ik krijg al een hartverzakking als ik eraan denk,laat staan dat ik mn kind zoiets alleen liet doen. :wow:
Kleine kinderen en water horen NIET samen!
Gisteren op het nieuws had een meisje d'r kleine buurmeisje uit de vijver gered!Als dat grietje er niet was geweest toevallig dan was die kleine kruimel verdronken ;( .Kind wou enkel die lelie plukken.............had ze bijna met de dood kunnen bekopen -O- brrrrr
Laatst bijgewerkt door funnyhorses op 26-07-13 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 18:43

Chubby schreef:
Zo vriendelijk is de methode van t filmpje niet.

Verdrinking is al jaren doodsoorzaak nr 1 onder kindjes tot 5 jaar. Helaas. Ik wist persoonlijk ook niet dat verdrinking erg kalm en sereen verloopt, en niet paniekerig of met veel bombarie. Dat nu wetende laat ik mijn peuter niet meer zonder toezicht in (zwem)bad.

Uiteraard zijn de ouders zelf verantwoordelijk.

Wat vind je er niet vriendelijk aan als ik vragen mag?
Want zoals ik het begrijp uit het filmpje is het ook een soort instinct van het kind zelf waar ze dus op voortborduren.
Maar misschien mis ik iets :j

@Liselot: krijsen? *kijkt filmpje nog een keer* ... dit is een ander filmpje dan ik bedoelde... sorry... in het filmpje wat ik bedoelde zie je geen kind krijsen, maar alleen heel rustig drijven tot het wordt opgetild :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:43

Ik heb zelf eens in de ondiepe vijver in de tuin gelegen, op mijn buik, dit was bijna mijn laatste dag. Doordat ik erg jong was (kon net vrij lopen), had ik niet de kracht/oriëntatie om mij om te draaien/op te staan. Ik kwam nooit in de buurt van de vijver dus ging mijn moeder even naar binnen om het eten deels klaar te maken, in de tussentijd ben ik er dus ingevallen, tja, ik kan nu niet zeggen dat mijn moeder niet genoeg op mij lette, je kunt niet 24 uur per dag achter je kind aan lopen als deze in de tuin/het huis rond wandelt.

Maar zwemmen? Oei, ik kreeg leuke zwembandjes en dan mocht ik overal dobberen waar ik wilde dobberen, zolang het maar niet te diep werd. Zwembandjes mochten dan ook ab-so-luut niet af, ook niet als ik even een boterham ging eten, of een hamburger ging bestellen langs het zwembad, stel ik viel erin onder het langslopen.
Zelfs toen ik mijn A diploma had bleef het bij zwembandjes en in het redelijk ondiepe dobberen (daar waar volwassenen kunnen staan), alleen mocht ik nu (was 9, 10 jaar) in de baden waar ik kon staan (80 cm) zonder bandjes. Daarbij was ik altijd met een vriendje/vriendinnetje van minimaal 2 jaar ouder (en dus groter, sterker) en in of de buurt van mijn oplettende moeder, of in de buurt van badmeesters en ander volwassen volk.

Volgensmij mocht ik sinds groep 6, 7 pas echt zonder bandjes in stil water, in de zee alleen met begeleiding. Vraag me af en toe af waaro mensen kinderen willen als ze geen zin /tijd hebben om erop te letten....

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:44

Als moeder van 2 meiden van 4 en 6 begrijp ik ook niet dat je een kind van 2 alleen in het water zou laten. Neemt niet weg dat het vreselijk is wat er is gebeurd!

Een klein kind kan letterlijk en figuurlijk nog in een emmer water verdrinken. Mijn dochter van 6 heeft net haar A en B diploma, maar ook zij mag alleen zwemmen wanneer 1 van ons haar in de gaten houd. Ze zwemt best netjes, maar toch ook niet zo overtuigend (met name kracht en uithoudingsvermogen om zichzelf boven te houden in het hele diepe) dat ik haar uit het oog durf te verliezen.
De jongste dan natuurlijk met bandjes samen met 1 van ons in het water.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:46

Ik vind dat ouders verantwoordelijk zijn voor hun kinderen maar ik begrijp ook dat het moeilijk is om ze continue in de gaten te houden. Als valt het mij ook wel vaker op dat sommige ouders echt heel onverantwoordelijk met hun kinderen omgaan...

Bandjes om is wel het minste wat je kan doen lijkt mij, maar dat geeft ook geen garantie heb ik vorig jaar gezien. Ik was met mijn zus en haar kinderen naar een recreatieplas, neefje van 3 viel voorover in het water waar hij gewoon kon staan. Hij bleef met zijn gezicht in het water liggen, dreef gewoon, met zijn bandjes om... Waarschijnlijk schrok hij zo dat hij even niets meer deed ofzo. Mijn zus rende op topsnelheid het water in en viste hem er gelijk uit. Gelukkig is zij alert en houdt ze haar kinderen goed in de gaten. Maar het kan denk ik wel gebeuren dat je ze even een paar seconden uit het oog verliest, zeker als je er meerdere hebt lopen...

Wat ik vooral niet begrijp is hoe het kan dat er niemand anders ingrijpt als de ouders dat om wat voor reden dan ook niet doen, het is met deze warme dagen zo onwijs druk bij recreatieplassen, er moet toch wel iemand zijn die het ziet gebeuren??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:47

Ik kon al extreem vroeg zwemmen en ging altijd met bandjes het water in. Ik ga nu in de zee etc. nooit dieper dan waar ik (met goede grip) kan staan.

Vind dat filmpje van de baby op zn rug erg goed!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 18:48

xSlvna schreef:
Ik heb zelf eens in de ondiepe vijver in de tuin gelegen, op mijn buik, dit was bijna mijn laatste dag. Doordat ik erg jong was (kon net vrij lopen), had ik niet de kracht/oriëntatie om mij om te draaien/op te staan. Ik kwam nooit in de buurt van de vijver dus ging mijn moeder even naar binnen om het eten deels klaar te maken, in de tussentijd ben ik er dus ingevallen, tja, ik kan nu niet zeggen dat mijn moeder niet genoeg op mij lette, je kunt niet 24 uur per dag achter je kind aan lopen als deze in de tuin/het huis rond wandelt.

Daarom hebben wij dus nu een hek om de vijver in onze eigen! tuin heen staan om de buurkinderen uit onze vijver te houden. Het zijn nogal weglopertjes en wij zijn niet 24/7 in de achtertuin... En dan is onze tuin ook nog eens geheel afgesloten met een schutting en deur, maar 2 maand geleden liep er toch 1 in onze tuin :oo

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:48

Dat is precies wat er fout gaat!Kinderen krijgen allerhande drijfmiddelen om en ouders denken dat ze safe zijn maar niks is minder waar.
Ook met bandjes om hoor je met Arendsogen op je kroost te letten,wil je dat niet blijf dan uit de buurt van water.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 18:50

funnyhorses schreef:
Dat is precies wat er fout gaat!Kinderen krijgen allerhande drijfmiddelen om en ouders denken dat ze safe zijn maar niks is minder waar.
Ook met bandjes om hoor je met Arendsogen op je kroost te letten,wil je dat niet blijf dan uit de buurt van water.

Mijn ouders lieten ons idd ook niet zomaar alleen zwemmen, en vroeger altijd die bandjes om, tot grote ergernis van onszelf :')

Maar ik zie ook vaak jonge kinderen zonder drijfmiddelen in het water spelen en daar is geen ouder bij... En dat snap ik gewoon niet... een kind is toch geen mobieltje "als ie stuk is "maken" we wel een nieuwe" :?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:52

wij gingen vroeger altijd op vakantie met de boot. ik moest met een zwemvest lopen tot ik b had...of c misschien zelfs. Als we gingen zwemmen zat ik aan een koord vast en m'n ouders waren altijd aan het opletten. Mijn broers konden toen al zwemmen maar hebben exact dezelfde behandeling gehad.

Gemakzucht van tegenwoordig. Ik haatte dat zwemvest van mij tot het heel duidelijk was 'hij gaat om, anders zwem je niet'. Tot het punt dat ik bij het wakker worden m'n vast aan deed zodat ik in elk geval kon gaan zwemmen als iedereen wakker was.

Hoorde laatst bij de winkel ook een moeder tegen d'r zoontje van ik schat een jaar of 6-7 zeggen 'Let even op je zusje, mama is zo terug'...zusje was een net-loper.

Ze moeten veel en veel meer voorlichting geven, ook over het nut van zwemles, zwembandjes en vesten. De consequenties etc.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:54

Gisteravond bij Knevel en van de Brink was dit een onderwerp.
Het blijkt dat kinderen geen kabaal maken als ze verdrinken (spartelen, roepen).
Ze krijgen een hap water binnen en het is eigenlijk zo bekeken.
De ene minuut kijk je naar je kind en is er niks aan de hand.
En 3 minuten later kan het gebeurd zijn terwijl je niks gemerkt hebt.

Als een kind in het water is, moet iemand het kind continue in de gaten houden.
Af en toe een blik werpen is niet genoeg.
Daarom kan een zusje van 13 nooit de verantwoording hebben over jongere broertjes.

De ouders verantwoordelijk?
Die hebben zoiets nooit gewild, dat hun kind zou verdrinken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:57

Een ongeluk kan altijd gebeuren maar een kind zonder zwemdiploma dan zonder bandjes of zwemvest in het water laten is puur nalatigheid.
Kinderen zonder zwemdiploma kunnen heus in het water maar dan met een zwemvest aan of minimaal bandjes.