xIirtJj schreef:De aardappeloogst dit jaar is niet optimaal door de lange winter die we gehad hebben. Boeren moeten hun geld ook ergens vandaan halen en omdat er maar weinig aardappels zijn en de vraag groot is, schieten de prijzen voor aardappels ook omhoog.
Op het moment dat er een overschot aan aanbod aardappelen is en de vraag klein ten opzichte van het aanbod, dan zul je zien dat de prijs van de aardappels weer zakt omdat boeren dan vwn hun aardappelen afmoeten omdat de schuur anders te vol raakt waarmee je de aardappels gaan beschadigen (aardappels onderop de bult krijgen vaak blauwe plekken en daar gaat de kwaliteit van de aardappels mee naar beneden)
Is een simpel iets van vraag-aanbod. Ik moet wel toegeven dat de prijzen (rrg) hoog liggen, maar de boeren kunnen helaas niet anders. Het kost veel om aardappels te verbouwen en zij moeten ook hun kosten eruit krijgen wat al lastig is im deze periode.
Hier wil ik wel even op reageren
De boeren maken deze prijs niet zo hoog xIirtJj!!!
De boer krijgt (hier in de omgeving van Tholen dan) welgeteld €0,26 per kilo aardappelen die hij hier laat veilen. Dan heb ik het hier over hetzelfde ras als TS namelijk Frieslanders.
De prijs die je in de winkel betaald is ronduit schandalig!!
Mijn vader teelt zelf ook frieslanders en doré's maar bij €0,26 mag je nog in je handen klappen en dan mag er absoluut geen onregelmatigheidje in de aardappels zitten.
Wat het in de winkel zo duur maakt is al het transport, de winkel zet er wat tussen, ze zijn misschien nog gewassen voor ze in het zakje verkocht worden.
Laatst bijgewerkt door Dona85 op 23-07-13 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt