En het word duurder en duurder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

En het word duurder en duurder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 14:38

Normaal haal ik altijd aardappelen rechtstreeks bij de boer, maar met dit warme weer had ik geen zin om daar apart heen te rijden dus nam ze mee bij de supermarkt.
Nu ben ik eigenlijk geen fan van de aardappels van de supermarkt, omdat ze meestal blauw zijn en je kan met vlagen de helft weggooien.
Bij de boer betaal ik voor 7½ kg € 5.- (frieslanders).
Boven het vak stond € 2.75 voor 4kg.
Bij de kassa aangekomen zegt de caissière, moment want de aardappels staan niet goed in het kassasysteem. En roept de hoofdcassiere erbij. Nee hoor die prijs klopt wel.
Poeh € 5,99 voor 4 kg aardappelen, oke je mag niet meer omrekenen maar dat is bijna 14 gulden -O- Is toch eigenlijk niet normaal meer

Nu is het eigenlijk niet alleen met aardappels zo maar met veel meer dingen.....

Tabaluga12

Re: En het word duurder en duurder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:39

Klopt... helaas..

Irisx

Re: En het word duurder en duurder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:44

De aardappeloogst dit jaar is niet optimaal door de lange winter die we gehad hebben. Boeren moeten hun geld ook ergens vandaan halen en omdat er maar weinig aardappels zijn en de vraag groot is, schieten de prijzen voor aardappels ook omhoog.

Op het moment dat er een overschot aan aanbod aardappelen is en de vraag klein ten opzichte van het aanbod, dan zul je zien dat de prijs van de aardappels weer zakt omdat boeren dan vwn hun aardappelen afmoeten omdat de schuur anders te vol raakt waarmee je de aardappels gaan beschadigen (aardappels onderop de bult krijgen vaak blauwe plekken en daar gaat de kwaliteit van de aardappels mee naar beneden)

Is een simpel iets van vraag-aanbod. Ik moet wel toegeven dat de prijzen (rrg) hoog liggen, maar de boeren kunnen helaas niet anders. Het kost veel om aardappels te verbouwen en zij moeten ook hun kosten eruit krijgen wat al lastig is im deze periode.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:45

stiekem worden alle prijzen verhoogd. vloeibaar boter ging van 89 ct. een flesje naar 1,98.
water is in korte tijd van 25 naar 35 cent gegaan. de taksi van 63 ct, naar 73 ct, en in 1 week naar 96 cent. de huismerk up-light van 73 cent naar 98 cent.
lijkt allemaal weinig, maar procentueel gezien erg veel.
biefstuk in pakweg 1,5 jr. tijd van 12,50 naar 22,50 de kg.deodorant van 1,79 naar 2,89.
en zo kan ik wel doorgaan.
ik kies nu nog beter uit, waar ik mn schoodbapjes ;) doe..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:48

Ik werk in de supermarkt waar ik af en toe de prijskaartjes moet vervangen door een prijswijziging, sommige producten gingen met 30 cent omhoog en ik stond echt met verbaasde blik te werken...
Weet nog wat we vroeger vaak biefstuk aten (prima prijs toen), maar nu al jaren niet meer, €6 / €7 voor een stukkie vlees op bord -O-

Edit: Nu gaan andere prijzen dan ook weer aardig omlaag, maar toch blijft het over het algemeen stijgen.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:49

Idd Spicegirl, zo kun je nog wel even doorgaan.
Normaal kwamen we rond met 50 euro in de week voor 3 personen.
Maar de kaas is met 40 ct verhoogt, brood met 10 ct, melk met 10ct enz...enz...enz..
En zo betaal je al bijna 5 of 6 euro meer aan de kassa dan anders.
En dat terwijl ik bijna elke week hetzelfde meeneem.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:50

Dat komt doordat de aankoop van grondstoffen duurder is geworden. Bij aardappels ligt dat aan de seizoenen, bij bijv melk ligt het eraan omdat boeren het lastig hebben in deze tijden en minder koeien kunnen houden of er überhaupt minder boeren zijn in Nederland. Steeds meer grondstoffen moeten geïmporteerd worden uit andere Europese landen en de variabele kosten zijn veel hoger als een aantal jaar terug.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:50

Zelfde met benzine, olieprijs daalt flink en bv aan de pomp 2ct

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:51

xIirtJj schreef:
De aardappeloogst dit jaar is niet optimaal door de lange winter die we gehad hebben. Boeren moeten hun geld ook ergens vandaan halen en omdat er maar weinig aardappels zijn en de vraag groot is, schieten de prijzen voor aardappels ook omhoog.

Op het moment dat er een overschot aan aanbod aardappelen is en de vraag klein ten opzichte van het aanbod, dan zul je zien dat de prijs van de aardappels weer zakt omdat boeren dan vwn hun aardappelen afmoeten omdat de schuur anders te vol raakt waarmee je de aardappels gaan beschadigen (aardappels onderop de bult krijgen vaak blauwe plekken en daar gaat de kwaliteit van de aardappels mee naar beneden)

Is een simpel iets van vraag-aanbod. Ik moet wel toegeven dat de prijzen (rrg) hoog liggen, maar de boeren kunnen helaas niet anders. Het kost veel om aardappels te verbouwen en zij moeten ook hun kosten eruit krijgen wat al lastig is im deze periode.

Hier wil ik wel even op reageren
De boeren maken deze prijs niet zo hoog xIirtJj!!!
De boer krijgt (hier in de omgeving van Tholen dan) welgeteld €0,26 per kilo aardappelen die hij hier laat veilen. Dan heb ik het hier over hetzelfde ras als TS namelijk Frieslanders.
De prijs die je in de winkel betaald is ronduit schandalig!!
Mijn vader teelt zelf ook frieslanders en doré's maar bij €0,26 mag je nog in je handen klappen en dan mag er absoluut geen onregelmatigheidje in de aardappels zitten.

Wat het in de winkel zo duur maakt is al het transport, de winkel zet er wat tussen, ze zijn misschien nog gewassen voor ze in het zakje verkocht worden.
Laatst bijgewerkt door Dona85 op 23-07-13 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:51

Ik moet af en toe kaartjes op hangen in Ah van prijs verlaagt... Wat varieert van 5 cent tot 35 cent..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:53

precies ! met de olieprijs idem dito ! is er een record laagte, zakt ie met een paar centen, staat ie wat hoger, gaat het meerdere malen enkele centen omhoog, dus al gauw een paar duppies totaal.
en hogere prijzen voor grondstoffen ammehoela.als ze goedkoper worden, zakt de prijs nooit meer. slechte graan oogst ? alles word duurder. record-oogst ?prijs blijft gelijk.
elke slechte oogst, waar ook ter wereld, word aangegrepen om de prijzen te verhogen. is er een goede oogst, hoor je niks.
je word gewoon gena***d.linksom, of rechtsom.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:54

en nee, het ligt niet aan de boer..
aan de supermarkt, die de prijskaartjes schrijven met een riek.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:57

ik had het erover met een buurvrouw. 2 mensen, leven vrij sober. hebben een week budget, waar eerst mee rond te komen was. nu komen ze flink tekort,met dezelfde boodschappen.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:58

Alles wordt duurder maar denk niet dat het door die slechte oogst is hoor, dat is gewoon een reden om te geven.

Echter houd de regering van een extra belasting erbij want ik zie prijzen eerder omhoog gaan dan dat ze eigenlijk omlaag gaan.....

Ik zal in het oogst verhaal pas geloven wanneer ik de prijs stijg verschil ziet.

Tabaluga12

Idd... best frustrerend!!

Kirsha

Het kan ook andersom. Ik was vorige week bij de Aldi en daar waren de prijzen van de chocoladerepen verlaagd.

Ze zijn nu nog maar 1,98 i.p.v. 1,99...

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:00

Kirsha schreef:
Het kan ook andersom. Ik was vorige week bij de Aldi en daar waren de prijzen van de chocoladerepen verlaagd.

Vind dat nou niet echt een verlaging.... :o

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:01

kensha schreef:
Alles wordt duurder maar denk niet dat het door die slechte oogst is hoor, dat is gewoon een reden om te geven.

Echter houd de regering van een extra belasting erbij want ik zie prijzen eerder omhoog gaan dan dat ze eigenlijk omlaag gaan.....

Ik zal in het oogst verhaal pas geloven wanneer ik de prijs stijg verschil ziet.

Dit verhaal ga je wel kunen geloven als je van boerenafkomst bent, want als boer wordt je wel gewoon uitgemolken en als er 'oogstoverschot' is je geen cent krijgt voor je aardappelen of graan.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:02

nientje78 schreef:
Kirsha schreef:

Vind dat nou niet echt een verlaging.... :o

Ik was ook sarcastisch :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:05

Volgens mij kunnen boeren beter boerenwinkeltjes openen of 'geheim' verkopen, €0,50 de kilo voor aardappeltjes zo van het land, waarom wordt dat niet gedaan vraag ik me zo af?

Ik haalde bij een boer altijd appels en peren voor €0,25 de kilo, paardje en ik vonden ze heerlijk (smaakte beter dan menig dure appel) en de appels/peren waren áltijd binnen 2 dagen uitverkocht, altijd... maakt (denk ik zo) meer winst dan voor een bedrijf leveren?

Weet niet of de bedrijven het land ook deels betalen od.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:05

Weet niet of je er de mogelijkheden voor hebt, maar een groentetuintje kan best wat schelen. Wij eten nu al bijna 3 maanden aardappelen uit eigen tuin, met 5 tot 7 eters maakt dat wel verschil.

Prijzen stijgen nu eenmaal dat is altijd al zo geweest (2.8% inflatie in juni) Probeer te kijken naar het seizoen en de groenten en het fruit te kopen die daarbij horen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 15:08

Vrienden van ons zijn zelf ook boer en telen oa ook aardappels (helaas geen frieslanders hihi), uien, wortels maar als ik hoor wat hun ervoor krijgen en wat het in de winkel kost. Nou geloof me die prijs gaat tich keer over de kop!

Moet zeggen dat wij ook best veel dingen bij de boer halen hoor.

En wat betreft de melk, ach zolang ze die quotum erbij houden (afkopen kost best veel geld) is er naar mijn idee geen tekort hoor!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:10

Beste TS,

Ik weet niet waar je de afgelopen 9 maanden hebt gezeten... Maar het is pas sinds anderhalve maand een beetje redelijk weer voor de tijd van het jaar... :D

De vroege aardappeloogst was erg slecht dit jaar, vandaar de hoge prijzen. Schaarste noemen ze dat in de economie.
Wacht een paar weken en dan zakt de prijs weer :)

Verder doe ik niet echt boodschappen, dus valt het me niet op. Maar stijging van de prijzen heeft inderdaad te maken met inflatie. Aan het jaar komen ze vaak weer met cijfers die betrekking hebben op de koopkracht. (heeft te maken met inkomsteninflatie vs. inflatie van goederen)

En vooral blijven kopen uiteraard, van niet meer kopen wordt niemand beter uiteindelijk ;) Gewoon je uitgaven veranderen. Meer rijst, minder aardappels ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:10

Wat ook vergeten wordt is dat de tussenhandel een hele flinke vinger in de pap heeft. En er zijn een paar grote jongens die alle grondstoffen opkopen. Cacao is daar een voorbeeld van(Antony Ward)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:14

kiki1976 schreef:
Vrienden van ons zijn zelf ook boer en telen oa ook aardappels (helaas geen frieslanders hihi), uien, wortels maar als ik hoor wat hun ervoor krijgen en wat het in de winkel kost. Nou geloof me die prijs gaat tich keer over de kop!

Moet zeggen dat wij ook best veel dingen bij de boer halen hoor.

En wat betreft de melk, ach zolang ze die quotum erbij houden (afkopen kost best veel geld) is er naar mijn idee geen tekort hoor!

Alles gaat over de kop voor het naar de winkel gaat.

De boeren krijgen hun geld, transport moet bekostigd worden, evenals opslag en distributie naar de winkels, en uiteraard het personeel.

Spare parts (onderdelen voor mechanische werk- en voertuigen) bijvoorbeeld gaan minimaal twee keer over de kop tussen fabrikant en verkoper. Is weliswaar een bijzonder goed. Maar zou iemand dit tegen een lage prijs gaan aanbieden, maakt diegene zichzelf én de concurrent kapot. Oftewel de markt gaat kapot. De kost banen. Dus wordt er minder besteed en daardoor moet er uiteindelijk weer bezuinigd worden.